Wat zijn hiervoor reële prijzen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Re: Wat zijn hiervoor reële prijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:03

Toevallig ben ik in deze regio op zoek naar een stal :) Ik denk dat je met €275 / €300 zeker niet gek zit!
Alleen zelf heb ik dan wel weer wat vragen mbt de stalling.
Hoe groot zijn je stallen?
Hoe staan ze 's winters?
3x ruwvoer dus niet onbeperkt en niet buiten (voeren)?
Ook weet ik niet zo goed hoe ik 2x per week stapmolen tijdens uitmesten moet zien? Ik zie dan liever dat mijn paard buiten zou staan.

Ik weet alleen niet of je de "gewenste" mensen zal trekken. Bij ons op stal rijd er 1 persoon 4x per jaar een wedstrijdje en de rest is recreatief aan het rijden. Maar wat wil je dan ook met zo'n omgeving :D
Ik denk ook niet dat je veel recreatieve ruiters vindt die hun paard alleen in de wei willen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 14:15

Stallen zijn 3,5x3,5m en in de winter ook gewoon naar buiten (misschien iets minder lang), zijn nu even aan het kijken naar mogelijkheden tot zandpaddocks (waar ze zomers en winters kunnen staan) en dan in de zomer (en wanneer mogelijk in de winter) enkele uren het gras op. Alle stallen hebben een luik en aantal "buiten" stallen (met het hoofd ook gewoon naar buiten kunnen dus).

Wanneer ze op de paddock gaan, wil ik wel buiten hooi voeren. Op de wei wanneer er voldoende gras is lijkt mij niet nodig. In de winter wel buiten hooi (dus 4 keer op een dag ruwvoer).
Onbeperkt wil ik niet zeggen, maar in ieder geval wel voldoende dat ze de hele dag wat kunnen scharrelen. Dat het op is bij de volgende voerbeurt dus.

Als ze buiten staan met mesten, staan ze gewoon buiten, maar even kijken hoe en wat/wanneer. We willen kunnen bieden dat wij de paarden 2 keer in de week in de stapmolen zetten, mits de eigenaar dit wilt natuurlijk.

We hebben niet echt een doel groep voor ogen, belangrijkste is het paard. Verder is veel bespreekbaar en in overleg mogelijk, maar is op één lijn zitten wel handig natuurlijk. Wijzelf zijn wel van de sport, maar maken net zo graag uren lange buitenritten. Sport en recreatie ruiters zijn dan ook beide even welkom.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:20

Dan denk ik dat je best mooie faciliteiten biedt waar veel ruiters iets mee kunnen!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:23

Je hebt 35 paarden die iedere dag enkele uren buiten komen op 2 hectare weiland? Dat wordt krap..

Ik zou denk ik tussen de 250 en 300 maximaal willen betalen.

Voor de training vind ik 500 per maand wel een mooi bedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:28

wanneer de paarden dagelijks een dagdeel buiten kunnen (8.00 tot 13.00 bijv.) 300 euro en lijkt het mij een fijne stal.

wanneer minder uitloop mogelijk is lijkt me 250 een mooie prijs.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:50

Quir schreef:
Bedankt allemaal alvast!

Echter denk ik niet dat de discussie weidegang hier op zijn plek is, al wordt er zeker rekening mee gehouden en komen de paarden sowieso elke dag buiten...

Meer ideeën wat betreft de prijs, zijn zeker welkom! :)
En de 275/300 pension all incl en 450/500 training zijn niet onrealistisch?

Ik denk dat die discussie wel van belang is. Ik wil geen 300 euro betalen als mijn paard niet op de wei komt. Als je wel weidegang kan bieden kan je gewoon meer vragen.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:54

Bij mij idem. Bij minder dan zes uur weidegang per dag, zou ik er niet eens over nadenken. Meer dan zes uur per dag weidegang en dan deze faciliteiten? Dat zou me best wel 250 / 300 euro waard zijn.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 18:12

eilleen333 schreef:
Quir schreef:
Bedankt allemaal alvast!

Echter denk ik niet dat de discussie weidegang hier op zijn plek is, al wordt er zeker rekening mee gehouden en komen de paarden sowieso elke dag buiten...

Meer ideeën wat betreft de prijs, zijn zeker welkom! :)
En de 275/300 pension all incl en 450/500 training zijn niet onrealistisch?

Ik denk dat die discussie wel van belang is. Ik wil geen 300 euro betalen als mijn paard niet op de wei komt. Als je wel weidegang kan bieden kan je gewoon meer vragen.

