Hoe deze staart schoonmaken, zonder te knippen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 20:50

De tip om vaker in te smeren met Cowboy Magic is een goed idee. :j
De andere tips om helemaal te soppen/intrekken: Het zit onder haar staartwortel, met koud water krijg ik dit niet voor elkaar en met heet/warm water raak ik haar staartwortel wat ze niét leuk vind.
Een vlecht helpt dus ook niet, gezien het te ver naar boven zit.

Uitpluizen doe ik heel vaak, de rest van haar staart is heel makkelijk doorkambaar en ze heeft een hele dikke staart. Maar ik krijg dit met mijn handen echt niet opgelost. Vooral omdat het zo hoog zit en het net dreadlocks zijn geworden. Ik heb eens geprobeerd met een emmer water op de grond en met een sponsje steeds warm water bij voegen, maar het lukt hier ook niet mee. :j De klonten krijg ik er vaak wel uit. Maar het blijft heel hard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:51

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:51

Je zou ook babyolie kunnen proberen. Ik heb een pony gehad met een enorme staart, ondanks dat ik bij de staartwortel haren wegschoor, bleef hij in zijn staart mesten. Ik heb toen met een doek babyolie in de staart gegoten en goed ingewreven. De mest gleed er zo af. En de mest dat na een tijdje bleef plakken, was heel makkelijk met een babydoekje te verwijderen, daarna heb ik de olie er weer bij gepakt.

Mocht je dit niet willen doen, dan kan je wellicht iedere dag de staart met een babydoekje schoonmaken. Als het helpt tegen babystront, dan zeker tegen paardenmest.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:52

Dat is jammer dat de vlecht niet helpt , ik merk wel dat dat varken van mij met een vlecht in opeens wel zijn staart meer optilt met het mesten. In een ander topic kwam de tip voorbij om over de staart wortel een panty heen te doen . Knelt niet af en blijft goed zitten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 20:52

Trouwens, een staartzak vind ik niet echt een oplossing. Dan zou ze hele dagen met een staartzak moeten lopen? :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:55

Ik kan me voorstellen dat het lastig is als je alleen koud stromend water hebt. Maar deze harde korsten moeten echt weken. Dus toch wassen, desnoods de haren bije de staartwortel met een natte handdoek buigen zodat de mestkorst breekt. Dan met shampoo en proberen met de handdoek de mest eruit te wrijven. Ja dat kost je een handdoek want helemaal schoon krijg je hem waarschijnlijk niet meer, maar staart is wel schoon.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:55

Als je invlecht dus kleine plukjes bijpakken en dan helemaal vanaf boven helpt het echt. Mijn tinker heeft een mega staart en als ik die invlecht vanaf helemaal boven schijt hij langs zijn staart. Dus geen grote vlecht onder de staartwortel maar juist invlechten op de staartwortel. Niet te strak.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:56

Giolli schreef:
Trouwens, een staartzak vind ik niet echt een oplossing. Dan zou ze hele dagen met een staartzak moeten lopen? :+

Is geen probleem, kan gewoon maar dat beschermd alleen de haren onder de staartwortel. Voor de haren boven de staartwortel werkt hij niet.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 20:56

Cassidy schreef:
Ik kan me voorstellen dat het lastig is als je alleen koud stromend water hebt. Maar deze harde korsten moeten echt weken. Dus toch wassen, desnoods de haren bije de staartwortel met een natte handdoek buigen zodat de mestkorst breekt. Dan met shampoo en proberen met de handdoek de mest eruit te wrijven. Ja dat kost je een handdoek want helemaal schoon krijg je hem waarschijnlijk niet meer, maar staart is wel schoon.

Ik pak wel een oude handdoek. :Y)
Ik ga het proberen. En dan gewoon met warm/heet water? Handdoek er om heen slaan, knup er in en laten weken?

Als het opgelost is, ga ik vlechten. :j

Bedankt voor de tips, allemaal!

