Heb ik echt twee smeerkezen op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Heb ik echt twee smeerkezen op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:17

1 kruiwagen per stal, ik teken er voor eerlijk gezegd :o
Bij strostallen zit ik aan 3 a 4 kruiwagens per stal, op houtkrullen 2 per stal.
Ik vind het geen abnormaal verbruik hoor.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:28

Ik vind 1 kruiwagen per dag heel normaal hoor.
Ik heb wel eens anderhalf per dag.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:13

Ik heb voor 2 grote E's dagelijks 1 kruiwagen in totaal uit zowel de stallen als de paddocks.
Eea is heel afhankelijk wat voor soort hooi ze krijgen. Bij grof hooi heb ik beduidend meer mest als bij fijner hooi. En ze staan op zaagsel/houtkrullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:18

Als ze zoveel kunnen eten aan stro en hooi, poepen ze ook zo veel. Je zou kunnen proberen om steeds de verste mesthoop achterin te leggen na het uitmesten, zo heb ik mijn paard zindelijk gemaakt.

Maar ik had 2 zwarte en beiden varkens, 2 lichte paarden en die zijn zindelijk...

Je zou houtkorrels op de bodem kunnen doen voor de urine en mest en opstrooien met 2 plakjes stro voor de nacht om te eten en op te liggen. De houtkorrels worden snel een poeder en neemt goed op..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:21

Urielle schreef:
Bij strostallen zit ik aan 3 a 4 kruiwagens per stal, op houtkrullen 2 per stal.
Ik vind het geen abnormaal verbruik hoor.

Met houtkorrels heb ik 1 kruiwagen per 3 stallen aan alleen drollen. Met uitmesten natte plek eens in de week of 2 weken een of 2 kruiwagens per stal zonder mest dan alleen natte plek. Ideaal...wel elke week genoeg korrels er in.

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:31

Ik heb een ruin, staat ook op stal en komt paar uur per dag buiten. Gebruik stro en mest precies als in jouw laatste situatie, heb ook elke dag een volle kruiwagen en heel soms nog wel eens 2. Ik mest elke dag, red het meestal in 20 min. Dus ik vindt niet dat je paarden smeerkezen zijn :)

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:43

Mn merrie poept niet veel maar plast heel veel. Toen zij op stro stond deed ik elke dag het poep eruit halen en om de dag het plas.
Nu staat de op vlas en haal ik weer elke dag de drollen eruit en tot nu toe lukt het om 1 keer per week het plas eruit te halen. Ik hark haar stal om behalve op de plek waar ze plast, zo blijft dat op 1 plek en komt er een beetje schoon boven op.
Verder doe ik als ik het plas eruit haal een nieuwe baal zaagsel erbij.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:51

Ik heb gemerkt dat mijn stal een stuk schoner blijft als ik er minder uit haal (ja, het is echt zo krom al dat het klinkt). Winter 2012 heeft mijn paard op stal gestaan terwijl ze normaal gesproken altijd op de wei stond. Was een grote smerige zooi. Mijn paard staat op stro en eet ook stro als een malle. Na een dag ligt er dus alleen nog een ranzig laagje in, waar ik het allersmerigste dus weer uit haalde. Haar stal stonk, sopte, een en al poep en pies, vreselijk!

Vanwege mijn werk staat ze tegenwoordig 's nachts altijd op stal. Haar stal wordt nu extra opgestrooid (omdat ze alles op eet) en ik heb een ton in de hoek van haar stal gezet. Daar gooi ik de drollen in, en aan het eind van de week kieper ik die ton leeg op de mesthoop. Ze mest over het algemeen in de hoek waar de ton staat en plast in de hoek er naast. Het enige wat ik doe is de drollen in de ton en het bed weer recht trekken. Als er echt een natte plek is (sop) dan haal ik dat er uit, maar ik doe zo min mogelijk aan de bodem. Slechte dagen uitgezonderd staat mijn paard er nu netter bij dan ooit. Maar het blijft gewoon een smeerkees die soms alles omploegt, en dan ligt het overal.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:53

Het zal waarschijnlijk een viespeuk blijven maar wat bij mij werkt tegen het opeten van het stro en verspreidt poepen door de hele stal is het volgende:

Strooi 1 keer per week 1 hele baal stro in de stal, als het sneller vies is zou je iedere 5 dagen een nieuwe baal stro erin kunnen gooien. Op die manier blijft het stro langer liggen, want na een dag (of 2) stoppen ze met het eten ervan. En op die manier creëer je een prettige laag om in te liggen.
Ik haal zelf alleen de natte plekken eruit die soppen.. Dus met je voet erop lopen, soms lijkt mijn stal best vies, maar als ik er overheen loop is het nergens ècht nat.

