24/7 buiten, ben alle opmerkingen zat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daniellet25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:12

CxB schreef:
In het wild hebben ze ook geen schuilstal en worden ze niet gevoerd...

Ja! inderdaad! wat klagen ze dan

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:16

@ mica de paarden staan op een wei en krijgen alsnog 3 x dgs ruwvoer.. Ik denk dat dat wel voldoet hoor... ;)
Ts, trek het je niet aan, mensen kijken niet verder dan dat wat ze zien en mensen die er geen verstand van hebben bellen snel - paardjes in de modder- paardjes in de sneeuw , ik heb hier ook al een paar keer de dierenbescherming gehad, ze moeten elke melding natrekken, ze gaan steeds na een gesprekje onverrichter zake weg.
Ik vraag me af of de db de mensen terugbelt en ze uitleg geven ...

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:17

Ze hebben lekere warme dekens op dus koud zullen ze het niet hebben, ze krijgen 2/3 x per dag voer dus echt honger zullen ze ook niet hebben. Sommige mensen hebben altijd wat te zeuren...

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:17

Nou IK vind het er netjes uitzien hoor! En zeker als ze daar in de winter ook lopen. Ik heb een groep van 13 shetlanders, dartmoors en appaloosa's en die lopen ook 24/7 gehele jaar rond buiten!
Wij houden ze sinds 3 jaar op de maisstoppel en hebben een ruif in het land en die is ALTIJD gevuld!
(de maisstoppel is trouwens na de oogst ingezaaid met groenbemester, dat is verplicht) en dan na een tijdje gaan de pony's erop. Allemaal van jong tot oud. En ze doen het er zeer goed op! Ik heb, nu ik dit zo doe, geen bevangen pony's meer gehad. Wat wel gebeurd als je ze 's winters in een stuik weiland doet.
En mijn pony's hebben geen schuilstal ze kunnen uit de wind achter bij een grote boswal aan hun weiland. Wij houden ze ook niet aan de doorgaande weg maar vlak bij onze boerderij. Er zijn anders altijd mensen die wel iets te zeuren hebben.
Een jaar hadden we ze wel aan de weg staan entoen reed er regelmatig een politieauto langs. Ze hebben mij nog NOOIT erop aangesproken maar weet wel zeker dat er geklaagd is.

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:18

Lijkt me ook een goeie plek voor je paarden :):) Op de foto's zie je idd wel weinig schuilplaats maar ja als er bomen enzo zijn ...

De mijne staat ook al zijn hele leven altijd
buiten, in kudde. Bij ons is het met nat weer ook 1 grote modderpoel aan de voerbakken, maar we spannen steeds een stukje vd weide af, heet paddock paradise ofzo ? Zo geraakt de weide ook niet vertrappelt.

Als je in netten enzo voedert kunnen ze het toch niet plattrappen en ze eten dan trager, dus toch ideaal voor paardjes die gevoelig zijn aan koliek/hoefbevangenheid ? Dan kan je ze zeker genoeg hooi geven en kunnen ze de hele dag door knabbelen en kleine beetjes eten.

En zeker bordjes hangen !! :)

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 23:24

haha gelukkig ben ik dan niet de enige :)

en als ze er niet gezond uitzien weet ik het ook niet meer !

dit is mijn oudste nu 23 jaar :D
( met mijn nichtje oefenen voor haar B dibuut haha)
Afbeelding

Bootsiebob

Re: 24/7 buiten, ben alle opmerkingen zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:29

Wow, die zou je geen 23 geven! Ziet er goed uit :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:37

saskiakefie schreef:
2 a 3 x per dag te weinig?? Wat denk je hoe dat in de natuur gaat? Daarnaast hebben ze ook nog wel wat gras te eten. 1x in de 3 dagen krachtvoer zie ik opzich geen probleem van in, want het gaat toch voornamelijk om de vitaminen en mineralen en die krijgen ze zo wel binnen. .

Ik vind 2 á 3 x per dag een paard voeren inderdaad echt te weinig. Ik zie liever het dubbele.
In de natuur eten ze de hele dag door met af en toe eens een pauze.

