hoe belangrijk is de sfeer op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:31

Hartstikke belangrijk! Samen met de pony's bezig met mijn ontzettend gezellige stalgenootjes kan mijn dag helemaal goed maken!

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:31

kikifleurx schreef:
Ik heb een verzorgpony en ik doe hem altijd alleen dat is best wel heeeeeeeeeeeeel saaaaaaaii dus ik rij ook 1x per week op de manege, en dat is altijd gezellig

Vervelend dat het heel saai is.
Laatst bijgewerkt door Myrthe64 op 14-07-24 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:32

Ik vind 't heel belangrijk. Als je steeds naar stal gaat met een rotgevoel en tegenzin voelt je paard dat ook aan en zal dit geen goed doen aan jullie relatie ;)

Uniek90210

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:34

Ik vind het belangrijker om een goeie relatie te hebben met de staleigenaar. Ik ben al van stal veranderd omdat het niet meer klikte met de eigenaar en hij of zij draagt ten slotte de verantwoordelijkheid voor je paard. Voor de rest vind ik het al lang goed als iedereen netjes goedendag zegt en verder zijn eigen weg gaat. Ik hou er niet van om constant te worden omringd op stal maar ik ben dan ook geen overdreven sociaal persoon :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:37

Zeer belangrijk! Op 1 staat natuurlijk de verzorging, aantal uur buiten, ect. Maar op 2 of 3 komt wel de sfeer. Als ik wel eens op een stal ben en de sfeer is niet fijn, wil ik het liefst gelijk weer weg :')

Gelukkig staan mijn vz paarden op een privé stal :D

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:38

Uniek90210 schreef:
Voor de rest vind ik het al lang goed als iedereen netjes goedendag zegt en verder zijn eigen weg gaat. Ik hou er niet van om constant te worden omringd op stal maar ik ben dan ook geen overdreven sociaal persoon :)

Het is dan ook vooral fijn als je stalgenoten weten dat je het fijner vind om lekker je eigen weg te gaan. Zo hou je de sfeer zelf ook gezellig! Ik praat meestal wel met de meesten maar ik weet dat sommigen dit liever niet willen!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:42

Calanddra schreef:
SaskiaKa schreef:
Voor mij absoluut niet belangrijk. Als mijn paard goed staat is het goed. Het interesseert mij geen hol wat er verder onderling gebeurt, ik kom voor mijn paard en niet om vriendjes te maken.

Maar wat ik me dan afvraag, je komt daar toch voor je plezier en ontspanning? Hoe kan je ontspannen als jij je niet fijn voelt op een stal? Je komt er toch dagelijks...

Denk zelf dat als iemand zo denkt je dan beter af bent op bijv een klein prive stalletje. Dan kom je ook weinig tot geen andere mensen tegen :)

O, maar als anderen onderling gesodemieter hebben, voel ik me nog steeds fijn hoor. Als ik met m'n beest aan het trainen ben, vind ik het vooral heerlijk om met rust gelaten te worden. Ik heb paarden voor mijn plezier en ontspanning, daar heb ik geen stalgenoten voor nodig :)

Ik heb een extreem druk leven met een man, jonge zoon en samen 3 eigen bedrijven. Bedrijf nr 4 staat op de agenda voor volgend jaar.
We hebben veel vrienden (kennissen) en een druk sociaal leven, dus stal is mijn "vluchtplek", even weg van de rest van de wereld. Vandaar ;)

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:50

ik vind de sfeer echt heel belangrijk!
Ik heb ook een tijdje op een prive stal gestaan, maar was dan vaak alleen.. dat vond ik echt ongezellig, zeker omdat ik toen net van een gezellige manege afkwam.. was ineens een 'gat'

Wij doen op stal juist dingen om de sfeer te verbeteren, elkaar beter te leren kennen. Zo hebben we een 'stal whatsapp' organiseren we jaarlijks een onderlinge wedstrijd voor alle pensionklanten en de dag hiervoor gaan we met een aantal heel het erf over om alles klaar te maken. op de wedstrijddag zelf is er ook een barbecue!
mijn ervaring is dat deze dingen bijdragen aan een goede sfeer op stal, zo worden dingen uitgesproken en je er is altijd wel iemand die je wil helpen mocht dat nodig zijn (denk aan vakantie's, ziekte e.d.)

ik moet er niet aan denken dat we allemaal langs elkaar heen lopen zonder een praatje te maken.. we hebben wel een aantal van zulke mensen op stal gehad, ook prima hoor.. maar vond het altijd jammer als ze zich dan ook afmelden voor de wedstrijd en barbecue.. zo leer je iemand nooit kennen en zullen mensen ook minder snel hulp bieden als dit een keer wel nodig is.

roddelen en buitensluiten doen wij niet aan.. en ook niet aan het bekritiseren van andermans rijkunsten.
Heerlijk zo'n ongedwongen sfeertje!