Natuurlijk is het een relevante discussie over wel of geen weidegang, maar dit is niet de plek om een discussie te voeren of 2 hectare voldoende weidegang is.
Sowieso zijn er meerdere opties nu en weidegang is er hoe dan ook (minimaal 6 uur per dag, winter misschien paddock, maar ook zonder meer naar buiten). Dan was het mijn vraag wat hiervoor een reële prijs is. :)

Iedereen (alvast) bedankt voor een reactie! :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 01:07

Ik wil ook niet de discussie over wel of geen weidegang aanwakkeren, maar je zoekt een prijs voor de stal. Je zegt dat er weidegang is, maar dat is met zo weinig land en zoveel paarden volgens mij gewoon niet haalbaar. dus dan krijg je een scheef beeld van wat je stallingsprijs zou kunnen zijn lijkt mij.
maar goed, genoeg gezeurd daarover, haha!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 08:59

Zoals de post van mij boven je, zijn daar nu opties voor en is er voldoende weidegang mogelijk. ;)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:42

Quir schreef:
Zoals de post van mij boven je, zijn daar nu opties voor en is er voldoende weidegang mogelijk. ;)

Iets beloven en iets waarmaken zijn twee verschillende dingen. Je kunt wel zéggen dat dat mogelijk is, maar zolang mensen het irreëel vinden zullen ze die mogelijkheid niet meenemen in de prijs. Een reële prijs moet gebaseerd zijn op een reëel scenario.

Er zijn hier heel veel mensen die ervaring hebben met weidebeheer en die zeggen dat het niet kan, 35 paarden op 2ha voldoende weidegang geven. Zolang jij niet kunt onderbouwen/tonen dat het wél kan zullen deze mensen niet hun eigen ervaringen opzij zetten voor enkel een ongefundeerde uitspraak.

Mijn ervaring is dat je er niet genoeg gras voor zult hebben, maar dat is niet eens zo erg, want je kunt gewoon bijvoeren. Maar wat wél cruciaal is, is dat met zulke intensieve beweiding het land bij een buitje direct modder wordt. Uiteraard wil je paarden, voor hun eigen welzijn, niet het hele jaar door in een modderpoel hebben staan. De praktijk zal dus zijn dat de paarden enkel met droog weer (en nadat de weide genoeg opgedroogd is) op de weides mogen... Daar ga je met je dagelijkse weidegang en 'misschien' in de winter op de paddock. Je zult dus genoeg paddocks moeten maken voor alle 35 pensionpaarden (plus de rest die je er wilt gaan stallen) voor het hele jaar door. Dat kost ook flink wat oppervlakte (gaat waarschijnlijk ook nog eens van de 2ha weide af) en investering. Puntje bij paaltje staan de dieren het grootste deel van het jaar in een paddockje, of toch binnen...

Ik ben serieus benieuwd hoe jij kunt onderbouwen dat het anders kan. Zoals je het nu beschrijft is het een droombeeld dat niet strookt met de realiteit. Om als toekomstige klant vertrouwen te hebben dat jij de belofte waar kunt maken dat mijn paard echt élke dag minstens 6 uur buiten staat, zul je met meer moeten komen dan een belofte die lijnrecht tegenover mijn ervaring (en die van vele anderen) staat.

Een opmerking als deze:
Quir schreef:
weidegang is er hoe dan ook (minimaal 6 uur per dag, winter misschien paddock

geeft mij niet veel vertrouwen dat je weet waar je het over hebt. Hoeveel weides heb jij gezien waar in de winter paarden op staan? En wat was daar de bezetting van? Kijk, van mij hoeft mijn paard in de winter niet per sé op de weide, maar dat jij aangeeft dat ze in de winter misschien op de paddock gaan (dus anders gewoon op de weide), geeft bij mij aan dat je een naïef beeld hebt van weidemanagement.