Op de foto zie ik wel een heerlijk grote uitloop wei, maar het gras wat daar staat, daar zit echt niet veel meer in hoor.

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:39

zet je een ruif in het weiland heb ik ook gedaan, zelf gemaakt. ik heb ze ook te koop en kan ze op maat maken

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:55

Myca schreef:
saskiakefie schreef:
2 a 3 x per dag te weinig?? Wat denk je hoe dat in de natuur gaat? Daarnaast hebben ze ook nog wel wat gras te eten. 1x in de 3 dagen krachtvoer zie ik opzich geen probleem van in, want het gaat toch voornamelijk om de vitaminen en mineralen en die krijgen ze zo wel binnen. .

Ik vind 2 á 3 x per dag een paard voeren inderdaad echt te weinig. Ik zie liever het dubbele.

Op de foto zie ik wel een heerlijk grote uitloop wei, maar het gras wat daar staat, daar zit echt niet veel meer in hoor.

Ik ken werkelijk waar geen stal waar ze meer voeren.Onze staan ook 24/7 buiten maar met een grote schuilstal die krijgen 2x hooi en er blijft altijd hooi liggen,soms beginnen ze e rniet eens aan en gaan ze eerst grasjes knagen.Wel worden ze bij ons 2x per dag apart bijgevoerd met wat krachtvoer aangepast per paard.Wij staan eigen lijk aan een drukke fiets en wandel route,krijgen nooit commentaar over zielig of zo.

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:56

@myca, op sommige stallen krijgen paarden per dag 2x brokken en 1x per dag hooi... Dan vind ik dit prima..

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:01

Bootsiebob schreef:
Een bordje ophangen met uitleg: wij staan graag buiten met soortgenootjes ipv opgesloten op stal, zijn met wintervacht+dekens bestand tegen de kou en worden 3 keer per dag gevoerd. Achterin de wei hebben we beschutting en droge grond met gras om te eten. Meer informatie: http://www.paardnatuurlijk.nl Steken de zogenaamd bezorgde mensen nog wat van op :D

Hier helemaal mee eens!!! _/-\o_

Ik zie ook het probleem niet, als de paarden het niet naar hun zin hebben, of iets mankeren merk je het vanzelf wel. +:)+

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:06

Trouwens je oudste van 2:, zou je geen 23 geven, ziet er goed uit !!

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:06

Pffff, Nederland op z'n truttigst. Je kan het echt nooit goed doen lijkt wel! 24/7 op stal is niet goed, want een paard moet bewegen. Lopen ze buiten op een gigantisch veld waar ze hun lol op kunnen, is het weer niet goed omdat mensen denken dat ze omkomen van de honger. Hou je netjes het gewicht van al je paarden in de gaten zodat ze niet te zwaar worden, is het niet goed. Geef je ze onbeperkt hooi, is het ook niet goed. Paarden zijn taaie beesten. "In de natuur" is geen schuilstal, geen hooiruif, geen krachtvoer, geen deken. Laat iedereen toch gewoon zijn paard behandelen zoals hij zelf denkt dat goed is! Er zijn meerdere wegen naar Rome, wat voor het ene paard werkt, is totaal verkeerd voor het andere paard.

Waar het eigenlijk op neer komt: mensen oordelen veel te snel. Zij doet het niet zoals ik denk dat goed is, dus zij doet het fout. TS, jouw paarden staan naar mijn idee in een paardenparadijs. En als ik had gevonden dat het niet een paardenparadijs was: als ze er gezond en happy bijstaan, wat is het probleem dan!

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:09

tjaakje schreef:
Pffff, Nederland op z'n truttigst. Je kan het echt nooit goed doen lijkt wel! 24/7 op stal is niet goed, want een paard moet bewegen. Lopen ze buiten op een gigantisch veld waar ze hun lol op kunnen, is het weer niet goed omdat mensen denken dat ze omkomen van de honger. Hou je netjes het gewicht van al je paarden in de gaten zodat ze niet te zwaar worden, is het niet goed. Geef je ze onbeperkt hooi, is het ook niet goed. Paarden zijn taaie beesten. "In de natuur" is geen schuilstal, geen hooiruif, geen krachtvoer, geen deken. Laat iedereen toch gewoon zijn paard behandelen zoals hij zelf denkt dat goed is! Er zijn meerdere wegen naar Rome, wat voor het ene paard werkt, is totaal verkeerd voor het andere paard.