Snollygoster

Re: hoe belangrijk is de sfeer op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:00

In tegenstelling tot velen hier kan ik me net veel beter vinden op een privé stal in plaats van een manège. Ben 3 jaar op een manège geweest waarvan 2 jaar met mijn eigen paard, o wee wat wordt er steeds wat afgeroddeld op een manège. Mensen hebben steeds commentaar op alles, op je spullen, op je rijstijl, op je paard, etc.. Geen enkel geheim is veilig, je kan niets doen of laten zonder dat iemand ervan af weet. Bah. Ben er als een van de eersten weggegaan omdat de sfeer me gewoon al een tijdje niet meer meezat, in het begin me heel erg slecht gevoeld omdat ik er toch veel vrienden had, maar achteraf hebben velen mijn voorbeeld gevolgd en zijn ze ook weggegaan, het is daar nu helemaal naar de kloten :')

Ik sta nu al 5 jaar op een privé stalling en heb 't echt naar mijn zin. We zijn maar met 3 huurders en voor de rest komen er ook nog af en toe bijrijders van de staleigenaar over de vloer. We zeggen gewoon vriendelijk hallo, even een babbeltje maken en voor de rest bemoeit iedereen zich met zijn eigen dingen. Maar het allerbelangrijkste is toch wel dat mijn paard er veeeel gelukkiger is dan op de manège ;)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:11

Een manege vind ik idd ook echt niks, is mij weer te groot :) Dan krijg je ook juist groepjes plus dat mijn ervaring is dat paarden niet altijd krijgen wat ze nodig hebben (te weinig buiten, te weinig contact met anderen etc). Daar kan uiteraard wel verschil in zitten per manege.

Ik heb ook op een privestal gestaan met 3 andere pensionklanten, maar was elke dag alleen. Vond dat maar niks, moet wel een beetje gezelligheid hebben :)

Nu sta ik op een stal met zo'n 25 paarden (er zijn meerderen met 2 paarden) en dat is erg goed te doen :) natuurlijk zijn er ook een paar die zich wat afzijdig houden, maar over het algemeen is het 1 grote groep.

Zoals hierboven ergens ook al is benoemd doen wij ook aan bbq's, onderlinge spelletjes/wedstrijden, etc. Altijd erg leuk en zo leer je mensen veel beter kennen :D hebben ook een x een slaapfeestje gehouden :') haha

Enige nadeel van die gezelligheid is dat ik soms veel te lang op stal blijf hangen :') blijven maar kletsen :')

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:14

Erg belangrijk, het is fijn als de mensen op stal dezelfde visie hebben op de paarden als jij. Wij rijden bijvoorbeeld bijna allemaal dressuur, vinden het allemaal belangrijk dat onze paarden vaak buiten staan en dan wordt het makkelijker om dit bijvoorbeeld onderling te regelen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:16

Naast het feit of je paard het goed heeft, het belangrijkste.. Zonder eng oude sfeer ga je het er nooit naar je zin hebben. Uiteindelijk zul je op een plek met mensen die je niet liggen niet met plezier naar je paard of pony gaan :)

xemmosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:17

Heel belangerijk!
Alleen manege vind ik niks aan :o
Op stal zelf hangt een goeie sfeer en heb het aardig naar me zin,
Alleen nog eigen pony inplaats van verzorgpony <3

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:19

Belangrijk :j

Als ik gelijk al de sfeer niet prettig vind, zal ik daar mijn paard ook niet stallen en verder zoeken. T is een hobby, dus wil er wel met plezier heen gaan (betaal er genoeg voor haha)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-04-14 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:19

QueLee schreef:
Wij doen op stal juist dingen om de sfeer te verbeteren, elkaar beter te leren kennen. Zo hebben we een 'stal whatsapp' organiseren we jaarlijks een onderlinge wedstrijd voor alle pensionklanten en de dag hiervoor gaan we met een aantal heel het erf over om alles klaar te maken. op de wedstrijddag zelf is er ook een barbecue!

Sfeer bij ons op stal is erg belangrijk. Die stal app hebben wij ook. alleen escaleert het nogal eens. Er zitten veel vrouwen in die veel stoken en roddelen. Heb nu al een aantal x gehad dat ik de klos was. Ook deels omdat ik pas 16 ben (dus een makkelijk doelwit). Heb me nu dus ook verwijderd uit die app.
Dit kan zooooo veel kapot maken...

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:21

Heeeel belangrijk. Tuurlijk paardjes moeten ook op hun plek staan, maar ik moet het er ook leuk vinden. En laat ik dat nou allebei hebben! Soms ben ik een hele dag op stal maar heb ik mijn paard niet aangeraakt. Hij staat lekker hele dag buiten dus het maakt hem niet veel uit. Maar dan ben ik de hele dag gezellig met stalgenootjes wat ondertussen goede vriendinnen zijn! Wij gaan ook regelmatig leuke dingen buiten de paarden met elkaar doen.

