Stro+Mest=...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:01

De vraag is hoe de vieze stal op te lossen in het binnenseizoen.

Als op het land zetten een optie was geweest had TS dat wel zelf kunnen bedenken dunkt mij.

Ik zou het hooi in een hooinet gaan voeren, en de stal dagelijks de drollen en de echt natte plekken eruit halen, het dan nog "vuile" stro op de plekken waar het paard normaal gesproken veel plast verspreiden en daar het schone stro overheen.

minikatje

Re: Stro+Mest=...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:04

stro eten kan ook verveling zijn.
Vergeet niet dat paarden graasdieren zijn en eigenlijk zo'n beetje de hele dag snaaien :)

Kun je niet een deel van de stenen eruit halen zodat ze een paddockje hebben?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:05

Zo gek is het niet dat dw stal snel vies is als ze 24 uur per dag binnen staan. De oplossing daarban zou zijn; vaker naar buiten. Als je ziet wat er hier al ligt na een dagje/ nacht ik weiland/ paddock... Dan kan ik begrijpem dar de stal er nier uitziet ja.

Maarehm 24/7 in de stal en BIJNA iedere dag buiten, dus niet eens elke dag? :=
Edit; oh tis oktober tm maart, dat maakt t al een stuk minder erg dan ik dacht :+
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 17-03-14 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:07

Zo als iedereen hier al zegt paarden horen niet 24/7 op stal en dn is t niet zo raar dat ze een zooitje van der stal maken wnt ze poepen en plassen wat af op een dag en zoals iemand al zij bewegen de hele dag dus ze lopen er keer op keer doorheen.

Wij hebben ook 2 smeerkezen af en toe kom ik op stal en lijkt t wel of ze oorlog met poep gespeelt hebben en dat terwijl het een schuilstal is en ze 24/7 buiten staan haha. Wij doen altijd 2 dagen mest alleen weghalen en goed opstrooien en dan de 3e dag de plas plekken dus een onderlaag creëren en dn is onze stal vaak wel te doen lekker dik bed zodat ze kunnen liggen en door die onderlaag is het in de winter ook warm voor ze.

hier staan ze ook op onbeperkt hooi hangen zo'n 5 netten verdeeld over de paddock voor ze met ze 2e een haf en een shetxwelsh en daardoor knabbelen ze alleen wat strotjes bij t opstrooien en daarna hoeven ze geen stro meer maar gaan ze hun hooi rustig staan knabbelen wel uit slow feaders misschien is dat een idee voor de stro eter?

BrendaRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 09:29

Ja daar zat ik ook al aan te denken, maar binnenkort gaan ze weer 24-7 het weiland op, maar ze staan hier gewoon voor de winter, maar als het volgende winter ook zo´n zacht wintertje = dan kan ik ze toch nog best 24-7 buiten laten staan toch? En ik zou de tegels open kunnen maken voor een paddock, maar dit is voor ons gewoon echt onmogelijk gezien ik 2 broertjes heb 1 van 4 en 7, die spelen nog altijd daar, en we hebben ook een boot, tractor en een mestkar (aanhanger) en die moeten er allemaal in en uit kunnen...

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:32

Voldoende hooi.
Dan hebben ze iets om te eten en gaan ze zich ook niet snel vervelen.

Mijn paard staat op vlas. Dat is echt ideaal!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:34

het hoeft geen grote lap te zijn hoor, meestal is het idee dat ze rond kunnen stappen en kijken voldoende.
misschien een idee om de 2 stallen te verbinden tot een soort loopstal?
je moet roeien met de riemen die je hebt dat snap ik heel goed. Helemaal als er ook nog anderen gebruik maken van die ruimte.

Hoe ziet de stalsituatie er nu uit?
is er een mogelijkheid om de stallen binnen te verbinden met een stukje erbij en dan buiten een klein paddockje?
dan heb je in het klein eigenlijk de weidesituatie.
als bodembedekking kun je de denken aan zand/rubberen matten of van die vilten lagen (niet direct op het beton).

