zaagsel??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 12:59

Er heeft een stukje in de bit gestaan over stof. Zaagsel kwam er als beste uit. Stof wat niet met het blote oog te zien is, is gevaarlijk. Is ook niet op te hoesten.

Van de zomer heb ik mijn paard op vlas gezet ivm chron.bronch. Inderdaad is het makkelijk uitmesten en de vlasbodem heeft er heel lang in gelegen. Ik had een fijne zachte dikke bodem en gooide er elke week een half pak bij. Om de dag de natte plek eruit, het bovenlaagje was dan nog droog, maar voor de hygiene haalde ik het er uit. Wat mij opviel is dat het hele spul in de loop der weken behoorlijk muf begon te ruiken. Als ik er met de hark doorheen ging om het gelijk te trekken, kwam er een muffe, (schimmelachtige??) geur naar boven. Eigenlijk staat je paard op een klein, welliswaar droog, composthoopje. En ik vond dat het vlas met de gebonden urineresten en verpulverde mestresten een nare, vieze geur gaf.

Conclusie, alles eruit geschept en ben over gegaan op edelspan zaagsel. Idd moet ik iets meer gebruiken, maar het stinkt dus niet, ook net zo makkelijk met uitmesten. De bodem gaat minder lang mee omdat ik elke week een heel pak erin gooi en gaande de week een heel pak eruit schep. Begonnen met 3 pakken, dus genoeg in de stal. Hierdoor krijgt het misschien net niet de kans om te gaan rotten, wat dat vlas wel deed.

Die van mij heeft altijd honger, maar eten doet hij er niet van. Toen ik met vlas begon, nam hij hele happen en heb hem hiervoor een paar flinke tikken moeten geven om het hem af te leren.

Doordat ik 1x per week een pak erin doe, stoft het ook maar 1 keer. Elke dag stro opstrooien is dus elke dag stof. Zaagsel bevat geen schimmelsporen, van vlas weet ik dit niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 13:12

russel schreef:
Hierdoor krijgt het misschien net niet de kans om te gaan rotten, wat dat vlas wel deed.

Dan heb je met dat vlas toch iets niet goed gedaan (OF wij zijn zo ontzettend goed, dat sluit ik ook niet uit Tong uitsteken Haha! Clown ) want dat gaat bij normaal gebruik ook niet rotten. Het stinkt overigens ook totaal niet bij mij, terwijl ik de stal dus nooit leeghaal. Alleen om de dag drollen en natte plekken eruit en altijd bijstrooien.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 13:26

verootjoo schreef:
helemaal mee eens.
1. idd, (weet trouwens niet of jullie zaagsel of houtkrullen bedoelen, maar ik neem maar ff houtkrullen.) zaagsel stoft juist niet, als ik een stal met stro opstrooi, wordt ik asmatisch, bij houtkrullen niet.
2. het neemt juist meer vocht op, hoef je minder vaak intensief uit te mesten.
3. niet zo moeilijk hoor, wij scheiden het zelfs niet eens van het stro en spreiden het zelf over het land uit.
4. ik heb nog nooooit een paard zaagsel zien eten, alleen bij stro, en daar krijgen ze ook koliek van.
5. het stinkt alleen maar, als het al heel lang nat in de stal ligt, als je de stal elke dag uitmest, heb je daar geen last van.

Ben ik het dus ook helemaal mee eens, het mest 10 x makkelijker en zuiniger, neemt superveel vocht op en houd de stal dus ook mooi droog, en daardoor stinkt het juist veel minder.
Wij rijden het ook over ons eigen land uit, maar ook de mestboer die stro-mest haalt neem ook houtvezel/zaagselmest mee, zonder extra kosten.
En idd ik heb een paard het nog nooit zien eten.
En dat vind ik juist een super voordeel want ze kunnen hun stal niet leegvreten, wat 1 van mijn pony´s dus met stro wel doet.
Wij hebben nu balen van €4.50, dus echt duur valt ook wel mee.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 13:56