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:23

Ik vind de sfeer heel belangrijk. Op dit moment ben ik echt heel ongelukkig op stal en ga er met buikpijn naar toe. Ik kan niet meer genieten van mn paard op deze manier, dus ik ben ook druk op zoek naar een andere stal.

Roxxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:26

Ik sta op een pensionstal of eigenlijk meer boerderij die wel plaatst heeft voor 60 paarden. Dat betekent dat je toch groepjes krijgt die allemaal een mening hebben over een ander groepje. Je krijgt op gauw commentaar als je bezig bent en dat vind ik wel erg jammer. Laat iedereen lekker zelf aanklooien en bemoei je met jezelf!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:35

linnnde schreef:
QueLee schreef:

Sfeer bij ons op stal is erg belangrijk. Die stal app hebben wij ook. alleen escaleert het nogal eens. Er zitten veel vrouwen in die veel stoken en roddelen. Heb nu al een aantal x gehad dat ik de klos was. Ook deels omdat ik pas 16 ben (dus een makkelijk doelwit). Heb me nu dus ook verwijderd uit die app.
Dit kan zooooo veel kapot maken...

Dat is wel heel vervelend dat ze zoiets in de app zetten :(

Wij hebben ook een stal app, worden vooral dingen besproken als er iets moet gebeuren op stal of zijn gebeurd. En ook wordt er ook wel n boel onzin gekletst :')

Ook wordt er heus wel gekletst bij ons op stal, denk dat je dat niet voorkomt met zoveel vrouwen bij elkaar. Maar ik vind persoonlijk niet dat je dat soort dingen in een stalapp moet bespreken... als je ergens mee zit stap dan zelf op die persoon af, nu kan iedereen het lezen :\

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 03:19

Ik persoonlijk vind het heel belangrijk, maar zolang ik mijn paard er met een gerust hart kan achterlaten ben ik al blij.
Nu heb ik de mazzel dat ik per toeval zonder echt opzoek te zijn geweest bij mijn huidige stalling terecht gekomen ben. Dit is het beste wat me is overkomen, paard heeft een 5 sterren huisje op de track, ik heb een 5 sterren stal met geweldige stalgenootjes, het is niet groot en gewoon echt gezellig. Alle stalgenootjes staan voor me klaar, zelfs nu ik 5 weken ziektewet door beenblessure heb gehad en daarna voor 25 dagen op vakantie ging hebben ze met liefde de zorg van mijn paard op zich genomen omdat ik niet in staat was alles zelf te kunnen doen. Helemaal super dus! :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 06:03

Als ik het zo lees gaan sommige mensen meer voor de gezelligheid naar stal dan voor het paard, hoeveel uur zijn jullie gemiddeld bij je paard?
Ik heb ze op eigen terrein staan, ben altijd zo klaar, ze staan de hele dag lekker buiten en ik hoef nooit in de rij te staan voor de paddock.
Toen ik mijn pony's net had stond ik op een kleine privestal waar iedereen gewoon lekker zn eigen ding deed en dat was echt heerlijk. Tuurlijk sprak je elkaar weleens maar het belangrijkste was het paard.

Heb wel diverse malen op een pensionstal gestaan maar vooral de rij voor de paddock tijdens 'spitsuur' vond ik heel vervelend, vooral het eindeloos staan ouwehoeren terwijl je weet dat er mensen staan te wachten vind ik ronduit onbeschoft. Dit is wel een heel aantal jaar terug op een grotere stal.

Sfeer vind ik wel belangrijk maar vind het eigenlijk vooral belangrijk dat je niet alle dagen min of meer verplicht een hele tijd sociaal moet doen. Gezellige dingen organiseren is helemaal prima en dat mis ik thuis ook wel maar vind het ook wel fijn dat ik nu zoveel minder tijd kwijt ben aan kletsen ;)

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:31

Als er leuke mensen op stal zijn doe je over alles misschien iets langer, maar je kunt het zo lang maken als je wilt.

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:35

Heel belangrijk.
Mijn vzpony staat nu op een stal waar ik gewoon de hele tijd bang ben dat ik wat fout doe en dat is heel vervelend

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:41

Wij staan ook op een privé stal.
Wij staan er met ons gezin en nog 2 andere mensen.
maar het is altijd erg leuk op stal en vinden we ook belangrijk.
Hiervoor stonden wij op een stal waar niemand je ergens bij betrok we waren dan ook nieuw.
Wij moesten hun paarden wel in het land zetten en kregen wij telefoon van of we dat wilde doen.
maar andersom wouden ze dat niet.zetten we paar hindernissen neer ga je je paard op zadelen kom je terug was alles weg
1 maand gestaan en toen vriendelijk bedankt

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:13

Sfeer op stal is heel belangrijk, je ziet die mensen tenslotte elke keer als je bij je paard bent. En met een grotere groep mensen heb je altijd mensen die je meer en minder liggen, maar in zijn algemeenheid is het wel prettig als je tegen iedereen hallo kan zeggen en niet vreest dat je een bepaald persoon gaat treffen.