Sommige paarden geen buitenpaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paarden moeten naar buiten kunnen elke dag

Poll eindigt op

nee
6 (3%)
ja
164 (94%)
waarom
Geen stemmen
hoeft niet
3 (1%)

Totaal aantal stemmen: 173

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Sommige paarden geen buitenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 00:11

Mijn vorige paard toen we haar net hadden, was een ramp buiten. Was niet gewend op de wei te staan of überhaupt buiten. Na een half uur had zij er ook helemaal genoeg van en moest je haar in haar achteruit terug naar stal brengen... Dier ging helemaal door het lint.

Toch elke dag buiten gedaan en na een jaar stond ze gewoon hele dagen lekker op het land, ging nog altijd wel graag terug naar binnen, maar stond ook gewoon graag buiten. Dus het is ook vooral gewenning. Beesten horen buiten te komen, allemaal.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 09:37

Mijn laatste veraorgpaard " was er zo eentje". Ze had de mogelijkheid om zo veel in de weide te gaan als ze wou ( inloopstal ) maar na enkele uurtjes zette ze zich zelf weer op stal of ging ze niet verder dan 2meter ( vrije dagen dienden om je paard te observeren ).
Dit was zo in de zomer, maar in de winter deed ze het nog meer.
Als ik haar dan losliet in de paddock of de piste weer hetzelfde, maar uren gaan wandelen in weer en wind dat vond ze het allerleukste :) dat er nu op zat of niet .

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:03

Ik heb inderdaad een uitzondering gehad, die stond heel graag op stal.
Heeft als jong dier altijd op de wei gestaan, zo heb ik hem gekocht en ook bij mij jaren 24 uur op de wei met inloopstal maar toen ik hier kwam wonen en ze s'nachts op stal gingen, werd het paard pas een rustig dier en was hij eindelijk op gewicht te houden.
Hij sliep letterlijk met zijn kont tegen de muur geparkeerd alsof hij de muur wilde voelen.
Het was een erg bang en nerveus dier wat op de wei niet ging grazen maar maar bleef rondlopen.
Op stal, met weinig prikkels en met zijn vriendinnetje naast zich, kwam hij tot rust.
Dan at hij eindelijk zijn portie voer op.

Maar dat was dus een uitzondering, de rest staat graag buiten en zo hoort het ook!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:30

Ik geloof daar niet in. Een paard is een gewoonte dier en moet er misschien wel enorm aan wennen. Zeker als ze buiten worden gegooid in een mini-bakje zonder voer of vriendjes en als het dan ook nog eens slecht weer is, is er helemaal niets aan buiten. Mijn merrie is een buiten paard, maar haat regen en wind :+

Voorbeeld van gewoonte dieren; die van ons hadden we ook nooit snachts buiten, want rond een uur of 7 stonden ze te etteren bij het hek, en wilde naar binnen. Maar eigenlijk wel logisch; daar was bix en lekker hooi. Toen we dat naar buiten brachten ipv de paarden naar binnen waren ze een stuk blijer. Ze gingen daarna wel even mutsen nog, maar na een paar dagen waren ze al gewend dat hun voer naar buiten kwam en stonden niet meer te dralen om naar binnen te willen. Terwijl ik dat wel altijd zo dacht en noemde en ze daarom maar mee naar binnen nam...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:37

kiki1976 schreef:
Lage muurtjes of tralie's op stal maakt sociaal (neus) contact mogelijk.
Maar ze staan dan nog wel binnen en stil.

Maar soms kan je niet anders. Zoals hierboven iemand al zegt, voor paarden die moeilijk op gewicht te houden zijn is het gewoon nodig soms. Ook staan de paarden bij mijn kennis in de zomer vaak overdag van ~ 11 tot 4 binnen omdat er dan zoveel dazen zijn dat ze alleen maar hard rondjes aan het rennen zijn buiten. Binnen is het koel en hebben ze er veel minder last van. Overigens staan ze de rest van de tijd wel gewoon buiten :)

Voor paarden die niet van regen en kou houden, heb je toch ook gewoon dekens en (zeer ruime) schulstallen? :)

Maurice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:09

Mijn paarden staan 24/7 buiten en hebben een grote inloopstal. Vaak betrap ik hun wel op gewoon in de stal te staan en hun hooi te eten i.p.v. lekker op de wei te gaan grazen. Maar ik zou ze daarom nooit hun weidegang afnemen!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:16