bij mij op stal hebben wij de keuze uit: stro (€2.00/ 2.30), wit zaagsel (€ 5.25) en vlas (€ 6.25). Mijn ruin stond eerst op stro omdat hij niet goed kan kauwen (is 31) at hij er niet veel van maar had een hele natte stal.
Toen ben ik op zaagsel overgegaan en later op vlas. toch maar weer op stro gegaan.
Ik ben nl echt een hele zeikerd met mn stal en bezem hem iedere dag uit, dat miste ik met vlas en zaagsel dat schuif je niet even aan de kant. ook vond ik het jammer dat het na 2 dagen al bruin werd (vooral met vlas). ik messte ook op de verkeerde manier uit daar ben ik mij van bewust want ik haalde iedere dag de riek erdoor heen om alle drolletjes er stuk voor stuk uit te halen en alle natte plekken. was dus ook iedere dag zo;n 3 kwartier bezig met mesten ipv een kwartier met stro... en moest iedere 3 dagen een nieuw pak er in gooien zo snel was de stal leeg. beetje prijzig dus. Mijn paard heb ik van de slager gered omdat hij zgn brocnchitis zou hebben maar bij mij heeft hij slechts 1 x in de 4 jaar tijd een periode gehoest wel maf dus daarvoor hoef ik niet op vlas ofzo.
nu sta ik dus weer op stro maar ben nog niet helemaal tevreden, alleen met zon potstal kan ik echt niet leven het idee dat er vuil onder ligt

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:06

Mijn tinker staat op zaagsel.
Ze staat echter alleen 's nachts op stal, en overdag buiten.
Als het geregend heeft en haar sokken zijn nat, dan drogen ze in een dikke laag zaagsel tot prachtige volle sokken op.
Dagelijks uitmesten en regelmatig goed opstrooien zijn natuurlijk vanzelfsprekend.
Ik ben heel tevreden!

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:38

Ik ga als eerste voor stro, maar dat is niet stofvrij dus voor Nacino geen optie meer. Zaagsel was op mijn vorige stal niet af te voeren dus werd het Rapsodie (vlas). Nadelen: duur, goed uitmesten duurt lang, op den duur gaat het er vies uitzien en schimmelen op de bodem (jaaa, ik heb het via de uitleg van hun website uitgemest hoor)
Nu kan ik wel zaagsel gebruiken. Ik gebruik er gewoon meer van (tis toch goedkoper), het blijft schoner, droger, kortom.. nadelen?? Jazeker, ze kunnen niet knabbelen, dat is zonde maar niet te veranderen.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:09

In mijn loopstal ligt ook zaagsel . Iedere dag wordt de mest en opvallende urineplekken verwijderd. Daarna gaan de zijkanten naar het midden. En 1 x in de week schuiven we de droge, schone bovenlaag naar een hoek en halen we de natte onderlaag weg. Daarna wordt alles verspreid en komt er een nieuwe baal bovenop.
Onze stal is altijd superschoon en stinkt nooit OK dan! .

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:42

Mijn paard staat ook op zaagsel en dat bevalt super.
Ik vind het veel minder stinken als stro, makkelijker uit te mesten en ik heb het idee dat mijn paard droger staat.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:22

verootjoo"]
[quote="CGJ12"][quote="imker schreef:
Dit is eerder iets voor VMR, maar goed.

Ik ben niet zo'n fan van zaagsel, redenen:

1. stoft
2. neemt niet voldoende vocht op
3. is moeilijk om op te laten halen
4. als paard zaagsel eet: koliek
5. nat zaagsel STINKT

Dan kun je beter op vlas overgaan, daar heb je bovenstaande problemen niet bij.

1. niet juist.
2. dan gooi je er maar meer in
3. totaal geen probleem mee
4. ik heb tientallen paarden gehad en niet EEN at het op. Komt gewoon nooit voor (vlas wél als ik de bladen erop nalees)
5. elke dag goed opschonen en bijstrooien. Je moet je paard goed verzorgen. (en dat geldt ook voor vlas)
[/quote]

helemaal mee eens.
1. idd, (weet trouwens niet of jullie zaagsel of houtkrullen bedoelen, maar ik neem maar ff houtkrullen.) zaagsel stoft juist niet, als ik een stal met stro opstrooi, wordt ik asmatisch, bij houtkrullen niet.
2. het neemt juist meer vocht op, hoef je minder vaak intensief uit te mesten.
3. niet zo moeilijk hoor, wij scheiden het zelfs niet eens van het stro en spreiden het zelf over het land uit.
4. ik heb nog nooooit een paard zaagsel zien eten, alleen bij stro, en daar krijgen ze ook koliek van.
5. het stinkt alleen maar, als het al heel lang nat in de stal ligt, als je de stal elke dag uitmest, heb je daar geen last van.
[/quote]

Hier sluit ik me ook bij aan. Ik heb wel de Alspan,en betaal er 8,75 euro voor,ik heb ook eens van die merkloze goedkopere pakken gehad maar die vond ik niet zo geweldig,minder strooivolume en meer stof.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 21:06

Bedoelt ze met zaagsel niet van die houtkrulletjes, die best grof zijn???
Die gebruiken zwij ook, ideaal!!!

