Andere plek zoeken, of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:58

Ik snap niet dat je nog twijfelt. hoe kán je je paard daar laten staan? amper eten, in de stront staan.. tis allemaal al minstens 5x opgenoemd. en dan nog twijfelen.. ik vind dit NIET kunnen. écht niet. Ik wil je er wel op wijzen dat je verantwoordelijk bent voor de gezondheid van je paard. hoe kan je zoiets goed vinden??? |o

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:58

2 keer per dag voeren is niet ideaal maar gebeurt op veel stallen. Om 13 uur al de laatste voerbeurt is wel heel vreemd. Dan staat je paard wel erg lang zonder eten!
En in de winter de luiken dicht zodat je paard tegen 4 muren aan kijkt vind ik ook echt onacceptabel.
En dan ook nog een vieze stal...

Als je paard hier gelukkig is dan zou ze dat ergens anders toch al helemaal moeten zijn.
Je kan ook, als je de zomer fijn vindt, nu rustig zoeken en dan na de zomer verhuizen.

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 22:59

kiki1976 schreef:
In mijn ogen is er maar 1 eerlijke optie en dat is haar verhuizen.

Ik weet niet uit welke regio je komt, maar ik vind dat je er ook nog eens heel veel voor betaald!
Ik betaal een stuk minder, maar paard staat in een schone stal!
Dagelijks heel de dag naar buiten.
Met de winter in een zandpaddock (deels bestraat) met onbeperkt hooi.
Zodra het weer kan (ivm kleigrond) gaan de paarden weer de wei op.
Dan de keuzen 24/7 buiten of met de nacht op stal. Op stal ook onbeperkt hooi.
Verder 2x daags krachtvoer.
En hiervoor betaal je bij ons op stal € 160.-
+ Dat je nog gebruik kan maken van een goede verlichte buitenbak, kleine binnenbak, longeerpaddock, kantine
En gelukkig niet heel groot schalig.
Wel zelf mesten.

Indien gewenst is hier plek, en er kan altijd voor je gemest worden, geen enkel probleem.

Zoiets klinkt ideaal.. Alleen is hier in de buurt niet makkelijk te vinden. Ik kom uit de regio Zuid Holland..

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:01

Danielledm schreef:
Persoonlijk zou ik haar daar weghalen. Het stal en zaagsel gebeuren zou voor mij al een punt zijn om er weg te gaan.

Hier in de regio (utrecht) zijn genoeg van zulke stallen. Ik sta bijv bij een stal waar de paarden swinters in paddocks komen (+- 4 uur) en staan op stro in stal. In de zomer gaan ze van sochtends tot s avonds het land op. Ze krijgen voldoende voordroog en brok wat je wil al bemoeid de boer zich hier wel iets mee maar dat is in belang van het paard aangezien er een hoop mensen te veel brokken in willen hebben maar vergeten wat voordroog wel niet allemaal doet ;) De stallen worden gemest en paarden buiten en binnen gezet. Betaal 260 voor dit alles. Ik heb zelf ook een ouder paard word dit jaar 21..word nog wel dagelijks gereden maar wil wel hier dat hij zijn laatste dagen gaat slijten.

Succes met je keuze!

Op frissche roemer of niet?

Even ontopic, ik zal haar persoonlijk daar weghalen.
Kinkt mij niet als een fijne plek voor je paard, ik zou haar lekker verplaatsen naar een plekje waar ze s'winters minimaal 4 a 5 uur buitenkomt, en waar er 4 keer per dag gevoerd word (mits ze in een paddock staan, of op steen, op de wei zou ik zeggen: waar ze s'ochtends en s'avonds gevoerd worden)
En natuurlijk waar de stal elke dag word gemest, gewoon elke dag even de poepjes eruit (eventueel een plakje stro erbij) en 1 keer per week helemaal leeghalen en nieuw stro erbij (lijkt mij echt het ideale! )

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:02

withney_4312 schreef:
bigone schreef:
Hulp gezocht!!! Lees nog eens even wat je net getikt hebt dan is voor mij in ieder geval het antwoord wel duidelijk.

Ik lees het voor de 3e keer en ik weet het echt niet meer..

