Problemen met voertijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:20

SunNDLM schreef:
Wij hebben een pony op stal staan die tot z'n 8e levensjaar in het natuurgebied heeft gelopen. Je ziet een groot verschil tussen die pony en de "door mensen opgevoede" pony's. Ik kan hem gerust een hele baal geven en dan eet hij 2 plakken terwijl de andere pony's heel de baal naar binnen zouden werken...

Ook de meeste "door mensen opgevoede ponies" wennen aan continue beschikking over ruwvoer. In eerste instantie zullen ze dooreten, maar eens ze doorhebben dat het altijd beschikbaar is, worden ze minder gulzig.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:21

Mijn paarden staan op een schrale wei en krijgen in de ochtend 1 plak ieders en daar moeten ze het mee doen.
In de avond als ze naar binnen gaan krijg shet 1 dikke of2 dunne plakken, veulen 2 of 3( voor hem is dat onbeperkt ) en rijpaard ook.
Werk goed zo maar ze hebben ook gras nog om te knabbelen.
Shet is ver van te dik

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:21

Ik heb ook een kruising tinker en die kreeg zo goed als onbeperkt graszaad hooi, en dat ging prima.
Er zit een wezelijk verschil tussen een dik paard en een hooi buik.
In graszaad hooi zit gewoon erg weinig in, is meer buikvulling.

Hier krijgen ze buiten in de paddock hooi in een kunststof kuubskist met rooster. Met de nacht op stal ook een flinke berg uit een slow feeder.

Wanneer ik haar op onbeperkt voordroog/kuil zou zetten word ze ook dik vrees ik.
Door darm problemen krijgt ze nu wel voordroog gemengd met graszaadhooi en nu gaat het wel goed.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:23

Dik worden hoeft trouwens ook niks met het voerschema te maken. Wij hebben een merrie op stal gehad, en later een nakomeling daarvan, zij hadden beide last van insulineresistentie. Zij werden dik van de lucht, ik kon het voerschema aanpassen wat ik wilde maar dat hielp weinig tot niks...

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:34

Toen ik mijn ruin net kreeg.. was het duidelijk dat hij al langere tijd chronisch te weinig had gekregen aan ruwvoer. Hij had last van maagklachten, zoog lucht en viel zo debiel aan dat het leidde tot slokdarmverstopping.

Toen heb ik hem twee winters onbeperkt gegeven, in een slowfeeder net (3x3). Moddervet werd hij.. maar alle klachten verdwenen. De derde winter (zomers staan ze op het land) ... ging hij bij dezelfde hoeveelheden 'laten staan'. Hij had gewoon genoeg. Nu staat hij 24/7 buiten met slowfeederbakken en gaat eten wanneer hij wil. Maar hij stopt ook weer en hij is rond maar niet vet. En dat terwijl hij al 1,5 maand stil staat wegens een blessure.

Sommige paarden duurt het even voor ze de rem vinden, maar ze vinden hem wel.

Bij ons krijgen ze smorgens 1 pak hooi (3 grote paarden) en s middags of s avonds 1,5 tot 2 pakken hooi.
Laatst bijgewerkt door An_J op 05-03-14 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 11:35

Ik heb meerdere soorten hooi geprobeerd maar het overgewicht bleef. Het hooi dat ik nu voer was verruit het beste van wat ik hier in de buurt kon krijgen.
Ik dacht in eerste instantie ook dat als ik langere tijd onbeperkt zou geven ze vanzelf rustiger zou gaan eten maar ze bleef maar groeien en groeien en het eettempo bleef het zelfde.

Al had ik haar meer in het werk kunnen houden dat ik dat natuurlijk gedaan maar door de ziekte van lyme is dat gewoon erg lastig omdat er periodes zijn dat het zo heftig opspeelt dat er niks te werken valt.

Ik weet dat voldoende ruwvoer belangrijk is, maar aan het overgewicht dat ze nu heeft moet echt iets gedaan worden en aangezien dat op dit moment met training niet op te lossen is moet er toch een andere oplossing komen.
Dus dan misschien inderdaad wat stro er bij als dat verder niet kwaat kan.