Waar het eigenlijk op neer komt: mensen oordelen veel te snel. Zij doet het niet zoals ik denk dat goed is, dus zij doet het fout. TS, jouw paarden staan naar mijn idee in een paardenparadijs. En als ik had gevonden dat het niet een paardenparadijs was: als ze er gezond en happy bijstaan, wat is het probleem dan!

Precies !! Wou dat meer paarden er zo bij zouden staan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:12

Myca schreef:
saskiakefie schreef:

Verrassend dat jij denkt dat ze in de natuur vrijwel de hele dag door voedzaam eten eten.... :+

Ziet er goed uit hoor TS! Denk dat een soort voerbord ophangen wel kan helpen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:28

Ik zie persoonlijk graag schuil mogelijkheden en een droge plek om te kunnen liggen. Dan zou het ideaal zijn. Hopelijk kun je dat nog realiseren.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 02:24

Het is onzettend vermoeiend die goedbedoelende ontwetende mensen.
Mijne hebben wel een riante schuilstal (oude koeienstal die open staat) met een lekkere dikke laag zaagsel er in. Krijgen 1x per dag hooi in in slowfeedernetten. Zoveel dat ze alleen 's middags voor ik kom 2 a 3 uurtjes geen hooi meer hebben.

En dan elke dag moeten aanhoren van de oude boerin die in het woonhuis woont (niet mijn verpachter) dat ze zo'n medelijden heeft dat ze maar 1x per dag eten krijgen en smiddags een paar uurtjes zonder staan. En dat ook de hele zomer, omdat zij het idee had dat er te weinig gras stond.
Mijn ruin is gewoon dik en mijn merrie en veulen op prima gewicht.
Na een tijdje kun je zo'n mens haast wel wurgen.

Prut en regen heb ik hier in Oostenrijk geen last van. Wel van de 2 meter sneeuw die we hadden deze winter. Maar de paarden zijn juist helemaal happy 24/7 buiten in dit koude droge klimaat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 07:08

Myca schreef:
saskiakefie schreef:

Jij gaat 's nachts ook 3x je bed uit om te voeren? :+ Paarden in de natuur hebben geen dag en nachtritme zoals wij en eten vaak 'snachts ook, dan kan je die 6x voeren beter over een heel etmaal verdelen

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:46

Myca schreef:
saskiakefie schreef:

Het maakt toch niet uit dat het gras niet voedzaam is? Het gaat erom dat ze wat in hun maag hebben, en zo te zien kunnen ze genoeg uit het hooi halen :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:14

Myca schreef:
Team_Sublime schreef:
@ myca. zolang ze op gewicht zijn en niet schommelen lijkt mij dit goed toch? ze doen het al 10 jaar op deze manier. elke dag krijgen ze verder wel wat lekkers en zodra ik verschil in gedrag merk of gewicht word het altijd gelijk gecheckd.
en ze krijgen niet allemaal 1 emmer. nee ze kriijgen een emmer die ze mijn zijn alle moeten delen.
ben even foto's zoeken.

TS, in je profiel staat dat je 18 bent. Wil je zeggen dat je vanaf je 8e al zo voor de paarden zorgt?

Paarden zijn grote dieren en ze hebben maar één maag. Ze hebben dus continue voedsel nodig.
1 x In de 3 dagen een emmer die ze moeten delen betekent niets voor de laagste in rang en teveel voor de baas in de wei.
Dan kan je nog beter vaker ruwvoer geven, of bijv. dagelijks zoiets als wortelen verspreid over het land.

Ze staan op 6 hectare en het is nauwelijks winter geweest, dus er is nog redelijk wat gras geweest de hele winter. Dan kun je makkelijk toe met 2x ruwvoer voeren, 1x zelfs... wanneer de hoeveelheid zo is dat ze een etmaal mee toe kunnen.

