Peesbeschermers om in de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jetta

Re: Peesbeschermers om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:02

Waarom moeten de paarden een zandpad afrennen? Kan je ze niet gewoon aan de hand naar het land brengen?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:36

Mijn pony heeft door een trap 3 jaar geleden tijdens het spelen een peesblessure opgelopen en heb er ook 2 jaar naast gelopen. Ik snap je angst om terugkeer dan ook heel goed. Toch kies ik niet voor maatregelen in de vorm van beschermers. Hij loopt alle dagen buiten van s ochtends tot s avonds en s zomers 24/7 buiten. Ook is hij vorig jaar herfst wederom getrapt en heeft hij op het andere voorbeen een botscheur en tussenpees beschadiging. Momenteel weer herstellende en opbouwend. En nog steeds zou ik nooit beschermers omdoen. Ik heb ervoor gezorgd dat ik een volledig zeggenschap heb over hoe, waar en met welke paarden hij staat. Dat vind ik een diervriendelijkere en meer natuurlijke oplossing dan beschermers. Onze kliniek raadt het ook ten zeerste af. Er gebeuren schijnbaar meer blessures door die dingen. Het heeft mij geholpen om me goed in te lezen in artiklen over peesblessures en beschermers. Ik was al overtuigd, maar toen helemaal. Daarnaast vind ik het punt dat Marlinderooz aanhaalt helemaal in het verlengde liggen. Weiderust is vele malen beter dan opstallen. Daarnaast gaan die van mij ook echt alleen de stal in voor hun voer. Ik moet de deuren wel dicht hebben, anders staan ze linea recta weer buiten ;)

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 07:16

Bedankt voor alle reacties. Mijn paard heb ik vorig jaar 24/7 buiten gehad omdat dat zo goed zou zijn. Hij ging keihard rennen savonds. En iedereen zei laten staan.. maar daardoor kreeg hij een blessure. Dit doe ik dus echt niet meer. Bovendien laat deze stal het niet toe. Andere stal zoeken in de buurt is lastig en ik ben verder echt super tevreden. Dus heb ook geen reden om weg te gaan..

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 07:17

Jetta schreef:
Waarom moeten de paarden een zandpad afrennen? Kan je ze niet gewoon aan de hand naar het land brengen?

zo doen ze het al jaren. Ik mag hem wel zelf brengen. Maar ik ben er dus niet altijd!

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 07:20

Nicky1963 schreef:
damian23 schreef:
Die van mij staat met de harry horse elite op de wei. Stevig genoeg en ze ventileren goed. Benen zijn eigenlijk nooit warm als ik ze af doe.

Idem. :D

Ik heb ze even opgezocht! Gaat dat elastiek niet knellen? Zien er wel mooi uit en niet onbelangrijk.. ze zijn betaalbaar.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:21

zanora, ik vind de harry horse super. Ik heb er al veel geprobeerd. De een werd naar mijn idee te warm (BR, Veredus) of paard sloopte ze (met klitteband).

Om te rijden heb ik Dalmar Eventing Boots. Die zijn ook heel fijn ademend, maar die zou ik weer niet zo snel op de wei of paddock gebruiken. De Harry Horse zijn ook heel licht maar toch stevig genoeg op klappen op te vangen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:25

MarlindeRooz schreef:
Een paar uur per dag op weide?
Dus 20 uur of meer op stal?
Bah ik kan gewoon niet snappen dat mensen hun paarden zo opsluiten? :n

Als je je paard 24/7 op weide zet dan komen er geen blessuren want dan gaan ze niet uit hun bol en dan doen ze ook niet zo extreem gek.

Niet zo snel conclusies trekken. sommige paarden, waaronder die van mij komen niet onbeperkt op de wei. Maar dit betekent niet dat ze de rest van de dag op stal staan. Er bestaat ook nog zoiets als een paddock. Blessures kan je paard overal oplopen. Maar om te zeggen dat je geen blessures krijgt als je paard 24/7 vind ik niet reëel. Ik heb te veel ellende gezien wat had kunnen voorkomen als het paard peesbeschermers om had gehad. Ook bij paarden die de hele dag op het land stonden.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:40

Bij ons gaan de paarden van 's ochtends vroeg tot zonsondergang op de wei(dat is dus in de winter wat eerder maar in de zomer juist wat langer). Het hele jaar door. Toch zijn er paarden die nog steeds uit hun plaat gaan omdat ze bijvoorbeeld iets zien. Dus of ze nu wel of niet hele dag op de wei staan, ze kunnen nog steeds gek doen. Echter heeft geen enkel paard bij ons peeskappen om of iets dergelijks. Bij een springstal waar ik werkte kregen de paarden peeskappen om in de zomer of transportbeschermers (niet die hele grote) in de winter. Vind ik zelf te veel van het goede. Springschoenen snap ik nog wel voor het aftrappen van de ijzers.