We zijn er kort geleden achter gekomen dat ze ook nog een allergie heeft voor gras, dus dat zal misschien ook wel weer iets te maken hebben met die dikke buik, dat weet ik niet, ze krijgt er nu sinds kort medicatie voor maar zoals ik al zei moet aan dat overgewicht nu echt iets gedaan worden voordat dat ook nog misgaat.

Elegance_

Re: Problemen met voertijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:37

Maar vind je een graaskorf geen optie dan? Dan kunnen ze niet zo snel eten. Ik heb er hier ook 1 lopen die dik is (altijd al geweest) die loopt ook met een graaskorf om, zie er sneu uit maar het werkt wel! En ja ze kunnen er zelfs mee uit een slowfeeder eten ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 11:40

An_J schreef:
Toen ik mijn ruin net kreeg.. was het duidelijk dat hij al langere tijd chronisch te weinig had gekregen aan ruwvoer. Hij had last van maagklachten, zoog lucht en viel zo debiel aan dat het leidde tot slokdarmverstopping.

Toen heb ik hem twee winters onbeperkt gegeven, in een slowfeeder net (3x3). Moddervet werd hij.. maar alle klachten verdwenen. De derde winter (zomers staan ze op het land) ... ging hij bij dezelfde hoeveelheden 'laten staan'. Hij had gewoon genoeg. Nu staat hij 24/7 buiten met slowfeederbakken en gaat eten wanneer hij wil. Maar hij stopt ook weer en hij is rond maar niet vet. En dat terwijl hij al 1,5 maand stil staat wegens een blessure.

Sommige paarden duurt het even voor ze de rem vinden, maar ze vinden hem wel.

Bij ons krijgen ze smorgens 1 pak hooi (3 grote paarden) en s middags of s avonds 1,5 tot 2 pakken hooi.

Ja en bij die van mij werd alles dus alleen maar erger van dat onbeperkte... ze werd moddervet, bij haar flanken was het opgeblazen, haar manenkam werd dik en hard, bij haar staartwortel ook, ze kreeg jeuk en werd heel stijf. Ze is niet insuline resistent, daar is ze opgetest, maar de grasallergie speelt hier natuurlijk wel een grote rol in

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 11:41

Elegance_ schreef:
Maar vind je een graaskorf geen optie dan? Dan kunnen ze niet zo snel eten. Ik heb er hier ook 1 lopen die dik is (altijd al geweest) die loopt ook met een graaskorf om, zie er sneu uit maar het werkt wel! En ja ze kunnen er zelfs mee uit een slowfeeder eten ;)

Dat zou zeker een idee zijn inderdaad!

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:11

Ik ben het eens met wat Polly zegt 2,5 plakjes hooi op 24 uur (ga er tenminste vanuit dat het echt hooi is een geen voordroog) is wel heel erg weinig en dan heb je zelfs kans dat ze te snel af gaat vallen en daardoor juist zieker wordt, vandaar mijn idee om graszaadhooi bij te voeren.

Stel dat jou tinker 450 kg zou mogen wegen. De stelling is dat je 1.5-2 kg aan droog gewicht hooi aan kan/kan verwerken, per 100 kg lich.gewicht. Ik ga er nu even vanuit dat je vrij droog hooi hebt en dus een droge stof % van 85 hebt. Berekening wordt dan; 450/100= 4.5 x 1.5= 6.75 kg per dag (zonder rekening te houden met het drogestof % ) 6.75 / 0.85= 7.95 kg per dag.

Het is dus belangrijk dat je het rantsoen berekend over het gewicht dat je paard zou moeten hebben en niet het huidige gewicht.
Wat bij mijn pony's dus heeft geholpen is het "gewone" weidehooi te vervangen door duits kruidenhooi en graszaadhooi.

Edit, verschijnt ineens een smiley die ik niet getypt heb, hopelijk nu opgelost.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:04

Kruidenhooi is toch juist rijker?

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:17

Maar is je ruwvoer dan niet gewoon 'te rijk'? Er zit natuurlijk veel verschil in de voedingswaarden. En ook de mogelijkheid van jouw paard om de voedingswaarden uit zijn voeding te halen is belangrijk.

