Mulle, droge bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 21:51

Mousmous schreef:
Ik heb 2 kennissen die zo'n bodem met polyvlokken hebben, en die bodems zijn goed. Worden dan ook wel gesproeid als het nodig is. En op tijd gesleept. Trekken zou ik niet doen, dan trek je de bodem juist weer los. Wat je misschien wel zou kunnen doen, dat hebben wij nl ook gedaan, is een puls slaan. Dan kan je sproeien met grondwater. Daar zijn de kosten meestal wel van te overzien, het slaan van de puls bedoel ik. Heb je wel ook nog een pomp nodig, maar die zijn nog wel betaalbaar. Wij denken er zelf over om een paal er bij te zetten met een zonnepaneel, maar moet dat nog uit gaan zoeken. Als dat lukt heb je wel even de investering maar geen kosten meer van het sproeien, ook al staat hij lang aan.

Ik zou even kijken op http://www.polyvlokken.com

Het zal je hoe dan ook altijd wel een duitje gaan kosten.

Bedankt! Dat het wat gaat kosten wist ik natuurlijk van te voren, maar een achterberg is teveel van t goede haha.

Wij maken overigens al gebruik van grondwater, helaas is de druk in de zomer zo laag dat ik niet voldoende druk heb om de sproeier te kunnen gebruiken, vaak doe ik het dan met de hand, maar daar is dus geen beginnen aan naar een kleine 15 min. Is t al weer droog.

Ik ga evenaar die polyvlokkwn kijken, bedankt

Christadk

Re: Mulle, droge bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:49

Ik zou kijken naar tapijtsnippers/polyvlokken. Ik sta nu op een stal waar we zo'n bak hebben en ik kan je vertellen dat het ideaal is! Absoluut niet zwaar. Op mijn vorige stal had ik een rijbak met kokos, nou die was ontzettend zwaar ook als het geregend had. Paard struikelde altijd, nee ik vond het 3 keer niks.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:50

zoals jij het uitlegd dat het snel weer droog word en niet blijft liggen is het zand gewoon niet goed genoeg voor een paardenrijbak. Vlokken helpen maar tijdelijk als je zand nie goed is

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:01

Ik heb het goedkoopste zand in de bak/paddock en als dat bijgehouden wordt met nat houden heb ik jaarrond een fijne bak. Dus zomers/bij droog weer niet droog laten worden maar vochtig houden. Werkt hier prima

wij hebben een waterbron om mee te sproeien

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:44

Een wit zand bak heeft nu eenmaal veel! Water nodig. Sproeien heeft wel degelijk nut maar dan niet een uurtje maar uren. Dan zijn het heel prettige bewerkbare rijbanen. Bij te weinig water zijn het over het algemeen waardeloze sahara landschappen.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 12:27

pol013 schreef:
Een wit zand bak heeft nu eenmaal veel! Water nodig. Sproeien heeft wel degelijk nut maar dan niet een uurtje maar uren. Dan zijn het heel prettige bewerkbare rijbanen. Bij te weinig water zijn het over het algemeen waardeloze sahara landschappen.

Zoals gezegd dit is meerdere malen geprobeerd zelfs met de sproeier aan laten staan in de nacht. Maar helaas geen effect. Dus zoals gezegd dit werkt in mijn geval. Toch bedankt voor t meedenken.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:31

En gewoon een deel van het zand erafdoen? Misschien ligt het gewoon veel te dik? 8 à 10 cm zand is dikwijls al genoeg, vaak zie je pistes met 15 cm zand of meer, wat natuurlijk het duineneffect versterkt. En als je dan van dat stuiverige, losse zand hebt is het helemáál leuk...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:43

Wij hebben houtsnippers van megatop bodems. Erg fijn. Je krijgt er heel stabiele bodem van en het is voor alles te gebruiken (dressuur, springen, mennen). Het kost wel wat, maar weer niet zoveel als bijv een agterberg.

Bij sommige bodemverbeteraars moet je nog steeds veel sproeien, bij de houtsnippers is dat helemaal niet nodig.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 12:58

miezelke schreef:
En gewoon een deel van het zand erafdoen? Misschien ligt het gewoon veel te dik? 8 à 10 cm zand is dikwijls al genoeg, vaak zie je pistes met 15 cm zand of meer, wat natuurlijk het duineneffect versterkt. En als je dan van dat stuiverige, losse zand hebt is het helemáál leuk...

daar wil ik inderdaad naar informeren.

@ tine10, bedankt !. rot het hout alleen niet snel weg?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:52

Hout is organisch en gaat idd verteren. Dan vormt het na een aantal jaar een vaste laag onder op de bodem waar op een gegeven moment geen water meer door kan. Het wordt een soort plaat. Die kan je dan wel weer los laten trekken, maar als dat eenmaal gebeurt, ga je toch ook weer problemen krijgen doordat het water niet goed meer weg kan. Maar dat duurt wel een paar jaar. Wij hebben die ervaring dus ook al gehad.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:07

Het duurt wel heel lang voor het vergaat, omdat het goed gedroogd hout is (versnipperde pallets, dus geen schors of schillen of iets). Voordeel is dat het natuurlijk materiaal is en niet wordt gezien als bodemverontreiniging, zoals bijvoorbeeld tapijtsnippers.
Tapijt vergaat ook, door uvstralen.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 20:01

Super dankjewel allebei!
Tapijt snippers en hout snippers staan tot nu toe vrij hoog op t lijstje.
Ik ga zowiezo ook iets aan het and doen, een laag eraf en er eventueel nieuwe laag opstorten

bloem12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 08:34

ik zou er met zo'n sleep machine over heen gaan dat maakt het helemaal plat :)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:06

Wij hebben op dezelfde manier een bak aangelegd , zoon 10 jaar geleden. Geen drainage.
Maar bij ons zat er een leemlaagje in.
Onze bak is behalve bij vorst , vrijwel altijd berijdbaar. Na flinke regen wel wat plassen ,maar die trekken snel weg.Misschien wat leem er door laten mengen? en daarna flink aanrollen.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 09:10

Nammie schreef:
Wij hebben op dezelfde manier een bak aangelegd , zoon 10 jaar geleden. Geen drainage.
Maar bij ons zat er een leemlaagje in.
Onze bak is behalve bij vorst , vrijwel altijd berijdbaar. Na flinke regen wel wat plassen ,maar die trekken snel weg.Misschien wat leem er door laten mengen? en daarna flink aanrollen.

Leem wil mijn vader niet in de grond hebben, dus dat houdt op. Maar bedankt voor het meedenken!

lacoos123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 16:17

Super goede bodem is van www.bm-x.nl de Eb en Vloed bodem! Niet zwaar en altijd te rijden.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 16:23

Een stuk goedkoper is een paar vrachtwagens leem in je bak laten storten, goed doorwerken, een keertje echt flink natmaken en succes gegarandeerd. Wij hebben dit ook laten doen en ik heb spijt dat we het niet eerder gedaan hebben!!

Mellox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:08

houtsnippers?