Wij hebben aan huis een eigen stuk grond van in totaal 1720 m2. Daarbij gaan wij ook het weiland achter ons eigen stuk erbij pachten, zodat we daar echt de weide van kunnen maken. Ook voor 2 paarden. In totaal dan 3000m2 tot onze beschikking. Op ons eigen stuk grond komen de stallen met paddocks. De paddock wordt dan ook zo gemaakt dat ik hier in kan rijden als nodig is. De tuin is namelijk net breed genoeg daarvoor. Ik moet zeggen dat ik dat alsnog best krap vindt allemaal samen. Maargoed, onze paarden komen hier 24/7te staan. Ik woon in de velden dus uitrij mogelijkheden zat. In jou geval voor alleen in nood... Ja zou kunnen.. maar ik denk dat je je erop verkijkt hoe klein je tuin ineens wordt met een grote stal erop en 2 paarden erin.
GamblersCup
Geplaatst: 24-03-14 13:27
TS, is het weiland waar de paarden staan van jou? Want zo niet, zou ik persoonlijk geen huis kopen om deze reden. Als je geen zekerheid hebt dat je paarden daar nog 30 jaar kunnen staan (ik noem even wat)... straks mag/kun je het weiland niet meer gebruiken en heb je alleen dat inloopstalletje aan huis met een paddockje er aan. En moet je je püaarden weer 15 km verderop ergens op een weiland zetten. Zit je dan, met je koophuis... dan haal je ze ook niet even op, met slecht weer.
Men lijdt het meest door het lijden wat men vreest ...
Als je dingen gaat laten omdat er iets zo kunnen gebeuren kun je het best achter de geraniums gaan zitten en je niet meer verroeren
GamblersCup
Geplaatst: 24-03-14 13:55
Geef ik je gelijk in, met kleinere dingen. Maar een huis kopen is niet klein, daar zit je jaren aan vast, dat weet je vantevoren. En je weet ook dat je van vandaag op morgen van je weiland afgeknikkerd kan worden als het niet jouw weiland is. Gebeurt regelmatig. Zelfs hier op bokt komt het vaak voorbij.
joyce B
Daarom alleen kopen als je het huis ook echt leuk vind. Niet alleen omdat je dan de paarden aan huis kunt halen. Je hebt bij pensipnstalling en koophuis altijd kans dat je stalling niet meer voldoet en je moet verhuizen met de paarden. Dus in dat opzicht is het niet anders dan normaal. Maar als je het echt als definitieve oplossing wilt zien dan kun je beter iets zoeken met iets meer grond. Met 1500 tot 2500m2 heb je nog steeds weinig grond maar al wel iets meer ruimte voor uitloop en/of bak. met 3000 a 5000m2 kun je ze ook nog wat weidegang bieden. Al is het met bijvoeren of alleen een kortere periode.
Ik heb de paarden ook bij huis staan 2 stallen en een paddock van 10 bij 15. Heb 2 weilanden in gebruik op 1 km afstand, hier breng ik ze elke dag heen. Dit omdat ik s avonds altijd rijd en paard dan bij huis wil hebben. Op dagen dat ik wedstrijd heb of het erg slecht weer is houd ik ze thuis en krijgen ze hooi. Moet zeggen, het is soms wat werk met het heen en weer brengen elke dag (lopend) maar ik heb wel alles voor mezelf en kan ook alles zelf beslissen.
Zelf heb ik de paardjes ook in de tuin staan met uitloopstal en paddock, dat is wel iets groter (de paddock is 15mx20m, de stal 8mx4m en een overdekt plat voor de stal) en huur een wei aan de overkant voor de mooie maanden. 's Winters lopen ze hier dus in de tuin en ze staan hier echt heerlijk! https://farm4.staticflickr.com/3780/121 ... ba59_c.jpg
Maar als ik nu kon kiezen zou ik liever een huis nemen met eigen weide, je kan het erg goedkoop krijgen op het moment!
En ik zou ook even bij de gemeente informeren naar of je hier een vergunning voor nodig hebt oid. Je wil als puntje bij paaltje komt ook niet voor onverwachte verassingen komen te staan..
Kyno
Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-14 15:35
Ik heb inmiddels bij het huis gekeken en besloten het niet te kopen. Dit omdat het huis mij van binnen qua onderhoud behoorlijk tegen viel.
Heel goed dat je je niet hebt laten verblinden door het paard-aan-huis-idee
Maar wel jammer natuurlijk dat het huis tegenviel.... op naar iets nog veel leukers zou ik zeggen
BMHP
Geplaatst: 24-03-14 16:23
Het gaat hier om jouw gemoedsrust niet om heel veel andere dingen. Buiten jouw paarden staan de andere paarden ook gewoon buiten zonder dat ze daar heel veel last van hebben.
Een stal voor ingeval van een ziek paard zou super zijn. Als je de paarden rijd en je hebt een mooie groom plaats en een klein paddockje maak je het ook nog luxe en comfortabel voor jouw en je paarden.
Omdat de andere paarden wel gewoon buiten staan (zijn wij ook een voorstander van) zou ik ze niet al te snel binnen halen.
om echt een uitloop voor de stal te hebben zie ik niet echt als toegevoegde waarde omdat de paarden liever in de wei staan. en ik denk dat 12 x 10 meter voor grondwerk net te klein is.
lekker een (nood)stal in de schuur maken en 300 meter van de wei wonen lijkt mij super