Verhuren als fokmerrie, verkopen of zelf revalideren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:53

Ik zou een weitje zoeken met een rustig ander paard waar ze 24 u per dag op kan { wel met schuilstal dan}..dan krijg je ook niet dat ze gaat "rennen' als ze weer buiten komt nadat ze s"nachts binnen gestaan heeft. Kan gerust de hele zomer..en daarna rustig opbouwen onder het zadel en de verkoop in.

charmante

Re: Verhuren als fokmerrie, verkopen of zelf revalideren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 15:24

Inderdaad dat is wel een optie. Maar dan wel in Dronten en omgeving voor regelmatig toezicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:12

linda_arnold schreef:
[***] schreef:
Verhuren als fokmerrie kan prima
Duurt nog een jaar he voor ze de wei in gaat met veulen. Dan zou ze beter moeten zijn.

En de komende 11 maanden dan, dan zou jij als a.s fokker tijd, energie en (stal) geld willen investeren? Dan moet je wel in een absolute toplijn fokken om de investering er dan uit te halen?

Fokkers doen niet anders?!
Wat denk je dan? Dat er hoogdrachtige merries aangevoerd worden?
Of dat er oninteressante merries worden gebruikt voor embryotransplantatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:16

charmante schreef:
@[***] : verhuren als fokmerrie leek mij ook wel een redelijk idee en ben ook in gesprek geweest met zo'n centrale. Maar er bleken toch wel wat haken en ogen aan te zitten. Je moet er zelf flink wat tijd en geld in steken met scans en dergelijke. Pas als de merrie een maand drachtig is gaat ze naar de stal van de donormerrie. Je weet dus niet waar ze terecht komt en hoe ze daar met haar omgaan. Vind ik een beetje een eng idee.

Je kan de merrie daar ook heenbrengen voor de scans en het inplanten, kost vast minder dan die 350 euro die je nu per maand betaald.

En hoe een huurder met je merrie omgaat, topfokkers die rond de 5000 euro in een dracht investeren zijn echt wel zuinig met de draagmerrie...
Je weet ook niet waar ze terecht komen als je haar verkoopt maar dan treft ze het al gauw minder dan bij de stallen die aan ET doen

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 17:27

Daar heb je absoluut een goed punt. Topfokkers die dergelijke bedragen investeren in een draagmerrie zullen haar absoluut goed verzorgen. Er is echter ook nog zo iets als een grijs gebied waar toch een bepaalde mate van onzekerheid is. Bij verkoop weet je inderdaad ook niet altijd waar ze terecht komt. Het blijft moeilijk waar je het beste aan doet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:01

Ik zou vragen wat haar vooruitzichten zijn als ze 24/7 de wei op gaat, een jaar lang. Dat is goedkoop te vinden, en geeft je een jaar de tijd om daarna te gaan revalideren. Eventueel zou je haar als draagmoeder kunnen verhuren. Heeft ze al wel eens een veulen gehad?

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 09:12

Waarschijnlijk zou dat een mogelijkheid zijn om haar een jaar op de wei te zetten maar van de Dap heb ik gehoord dat te lang wachten met oppakken niet altijd voordelig hoeft te zijn. Volgens haar is het beter als de scan uitwijst dat er een flink stuk verbetering te zien is om haar weer onder de man te gaan stappen. Ze was pas enkele maanden zadelmak maar onder de man was ze heel braaf en deed ze niet echt een stap verkeerd. Volgens mij heeft ze nog nooit een veulen gehad bij de fokker.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:15

Meestal is gecontroleerde beweging beter voor de opbouw van je pezen.
Pas als er een echt gat is ontstaan kan je ze soms beter een jaar op het land zetten en met rust laten.

Maar je kan natuurlijk ook het land met gecontroleerde beweging combineren.

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 12:59

Ze heeft een blessure ( niet zeer ernstig ) aan de de aanhechting van de pees. Ze staat nu in de kliniek al 3 maanden 23/7 op boxrust en 2 keer per dag 30 minuten stapmolen. Waarschijnlijk gaan we toch al op korte termijn scannen zodat we weten hoe het met het herstel gaat.

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 11:14

Gisteren, 2 april, is onze merrie weer terug bij ons op stal gekomen. Eerst scan bij de dap gemaakt en de pees is voor 90% genezen. De laatste 10% komt hopelijk de komende tijd. Ze staat nu in een klein afgeschermd stukje paddock. In het andere stuk staat een andere merrie. Hopelijk gaat ze geen gekke dingen doen.

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:07

Goede oplossing lijkt me! sucses ik hoop dat het goed blijft gaan.

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 09:04

Dank je, ik hoop het ook. Ze was voor haar blessure altijd een lompe tanker maar hopelijk is ze dat wat afgeleerd.

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 14:29

Dit topic kan afgesloten worden. Ik heb helaas moeten besluiten onze merrie als fokmerrie te verkopen omdat de revalidatie niet goed ging op de drukke stal waar zij stond. Zij staat nu in Limburg en gaat zeer binnenkort gedekt worden door Glocks Toto.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:37

Ah wat jammer zeg!