Weinig stof, fris, ziet er netjes uit en neemt goed vocht op...

Wel duur!

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 22:06

er is een groot verschil tussen zaagsel en houtkrullen...
Ik heb wel is zaagsel gehaald bij zon houtzagerij, van dat hele fijne, bah wat een rotzooi was dat!!
Zo ontiegelijk stoffig slaat helemaal op je keel en ook niet echt schoon.
( was wel is waar gratis...)

Maar nu staan ze op houtkrullen, is wel duurder, maar als er gewoon een normale laag inligt is het super fijn, en absoluut niet stoffig!
Makkleijk uitmesten, stinkt niet en vooral mijn merrie is super schoon!
Ik geef ze elke avond een plak stro erbij dat ze wa te doen te hebben, maar ik ben tevreden zo!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 22:52

enige nadeel (buiten afvoer om) van hootkrullen is het enorme werk om een volle staart er van te ontdoen Haha!
Verder bevalt het mij prima, hoewel het nu wel wat stoffig is geworden omdat Andrew er tegenwoordig alleen nog maar in staat voor en na het rijden en tijdens het verzorgen en voeren.
Te droog dus en er komt eigenlijk geen nieuw spul meer overheen. Maar ik vond het prima zolang hij overdag buiten was (veel droger als je een mooie basislaag er in had en minder werk met uitmesten) maar je moet wel genoeg ruwvoer bijvoeren (hooi/kuil of een plak stro voor het knabbelen)

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 01:25

Ik heb ook van allerlei bodembedekkers geprobeerd en gebruik nu de laatste drie jaren een onderlaag van houtkrullen (Edelspan) en een bovenlaag van stro. Zo hebben ze toch nog wat te neuzelen in stal en de hoeven worden goed beschermd door het stro (drogen niet uit). Door de onderlaag blijft de stal droog. Iedere dag de drollen eruit en een keer per week de natte plekken. Of te wel "best of both worlds" en nog voordelig ook. Voor een stal van 6 bij 3 meter gebruik ik 1 pak houtkrullen en 1 baal stro in de week. Koopje vind ik.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 02:00

CGJ12"]
[quote="imker schreef:
Dit is eerder iets voor VMR, maar goed.

Ik ben niet zo'n fan van zaagsel, redenen:

1. stoft
2. neemt niet voldoende vocht op
3. is moeilijk om op te laten halen
4. als paard zaagsel eet: koliek
5. nat zaagsel STINKT

Dan kun je beter op vlas overgaan, daar heb je bovenstaande problemen niet bij.

1. niet juist.
2. dan gooi je er maar meer in
3. totaal geen probleem mee
4. ik heb tientallen paarden gehad en niet EEN at het op. Komt gewoon nooit voor (vlas wél als ik de bladen erop nalees)
5. elke dag goed opschonen en bijstrooien. Je moet je paard goed verzorgen. (en dat geldt ook voor vlas)
[/quote]

Ik ben het met CGJ eens Lachen !
*Stoffen doet het absoluut niet!
*Neemt juist super vocht op.
*Onze boer strooit het op z´n eigen land uit Knipoog .
*Ik ken geen een paard wat zaagsel eet ! (gebeurt misschien als ´ie honger heeft, dús niet genoeg hooi krijgt Scheve mond !)
Plingat nat zaagsel stinkt, klopt als je het niet mest Knipoog !

Bij mijn paarden haal ik altijd (iedere dag!!) eerst de drollen eruit! Dan maak ik in het midden een plek vrij en mest dan naar het midden toe met de mestvork, zodat daar een bergje met nog schoon zaagsel komt te liggen. Als ik klaar ben, verdeel ik dat bergje door de hele box. Daarna komt er weer een kruiwagen met schoon zaagsel er boven op! (als ze erg vies zijn en ik dus meer mest eruit haal, gebeurt het ook wel eens dat ik er 2 kruiwagens schoon zaagsel in gooi)

Wij heben hier in de buurt best veel houtzagerijen en wij betalen voor zo´n hele aanhanger vol, €100,- . We hebben op het moment 4 boxen die echt iedere dag gemest worden en doen met zo´n lading ong. 6 mnd.

