mest eten....saai op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Re: mest eten....saai op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:40

Onderstaande kwam ik tegen op Horses.nl. Misschien niet helemaal hetzelfde als in jou geval, maar wellicht kan je er wat mee? :-)

Vraag: Onlangs betrapte ik mijn merrie op het eten van mest in het weiland. Waar komt dit gedrag vandaan en kan dit kwaad? Ze krijgt twee keer per dag een kilo standaardbrok, overdag staat ze meestal in de wei – soms paddock – en ’s nachts krijgt ze een portie hooi op stal. In de stal hangt ook een zoutblok.

Antwoord VoerVergelijk

Het eten van mest, ook wel coprofagie genoemd, wordt vaker gezien bij paarden. Vooral bij veulens komt dit regelmatig voor en het heeft een functie. Door het eten van de mest van de merrie, ontwikkelen veulens een gezonde bacterieflora in de blinde en dikke darm. Daarom is het niet nodig om actie te ondernemen wanneer een veulen mest eet. Bij volwassen paarden duidt het eten van mest echter op tekorten in de voeding of op verveling.

Het is goed dat je je paard ’s nachts een portie hooi geeft, aangezien paarden geen duidelijk dag- en nachtritme hebben en dus ook ’s nachts eten. Op basis van je rantsoenomschrijving is het echter moeilijk te zeggen of het rantsoen voorziet in zowel de behoefte aan voedingsstoffen als de behoefte aan foerageren. Een nauwkeurige rantsoenberekening (exacte hoeveelheid en op basis van een ruwvoer- en krachtvoer analyse) kan uitsluitsel geven of je paard mest gaat eten door een tekort in de voeding.

Het eten van mest kan duiden op een tekort aan vitaminen of mineralen. Een zoutblok in de stal kan bijdragen aan de voorziening van mineralen. Een zoutblok bevat echter voornamelijk zout en weinig andere macromineralen zoals kalium, calcium, fosfor en magnesium. Daarnaast zijn de hoeveelheden selenium, zwavel, ijzer, zink en koper veelal laag. Daarom is het niet zeker of een eventueel tekort aan mineralen verholpen kan worden met een zoutblok. Het kan daarom noodzakelijk zijn om krachtvoer of een vitamine/mineralenkorrel bij te voeren.

Vitamine B en K worden in de blinde en dikke darm van het paard aangemaakt. Wanneer deze onvoldoende worden benut, komen ze in de mest terecht. Door het eten van mest kunnen deze vitaminen alsnog worden opgenomen. Extra B-vitaminen en vitamine K in het rantsoen zou het mest eten kunnen stoppen. Daarnaast kan extra ruwvoer en dus vezels de aanmaak van deze vitaminen in de blinde en dikke darm verhogen. Voordat je begint met allerlei extra’s toe te voegen aan het rantsoen, is het echter van belang vast te stellen of je paard daadwerkelijk een tekort heeft aan vitaminen of mineralen. Een teveel aan vitaminen of mineralen kan zorgen voor verstoringen en is tevens een belasting voor het paardenlichaam.

Paarden kunnen ook uit verveling mest gaan eten. Verveling kan bijvoorbeeld ontstaan als een paard onvoldoende tijd kan besteden aan foerageren, weinig vrije beweging krijgt of weinig interactie heeft met zijn soortgenoten. Zorg daarom altijd voor voldoende ruwvoer van goede kwaliteit (lees alles over ruwvoer). Een stalbodem van stro draagt ook bij aan het stimuleren van het foerageergedrag. Daarnaast kan de tijd die aan eten wordt besteed, verlengd worden met behulp van slowfeeders. Geef je paard zo veel mogelijk vrije beweging in een weiland of paddock en het liefst samen met zijn soortgenoten.

Wanneer er geen sprake is van wormbesmetting, kan het eten van mest op zich geen kwaad. Het is echter wel van belang de oorzaak te achterhalen en hier actie op te ondernemen. Sluit mogelijke tekorten in de voeding uit en voorkom verveling.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:53

Wat voor krachtvoer krijgt ze?
En hoeveel hooi per keer?
En hoelang staat ze zonder hooi tot de volgende voerbeurt?

Brinta12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 08:24

Een hooinet met hele fijne mazen! Helpt best goed als tijdsbesteding

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:24

Noompje86 schreef:
het wel zijn van mijn paarden staat zeker op nummer 1
anders had ik ze niet. je kies er voor nou dan moet je het ook goed doen ook.
mijn mona heb ik al 11 jaar
veroon een jaar en ze was bijna voor de dood weggegaan bij de vorige eigenaar
onder de wormen, bloedarmoede en zo mager dat ze er een (lichte) hardruis aan over hield
in de tussen tijd giga koliek gehad
gelukkig is dat nu allemaal goed en is ze goed gekeurd voor de sport
de DA is vaak lang geweest, ook om haar gewoon te checken en dat blijft hij ook gewoon doen
alles is nu goed
het enige wat ze er aan overgehouden heeft is dat ze nu nog dr eigen mest eet
en dan hoeven een paar penny kiddo's mij niet te vertellen dat ik niet goed voor mijn paarden zorg.
ze heeft medicijnen voor haar darmen gehad en krijgt nu nog steeds vitamine supplementen
meer op de wei zou fijn zijn maar niet mogelijk. (geen discussie)
mij vraag was of er mensen waren met ideeen om haar hier van af te helpen
ik weet dat een ritme heel fijn is ( zoiezo vinden paarden dit fijn) zelfde tijd eten, werken, vrij enz. dit proberen wij zo goed mogelijk zo te doen. maar misschien dat er mensen met meer ( niet afkrakende) ideeen? of moeten we gewoon geduld hebben?

Niet iedereen die ideeën aandraagt waar jij het niet mee eens bent is meteen een penny. Er zijn nu eenmaal mensen die door studie, ervaring, of door gewoon door schade en schande wijs geworden zijn. Je zult ongetwijfeld goed zorgen voor je paarden, en het is ook absoluut geen aanval op jou persoonlijk (iedereen doet wat hij/zij het beste lijkt), maar het blijft een feit dat er veel te weinig weidegang of vrij buiten-zijn wordt aangeboden.
Als zelfs jouw DA zegt dat het hoogstwaarschijnlijk komt door verveling omdat ze geheel gezond is, is het misschien een idee om toch eens te kijken naar wat er te doen is tegen verveling op stal. Gedeelte stro, fysiek contact met andere paarden, speelgoed op stal, eet-vertragende objecten (hooinet met fijne mazen, snoepjesbal voor de brokken) zijn allemaal ideeën die jou en je paard kunnen helpen naar een beter situatie. Overleg eens met stalgenoten of je geen wei kunt delen. Eventueel de mogelijkheid om ze in een paddock te zetten?

Famke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:47

bij mij op de manege eten sommige pony's ook elkaars poep op, ik weet niet of dit iets te maken heeft met dat jou paard haar eigen poep opeet, maar als bij ons de pony's dit doen halen we de poep weg.

Hoixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:11

Een luier omdoen :P

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:14

Misschien een tip om je paard te controleren op vitamine te kort/gebrek of dergelijke.

Wellicht ga ik nu iets heel raars zeggen .. maar honden die poep gaan eten hebben een
te kort aan iets. Dus vind het behoorlijk wonderbaarlijk dat niemand daar iets over zegt.
In mest/poep zitten namelijk vaak belangrijke vitamines etcetera.

Dus wellicht is dat een optie. Uitsluiten is alleen maar handig :)