Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Iris82 schreef:
Kirrr schreef:Dat raaizaad zit zoveel in al die paardengrassoorten... waarom steken ze dat er dan in als het niet goed is? En wat moet je dan nemen om het niet te hebben?
maringe schreef:Ik heb van Vita Horse low fructane mix. Hier zit maar 10% engels raaigras in. Is in Nederland bij Neutkens in Vessem online te bestellen, maar misschien kan een dealer bij jullie in de buurt hier ook aan komen.
DubbelDun schreef:Kirrr schreef:Dat raaizaad zit zoveel in al die paardengrassoorten... waarom steken ze dat er dan in als het niet goed is? En wat moet je dan nemen om het niet te hebben?
Dit wordt veelal gebruikt om het een hele sterke grassoort is, alleen blijken steeds meer paarden een probleem met 'gras' te hebben door het fructaan vanwege HB, PMMS, IR etc.
bartissimo schreef:Je hoeft echt geen toestemming van de gemeente te hebben om gras te zaaien op landbouwgrond, ben zelf boer en heb hier nog nooit van gehoord.
Maar voor de rest, gewoon even laten ploegen, als het niet vlak is even de kilverbak eroverheen en beetje rondleggen naar de sloten toe, dan loopt het water sneller weg en is t eerder weer droog, ongeveer 1,5 ton kalk per hectare en dan laat je m gewoon inzaaien, komt t gras op en is t land een beetje bereidbaar dan strooi je gewoon 200 kilo 15-15-15 kunstmest per hectare, even een keertje rollen en dan de eerste keer even maaien en dan kun je gerust de paarden erop doen, het is t eerste jaar wel wat kwetsbaarder, maar ach in de zomer kan t gauw en neem aan dat als t te nat word dat je t toch niet laat vertrappen.
Heb al heel wat hectares zo ingezaaid en gaat super
Succes
Kirrr schreef:Pakketje voor bodemonderzoek komt normaal vandaag aan. Dus kan ik nog voor het weekend terug sturen. Edit: de postbode brengt het hier net binnen!
Voorlopig blijft mijn voorkeur uitgaan naar horsemasters.
Kan die nu dit weekend ook zeer voordelig kopen, die horsemasters dan.
Zal al duur genoeg worden, als ik die vita horse wil wordt men vriend helemaal gek denk ik. Plus naar Nederland rijden voor graszaad is toch een brug te ver voor mij.
In ons contract staat ook wel hoe de grond gebruikt gaat worden, dus als we ooit terug mais willen zal het contract aangepast moeten worden. Maar verder mag je dus alle landbouwgrond gebruiken voor wat je wil hier in België (binnen de perken natuurlijk).
DubbelDun schreef:Misschien dat de regels ondertussen veranderd zijn, maar hier in de buurt heeft een buurman toch echt een 'truc' moeten uithalen om van zijn pas gekochte maisland een weide te kunnen maken.
Had iets met terug-pachten door de oude eigenaar (puur op papier) te maken.