Shetlander nu al scheren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ukkiepuk

Re: Shetlander nu al scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:31

Een shetlandpony heeft een erg dikke vacht. Hij zal vast wel aan het verharen zijn, maar het duurt vele malen langer voordat hij mooi in zijn zomervacht staat.
Ik zou hem nu niet helemaal scheren en ook niet later in het seizoen, je scheert nu al de zomervacht weg en dan kan hij dus niet meer goed in zijn vacht komen.

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 21:33

ukkiepuk schreef:
Een shetlandpony heeft een erg dikke vacht. Hij zal vast wel aan het verharen zijn, maar het duurt vele malen langer voordat hij mooi in zijn zomervacht staat.
Ik zou hem nu niet helemaal scheren en ook niet later in het seizoen, je scheert nu al de zomervacht weg en dan kan hij dus niet meer goed in zijn vacht komen.

Als ik hem scheer begin april zit hij nog niet echt in zijn zomervacht

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:38

ukkiepuk schreef:

Dat is echt een fabeltje.
Heel veel mensen scheren hun paard rond die tijd, maar alle paarden komen gewoon goed in hun vacht.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:56

Ik heb 4 weken geleden mijn pony geschoren en nu zie je zijn zwarte zomervacht door zijn korte wintervacht komen. Als ik heb nu had geschoren zou zijn zomervacht dus al voor een deel weg zijn.

Maar hé, als je je pony helemaal wil scheren of nu voor een deel en in april helemaal, ook prima. :)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 02:29

SMP-->VSW

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 08:44

ukkiepuk schreef:

Voordat mijn shet compleet uit zijn wintervacht is, is het bijna juni.
Dan beginnen ze onderhand weer met wintervacht krijgen.
Ondertussen heeft hij zich alles kapot geschuurd van de jeuk en ellende.
Shetlanders komen oorspronkelijk van koudere gebieden en zijn niet gemaakt voor te warme winters of onze maffe zomers.
Dus ik heb nu de borst geschoren en dadelijk als de eerste echte warmte begint gaat alles erag (maart/ april)
Nog nooit problemen gehad dat de vacht niet mooi terug groeit.

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 08:57

jesito schreef:
ukkiepuk schreef:

Shetlanders komen oorspronkelijk van koudere gebieden en zijn niet gemaakt voor te warme winters of onze maffe zomers.
Dus ik heb nu de borst geschoren en dadelijk als de eerste echte warmte begint gaat alles erag (maart/ april)

Ik denk dat ik dat ook maar goen bij mij is het zomer vacht idd ook altijd heel mooi

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:34

jesito schreef:

Dat is idd shet eigen, hier staat hij eind juni kort en vanaf sept begint hij met vacht aanmaken. Genetisch bepaald, doe je verder niets aan.
Als ik hier later dan februari scheer, blijft hij kaal tot aug. Dan komt er pas haar op. Dat jij nooit problemen hebt gehad met de zomervacht, wil niet zeggen dat het niet kan. Hier komt de zomervacht er niet goed op als hij later geschoren wordt dan februari :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:02

Precies, ik zeg gewoon scheren hoor. Ving het onzin dat dat slecht zou zijn. Mijn fjord stond op rust en heb ik enkele weken geleden ook weer geschoren, gewoon omdat ik die vacht meer dan zat was en ik me kapot stond te niesen bij het poetsen. Begin van de winter had ik al 2x geschoren, maar toch had ze de dikste vacht van stal (met voorsprong). Die beesten zijn er voor gemaakt om 24/7 in de barre kou te staan, dus die hebben gewoon een hele dikke vacht, heeft niks met vitaminegebrek te maken. Toevallig bij mijn fjord deze winter bloedgeprikt en was niks mis mee. Tuurlijk komen ze er zelf uit, maar waarom het niet gewoon makkelijk en aangenamer maken voor zowel de pony als jezelf?

bloem12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:18

ik zou hem niet scheren ponys zijn zo gemaakt dat je dat niet hoeft te doen

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:19

bloem12 schreef:
ik zou hem niet scheren ponys zijn zo gemaakt dat je dat niet hoeft te doen

Maar Shetlanders zijn ook niet gemaakt om in het soort klimaat dat Nederland heeft, te leven.

bloem12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:23

als shetlanders het warm hebben laten ze vacht los en doen ze hun haren plat wanneer een pony gaat scheren verstoor je dat helemaal

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:25

Als die haren plat liggen is het alsnog een heel dik pak, dus nog warm.

bloem12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:27

Nies_ schreef:
Als die haren plat liggen is het alsnog een heel dik pak, dus nog warm.

dan laten de haren vanzelf los als de pony het nog steeds te warm heeft

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:29

Weet niet wie jou dat heeft wijsgemaakt, maar dat klopt niet. De haren laten los zodra de dagen langer (of korter) worden, niet omdat het warm of koud is.

bloem12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:32

Want hoe je het nu wendt of keert, het blijft iets onnatuurlijks… Normaal houdt de dikke vacht van het paard de lichaamstemperatuur op peil in koude omstandigheden. Het paardenlichaam regelt zelf hoe dik de vacht moet zijn, rekening houdende met allerlei factoren (bvb temperament).

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:33

Temperament? Sorry hoor, maar van wat je zegt klopt niet veel.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:34

bloem12 schreef:
Want hoe je het nu wendt of keert, het blijft iets onnatuurlijks… Normaal houdt de dikke vacht van het paard de lichaamstemperatuur op peil in koude omstandigheden. Het paardenlichaam regelt zelf hoe dik de vacht moet zijn, rekening houdende met allerlei factoren (bvb temperament).

Als je het zo gaat bekijken zou ik helemaal geen paarden houden.
Paarden horen niet op stal te staan, bereden te worden, granen te krijgen, dekens op te krijgen etc etc.
Onze gedomesticeerde paarden zijn al verre weg van "het natuurlijke".

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:58

Wij voeren onze shetten een scheutje zonnebloemolie over het hooi met verharen. Ook kan het handig zijn om tijdelijk vitaminekorrel te voeren als ze dit niet krijgen. Met poetsen gebruiken we een koeborstel ( http://www.horseshopinternational.nl/me ... 185003.jpg ) of plukken we met de hand (maar dan moet het voldoende los zitten).

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:43