Afvallen zonder koliek, hoe?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:30

Sardis schreef:
Luca03 schreef:
Heb je een foto van hoe hij nu is?


Nee, ik heb op dit moment geen recente foto, ik zal er binnenkort wel een gaan maken


Heeft hij nog veel wintervacht? Hij kan dik lijken maar misschien is ie dat helemaal niet.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2998
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:30

Is hij zo gevoelig voor koliek dan dat je daar bang voor bent?

Onze welsh pony stond afgelopen zomer ook streng op dieet, en kreeg 4x per dag een halve plak hooi. Verder niks. Ze is uiteindelijk super afgevallen, in 3-4 maanden naar goed gewicht.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 19:32

Dispar_Vulgo schreef:
Is hij zo gevoelig voor koliek dan dat je daar bang voor bent?

Onze welsh pony stond afgelopen zomer ook streng op dieet, en kreeg 4x per dag een halve plak hooi. Verder niks. Ze is uiteindelijk super afgevallen, in 3-4 maanden naar goed gewicht.


Ik zelf ben daar niet bang voor, maar de eigenaar van zijn weidemaatje die ook moet afvallen denkt daar anders over, vandaar

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 19:32

Luca3, nee hij is geschoren

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 19:33

Appelazijn schijnt toch ook te helpen bij het afvallen?

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:33

Sardis schreef:
Luca3, nee hij is geschoren


Stripbegrazing? Werkte bij mijn paarden heel goed

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Re: Afvallen zonder koliek, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:34

Je kan kuil ook eerst een uurtje laten weken in water zodat de meeste suikers er al uit zijn.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Afvallen zonder koliek, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:37

Is meerdere keren per dag minder kuil geven geen optie? Dat staan ze geen 6 uur zonder, maar eten toch minder.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2998
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:37

Sardis schreef:
Dispar_Vulgo schreef:
Is hij zo gevoelig voor koliek dan dat je daar bang voor bent?

Onze welsh pony stond afgelopen zomer ook streng op dieet, en kreeg 4x per dag een halve plak hooi. Verder niks. Ze is uiteindelijk super afgevallen, in 3-4 maanden naar goed gewicht.


Ik zelf ben daar niet bang voor, maar de eigenaar van zijn weidemaatje die ook moet afvallen denkt daar anders over, vandaar


Vandaar :+
Maar als jullie toch met z'n 2en zijn, waarom gaan jullie dan niet ieder een keer extra per dag naar stal om een klein handje hooi te geven. En als de staleigenaar dan ook alleen een handje hooi geeft per voerbeurt, dan staan ze niet langer dan 6 uur zonder eten, maar krijgen ze toch minder :D
(Of denk ik nu te simpel :') )

edit: exact wat Nies zegt!

tamary

Berichten: 29327
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Afvallen zonder koliek, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:46

1kg kuil vervangen door 1-2 kg stro (gerst of haver is het lekkerst, tarwe kan ook nog) en dat door zijn kuil mengen. Geeft meer uitdaging qua uit het net peuteren en er blijft altijd wat te knabbelen al is het niet lekker genoeg om je mee vol te vreten.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 19:53

Dank voor de reacties!
Ik zal eens kijken of het werkt.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Afvallen zonder koliek, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:09

Kuil bevat minder voedingsstoffen per kilo dan hooi, want kuil is veel natter. Het bevat dus veel meer water en dat weegt wel, maar het paard wordt er niet dik van. Dus overschakelen op hooi om af te vallen is niet nodig.

Een slowfeeder is zeker een goed plan. Je kuil vermengen met stro is ook een goede optie en het geven van veel beweging en veel kleine porties zijn altijd goed.
Ik zou wel het liefste een voedingsadvies laten opstellen voor je pony. Als je dieet namelijk te streng is en je pony te snel gaat afvallen dan komen er heel veel vetten vrij in zijn lichaam en dat kan zorgen voor schade aan de lever. Als je dieet niet streng genoeg is valt de pony uiteraard niet af en dan heeft het dus weinig zin.
Mocht je meer willen weten over voedingsadviezen dan mag je altijd een pb sturen.

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: Afvallen zonder koliek, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:20

Mij is altijd verteld Door de dierenarts.
Dat je een paard nooit minder eten mag geven maar meer moet laten bewegen.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 20:21

Aurora3 schreef:
Kuil bevat minder voedingsstoffen per kilo dan hooi, want kuil is veel natter. Het bevat dus veel meer water en dat weegt wel, maar het paard wordt er niet dik van. Dus overschakelen op hooi om af te vallen is niet nodig.

