Hoeveel oppervlakte per paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:49

Wij hebben 8 paarden en pony's en momenteel de beschikking over 2,5 hectare.
's Winters lopen ze niet in de wei, zomers dag en nacht.
Wij houden eerder gras over dan dat er te weinig staat.

Qua uitloop lijkt mij 800m2 (grootte van een rijbak) toch echt wel nodig.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:00

Ik heb 4 paarden/pony's op 1 hectare en heb in de zomer eigenlijk teveel gras (klei). In de winter lopen ze de helft ervan kapot, dat dan in het voorjaar weer wordt doorgezaaid. Gras groeit vanzelf ook super terug. Op die wei zou best nog een pony extra passen.

Nu we een eigen huis hebben gekocht met ruim 2ha krijgen ze echt niet meer ruimte erbij. Ik heb hele sobere pony's, die voor hun eigen gezondheid niet teveel op vet en veel gras mogen. De rest van het land gaat gehooid worden, zodat ik exact weet wat voor hooi ik voer.
Sterker nog, als ze aan huis komen te staan, zou het best kunnen dat ze in de zomer ook op een grote paddock komen voor een dagdeel, ipv zoals nu áltijd het gras op te staan.

Paarden horen vriendjes te hebben en voldoende bewegings-en 'scharrel'vrijheid, de hoeveelheid grond wordt imo echt vaak overschat. Onze weien zijn vaak ongeschikt voor de sobere rassen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:13

Wij staan met vier paarden op een kleine drie hectare. Snachts staan ze op stal. Gras en ruimte op het land in overvloed.
Bij de buren staan 12 paarden op zes hectare 24/7 van april tot november. Die worden niet bijgevoerd.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:20

wij hadden onlangs 15 paarden staan op ongeveer 5 hectare dit is dus ongeveer 3 p hectare . . inmiddels staan er nog maar 9 op.

ze stonden hier 24/7 buiten en hadden eigenlijk altijd genoeg gras met alleen swinters een beetje bij voeren en zomers weiland in 3en verweiden

opzich zijn er niet echt regels hiervoor alleen dat er rekening moet gehouden worden met de mest wetten. voor de rest is het eigenlijk meer een indicatie dacht ik zodat de paarden voldoende gras hebben :)

Yontheke

Re: Hoeveel oppervlakte per paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 21:30

Blijkbaar zijn er toch veel mensen met heel wat ruimte :)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:36

Hier 0,75ha voor 1 paard en 2 ponies. Maar daar kan kwa gras nog makkelijk een paard bij. Dan voeren we in de winter wel bij en laten het weiland niet kapot lopen, dan blijven ze in de paddock. Dus de regel van 3000m2 per paard in Duitsland kan ik me zeker in vinden.

Hier in de gemeente hebben we geen regels wbt aantal paarden houden, maar over het algemeen is het max 7,5 (waar die halve vandaan komt?)

Beleidsnota Paardenhouderij: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... Bzv0LyPYbQ

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:38

die half heet te maken met het mest productie.

7,5 paarden produceren een bepaald % stikstof die wettelijk toegestaan is om in de lucht of grondwater te 'ontsnappen'

dit kunnen echter ook 15 shetlanders zijn zolang het onder het aantal % stikstof zit :) vandaar dus die half.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:50

@Team_sublime, het vreemde vind ik dat ze niet in gaan op het aantal hectare, alleen op de bebouwing. Je zou verwachten 'zoveel ' paarden per ha met een max van 7,5?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:27

nee het aantal hectare maakt in dit opzicht niet uit. het gaat namelijk om het feit dat je onder het aantal % hobby matig bezig bent. anders kan ik bijvoorbeeld op 10 hectare 30 paarden zetten en mezelf nog steeds hobbymatig noemen.

boven het % stikstof ben je dus bedrijsmatig bezig en heb je een vergunning nodig om je % stikstof vrij te pleiten en dus verplicht ben om een deel af te voeren waarvoor uiteraard betaald moet worden. hier verdienen ze dus eigenlijk op. anders kunnen ze simpelweg nergens op verdienen als iedereen een lekker groot stuk weiland achter hun huis heeft