Misschien een idee om een keer contact op te nemen met Sandra Wedman van http://www.heliqs.nl/

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:06

marengolike schreef:
Kruidenhooi is toch juist rijker?
Nee dat is niet, over het algemeen wordt het nederlandse gras met regelmaat bemest e.d. om er verschillende sneden vanaf te kunnen halen en dat is met het kruidenhooi niet het geval.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:15

ik vraag me af waar of door wie je hooi zou kunnen laten onderzoeken op voedingswaarden. Ik vind namelijk het hooi op de diverse stallen zo verschillend in kleur/geur hoeveelheid vocht, korte/lange stengels of soms stoffig.
Bij ons hebben we vrij stengelig hooi, heel droog maar niet stoffig. Op de 1 of andere manier heb ik het idee dat er niet veel aan voedingswaarde in zit, maar geen idee eigenlijk....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:50

Ik vind het ook best heel weinig eigenlijk voor 24 uur...

Ik zou het gaan mengen met stro zodat ze langer werk hebben met uitzoeken en aan het stro ook nog wat te knabbelen hebben.
Verder kunnen ze ook op zoek naar grover/armer hooi en dat er doorheen mengen, daar zijn ze vaak ook langer mee bezig en ze worden er minder dik van.

Van weinig ruwvoer geven krijg je uiteindelijk toch vaak weer andere problemen zoals zandeten en koliek, maagproblemen, etc...

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:05

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:17

Het met gang naar binnen werken doen ze alleen als ze maar weinig krijgen als ze een constant aanbod van ruwvoer hebben dan doen ze dat echt niet.
Die van mij krijgen voor de nacht en dat is van 20.00 tot 10.00 maar 2 a 3 plakken hooi met een plak stro in een slowfeed hooinet, het stro is nooit op en ze zijn ook niet fel op eten in de morgen, als ik ze naar buiten doe lopen ze op hun gemakje naar achter waar een ibr vat vol met lekker eten staat.
Je zou een arm soort hooi kunnen gaan voeren of stro er bij doen, neem slowfeed hooinetten dan doen ze er lekker lang over.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:52

mnkortleve schreef:
Het met gang naar binnen werken doen ze alleen als ze maar weinig krijgen als ze een constant aanbod van ruwvoer hebben dan doen ze dat echt niet.
Die van mij krijgen voor de nacht en dat is van 20.00 tot 10.00 maar 2 a 3 plakken hooi met een plak stro in een slowfeed hooinet, het stro is nooit op en ze zijn ook niet fel op eten in de morgen, als ik ze naar buiten doe lopen ze op hun gemakje naar achter waar een ibr vat vol met lekker eten staat.
Je zou een arm soort hooi kunnen gaan voeren of stro er bij doen, neem slowfeed hooinetten dan doen ze er lekker lang over.

Dat doen sommige dus wel :+

Ik heb twee paarden samen 24/7 buiten staan, waarvan de een heel snel afvalt en de andere heel snel aankomt. En de merrie blijft dus net zo lang eten tot alles op is, terwijl de ruin een keer een hap neemt, een rondje gaat wandelen en weer een hap neemt.
Gevolg was dus dat als ik er veel in gooide de merrie alles in een keer opat en de ruin na een paar uur niks meer had en maar weinig had gegeten.
Ook hebben we het geprobeerd met een grote rol van 350 kg, met inderdaad het idee dat de merrie wel zou stoppen met eten als ze genoeg zou hebben. Die rol was binnen een week op.
Tegenwoordig staan ze overdag apart, dan heeft mijn ruin zoveel dat hij het aan de einde van de dag nog niet op heeft, de merrie krijgt een kleine plukje hooi en wat stro maar staat wel op het gras. Savonds gaan ze weer samen en krijgen ze flink veel hooi. Stro werkt wel echt, ze vind het niet zo lekker dus als het hooi op is gaat ze eerst weer een lange tijd gras knabbelen voor ze aan het stro begint.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:51

Mijn paarden heb ik ook een tijd onbeperkt gevoerd en groeiden toen behoorlijk, daarop besloten om in meerdere beurten te gaan voeren, zodat ze voor een kortere tijd zonder staan. Dat lijkt toch wel een goede zet te zijn geweest, want gisteren was er nog hooi over bij de volgende voerbeurt.