Ook hier gaan de paarden graag naar binnen aan het eind van de dag. Ze hebben dan overigens geen voer in de stal, dat krijgen ze vaak pas later op de avond. Ze lopen ook niet zelf de stal uit trouwens, laatst was iemand vergeten de staldeur goed dicht te doen van een paard, die stond nog gewoon lekker in zijn stalletje..

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:41

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor peeskappen om in het weiland, het kan gaan knellen, te warm worden onder de kappen etc. De temperatuur in de pezen kan door de peeskappen zo hoog oplopen dat een peesblessure nog sneller op de loer ligt helaas. Nou begrijp ik uit je verhaal dat je eigenlijk toch graag peeskappen wilt gaan gebruiken, maar let er dan voor je paard op dat je in ieder geval geen neopreen voering kappen gebruikt, want die sluiten alles af en gaan broeien. Wat je zou kunnen proberen is peeskappen van leer met schapenvacht, zodat vocht en warmte goed afgevoerd kan worden.

Ik heb op het moment mijn merrie ook met een peesblessure staan, heb er heel bewust voor gekozen om haar vanaf het begin van de diagnose dagelijks zo'n 12 uur in het land te laten in een rustige groep en zonder beenbescherming. Het gaat erg goed met haar en haar peesblessure is netjes aan het genezen.

Mijn merrie staat in de zomer 24/7 buiten met een inloopstal, krijgt buiten haar voer, zowel brok als hooi alles buiten, maar die vinden we standaard iedere ochtend in stal, komt er pas uit als er buiten voer klaar gezet wordt ;)

Heel veel succes TS!

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:55

zelf heb ik de hh elite ook voor tijdens het rijden, maat cob, maar omdat het elastiek te lang was deze allemaal inlaten korten (arabiertje) , 15 euro armer en je ziet er helemaal niets van ( laten doen door de dorps naaister) ik vind ze erg fijn ( licht, ademend en je kan ze helemaal ombuigen (dus minder steun))
maar voor op de wei? nee, dan zou ik als ik jou was voor deze gaan https://www.peerkeruitersport.nl/peesbe ... otech.html

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:36

f4bjheu schreef:
zelf heb ik de hh elite ook voor tijdens het rijden, maat cob, maar omdat het elastiek te lang was deze allemaal inlaten korten (arabiertje) , 15 euro armer en je ziet er helemaal niets van ( laten doen door de dorps naaister) ik vind ze erg fijn ( licht, ademend en je kan ze helemaal ombuigen (dus minder steun))
maar voor op de wei? nee, dan zou ik als ik jou was voor deze gaan https://www.peerkeruitersport.nl/peesbe ... otech.html

Heb jij die beschermers? Wat voor materiaal zit er ter hoogte van de pezen? Is dat alleen rubber of zit er nog iets aan hard materiaal in?

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:18

Nee ik heb die compositi zelf niet maar hoor er wel fijne verhalen over, en als je dan toch wat in de wei omdat zou ik deze doen

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:33

Ik ben ook erg tegen het gebruik van peeskappen op de weide. Het lijkt misschien wel of het daaronder koel is gebleven maar dat is vaak niet het geval. Hierdoor slijt de pees harder en krijgt de pees minder gelegenheid te herstellen na het werk.

Iedereen moet het natuurlijk voor zich weten maar ik kies er niet voor.

Snap dat je het eng vind dat ze zo'n pad af moeten rennen. Had ik op de pensionstal waar we eerst stonden ook. Het is daar altijd goed gegaan maar als je ze soms zag aanstormen dan hiel je je hart soms vast.

