Wanneer weide mesten met deze gekke temperaturen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:08

xSlvna schreef:
Heeft het eigenlijk veel nut/verschil? Hier word 'nooit' gemest naar mijn weten en toch jaar in jaar uit 'genoeg' gras.

Bewerk jij je land dan ooit, of laat je het gras elk jaar gewoon opnieuw groeien, en hoe ben je begonnen?

shinehorse

Re: Wanneer weide mesten met deze gekke temperaturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:10

Wat moet je eigenlijk doen om het gras te laten groeien, ben gewoon benieuwd en doen jullie het allemaal zelf of laten jullie het doen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:18

VreVrou schreef:
Oke, ik snap je gedachte. Of het in de praktijk zo werkt vraag ik me af omdat de organische stof niet in de bodem terecht komt om humus te krijgen. De koemestkorrel lost nu op en de messtoffen komen wel in de grond. Om voor het bodemleven echt iets te kunnen doen zou je vaste mest IN de bodem moeten brengen maar dat gaat niet zonder de boel op kop te zetten. Ik vind bemesting ook altijd maar een lastig iets, maar groeien zal het!

Je hebt gelijk dat vaste mest beter is voor de humuslaag, lijkt mij ook zinvoller dan koemestkorrels. Snap alleen dat boel op de kop zetten niet.

Focus is het niet mogelijk om een lading vaste mest (koemest met stro) uit te laten rijden op het weiland?

Van de week weer regen voorspelt dus nu best een goede tijd om te bemesten.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:25

VreVrou schreef:
Focussed schreef:

Omdat ik anders helemaal geen organische mest heb en het bodemleven dus nergens van kan leven. (Weide wordt iedere dag uitgemest namelijk).

Oke, ik snap je gedachte. Of het in de praktijk zo werkt vraag ik me af omdat de organische stof niet in de bodem terecht komt om humus te krijgen. De koemestkorrel lost nu op en de messtoffen komen wel in de grond. Om voor het bodemleven echt iets te kunnen doen zou je vaste mest IN de bodem moeten brengen maar dat gaat niet zonder de boel op kop te zetten. Ik vind bemesting ook altijd maar een lastig iets, maar groeien zal het!

Bodemleven heeft vaak geen mest nodig en leeft van organische stof; ook de wortels van planten dus.
Welk bodemleven bedoel je precies? Aaltjes en nematoden, wormen ed.?

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:45

Zooo bij ons is het nu ook bemest

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:21

Bij de pensionstal waar mijn paard staat gaan ze zaterdag de weilanden bemesten, tegenover ons is afgelopen maandag de weilanden bemest.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:28

Wij hebben maandag het land laten injecteren :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:40

Ik ga vanavond kunstmest strooien op een deel van de weide. Het gras groeit nu goed en heeft nu juist voeding nodig :) Wij hebben op het werk een kunstmestbarometer en die geeft aan dat vandaag en morgen goed zijn om te bemesten :)

VreVrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 22:22

Met op kop zetten bedoel ik de vaste mest over het grasland uitrijden en het dan met de zode tegelijk onderwerken waarna je het daarna weer in kunt zaaien. Als je vaste mest uit rijd over het land spoelen wel de voedingsstoffen in de grond maar blijven de vaste delen bovenop het gras liggen waar het verteert. Om een mooie humusvorming onderin de grond te krijgen is het mooier om de vaste mest onder de zode te werken en dan moet de boel "op kop".