Mijn veulen is nu bijna 9 maanden oud en waar ik heb van hem stond hij ook op stal.
In ieder geval in de nacht.
Hij staat toch graag binnen.
Bij mij staat hij in een uitloop waar hij binnen kan wanneer hij wil maar hij gaat toch echt veel binnen staan.
Zolang hij kan kiezen mag hij zijn gang gaan maar ben benieuwd als hij straks de wei op gaat wat hij gaat doen.
In vele gevallen is het gewoonte maar sommige paarden vinden het soms echt wel fijn!
Al is in mijn ogen geen enkel paard een binnen paard

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:56

Ik denk dat het voornamelijk voort komt uit gewoonte.

Eén van mijn paarden is altijd een vreselijk verwend nest geweest, maar wist derhalve zich ook nauwelijks als paard te gedragen in de kudde. Dankbaar maakte hij gebruik van zijn dekenwissels, en zijne koninklijke hoogheid genoot van zijn luxieuze ruime en bovendien droge stal. Hij verweet het me oprecht als hij doorweekt was van de regen en draaide dus mooi zijn kont naar me toe [negeermodus] als hij eindelijk terug mocht naar stal.
Je raad het al, inmiddels staat hij al jaren 24/7 buiten met in de wintermaanden een gigantische berenvacht. En hij vindt het heerlijk, hoe viezer, hoe beter!

Puur gewenning denk ik. En zo ken ik er meer....

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:00

Het is denk ik verkeerd geformuleerd. Denk dat het moet zijn; ''Sommige paarden zijn het niet gewend om buiten te staan dus zijn geen buitenpaarden'', maar dat kunnen ze wel worden. Er zijn wel paarden die regen niet leuk vinden of zo (en daarbij zijn ook gevallen waarbij het niks te maken heeft met gewenning).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:07

LukieBradley schreef:
Mijn veulen is nu bijna 9 maanden oud en waar ik heb van hem stond hij ook op stal.
Bij mij staat hij in een uitloop waar hij binnen kan wanneer hij wil maar hij gaat toch echt veel binnen staan.
Zolang hij kan kiezen mag hij zijn gang gaan maar ben benieuwd als hij straks de wei op gaat wat hij gaat doen.
In vele gevallen is het gewoonte maar sommige paarden vinden het soms echt wel fijn!

Maar jouw paard kan wel kiezen of hij binnen of buiten staat! En dat is heel waardevol :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:15

De mijne is nu 1,5 jaar met pensioen. Hij staat en ligt bijna altijd in de loopstal. Sowieso bij een druppel regen of nattigheid is hij binnen. Alleen als er gezelligheid op het erf is dan staat hij vooraan. Hij heeft vriendjes genoeg in de kudde maar na het spelen gaat hij hup weer naar binnen.

cobala6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:17

ik vind het totale onzin elk paard hoort buiten, ook paarden die wedstrijd doen maar omdat de eigenaren te bang zijn dat ze een blessure krijgen of iets moeten ze hun hele leven maar op stal en ook het liefst 23 uur per dag, nooit de wei op.. mijn paarden lopen lekker 24/7 buiten kunnen schuilen wat ze willen...nooit gaan ze op stal! noooit...

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:20

Er zijn idd paarden/pony's die het niet naar hun zin hebben buiten.....ongeacht er soortgenoten bij staan of veel gras is.... ik vind wel dat je per paard/pony moet bekijken over hoe lang je zo'n dier buiten zet.
Als die het beu is moet je die gewoon op stal zetten als ze daar wel rust hebben.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:21

Jij kan het onzin vinden hij niet. Hij is nou eenmaal graag binnen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:33

Magrathea schreef:
LukieBradley schreef:

Maar jouw paard kan wel kiezen of hij binnen of buiten staat! En dat is heel waardevol :)

Ja dat is zeker waar, hij MOET van mij buiten kunnen om het paard waardig te houden.
Hij is 1 van de weinigen die überhaupt binnen kan omdat het 1 van de weinige watjes is :')
Onzin vind ik het ook niet, zolang hij kan kiezen mag hij zoveel binnen staan als hij wil