Maisveld omvormen naar paardenweide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Re: Maisveld omvormen naar paardenweide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 16:16

Even rond gebeld voor dealers van horse master, vlakbij zit er eentje, ideaal dus.
Die wist me te vertellen dat roodzwenkgras net warmte nodig heeft, dus die ziet geen probleem in het nu zaaien.
Hij had ook nog Hippo green graszaad liggen.
Ben productfiche gaan zoeken.
Enige verschil dat ik daarin vind is da die hippogreen 30% veldbeemdgras heeft, 10% timothee en 10% roodzwenkgras met forse uitlopers
Tegenover Horse master 20% veldbeemdgras, 15% timothee en 15% roodzwenk.

De hippogreen is iets goedkoper. In totaal op het hele stuk grond een 20EURO. Dus niet zo'n groot prisjverschil. Kan eigenlijk geen ervaringen vinden van die hippogreen..

Iemand die me daar nog wat meer kan in adviseren?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:56

Wat is de andere 50% van het zaad dan ??
Timothee is zoet, dus dat eten paarden graag.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 17:42

In beide zaadsoorten hetzelfde, 25% engels raaizaad laat type en 25% tussentype...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:43

Jammer dat het percentage Engels Raai zo hoog is. Dat is juist het soort dat je niet voor paarden wilt eigenlijk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:58

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 18:16

Iris82 schreef:

En waarom zou je dit aanraden?

Is wat goedkoper, maar je hebt er meer van nodig.
Plus zie geen verkoopspunten in Belgie.. terwijl ik bij de 2 andere hier vlakbij heb plus er is ook nog opendeurdag dus extra kassakorting.
Zie verder weinig verschil..

Dat raaizaad zit zoveel in al die paardengrassoorten... waarom steken ze dat er dan in als het niet goed is? En wat moet je dan nemen om het niet te hebben?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:17

Die heeft idd een laag gehalte aan Engels Raai.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:19

Kirrr schreef:
Dat raaizaad zit zoveel in al die paardengrassoorten... waarom steken ze dat er dan in als het niet goed is? En wat moet je dan nemen om het niet te hebben?

Dit wordt veelal gebruikt om het een hele sterke grassoort is, alleen blijken steeds meer paarden een probleem met 'gras' te hebben door het fructaan vanwege HB, PMMS, IR etc.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:31

Ik heb van Vita Horse low fructane mix. Hier zit maar 10% engels raaigras in. Is in Nederland bij Neutkens in Vessem online te bestellen, maar misschien kan een dealer bij jullie in de buurt hier ook aan komen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 18:35

DubbelDun schreef:
Die heeft idd een laag gehalte aan Engels Raai.

Was net even gaan kijken, maar jij was toch ook fan van Horsemasters?
Maar je zou dus nu eerder zaaien met die van de link hierboven wegens die andere %'s?
Begrijp ik het op die manier goed?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 18:39

maringe schreef:
Ik heb van Vita Horse low fructane mix. Hier zit maar 10% engels raaigras in. Is in Nederland bij Neutkens in Vessem online te bestellen, maar misschien kan een dealer bij jullie in de buurt hier ook aan komen.

Kan via google niet direct dealers vinden.
Heb jij ergens prijzen van?

Ik lees in een topic van 2007 - 490euro excl btw voor 100 kg, waar je dus 1h mee doet.
Komt een stuk duurder uit.

Iemand een artikel, topic, onderzoek dat dat raaigras slecht is?

Want als je 'gewoon' gras hebt, heb je helemaal geen controle.

Wil niet in die cirkel geraken dat niks meer goed is, want aan alles is wel iets slecht, zowel voor paarden als mensen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 18:53

DubbelDun schreef:
Kirrr schreef:

Dit wordt veelal gebruikt om het een hele sterke grassoort is, alleen blijken steeds meer paarden een probleem met 'gras' te hebben door het fructaan vanwege HB, PMMS, IR etc.

Die post was er ergens tussen gesukkeld. Lees hem dus nu pas.

http://www.neutkens.nl/webshop/N_frame. ... l/webshop/

10euro per hoeveel kg is dat dan? En bedoelen ze dat je met 5 zakken dan die andere prijs krijgt of gaat dat ook over kilo? Iemand die hier aan uit kan?