Dus nogmaals, pas als jij echt kunt onderbouwen dat jij kunt waarmaken wat je belooft, kunnen mensen daar een reëele prijs op plakken.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:56

Volledig eens met Nifallor!
Ik zou ook zeker deze discussie niet uit de weg gaan als je op dit moment serieuse plannen hebt om een bedrijf te starten. Als je nú een bedrijf start, dan moet je heel erg inspelen op de tendens die gaande is. En dat is heel duidelijk: elke dag veel vrije beweging! Ik zou zelf {als ik 2 ha zou hebben en 35 paarden} een aantal goede, grote paddocks maken, waarvan in elke paddock een deel verhard is waar slowfeeders op staan. Dan kún je namelijk ook veel vrije beweging geven dagelijks, zomer en winter. Zoals ik eerder postte, ik heb 4.5 ha en gemiddeld zo'n 13/15 paarden staan. Bij mij lopen ze globaal van mei tot november op het land. De overige maanden maken ze gebruik van drie grote paddocks, anders zou ik geen land meer over houden. Dat gaat prima zo {en ja....ook de dure dressuurpaarden staan gewoon in een groep. Probleemloos, omdat ze dagelijks in dezelfde groep staan, de paddocks groot genoeg zijn en er genoeg ruwvoervoorziening is}. Probeer met het opzetten van een bedrijf juist voorop te gaan lopen en niet het zoveelste bedrijf te gaan kopieren. Je onderscheiden. Anders is je toekomstige concurrentie je straks voor!

Maurice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:03

Ik vind 250euro een correcte prijs, maar inderdaad die weidegang is te belangrijk. Voor mij zou deze stal geen optie zijn, omdat mijn paarden 24/7 buiten lopen en ik dat zo zou willen houden, maar de faciliteiten die je aanbiedt (buiten de weidegang om dan) zijn wel zeer mooi!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 11:42

Er zijn verschillende opties mogelijk voor meer weidegang!! (voor de derde keer) Nu aan het uitzoeken hoe en wat we er mee gaan doen en welke optie(s) in aanmerking voor ons komt/komen.
Dus meer dan de twee hectare in de OP, deze discussie is dus NIET relevant meer in dit topic. Mijn vraag is de reële prijs voor deze stalling met een minimale 6 uur weidegang op een dag, zomers langer en winter eventueel paddock, daar ik nu niet weet hoe de weides zijn in de winter. Paarden naar buiten doen is voor mij een must en heb dan ook altijd alle paarden buiten gehad (ook goed gekeurde dekhengsten en dure dressuur paarden...).

Er zijn voldoende paddocks voor het aantal paarden aanwezig op dit moment (wanneer ze met minimaal twee bij elkaar staan en ruim genoeg voor 5 paarden in één paddock). De winter misschien op de paddock komt dus weg, omdat ik nu op dit moment niet weet hoe de weides er in de winter er uit zien. Zelf heb ik mijn eigen paarden en de paarden op bedrijven waar ik werkte (waar ik de verantwoordelijkheid voor de dieren had) zomer en winter altijd op de weide gehad en altijd ook goed gras gehad.

Weidebeheer heb ik dus ook ervaring genoeg mee en kennis is daar dan ook meer dan voldoende voor aanwezig. Ook wat betreft beweiding, bemesting, slepen, maaien, etc. :)

Het is geen droom beeld die niet realistisch is, het is op dit moment zo. Niet meer en niet minder. Dit is wat wij nu kunnen gaan bieden en we willen hier een reële prijs voor vragen, dat was voor nu mijn vraag. :)

Wel een extra vraag... Om zo rekening te kunnen houden met aantallen weide/verdeling van de weide.
Als pensionklant, paard individueel in een eigen wei, samen met één ander paard of in een (kleine) groep en zoja hoe groot?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:29

Jeetje wat een gezeik hier. Ts zegt vraagt om een prijs. Niet of dat haar ruimte groot genoeg om realistisch te zijn.

Kwa groepen heb ik graag per 2 of 3. Grotere groepen is vaak vechten en delft er 1 het onderspit. Individueel vind ik niet van deze tijd.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 07:12

Dank je, Nini_roosje! Zou per vier ook nog een optie zijn?

Ik heb de mogelijkheid tussen drie verschillende stallen:
- Binnen stallen met hoofdluik richting het gang pad
- Buiten stallen met hoofdluik naar buiten, stallen kunnen wel helemaal dicht
- Buiten stallen met een uitloop, stallen kunnen dicht met hoofdluik naar buiten of helemaal dicht

Zal hier verschil in prijs redelijk zijn? Hierboven dan van minder duur naar iets meer en zo ja hoeveel verschil?

Hoe groot de uitlopen maken? 3,5 x ..? Voorste stuk betegeld en daarna stuk zand of helemaal betegeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 07:15

4 kan ook nog, alleen minder handig met binnen en buiten zetten.

Stal met uitloop kun je idd meer voor vragen, binnen of buiten luik zou ik geen verschil in maken.