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:57

Mijn paard staat ook met een staartzak om hele dagen , geen probleem , geen irritatie alleen een vieze staartzak :) En inderdaad dat is alleen tot aan de staartwortel. Zoals ik al vermelde in een ander topic kwam de panty voorbij voor over de staartwortel , schijnt goed te helpen ik moet het zelf nog uitproberen

CharlotteJMZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:58

wat je ook kan doen is inderdaad uitpluizen wassen en gebruik gewone cremespoeling flink wat erin en in smeren met cowboy magic ik blijf het maar gewoon wassen vind die bij mij toch niet erg :D <3

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 20:58

Via FB kreeg ik de tip om Cockpitspray van de kruidvat te gebruiken. Dit schijnt ALLES uit de knup te helpen. Maar zitten hier niet mega veel siliconen is of andere zooi dat niet bedoeld is voor een paardenstaart? Wil het best proberen, maar niet als haar staart straks aan alle kanten verprutst is. :+

Cassidy

Re: Hoe deze staart schoonmaken, zonder te knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:01

In Cowboy Magic Detangler & Shine zit ook Siliconen, zou het niet met cockpitspray durven te doen.
En dat is dan na het wassen.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:10

Vanaf welke temperatuur zou je de staart van je paard/ pony met stromend water uit de tuinslang kunnen wassen?

Mijn pony heeft een prachtige staart, maar is tijdens de winter niet echt onderhouden zeg maar. Nu het knapper weer wordt wil ik hem weer gaan wassen, maar het is nog niet bepaald warm en ik heb alleen koud stromend water.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:27

Geen cockpit spray gebruiken hoor. Dat spul helpt wel, maar is niet heel goed.

De beste truuk om de mest echt te verwijderen? Boter... Ja dit werkt echt super. Gewoon elke streng insmeren met boter. Even laten intrekken en dan voorzichtig de plukjes loshalen. Steeds boter blijven gebruiken tot je het zo los haalt. Daarna wel uitspoelen. Even een geduld werkje, maar dan heb je ook wat.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:28

liter anti klit en borstelen, borstelen en borstelen :D en op stal vlecht ? :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:28

Ik zou het toch echt wegknippen. Een paard tilt de staat meestal niet goed genoeg op als de staart te zwaar is, een pluk haren eraf kan dan best helpen. :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 22:29

Ik heb al eens geknipt en dat ziet er nu niet uit. :')

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:30

Zwemmen in de zee als je dat als mogelijk heid hebt

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:33

Zeker invlechten. Had t zelfde probleem. Hele dikke staart en dan een een deken op in de winter. Paard kon zn staart ook niet hoog genoeg houden bij t mesten. Staart erin. Werd nog steeds vies, maar iets minder. En anders: staartzak.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:33

O sorrie, vlecht erin. Staart heeft ie al...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:48

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 22:48

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:51

In een emmer met biotex laten weken, daarna nog een paar keer wassen met shampoo.
Misschien nog een paar dagen achter elkaar herhalen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:53

Week geleden nog viezere staart dan in OP gedaan met 3/4 zak soda met warm water (zo heet mogelijk zonder dat je je handen brandt en niet de staartbasis erin stoppen, alleen de haren!)
Dit aantal keren zo ingesopt en geweekt.

Daarna halve doos biotex steeds gebruikt in warm (maar niet heet) water, hele staart nog x aantal keren in emmer gedunkt en gespoeld en laten weken.

Vervolgens paar keer met shampoo, goed uitspoelen, vooral staart basis.
Toen antiklit (gewoon bus syos van de action) goed uitspoelen en toen antiklit van die oranje bussen spray.

STaart was toen weer schitterend!

(kwam echt donkerbruin chocoladewater uit)

Staart was ook hele winter niet gedaan en met zo'n giga dikke fjorden staart en een deken met staartflap is dat een recept voor viezigheid!