An_J schreef:Toen ik mijn ruin net kreeg.. was het duidelijk dat hij al langere tijd chronisch te weinig had gekregen aan ruwvoer. Hij had last van maagklachten, zoog lucht en viel zo debiel aan dat het leidde tot slokdarmverstopping.
Toen heb ik hem twee winters onbeperkt gegeven, in een slowfeeder net (3x3). Moddervet werd hij.. maar alle klachten verdwenen. De derde winter (zomers staan ze op het land) ... ging hij bij dezelfde hoeveelheden 'laten staan'. Hij had gewoon genoeg. Nu staat hij 24/7 buiten met slowfeederbakken en gaat eten wanneer hij wil. Maar hij stopt ook weer en hij is rond maar niet vet. En dat terwijl hij al 1,5 maand stil staat wegens een blessure.
Sommige paarden duurt het even voor ze de rem vinden, maar ze vinden hem wel.
Bij ons krijgen ze smorgens 1 pak hooi (3 grote paarden) en s middags of s avonds 1,5 tot 2 pakken hooi.
Ja en bij die van mij werd alles dus alleen maar erger van dat onbeperkte... ze werd moddervet, bij haar flanken was het opgeblazen, haar manenkam werd dik en hard, bij haar staartwortel ook, ze kreeg jeuk en werd heel stijf. Ze is niet insuline resistent, daar is ze opgetest, maar de grasallergie speelt hier natuurlijk wel een grote rol in