Himalaya steen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felineepino

Re: Himalaya steen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 23:05

Oke, ja ik ben zo bang dat hij zich gaat vervelen. Maar zo'n bal in stal vind ik maar niks, moet er niet aan denken dat hij struikelt(hij is al rond de 30), dus had ik er maar een Himalaya ingehangen maar wist niet dat hij zo snel op ging haha.. Ga dan maar even verder zoeken..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:08

Voldoende ruwvoer en eventueel een bergje stro erbij, dan verveelt die zich niet.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:12

kijk of je een slowfeeder op kan hangen, dan is hij wat langer bezig met z'n hooi

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 23:17

Dat is ook wel een goede.. Hij staat op zaagsel en het kuil gaat in een behoorlijk tempo naar binnen haha.. Hij komt er genoeg uit maar is gewoon een verveel, we hebben nu ook zijn voerbak vastgemaakt omdat hij daarmee ging gooien. Hij is gewend om op stro te staan, en de uren dat zijn kuil op is heeft hij dan niks te doen, wanneer hij dat wilt, en dat vind ik sneu. Slowfeeder is inderdaad wel fijner om het nog wat langer te rekken

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:24

ik maakte die van mij altijd zelf van een oude hondenbench, dan heel klein formaat en dat moesten ze echt veel moeite doen om het er allemaal uit te krijgen. in plaats van 1 uurtje waren ze bijna heel de middag bezig. Zou het ook eens proberen als ik jou was.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:34

Mijn paard heeft een hekel aan de Himalaya stenen ik koop een knz liksteen voor haar in een houder daar likt ze wel graag van en vind ze erg degelijk. Misschien een optie om een ander zoutblok dan te proberen, ze eet hem op uit verveling dat kan gewoon niet anders.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:35

De tip van gerrit is erg slecht.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:03

xSlvna schreef:

Nou meid vertel eens.
Himalaya stenen gaan ze gewoon aan vreten aan een knz moeten ze eerder likken dan bijten als ze in de houder hangen. TS wou een nieuwe kopen dan kan ze beter een andere proberen. Toch.

En met alleen eten bestrijd je verveling niet, even op jouw tip terug te komen ;)

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:05

xSlvna schreef:

onderbouw je argument dan eens. :+
Laatst bijgewerkt door rapunzelx op 03-03-14 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:14

de mijne bijten niet aan hun Himalaya hoor

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:34

xSlvna schreef:

Waar slaat die reactie in hemels naam nou op?
Btw heeft gerrit wel gelijk. Ik ga mee met de reactie van gerrit.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:52

Waarom? Omdat de steen die gerrit aanbeveelt, sorry als ik het fout heb, slecht is qua verhoudingen (mineralen etc) en ook nog eens kleur- en smaakstoffen bevat.

Een Himalaya eet een paard niet voor de lol.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:55

xSlvna schreef:
Waarom? Omdat de steen die gerrit aanbeveelt, sorry als ik het fout heb, slecht is qua verhoudingen (mineralen etc) en ook nog eens kleur- en smaakstoffen bevat.

Een Himalaya eet een paard niet voor de lol.

KNZ bevat inderdaad te weinig koper ja, maar waar je de kleur- en smaakstoffen vandaan haalt?
KNZ is een gewone mineralen liksteen, de beste die op de markt ligt (op de van paardnatuurlijk na).

Een paard likt inderdaad niet voor de lol aan een Himalaya, maar dat haalt toch niet weg dat het een slechte steen is?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:59

Dan is dat mijn fout, heb altijd gehoord dat ik de KNZ juist niet moest kopen. Wat maakt de Himalaya overigens zo slecht? Is toch qua zout toch een correcte steen? Welliswaar geen andere stofjes in.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 03-03-14 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:59

Sommige paarden vinden het zout gewoon lekker smaken. En blijven likken totdat het op is.
Een paard wat een Hymalaya steen binnen 2 weken weglikt is echt niet goed. Heel slecht voor de nieren.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:01

idd sinds warneer zitten er in die van knz smaakstoffen?
voor zo ver ik weet zitten die alleen maar in likit en horsylxy, had er zo'n mini van likit met appelsmaak, de mijne moest hem niet dus heb ik hem weg gegeven

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:18

Ik zeg niet per definitie dat een Himalaya liksteen slecht is, sterker nog ik heb altijd een Himalaya steen gehad. Mijn vorige paard likte er wel gewoon aan maar die ik nu heb moet hem niet. Daarom heb ik nu een KNZ geen idee waarom maar hij is handig en goed in gebruik en mijn paard likt er elke dag wel even aan.