Ik lees het voor de 3e keer en vraag me af waarom jouw paard daar nog steeds staat. Sla dat stukje over 'gelukkig'
nou eens even over en lees hoe kansloos en slecht ze het volgens jou heeft in de winter...
Nu is het voorjaar en is de goede tijd aangebroken, maar hoe heb je het de afgelopen maanden uitgehouden. En hoe heeft jouw paard het uitgehouden?
Weghalen.
Zsm

jolien72

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:03

Weghalen...maar 2 voerbeurten en de laatste op een dag om 13.00 uur....dat is wachten tot ie ziek wordt! Daarnaast de gore stal die helemaal dicht gaat....dat is wachten op problemen hoor!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:05

Er zijn plekken genoeg met goede verzorging (daar valt dit niet onder) alleen zal dat misschien een stuk verder weg zijn, kijk eens naar plekken in het noorden of Belgie en Duitsland. Jouw paard kan ook gelukkig lijken doordat het goed klikt met haar maatjes maar dat betekend nog niet dat haar leefomstandigheden goed zijn, paarden passen zich ook aan en maar twee keer voeren in de winter ,, het kan maar dan moet die tweede keer om 13.00 wel een gigantische bult zijn waar ze tot later op de avond genoeg aan hebben. ze komt niet echt veel tekort als ze rond en gezond is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:08

withney_4312 schreef:
kiki1976 schreef:
In mijn ogen is er maar 1 eerlijke optie en dat is haar verhuizen.

Ik weet niet uit welke regio je komt, maar ik vind dat je er ook nog eens heel veel voor betaald!
Ik betaal een stuk minder, maar paard staat in een schone stal!
Dagelijks heel de dag naar buiten.
Met de winter in een zandpaddock (deels bestraat) met onbeperkt hooi.
Zodra het weer kan (ivm kleigrond) gaan de paarden weer de wei op.
Dan de keuzen 24/7 buiten of met de nacht op stal. Op stal ook onbeperkt hooi.
Verder 2x daags krachtvoer.
En hiervoor betaal je bij ons op stal € 160.-
+ Dat je nog gebruik kan maken van een goede verlichte buitenbak, kleine binnenbak, longeerpaddock, kantine
En gelukkig niet heel groot schalig.
Wel zelf mesten.

Indien gewenst is hier plek, en er kan altijd voor je gemest worden, geen enkel probleem.

Zoiets klinkt ideaal.. Alleen is hier in de buurt niet makkelijk te vinden. Ik kom uit de regio Zuid Holland..

Wellicht als je hier aangeeft waar je precies woont in ZH kunnen andere bokkers je wellicht helpen.

withney_4312

Re: Andere plek zoeken, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 23:11

Ook als ik vertel, dat hij een enorm mooie wei heeft met vriendjes, enorm gras schuilplaatsen en daar nu de hele dag op staat te relaxen.. Sorry dat het een beetje dom over komt, maar zo'n wei als waar hij nu staat heb ik nog niet gezien en dat houd me tegen.. Daarbij heeft hij een ruime stal van 4 bij 3 en word er goed op hem gelet.. Hij staat niet weg te kwijnen ik kom dagelijks langs om te wandelen en tutelen(hele mooie omgeving) en derest van de dag staat hij nu zomers op het land..

en dan het negatieve: de bodem, het feit dat ze zo meutig is met de luikjes en het kuil etc....

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:12

Als je dan eens op je strepen gaat staan, eist dat de stal dagelijks fatsoenlijk gemest wordt en dat je paard 's avonds nog gevoerd wordt (daar betaal je immers voor!)?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:13

Jeetje, ik lees veel dingen waar ik niet blij van zou worden, paard zo lang zonder eten, te lang op stal, geen zeggenschap over je paard en de mest waar ze in staat. Poeh , geen lastige keuze hoor, je paard verdient beter denk ik. Ik zou lekker wat anders gaan zoeken meid.
Of
je gaat praten met deze dame in kwestie dat je een aantal dingen graag veranderd wil zien zelf uitmesten , meer zaagsel , en 4 voerbeurten per dag . Dat je niet weg wil maar wel waar voor je geld wil, dus voor jezelf en je paard opkomen ipv weg lopen en het er bij laten zitten. Dat zijn de opties.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:14

Maar dan moet je niet miepen(sorry als ik het zo zeg) probeer dan met de pensionhoudster toch te overleggen dat er in de winter iets meer voor gedaan word en anders zelf een baal zaagsel kopen en een keer extra uitmesten. Hoeveel paarden heeft ze daar staan??

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:15

bigone schreef:
Er zijn plekken genoeg met goede verzorging (daar valt dit niet onder) alleen zal dat misschien een stuk verder weg zijn, kijk eens naar plekken in het noorden of Belgie en Duitsland. Jouw paard kan ook gelukkig lijken doordat het goed klikt met haar maatjes maar dat betekend nog niet dat haar leefomstandigheden goed zijn, paarden passen zich ook aan en maar twee keer voeren in de winter ,, het kan maar dan moet die tweede keer om 13.00 wel een gigantische bult zijn waar ze tot later op de avond genoeg aan hebben. ze komt niet echt veel tekort als ze rond en gezond is.

Nee, twee keer voeren is bizar! Dat doe je geen paard aan! Wij voeren 5 x hooi en 2x brokken per dag in de winter. Als je toch weet hoe het maag-darmstelsel van een paard werkt haal je het niet in je hoofd om maar twee keer te voeren. Om maar te zwijgen over alle narigheid die ze kunnen krijgen qua gezondheid en stalondeugden en karakter verpesten.

Om 13.00, dagelijks de laatste keer voeren, maar dan een enorme hoeveelheid is ook ongelofelijk. Gezien de vieze stal zal ze haar voer vertrappen en smerig maken. En dus niet eten.
Nee, het is en blijft belachelijk, slecht en paardonvriendelijk.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:15

sorry maar het 'slechte' overheerst. vind dat je dit niet er tegenover kan zetten. er is gewoon een punt waar je paard het slecht heeft.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:19

withney_4312 schreef:
Ook als ik vertel, dat hij een enorm mooie wei heeft met vriendjes, enorm gras schuilplaatsen en daar nu de hele dag op staat te relaxen.. Sorry dat het een beetje dom over komt, maar zo'n wei als waar hij nu staat heb ik nog niet gezien en dat houd me tegen.. Daarbij heeft hij een ruime stal van 4 bij 3 en word er goed op hem gelet.. Hij staat niet weg te kwijnen ik kom dagelijks langs om te wandelen en tutelen(hele mooie omgeving) en derest van de dag staat hij nu zomers op het land..

en dan het negatieve: de bodem, het feit dat ze zo meutig is met de luikjes en het kuil etc....

Geweldig, zo'n wei. Maar als dat zou inhouden dat mijn paard in de herfst- en wintermaanden (en dat zijn er toch ook 6!!) in zijn smerige stal opgesloten wordt zonder frisse lucht (en heeft hij wel daglicht?) en zonder eten, dan is t jammer voor zo'n wei, maar mooi dat mijn paard ergens anders heen ging waar hij het hele jaar zou krijgen wat ie nodig heeft.

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 23:23

Dank jullie wel voor de adviezen, ik ga hier zeker iets mee doen. En geloof me, ik laat het er niet bij zitten maar ben nog geen 20, en dit is mijn eerste paard, ik doe het alleen dus ik wil alles goed doen. Heb vaker een baal en maaltijden gebracht en dingen gevraagd, je wil toch geen ruzie want voor je het weet staat je paard aan het hek en heb je nog geen alternatief... Hij lijkt zo gelukkig. Maar inderdaad dan zal hij op een nog mooier plekje alleen maar gelukkiger worden.. En ik ook.. Nu nog een ideaal plekje vinden.. Dat is het moeilijkste vind ik..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:23

In mijn ogen is 2x voeren niet erg als ze maar genoeg krijgen zodat ze niet zonder staan (dus onbeperkt)

Maar een vieze box, vol in de ammoniak dampen? Dat kan gewoon niet!!!!
Buiten dat het heel erg slecht is voor de hoeven is het ook nog eens heel erg slecht voor zijn luchtwegen.
Maar ook in het bloed is dit weer terug te vinden.

Dan kan de wei met de zomer nog zo mooi wezen, de winter is een hell!

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 23:24

Nicky1963 schreef:
withney_4312 schreef:

Geweldig, zo'n wei. Maar als dat zou inhouden dat mijn paard in de herfst- en wintermaanden (en dat zijn er toch ook 6!!) in zijn smerige stal opgesloten wordt zonder frisse lucht (en heeft hij wel daglicht?) en zonder eten, dan is t jammer voor zo'n wei, maar mooi dat mijn paard ergens anders heen ging waar hij het hele jaar zou krijgen wat ie nodig heeft.

Gelijk heb je. Maar de luikjes gaan niet elke dag standaard dicht he, savons wanneer het koud is(ja dat is het in de winter, maar dan is het ook vroeg donker), de rest staat hij buiten.. Even dat je niet denkt dat hij in het donker staat de hele dag..

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:26

Ik weet dat er een plek in lopik is waar voornamelijk paarden die met pensioen zijn staan. Daar kunnen ze zomers 24/7 op de wei en swinters overdag op de paddock en s' avonds naar stal. Mooie rustige plek. Voor als ik het me goed herriner 190 per maand. Als je wilt kan ik ff navragen waar in lopik het precies was al is het natuurlijk wel een stukje rijden

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 23:59

@ryukapple: Waar ligt lopik in de buurt als ik het vragen mag? Kan het ook morgen even opzoeken.
Verder zijn alle andere adviezen etc ook nog welkom.. Ben eigenlijk wel blij dat jullie zo recht voor z'n raap zijn, dát had ik echt even nodig.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 07:03

Hier in de regio is het heel normaal dat je paard maar 2x per dag gevoerd word (alleen dan de tweede keer wel eind van de middag), ook staat bij veel stallen hier in de regio je paard 24/7 binnen in de winter behalve als je hem er zelf uithaalt en er dus bij blijft (wat dus niet zo erg simpel is als je ook nog fulltime werkt), mesten moet op de meeste stallen zelf dus dat kan je zelf bijhouden en de pensionprijs verschilt dan niet eens zo heel veel van wat TS betaald. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen en fijne stallen met goede verzorging, mogelijkheden om je paard overdag buiten te laten zetten en die staan dan ook altijd stampvol met een enorme wachtlijst.

Ik vind het ook totaal niet acceptabel laat dat duidelijk zijn maar helaas is het op heel veel stallen wel het beleid..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 07:10

Alexandra_ schreef:
sorry maar het 'slechte' overheerst. vind dat je dit niet er tegenover kan zetten. er is gewoon een punt waar je paard het slecht heeft.

Precies, gaat het nu om dat halve jaar waar het wel goed is of om dat halve jaar dat je paard er beroerd bij staat? Er zijn plekken genoeg waar beide in orde is!

Sietske74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:26

Ik zou lekker op zoek gaan naar een nieuw plekje. Daar heb je nu de hele zomer nog voor.
Ik zou ook eens gaan kijken bij stallen die speciale afdeling hebben voor oudjes. In de buurt van Den Haag heb ik zo'n plek gezien. Is een gewone pensionstal voor rijpaarden maar ernaast is een grote stal speciaal voor oudjes. Grote loopstal met meerdere paarden bij elkaar vrije uitloop naar buiten en zomers op het land. Je betaalt ook nog minder dan een regeliere plek. Als je paard niet in de groep kan dan kun je hem ook apart zetten.

gr Siekske

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:31

Ik zeg ook, weghalen. Je zegt dat je paard gezond is, maar als je dier mok oploopt van de blubber en natte stal, noem ik dat niet gezond. Ook de voerbeurten vind ik persoonlijk écht niet voldoende, want er is ook geen stro wat hij kan knabbelen als z'n hooi op is. Je geeft zelf al aan dat je het met de bodembedekking al niet eens was, de rest klinkt ook niet bijster positief. Ja, in de zomer is het goed, maar in de zomer is het op héél veel stallen goed, maar daar heeft je paard in de winter helaas niets aan. Ik zeg verhuizen met je paard. Als het er zo goed was én als de stal/bewoner zo fijn en meedenkend was, had je dit topic al niet hoeven openen in de eerste plaats. Bij het openen van het topic ligt in mijn ogen je antwoord al..

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:36

Hier ook de tip om te verhuizen.
Indien een paard dat met pensioen is in de winter niet kan bewegen dan lijkt dat me niet heel fijn. je rijdt er ook al niet meer mee.
Mijn oudje staat op pensionstal lenferink. Een hit-actief stal met alles daarbij inbegrepen, de entingen, ontwormen en regelmatige check up door de dierenarts. Ze kunnen dus het hele jaar rond, binnen of buiten, op een zandpaddock, op stenen of op de wei en kunnen dus ook de hele dag eten. Is voorbij Almelo dus wel een eind weg, maar dan staat je paard er wel fantastisch bij.

Ik zou met zo'n oudje vooral zoeken naar een plek waar ze veel kunnen lopen op hun eigen tempo en schuilmogelijkheden hebben. Rust roest.