Vertel mijn Shetlander trouwens maar dat buiten leuker is dan binnen. Als beide paarden thuis zijn moet hij buiten blijven en dan is hij gewoon boos. Hij doet er alles aan om dan toch de stal in te schieten aan het eind van de dag.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 12:08

Ik had mijn paard netjes in de peesbeschermers staan op het land.
Plotseling bedacht ze erg jolig te worden, en ze sloeg met haar achterbeen, net ietsjes hoger dan de peesbeschermers zaten, tegen haar voorbeen aan.
En daar sloeg ze zich een adellijke bloeding. ( wat we gelukkig zagen gebeuren. )

Waarmee ik wil zeggen je kan zo goed proberen te beschermen, een ongelukje zit in een klein hoekje.
En ze staan bij ons vanaf 7 uur 's morgens tot 22.00uur s' avonds op stal.
En als het hek opengaat, rennen ze het land uit om naar stal te komen.
Waar dus niet gevoerd wordt! Dus ze komen niet voor het voer.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 12:18

Voorkomen kun je he nooit.
Bij mij staan ze 24/7 buitend deels op een paddock en deels op de wei. Mijn woonkamer kijkt uit op het land, als ik af en toe zie hoe ze te keer gaan :wow:
Tot nu toe is het nog goed gegaan

Norton heeft ook nieuwe rondom ventilerende beenbescherming

http://www.reitsportpferdundspass.com/n ... ming-zwart

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 12:19

Peesbeschermers om in de wei?? Belachelijk :o ... Ik snap TS angst wel hoor snap dat je zuinig ben en bang ben voor een blessure . Maar als alle stal paarden gewoon het hele jaar naar buiten konden (en dit kan ook op een grote zandplaat met schuilstal) dan waren de paardjes een stuk minder kwetsbaar omdat ze 24 uur hun energie kwijt kunnen als ze daar zin in hebben :) ...

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 12:31

Maar een vraag, staat hij dan alleen met die peesbeschermers in de wei?
Die moeten ze dan toch ook om en af doen? In die tijd kunnen ze hem toch ook even lopend heenbrengen?
Ophalen gaat vaak een stuk rustiger meestal, dus zou hij gewoon mee terug kunnen lopen, lijkt mij.
Maar goed, zelf geen fan van peesbeschermers, als het niet hoeft.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 12:38

ikkeniet schreef:
Plotseling bedacht ze erg jolig te worden, en ze sloeg met haar achterbeen, net ietsjes hoger dan de peesbeschermers zaten, tegen haar voorbeen aan.
En daar sloeg ze zich een adellijke bloeding. ( wat we gelukkig zagen gebeuren. )

Een adellijke bloeding??? Is ze van koninklijke afkomst? :)F

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 12:39

Helpt het niet als ze jouw paard apart het zandpad laten afrennen? Als eerste bijvoorbeeld?

Peesbeschermers om zou ik zelf absoluut nooit doen, maar dat doe ik voor gewoon rijden ook niet :)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 12:52

Och, die van ons staan ongeveer 14u per dag op het land en rennen nog steeds iedere ochtend vol blijdschap de wei in. Rennen s avonds ook vol blijdschap weer naar binnen, stelletje blije ponys.
Ik ben persoonlijk geen fan van bescherming op het land. Ze hebben ook al ijzers onder hun voeten, deelen van t jaar dekens op.. pff. Nog meer dan kan ik ze beter helemaal inpakken met bubbeltjes plastic ^^

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:14

Kinke schreef:
ikkeniet schreef:

Een adellijke bloeding??? Is ze van koninklijke afkomst? :)F

Hihi, blauw bloed dus, heel bijzonder :)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:59

Haar naam is niet voor niets:
Queen of Emeralds.

Dus ja van adelijke afkomst.
En bij alles wordt er als koningin gereageerd.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:21

ikkeniet schreef:
Haar naam is niet voor niets:
Queen of Emeralds.

Dus ja van adelijke afkomst.
En bij alles wordt er als koningin gereageerd.

:')

waarschijnlijk een typfout toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:35

Dan kom ik misschien met iets heel stoms nu, maar ga het toch even zeggen :o
Is het geen optie om de op dat zandpad om te doen, en dat iemand ze er eenmaal in het weiland afhaalt?
Ik weet niet hoe het bij jullie precies in z'n werk gaan, maar ik dacht ik meld m'n idee toch even ;)