Een slowfeeder is zeker een goed plan. Je kuil vermengen met stro is ook een goede optie en het geven van veel beweging en veel kleine porties zijn altijd goed.
Ik zou wel het liefste een voedingsadvies laten opstellen voor je pony. Als je dieet namelijk te streng is en je pony te snel gaat afvallen dan komen er heel veel vetten vrij in zijn lichaam en dat kan zorgen voor schade aan de lever. Als je dieet niet streng genoeg is valt de pony uiteraard niet af en dan heeft het dus weinig zin.
Mocht je meer willen weten over voedingsadviezen dan mag je altijd een pb sturen.


Dank je wel voor de duidelijke uitleg!
Maar het schijnt toch dat hooi juist minder voedingsstoffen bevat maar meer ruwe celstof waardoor er meer van kuil moet worden gevoerd? Of zeg ik nu iets heel raars?

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 20:22

ralphtdw schreef:
Mij is altijd verteld Door de dierenarts.
Dat je een paard nooit minder eten mag geven maar meer moet laten bewegen.


ben ik ook helemaal met jouw DA eens, maar kuil vind ik een ander verhaal, als ik arm hooi had, had hij allang onbeperkt gehad, maar het kuil dat ik nu heb verre weg van arm hooi...

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: Afvallen zonder koliek, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:30

Ja oke dan moet je hem hooi geven en geen kuil.
als dat de oplossing was dan had ik dst allang gehaald :D

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: Afvallen zonder koliek, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:31

Het valt mij vaak op namelijk dat mensen gelijk denken van ow hij moet dunner worden dus geef hem maar 1/3 de van wat ze normaal krijgen maar dat is heel erg slecht.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 20:32

ralphtdw schreef:
Het valt mij vaak op namelijk dat mensen gelijk denken van ow hij moet dunner worden dus geef hem maar 1/3 de van wat ze normaal krijgen maar dat is heel erg slecht.


Precies, en dus was ik opzoek naar een andere oplossing zoals armer voer, want minder gaat dus ook niet werken..

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Afvallen zonder koliek, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:09

1/3 is ook wel heel extreem. Mijn fjord moet ik bijvoorbeeld echt niet op onbeperkt vreten zetten, die zakt gelijk door dr pootjes heen. In het wild heeft een fjord ook bijna geen eten en daar zijn ze dan ook voor gemaakt.

tamary

Berichten: 29327
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:19

Sardis schreef:
Aurora3 schreef:
Kuil bevat minder voedingsstoffen per kilo dan hooi, want kuil is veel natter. Het bevat dus veel meer water en dat weegt wel, maar het paard wordt er niet dik van. Dus overschakelen op hooi om af te vallen is niet nodig.

Een slowfeeder is zeker een goed plan. Je kuil vermengen met stro is ook een goede optie en het geven van veel beweging en veel kleine porties zijn altijd goed.
Ik zou wel het liefste een voedingsadvies laten opstellen voor je pony. Als je dieet namelijk te streng is en je pony te snel gaat afvallen dan komen er heel veel vetten vrij in zijn lichaam en dat kan zorgen voor schade aan de lever. Als je dieet niet streng genoeg is valt de pony uiteraard niet af en dan heeft het dus weinig zin.
Mocht je meer willen weten over voedingsadviezen dan mag je altijd een pb sturen.


Dank je wel voor de duidelijke uitleg!
Maar het schijnt toch dat hooi juist minder voedingsstoffen bevat maar meer ruwe celstof waardoor er meer van kuil moet worden gevoerd? Of zeg ik nu iets heel raars?

Er zitten niet meteen minder voedingsstoffen in kuil, maar minder droge stof per kg. De voedingswaarde van die droge stof kan echter wel hoger zijn dan van hooi. Daarnaast smaakt kuil lekkerder, eet het makkelijker weg en is het conserveringsproces anders.
Ik heb het liefste hooi voor mijn pony's, ze eten dan meer wat ze nodig hebben ipv door te vreten tot het op is. Bij kuil/voordroog doen ze dat wel, omdat het te lekker is.