Stro is so-wie-so voor mij geen optie;
*Ten blijven mijn paarden dan v*eten Knipoog
*Ten tweede vind ik het vreselijk lastig uitmesten! De drollen blijven steeds tussen het stro hangen en het is lastig om het droge stro te scheiden van het natte Scheve mond !

Ze krijgen wel iedere avond een plak stro (naast hun hooi), om lekker op te knabbelen Lachen !

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 03:08

ik ben heel lui vwb uitmesten Bloos!
Mijn paardjes staan op plof (= zaagsel/houtkrullen geef het een naam, van die grove krullen houtschaafsel)
Vlas ken ik van de knaagdierkooien...1 baaltje gekocht, opgemaakt en nooit weer gekocht....ik vond en vind het niks...ieder zijn eigen mening.
Stro: als een merrie moet bevallen dan heb ik stro in de stal...tot ongeveer een 1 week nadat het veulen geboren is, dan wordt de stal ontdaan van het stro en ga ik terug op plof...

Plof moet niet wit in de stal liggen... dan is het droog en eerder te droog..
minder veerkracht en weinig grip op de bodem.(= mijn mening en mijn ervaring)
Drollen worden grof weggehaald.
Natte plekken (als die er zijn) worden omgemaakt met droger plof..
Eens per week wordt de stal omgespit en indien nodig bijgestrooid..

Ja, mijn stallen zijn bruin, stinken niet, behalve als de paardjes met hooi hebben lopen smeren (= door de stal verdeeld hebben) of er ander gemakkelijk afbreekbare organische stoffen door vermengd zijn...

Het voordeel is, indien juist gebruikt, dat je mesthoop minder groeit.

Het nadeel van plof is dat het moeilijker/langzamer en dan eerder traag afgebroken wordt (en dan vooral als het te droog afgevoerd wordt)

Ik gebruik voor 4 boxen (waarvan 1 box 3 X 4 meter is) ongeveer 1 baal per maand. Doordat mijn stallen niet plofwit zijn heb ik ook geen problemen met plof wat in de staart/manen blijft hangen (alleen als er net nieuw plof gestrooid en alles niet goed omgemaakt is)

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 11:42

nou ik gebruik ook al een poos zaagsel en ik mest eens in de 14 dagen uit.
en die andere dagen haal ik de drollen er uit en de natte plekken.
en gebruik hier dan 2 balen voor per stal .
het stinkt niet
en ik gooi het gewoon in die groene vuilnis bakken woord ook gewoon geleegd door de vuilnis man
dus ik vind dit ideaal

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 11:43

ik gebruik ook zaagsel, ik ben er harstikke tevreden mee...
als mn vader werkt, komt er vanzelf zaagsel.. dus hoef er niks voor te betalen

stro at akyro altijd op..

ik gooi het gewoon op de mesthoop, wat in het voorjaar door de tuin, wei verspreid word...
ik gebruik zelden stro.. alleen voor een wedstrijd, anders word ie zo dof van al dat stof, en als ik op dat moment geen zaagsel heb..

kortom: ik ben heel tevreden met zaagsel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 11:53

Kawa stond op de vorige stal op beukenzaagsel.
Heerlijk!!!!!

Stoft niet (wel als het rechtstreeks van een zagerij afkomt, maar ook krullen stoffen dan)
nam veel vocht op, waar hij plaste bleef het in een hoop bij elkaar zitten, dus makkelijk weg te pakken.
En ook de drollen kun je er zo uit pakken zonder goed zaagsel weg te hoeven gooien.
Dus de stal was altijd zuiver, wat ook goed te zien is op een schimmel Lachen

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 11:58

Hoi,

Mijn paard heeft ook even op vlas gestaan, maar die at de hele stal zowat leeg er bleef elke keer maar weinig over. Ze krijgt gewoon voldoende ruwvoer.
Nu sta ik weer op zaagsel. Mijn paard is een viespeuk maar kan hem nu redelijk schoon houden.
Op stal waar ik sta heeft een pony er zoveel ervan gegeten dat hij ernstige koliek ervan kreeg.
Het is wel gelukkig goed afgelopen. Het lijkt bij ons dat vooral de oudere pony's ervan eten.

Groetjes