@ ts: misschien wel handig om te werken met een aantal van die hele grote hooinetten? Die kun je dan in 1x voor een etmaal vullen.

Uiteraard hebben deze paarden het beter dan paarden die altijd maar op stal staan. Als ze een droge plek hebben om te liggen, en uit de wind kunnen staan is het vorstelijk hoor!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:21

Myca schreef:
saskiakefie schreef:

Een paard dat de hele dag eet (in de natuur) eet veel grofstengelig spul met een zeer lage calorische waarde.
Dat het gras nu minder voedzaam is lijkt mij juist prettig, dan kunnen ze er de hele dag van eten maar raken niet bevangen (of te zwaar). Middels je hooi en bijvoer voorzie je in de benodigde vitaminen.

Een paard moet in de winter ook een 'beetje' terugvallen voor het voorjaar aanbreekt.
In het voorjaar ga je dan weer rustig middels strookbegrazing/ of kleinere stukken land je gras opvoeren.

Ik denk dat het een probleem is dat mensen een verkeerd beeld van paarden hebben gekregen. Een paard in een stal op een dikke laag stro ziet er zo 'menselijk gezellig' uit.... Iedereen kan zich voorstellen dat je vast dolgelukkig bent in een knusse warme stal, en gruwelt van buiten staan in de regen.
Maar paarden prefereren de ruimte, de groep... beweging.... de horizon kunnen zien.
Mijn paarden zijn nog nooit zo fit geweest nu ze 24/7 buiten staan.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:34

Klinkt als een prima plek en zo te horen zorg je goed voor ze. De mensen die denken dat de paarden te kort komen, hebben simpel weg geen verstand van wat goed is voor een paard. Mijn paarden staan ook 24/7 buiten. Ze hebben geen schuilstal, ze kunnen wel uit de wind staan en droog staan met de voeten. Ze worden 2 keer per dag gevoerd. En heb er maar 1 met dek op staan. Krijg vaak genoeg commentaar dat de paarden naar binnen moeten kunnen etc. Ik vraag dan altijd wat ze vinden van een paard die 24/7 in de stal staat van 3 bij 3! Want dat is pas zielig. Mijn paarden doen het hartstikke goed en zitten veel beter in hun vel dan de stalpaarden. Ik heb een keer de dierenpolitie bij mij gehad, want iemand had geklaagd over dat 1 van mijn paarden te mager zou zijn. Dit paard was toen 2.5 en is een Rocky Mountain horse. Die zijn niet dik en bovendien was ze nog in de groei. Je kan het niet vergelijken met een Tinker en een Quater, die ook bij mij staan. Ik kon vol trots mijn dieren aan de dierenpolitie laten zien. Natuurlijk konden hun zien dat er goed voor de paarden wordt gezorgd. En dat het jonge paard niet te mager was.
Dus trek je niets aan van anderen, want je doet het goed.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:45

Jeetje wat ben ik vaak aangehaald.

Bij ons op stal wordt 6x per dag (niet 's nachts) gevoerd. 4x Zou ik minimaal vinden..
Het woord voedzaam heb ik niet gebruikt, het gaat er om dat ze bezig zijn.
Onbeperkt ruwvoer zou ook prima zijn.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:50

Ik denk dat jouw paarden niets te klagen hebben!
Zoals je al zei laat de DB maar komen kijken, denk dat ze binnen 10 minuten wel weer weg zijn. Mits je ze geen koffie voor zet natuurlijk... :D

De meeste paarden kunnen hier alleen maar van dromen. stal ondeugden heten niet voor niets stalondeugden. Weide ondeugden bestaan ''niet''!

En inderdaad een bordje ophangen met de voedertijden zoals in de ZOO zou een ludieke leuke oplossing zijn.

Eventueel een kostenbesparing voor je hooi. Zo wordt het niet de grond in getrapt...en ligt het droog.
http://www.hayshelter.eu/html/index.php ... guage_id=1
Laatst bijgewerkt door jorika1986 op 09-03-14 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt