Welk graszaad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: Welk graszaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 08:03

Dank je voor je uitleg Rhys!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:01

De prijs zal ook verschillen schat ik, pavo of barenburg of andere merken...gras is relatief duur, de opkomst percentage is ook belangrijk.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:20

Ik heb sinds twee jaar een land met bio-ron graszaak (mengsel 1) en ik ben echt super tevreden. Het groeit snel en de bodem is sterk en laag in suiker. Het is wel erg grof gras en als paardlief mag kiezen, kiest hij toch voor het fijnere gras.
Samenstelling:
45% timotee
25% roodzwenk
15% kropaar
15% beemdlang

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 22:14

damian23 schreef:
Ik heb sinds twee jaar een land met bio-ron graszaak (mengsel 1) en ik ben echt super tevreden. Het groeit snel en de bodem is sterk en laag in suiker. Het is wel erg grof gras en als paardlief mag kiezen, kiest hij toch voor het fijnere gras.
Samenstelling:
45% timotee
25% roodzwenk
15% kropaar
15% beemdlang

Alhoewel ik erg volgens zijn site de wei beheer, durf ik voor een relatief klein stukje, wat zwaar belast wordt, dit niet aan. Daar is zijn mengsel volgens mij te kwetsbaar voor.

Morgen heb ik even tijd om bij de locale winkel te zien wat ze hebben, anders bestel ik dat nieuwe Pavo mengsel.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:31

damian23 schreef:
Samenstelling:
45% timotee
25% roodzwenk
15% kropaar
15% beemdlang

Mag ik vragen wat je ter voorbereiding hebt gedaan en hoe groot/hoe veel?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 18:22

Na heel veel rondrijden, frustraties, gewoon de Paardendrogist opgebeld en 2 zakken Pavo besteld. Wordt morgen al bezorgd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 19:39

Fouragehandelaren hebben het over het algemeen wel hoor...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:24

Ik heb het in een wei van ongeveer 400m2 gezaaid toen daar een laag aarde van het uitgraven van de paardenbak hadden gestort. Dit jaar is er een ander landje aan de beurt. Daar heb ik een zak horsestar graszaad voor. Die is wat anders qua samenstelling en id wat sterker. Ze hebben twee mengsels. Een voor een extra laag fructaan en een voor een sterke grasmat. De eerst is vergelijkbaar met die van bio ron en ideaal voor mijn shetlander.

overigens zag ik vandaag bij de welkoop grote zakken van horsemaster graszaad liggen. Maar alle mengsels lijken qua samenstelling erg op elkaar.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 21:05

russel schreef:
Fouragehandelaren hebben het over het algemeen wel hoor...

GR 11 hadden ze, 15 kilo. En ik heb er maar 10 nodig en GR 11 zat op 70 % Engels Raaigras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:31

Ik heb vorig jaar een zak van 5 gekocht, ze maken open en wegen af per kg wat je wil....misschien geluk gehad.

Graszaad is duur he? Ik schrok er van.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 22:59

Ja, maar ik heb ooit net als jij per kilo kunnen kopen. Als de loonwerkers van Alles komen doen, kan dat zaad er wel bij. Van 1 winkel werd ik erg moe... Ik vroeg om graszaad. Ja, Natuurlijk, voor de parkiet? Nee, paarden! Ze hadden er nog nooit van gehoord dat paarden graszaad aten... Zucht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:25

Haha, wat erg....hier heb je grote fouragehandelaren met alle soorten voer, paarden, kippen, geiten, etc alle soorten kunstmest en alle soorten graszaad.

Winkels zoal boerenbond sla ik over die laten het zaad van het jaar ervoor opnieuw verpakken met mengsel van het zelfde jaar, opkomst zaad is dan drastisch verminderd....