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:39

Naar mijn idee kan dat gewoon hoor ts onze paarden stonden deze winter ook 24/7 buiten wel met schuilstal en waren geschoren dus hadden allebei een deken op en met echte kou een dik deken en dat is ons eigenlijk prima bevallen en de paarden helemaal, was voor ons ook t eerste jaar vorig jaar gingen ze snachts op stal.

En inderdaad zoals ee gene boven mij al zegt een klein stukje af zetten waar ze gewoon kunnen stappen en beetje rond banjeren dat vinden paarden heerlijk en kunnen je broertjes nog spelen en de spullen in en uit! Misschien is proberen!
Laatst bijgewerkt door _Lisaa_ op 17-03-14 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:39

Hier in Zweden is er een wet die zegt dat je paarden minimaal ... (ben even bergeten precies hoe veel :+) uur buiten moeten staan. Als je ze dus de hele winter 24/7 op stal hebt staan kun je daar flinke boetes voor krijgen! Ik vind het een hele goede wet :)*
Een paard moet echt niet de hele winter op stal staan, als je geen mogelijk hebt om je paarden 's winters een paar uur los te laten kun je (daar) geen paarden hebben! Imo

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:41

midori schreef:
Hier in Zweden is er een wet die zegt dat je paarden minimaal ... (ben even bergeten precies hoe veel :+) uur buiten moeten staan. Als je ze dus de hele winter 24/7 op stal hebt staan kun je daar flinke boetes voor krijgen! Ik vind het een hele goede wet :)*
Een paard moet echt niet de hele winter op stal staan, als je geen mogelijk hebt om je paarden 's winters een paar uur los te laten kun je (daar) geen paarden hebben! Imo

maar hoe kan ze nou haar stalprobleem oplossen?

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:45

Ceriadwen schreef:
midori schreef:

Een andere plek zoeken? Of idd een schuilstal bouwen bij haar buitenweide! :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:46

Een stal die 24 uur bewoond wordt, kan je gewoon niet proper houden. Wat en hoeveel je er ook instrooit.
Ik zou dus rubber tegels leggen en dan achteraan wat stro of vlas verspreiden waar ze kunnen plassen en mesten. Iedere dag dan alles eruit halen en opnieuw een klein laagje achteraan verspreiden.

De moraalridder in mij moet ook even zeggen dat ik toch een oplossing zou zoeken voor het 24/7 binnen staan. Ik moet toegeven dat bij echt slecht weer mijn paard ook twee of drie maanden bij een strenge winter net even wat minder buiten komt, maar van oktober tot maart is 6 maanden, een half jaar. Jouw paard verslijt de helft van zijn leven in een box. Dus ik zou het toch eens goed overdenken allemaal.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:47

midori schreef:
Ceriadwen schreef:

Een andere plek zoeken? Of idd een schuilstal bouwen bij haar buitenweide! :)

Paarden staan aan huis, en schuilstal mag hoogstwaarschijnlijk niet van de gemeente, daarnaast staat die er ook niet vanmiddag zou ze er wel een vergunning voor krijgen.

Dus, hoe gaat zij haar mestprobleem oplossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:49

Is op vlas zetten geen optie blijft hier veel schoner!

Ik ben het er ook mee eens dat een paard niet 24/7 op stal hoort. Maar vergeten we niet dat ts (teminste volgens profiel) 10 jaar is.... Die is compleet afhankelijk van haar ouders. Dus zal neit zomaar zelf een schuilstal kunnen maken of ze op een pensionstal zetten.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:54

Wat ze hier wel is doen met heeel smerige paarden is: 2 pakken vlas op de bodem (als absorptielaag voor urine) en daar overeen een laag stro. Heb er zelf geen ervaring mee maar t lijkt me dat het stro dan een stuk schoner blijft aangezien de urine naar er als het ware doorheen gaat naar t vlas toe.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:57

Van de eerste die alles op eet weet ik het niet, maar de 2e herken ik heel erg in mijn eigen paard.
Ik ben dus maar een potstal begonnen. Werkt perfect ik mest nu 1 keer in de 4 weken, en zijn stal is altijd schoon, dank zij de potstal heeft hij zelfs nu een mesthoek.

BrendaRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 13:55

Ik snap wel dat een paard niet 24/7 op stal hoort te staan, maar zoals Yvank_ als zei ben ik volledig afhankelijk van mijn ouders. Ik kan ze dus wel de winter op stal staan, maar moet je ze dan ook scheren? Mijn moeder (die ook paarden heeft gehad) vind dat namelijk onzin. Een pensionstal is namelijk helemaal GEEN optie, want ten 1ste is het te duur lijkt mij, en ten 2de, dan moet je hem toch in en uit de/het paddock/weiland halen/brengen. En ik heb natuurlijk school. Er is hier een stal in de buurt maar die is vol, er is nog een maar die is heel erg slecht, en de manege waar ik op zit is een uur rijden op de fiets.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:02

Je hoeft je niet te verantwoorden hoor waarom je paarden nu niet buiten staan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:05

BrendaRoosje schreef:
24 uur stal ja, maar ze gaan er bijna iedere dag uit voor een wandelingetje, een ritje of dergelijke.

Dan snap ik het, dat is heel normaal.

Door te poepen en te piesen (ze doen het hele dag door) en dan doorheen lopen blijft er niet veel van droog stro over en van de verveling eten ze het ook nog eens op ondanks voldoende ruwvoer en van een wandelingetje en een ritje, wordt de stal er heus niet schoner op.

Ze komen evengoed te weinig uit stal en daar kan je niets aan doen en kan je beter overgaan op de stalmatten, met een beetje stro om wat te kunnen knabbelen buiten de ruwvoerbeurten om.

Dat is wat ik zou doen in deze situatie.

Gelukkig staat mijn paard wel een hele dag in een paddock met een paddockmaatje de hele winter/stalseizoen en staat hij savonds op de stal en de hele weideperiode 7/24 op het land.

Is het misschien mogelijk om bij jullie iets van een soort buitenverblijf te kunnen maken? Voor als jij het vervelend vindt dat ze veel op stal staan.

BrendaRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 14:10

Yvank_ schreef:
Ik ben het er ook mee eens dat een paard niet 24/7 op stal hoort. Maar vergeten we niet dat ts (teminste volgens profiel) 10 jaar is.... Die is compleet afhankelijk van haar ouders.
Dit is zo en ik ga er werk van maken kijken of de paarden de winter gewoon 24/7 op het land kunnen staan, maar het probleem is nu juist dat de stal 5Km van het weiland vandaan is en daar kan ik niet zomaar ff heen. Als het niet ECHT koud word kunnen ze makkelijk het weiland op want er is ook een schuilstalletje.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:12

nog een idee, kun je niet nu alvast een stuk weide afzetten?
het weer is is nu zacht genoeg en dan vertrappen ze de weide niet :)

BrendaRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 14:13

HZoe bedoelt u
?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:23

zeg maar je hoor :D

je zei dat ze in de zomer op de weide staan die ook van jullie is. Misschien kunnen ze eerder naar de weide toe als je een stuk afzet?
Dan vertrappen ze de rest van de weide niet :)

BrendaRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 18:10

Oja goed idee!!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:05

En het handigst is dan een stuk voor de schuilstal, kunnen ze ook nog binnen staan voor als ze dat leuker vinden :=

Ik mest zelf 1 keer per week alles. En eigenlijk alleen de onderste doorweekte laag, het restant gebruik ik dan weer als onderste laag. En zo gebruik ik maar een klein plakje per week. Maar mijn shet heeft dan ook een paddock met schuilstal en plast op een vaste plek. Het poepen doet hij in de paddock. Wel strooi ik alleen het achterste deel in, want anders loopt hij alles eruit. Iets wat hij zelfs nu nog voor elkaar krijg, zelfs al strooi ik alleen het achterste deel in.