Stalgenoot voert haar paard veel te weinig hooi, what to do?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:17

en je hebt van de hele droge voordroog dat het eigenlijk gewoon in plastiek verpakt hooi is. Misschien moet je hen eens duidelijk maken dat krachtvoer (en dus ook slobber) heel wat duurder is dan een paar kratjes voordroog of hooi.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:18

Yvank_ schreef:
Dat zou kunnen ja maar daarom dus ook wat is het en hoeveel is dan een krat :) het verschilt echt enorm of ik thuis voordroog/kuil/rijk hooi/arm hooi heb wat ik geef.

dan pas kun je ook echt bepalen of het echt structureel te weinig is.. Dat een paard honger heeft zegt me niet zoveel. Mijn haflinger had ook altijd honger dat zat nou eenmaal in de aard van het beessie :D

daar heb je ook wel weer een punt. Ik heb er thuis ook 2 die standaard altijd honger hebben. Zou je niet zeggen aan hun dikke buiken te zien. :+

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:28

Probeer anders eens met haar ouders te praten misschien helpt dit, en als dit echt niet helpt dat zij het zo, je kan moeilijk voor elk zielig paard zorgen.
Ze zal zelf echt wel een keer tegen de lamp lopen als dit paardje ineens lusteloos is en moe.
Iedereen leert van zijn fouten, probeer haar anders eens op een manier te informeren dat het niet een discussie is of aanvallend.
Misschien wil ze dan wel luisteren probeer haar uit te leggen dat hoe zij het nu aanpakt echt niet kan.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:30

Haar een goed artikel sturen?
Verder jullie hebben er zovaak wat van gezegd....Ze zal niet luisteren.

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 16:40

Ik zal eens even kijken of ik een foto kan regelen van zo'n krat ;) Die heb ik op zijn vroegst morgen. Ik kan niet echt een inschatting maken hoeveel kg ruwvoer we daarin kwijt kunnen, maar heel veel meer dan 3 kg kan het niet meer geweest zijn want zo zwaar waren die gevulde kratten niet. Ik schat de grootte van zo'n krat uit mijn hoofd op iets van 1m x 30 cm x 15 cm (lxbxh). Beetje van die supermarktkratten waren het.

Het was in ieder geval geen koeienkuil hoor ;) Maar voordroog inderdaad. Alleen noemden we het wel kuil omdat de staleigenaar dat altijd zei... :')

En het was inderdaad brutaal van me om gewoon maar extra kratten te geven, die vervolgens wel op haar naam stonden. Had zoiets van wie niet horen wil... :+ Was samen met een ander stalgenootje (die overigens met me mee verhuisd is naar de nieuwe stal) een beetje opstandig! Zeker omdat we toch gingen verhuizen dachten we...ach kan ons het schelen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:02

Paard is uiteraard ieders eigen ding, en een eigenaar mag er mee doen wat ze willen. Maar dat betkend niet dat het goed is, of dat je geen tips kan geven. Tuurlijk kan het bemoeiig overkomen, maar sommige mensen zijn gewoon echt niet van bewust over het hoe en waarom, waarom het belangrijk is waarom hij wel meer ruwvoer moet krijgen. Zeker een jong meisje met mogelijk weinig ervaring (of de verkeerde) heeft het misschien gewoon domweg niet door, en dan is het wel fijn als ze anders leren. Een staleigenaar kan hier zeker wel invloed op uitoefenen. Gewoon uitleggend, waarom paarden meer ruwvoer moeten hebben. Vaak is een staleigenaar toch wel wat 'aanzien' waardoor er sneller naar zo iemand wordt geluisterd. Wordt vanuit gegaan dat die het wel beter weten, die hebben immers de zorg voor de paarden. Ik zou mij er dan ook wel mee bemoeien als ik de staleigenaar was. Misschien een idee om bv goede artikelen te vinden wat betreft onderzoek en het belang van voldoende ruwvoer? Niet zozeer om betweterig te zijn, maar misschien heeft ze er gewoon geen benul van en opend dat iemand ogen (hoop je dan).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:43

als ze echt niet meer wil voeren, misschien kunnen jullie haar dan het idee aanreiken om het ruwvoer dat ze geeft in meer porties op te delen, zodat het paard niet alles binnen 1 uur op heeft maar meerdere keren per dag iets te knagen krijgt, dat scheelt in ieder geval al iets...

ik ben trouwens ook erg benieuwd hoeveel kg er in zo'n krat zit en wat voor soort krat het is.

de mensen die hier hooi/voordroog in kratten klaar zetten gebruiken van die 'zwarte groentekratten' als je begrijpt wat ik bedoel, en die paarden krijgen 3 tot 4 kratten per dag.
dat vind ik zelf al niet heel erg veel, maar het ligt er ook helemaal aan hoe strak je zo'n krat vol propt...