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:02

Bij neutkens in vessem kom je uit op 124,8 voor een zak van 15 kg. Ik heb deze gemengd met horse master van Barenburg. Hoe meer engels raaigras hoe goedkoper het graszaad, dit zegt tenminste mijn loonwerker.
Engels raaigras bevat veel eiwitten, waardoor het hard kan groeien. Engels raaigras is een grassoort wat fijn en slap van bouw is, dus niet grof en stengelig. het gaat ook plat liggen als het te lang wordt.
Een paard heeft veel ruwvoer nodig, dus krijgt dan veel eiwitten binnen, hierdoor worden ze snel dik met overgewicht tot gevolg en als gevolg hiervan andere aandoeningen zoals hoefbevangenheid, insulineresistentie.
Vita horse low fructane mix bestaat uit grassoorten die grof en stengelig zijn. Bij mij staat het gras soms wel een meter hoog en valt dan nog niet om.
Als het in bloei staat is het net hooi. De paarden eten het graag en mijn drie sobere pony's kunnen 24/7 op de weide in de zomer zonder dat ze dik worden. Ik doe wel strip begrazing, want anders lopen ze het lange gras plat.

Als ik opnieuw in moet zaaien dan gebruik ik die weer

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 19:14

Dankjewel!

Dus €8,32/kg.

Mengen kan dus ook? Want dan wordt het wel een pak duurder met dit gras, het is bijna 3euro duurder per kilo en je hebt er dan ook nog is veel meer van nodig..
Ik las net zoveel goeie dingen over die masters.

Weet niet of ik dat het waard vindt.. gaat over een hele oppervlakte, dus ook heel wat geld.
Paarden staan al jaren op gewoon gras waar ik niks van weet, zonder problemen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:29

Maringe

Weet jij of dat gras goed tegen droge zandgrond kan waar niet gesproeid kan worden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:33

@kirr: ik zou nu idd voor een ander merk kiezen nu ik weet dat er zaad is met nog minder raai er in.

bartissimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:43

Je hoeft echt geen toestemming van de gemeente te hebben om gras te zaaien op landbouwgrond, ben zelf boer en heb hier nog nooit van gehoord.

Maar voor de rest, gewoon even laten ploegen, als het niet vlak is even de kilverbak eroverheen en beetje rondleggen naar de sloten toe, dan loopt het water sneller weg en is t eerder weer droog, ongeveer 1,5 ton kalk per hectare en dan laat je m gewoon inzaaien, komt t gras op en is t land een beetje bereidbaar dan strooi je gewoon 200 kilo 15-15-15 kunstmest per hectare, even een keertje rollen en dan de eerste keer even maaien en dan kun je gerust de paarden erop doen, het is t eerste jaar wel wat kwetsbaarder, maar ach in de zomer kan t gauw en neem aan dat als t te nat word dat je t toch niet laat vertrappen.
Heb al heel wat hectares zo ingezaaid en gaat super

Succes

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 22:26

Bedankt!

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 08:24

Kirrr: Ja ook op zandgrond gaat het goed, ik zit namelijk zelf ook op zandgrond, in de Kempen.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:40

ik gebruik horsemix van aveve. Is winterbestendig en kan vertragen van paarden die veel lopen en kort afgrazen. alleen eerste jaar is gevoelig daarna zeer sterk bestendig wei. is wel duurder maar zeer efficient. Normaal gezien zou het lang meegaan zonder dat het kaal wordt en opnieuw moet gedaan worden. Dus zeker zijn prijs waard vind ik.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:17

bartissimo schreef:
Je hoeft echt geen toestemming van de gemeente te hebben om gras te zaaien op landbouwgrond, ben zelf boer en heb hier nog nooit van gehoord.

Maar voor de rest, gewoon even laten ploegen, als het niet vlak is even de kilverbak eroverheen en beetje rondleggen naar de sloten toe, dan loopt het water sneller weg en is t eerder weer droog, ongeveer 1,5 ton kalk per hectare en dan laat je m gewoon inzaaien, komt t gras op en is t land een beetje bereidbaar dan strooi je gewoon 200 kilo 15-15-15 kunstmest per hectare, even een keertje rollen en dan de eerste keer even maaien en dan kun je gerust de paarden erop doen, het is t eerste jaar wel wat kwetsbaarder, maar ach in de zomer kan t gauw en neem aan dat als t te nat word dat je t toch niet laat vertrappen.
Heb al heel wat hectares zo ingezaaid en gaat super

Succes

Grinnik helemaal eens met bartissimo opna dat van de kalk. Daarvoor zou ik toch eerst even een bodemonderzoek laten doen. Dan weet je nl precies wat erop moet om het optimaal te maken. Het ligt nl ook erg aan de soort grond wat je nodig bent.