Een paard wat een liksteen op gaat vreten das abnormaal. Ik bedoel uiteindelijk ermee te zeggen; Zoek je een andere steen probeer dan eens een ander en kijk of hij daar ook op vreet. En mocht het echt nodig zijn kan je ook een lickit ophangen daar kunnen ze over het algemeen ook druk mee wezen, mocht je paard willen pielen aan iets wat in de stal is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:28

Himalayastenen zijn erg hard, paard moet er lang aan likken om genoeg binnen te krijgen. Aangezien TS aangeeft dat paard zich verveeld kan erg lang aan een liksteen likken ook een stalondeugd (dus zelf gekozen bezigheidstherapie) worden. Paard krijgt dan teveel zout binnen en dat is niet gezond. Kies een gewone mineralensteen zonder ijzer (krijgen de meeste paarden zo al zat van binnen) en als er genoeg bijgevoerd wordt aan mineralen zelfs zonder alle toevoegingen, dus enkel zout.

En zoek een manier om paard veilig bezig te houden, bv inderdaad met een slowfeeder zodat hij lang met zijn hooi bezig is. Plakje stro er door is ook een optie.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 23:41

Dank jullie wel. Mijn pony bijt ook niet in zijn Himalaya steen, maar likt er inderdaad veel aan. Kan zijn omdat hij het lekker vind, of zoals tamary zegt, dat hij dan gewoon iets te doen heeft.. Wat is dan een mineralen steen die totaal niet schadelijk is en die ik kan blijven vervangen? Stro is nu geen optie, al denk ik dat dat de reden is dat hij zich nu kan gaan vervelen de paar uurtjes dat hij op stal staat. Ik dacht eerlijk gezegt dat de Himalaya steen ook goed was, maar uit de reacties kan ik nu dus halen van niet

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:58

Een Himalaya is wel goed maar voor alles geld dat het niet TE veel gegeten moet worden, geld voor elke zout of minerale steen

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 00:04

Ik heb ook overal in de weides en op stal grote witte knz stenen liggen. Die met extra toegevoegde stoffen, kom even niet op welke. Maar ze likken er niet zo heel veel aan. En deze kosten ook een stuk minder dan die himalaya stenen.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 00:21

Mijne heeft ook een himalaya liksteen en likt er vrijwel niet aan. Ik ga er dus maar gewoon vanuit dat hij geen tekort heeft op dat gebied en geen behoefte tot likken.
Misschien dat als hij deze wel eindelijk op zou hebben en die in voorraad, hij deelt hem inmiddels al met de buurman, dat ik wel zo'n paard natuurlijk bestel.
Ik denk inderdaad dat die snelheid waarmee ts haar steen op gaat niet een tekort aanvulling is maar een stukje verveling. Vind vooral de tip van de slowfeeder een hele goede.
Ikzelf heb een bal op hoofd hoogte hangen, mijn paard gebruikt hem wel eens als boksbal. Dat is minder eng dan een losse bal op de grond.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 01:08

Maar, kan het ook zijn dat hij een te kort heeft aan iets en dit dus echt nodig heeft en hij daarom zo snel op gaat? Dat wanneer ik het weer weg haal, hij een tekort blijft houden? Is het dan misschien een idee om meerdere verschillende stenen op te hangen(daarmee bedoel ik geen suikerstenen hoor), en te kijken of hij deze het meest blijft gebruiken, of dat hij juist van alles een beetje neemt? Of ook niet handig?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 01:33

Overijverig likken aan een liksteen kan een tekort aan mineralen en zouten zijn. Echter is de plek waar je de steen hangt ook bepalend. Een paard krijgt normaal zouten binnen door oa. voer maar ook door water. Nadat een paard heeft gegeten heeft het ook een hoeveelheid water nodig om dit te verwerken. Ze gaan dan drinken. Hetzelfde na het werken, een paard kan na het werken dorst hebben en een tekort aan zouten en gaan drinken.

Een zoutsteen biedt een andere oplossing om zouten binnen te krijgen: likken. Het is dus belangrijk om de zoutsteen niet naast de plek waar voer wordt verkregen te hangen, maar liever in de buurt of naast de drinkbak. Hierdoor krijg je bij zogenoemde 'luie paarden' die zich liever te goed doen aan een steen met zout om vocht vast te houden, een gemakkelijkere keuze om voor de drinkbak te gaan.

Dus hang de volgende steen (welke je ook koopt) naast de drinkbak en anders ver weg van de drink en voerbak mochten deze naast elkaar zijn geplaatst en wellicht kom je erachter dat je paard nu minder likt en de mineralen uit het water haalt.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 11:36

Dat is ook een goede.. Hij hangt nu naast zijn voerbak dus ook wel erg verleidelijk om na zijn eten nog even te gaan likken, heeft hij trouwens altijd al aan vanalles gedaan na het eten dus dat ik daar niet eerder op ben gekomen.. Volgende steen dus lekker achterin zijn stal