Minimaal is trouwens 1% DS (=droge stof gehalte, dus het voer zonder water/vocht gehalte) van lichaamsgewicht, maar onderhoudsdosis is 1,75-2% DS lichaamsgewicht afhankelijk van leeftijd, dracht, weer, etc.

Kafu
Berichten: 77
Geregistreerd: 19-10-10
Woonplaats: In de buurt van mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 22:08

Is jouw paardje echt te dik of vindt je stalgenoot jouw paardje te dik. Wat is zijn schofthoogte? Je hebt wel zijn gewicht genoemd maar je kunt hem nog eens na wegen met zo'n meetlint of via deze site http://www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html. Als het lukt zou ik het ruwvoer iets meer verdelen over de dag. Heeft jouw paardje bronchitis? dan is hooi bijna geen optie of veel weken, dan heeft hij maagvulling maar geen voeding en moet je weer goed op de mineralen en vitamine letten. Wanneer ze op het land gaan, zou ik het eerste stukje kaal laten eten en dan aan strookbegrazing en een graasmasker doen.
Ik heb een overzicht van "sanéqui" en daarin staat een shetlander met een schofhoogte van 1 mt tot 1.10 mt mag tussen de 200 á 225 kg mag wegen. Dit is natuurlijk wel een grote shet. Ik zou het anders ook eens navragen bij de dierenarts en in overleg met hem/haar een plan opstellen om je paard af te laten vallen. Ruwvoer voor een paard is niet zo gemakkelijk, succes met alles.

lailapri

Berichten: 22153
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Afvallen zonder koliek, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 22:39

Lekker de tijd nemen dat als eerst.
Zorg voor knabbelwerk denk aan boomstammen, takken of wat stro. Dan zet je genoeg netten klaar voor meerdere voerbeurten en weeg je het af. Zorg dat hij wel het minimale krijgt en wat je extra geeft kun je een flinke poos laten weken. Er zijn ook leuke maar prijzige voersystemen te koop.

Dan zorgen dat hij genoeg van alle voedingsstoffen blijft krijgen dus ook mineralen, sporenelementen, etc. Maar niet teveel dikmakers. Anders kun je ook verstoorde werkingen krijgen van organen of rare vetopslag.

Bewegen het liefst de hele dag of meerdere keren per dag. De vette pony's van de buurman pak ik zes keer vijf minuten e en wat draven in de longeercirkel.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:50

Sardis schreef:
Citaat:
Oh, nou dan wordt het toch echt minder voeren en meer bewegen.
Wat en hoeveel krijgt hij van beweging?


Zoals ik dus al zei: minder voeren gaat 'm niet worden, want dan staat hij zeker 6 uur zonder eten.
Er wordt elke dag 30 min met hem gewandeld en 4x per week 45 min met hem gefietst, gemend, of gereden


Dit is echt te weinig beweging om hem echt af te laten vallen. Met wandelen verbruiken ze bijna geen energie. Hij moet gewoon stevig aan het werk, denk aan 4x 1 uur fietsen, mennen of rijden en 2x per week richting de 2 uur beweging, 1x per week wandelen.

Ik zie het nu aan die van mij, 2 weken gewandeld ivm hoesten en nu al weer dikker geworden. Je moet die spekkies gewoon in beweging houden.

Ragdollcat
Berichten: 14688
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:59

Sardis schreef:
Dispar_Vulgo schreef:
Is hij zo gevoelig voor koliek dan dat je daar bang voor bent?

Onze welsh pony stond afgelopen zomer ook streng op dieet, en kreeg 4x per dag een halve plak hooi. Verder niks. Ze is uiteindelijk super afgevallen, in 3-4 maanden naar goed gewicht.


Ik zelf ben daar niet bang voor, maar de eigenaar van zijn weidemaatje die ook moet afvallen denkt daar anders over, vandaar



Ja, dat is dan jammer en haar probleem.

Het gaat om de gezondheid van jouw dier en je doet er iets aan en de eigenaar van de weidemaatje doet er niets aan en blijft het overvoeren ten koste van jouw dier en maakt het jou ook op deze manier erg moeilijk om iets aan je paardje dik zijn te kunnen doen.

Dan zet ze toch haar eigen paardje apart zodat het zich vol kan blijven eten aan de kuil ondanks dat ze het te dik vind en ook wil laten afvallen. Dat is aan haar om zelf naar oplossing te gaan zoeken.

Of je zet jouw dier apart en geeft het goed beweging.