Het stuk van ons is afgelopen najaar, na een jaar aardappelen, weer ingezaaid. Heb alleen laten eggen (met aardappels wil je niet ploegen, dan ploeg je ze nl onder en heb je het jaar erop weer aardappelen :+ ) daarna is ingezaaid. En nu net een week geleden hebben ze gerold. En binnenkort komt de kunstmest erover. Maar ik heb het alweer heel aardig groen erop staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:32

Misschien dat de regels ondertussen veranderd zijn, maar hier in de buurt heeft een buurman toch echt een 'truc' moeten uithalen om van zijn pas gekochte maisland een weide te kunnen maken.
Had iets met terug-pachten door de oude eigenaar (puur op papier) te maken.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 11:37

Pakketje voor bodemonderzoek komt normaal vandaag aan. Dus kan ik nog voor het weekend terug sturen. Edit: de postbode brengt het hier net binnen!

Voorlopig blijft mijn voorkeur uitgaan naar horsemasters.
Kan die nu dit weekend ook zeer voordelig kopen, die horsemasters dan.
Zal al duur genoeg worden, als ik die vita horse wil wordt men vriend helemaal gek denk ik. Plus naar Nederland rijden voor graszaad is toch een brug te ver voor mij.

In ons contract staat ook wel hoe de grond gebruikt gaat worden, dus als we ooit terug mais willen zal het contract aangepast moeten worden. Maar verder mag je dus alle landbouwgrond gebruiken voor wat je wil hier in België (binnen de perken natuurlijk).

bartissimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:09

Kirrr schreef:
Pakketje voor bodemonderzoek komt normaal vandaag aan. Dus kan ik nog voor het weekend terug sturen. Edit: de postbode brengt het hier net binnen!

Voorlopig blijft mijn voorkeur uitgaan naar horsemasters.
Kan die nu dit weekend ook zeer voordelig kopen, die horsemasters dan.
Zal al duur genoeg worden, als ik die vita horse wil wordt men vriend helemaal gek denk ik. Plus naar Nederland rijden voor graszaad is toch een brug te ver voor mij.

In ons contract staat ook wel hoe de grond gebruikt gaat worden, dus als we ooit terug mais willen zal het contract aangepast moeten worden. Maar verder mag je dus alle landbouwgrond gebruiken voor wat je wil hier in België (binnen de perken natuurlijk).

Van grasland weer maïsland maken is lang niet zo moeilijk als van maïsland goed grasland maken, voor mais ploeg je t gras weer onder, mest erop en de mais er weer in, lijkt me niet echt een discussie.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:27

DubbelDun schreef:
Misschien dat de regels ondertussen veranderd zijn, maar hier in de buurt heeft een buurman toch echt een 'truc' moeten uithalen om van zijn pas gekochte maisland een weide te kunnen maken.
Had iets met terug-pachten door de oude eigenaar (puur op papier) te maken.

DD dat heeft niks met de gemeente oid te maken. Dat is puur omdat ze ondanks de gras het wel landbouwgrond (met de bijbehorende subsidies) willen houden. Hier in Dld kan je een stuk grond stilleggen. Blijft het gewoon landbouw en mag er wel gras op verbouwd worden, en dus paarden opstaan. En ze krijgen nog steeds de subsidie.

Zou je nu een stuk meer dan zoveel jaar grasland laten wordt het gewoon de landbouw onttrokken. Maakt ook niks uit, maar dan zit je dus met die subsidies. En evt je quota wat melkproductie aangaat. Daarom moest dat stuk van ons ook een jaar zwart. Was puur vanwege dat het landbouw moest blijven, en de subsidies. Maar ik hoor al berichten dat ook daar vanuit de EU (want daar is dat allemaal geregeld) weer veranderingen komen. Mag hopen dat ze die regel van 5 jaar gras en dan zwart er nu eens afgooien.