Daarnaast zou ik gedurende een maand iedere dag de drollen achterin gooien (mag over de hele lengte zijn of in een bepaalde hoek) Deze drollen er 1 keer in de week uit scheppen. Mijn ervaring is dat ze op een gegeven moment zelf ook achterin gaan poepen.

Sinds ik het zo doe is mijn stal 10x minder nat en ook veel minder vies. En daarbij krijg ik altijd complimenten over hoe mijn stallen erbij liggen.

Misschien werkt het. Succes ermee.

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:06

Wauw dat filmpje en die drol aan de muur. Doet me denken aan mijn tinker :p is ook zo'n smeerlap! :')

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:19

Giolli schreef:
Of doe ik mijn werk niet goed?
Ze schijten gewoon te veel, is mijn conclusie. -O-
Er liggen gewoon 5 tot 10 mesthopen in een stal. Is dat wel normaal?! :=
Nu heb ik dus een nieuwe oplossing gevonden: Voor dat ik naar bed ga, haal ik alvast alle mest er uit die er dan ligt. (Dus vanaf 20:00 tot 23:00) maar dat werkt ook niet optimaal.
Ik heb niet echt 2 schone dame's, want ze pissen en poepen overal. In hun eten, voerbak, waterbak...
Dus een bende zal ik altijd wel houden.

Maar wat is nou de ideale manier van op strooien en uit mesten?
Wat doen jullie met stro? En iemand een gouden tip om mijn stallen wat schoner te houden?

Ja, dat is normaal. Ik zou mijzelf grote zorgen maken als ik maar 1 of 2 hopen zou vinden. (en direct een veearts bellen omdat ik een verstopping zou verwachten)

Ik mest dagelijks uit. Ene dag is het redelijk schoon, andere dag hebben ze er een pestbende van gemaakt. Gemiddeld gaan er per stal 1 tot 2 kruiwagens uit.
Ik heb een jonge ruin en een merrie en beide hebben ze hun eigenaardigheden in poep/plas gedrag.

Ik gooi echter het vuile stro onderop en achterin stal (waar ze het meest poepen en plassen) En daaroverheen gaat een nieuwe laag.
Als ik niet voldoende dik maak, kan ik de volgende dag de hele stal leegscheppen. Als ik er een flinke laag op gooi, houd ik de volgende dag meestal een aardige laag over.

Het ligt ook een beetje aan het stro.
Momenteel hebben we kort stro. Dat maakt een mooie vaste laag, waardoor de stal er heel netjes uitziet. Maar is en stuk lastiger mesten dan langer stro.
Maar het langere stro lopen ze sneller door elkaar heen, omdat het geen mooie laag vormt.

Verder ligt het aan het weer. Is het een regenachtige, winderige dag/nacht geweest, dan is de stal ook meer een bende dan een mooie dag/nacht.

Oppotten is bij mijn paarden niet aan te raden, ivm grote kans op rotstraal.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:25

nog een tip. alle drollen naar hoek van stal scheppen en zo houden. Na tijdje zullen paarden hun drollen bovenop die andere oudere drollen doen met resultaat dat je stal properder blijft. Nog goede tip is om vreemde drollen van andere paarden erbij te zetten. Paarden doen hun drollen altijd bovenop vreemde drollen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:29

Is dat niet een territoriaal-dingetje wat alleen hengsten (en ruinen) hebben ??

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:50

DubbelDun schreef:
Is dat niet een territoriaal-dingetje wat alleen hengsten (en ruinen) hebben ??

ja inderdaad. bij sommige merries heb je dat ook. voornamelijk dominante merries

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:20

Urielle schreef:

Ik wou het net zeggen. Voor stro is 1 kruiwagen praktisch niets. Ik heb meestal 2 kruiwagens per stal en dat is als ze (zoals bij jou) de hele dag buiten hebben gestaan. Als ze langer op stal staan heb ik zelfs 3-4 kruiwagens.
Dus ik denk dat je te perfectionistisch bent. :D Jouw verbruik vind ik namelijk heel normaal.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:27

Ik vind het vlas juist ideaal. Gaat lekker snel.

Hup, een pak vlas in de stal.
Elke dag eventjes de poepjes eruit halen (paarden staan 's middags buiten en 's avonds op stal).
Natte plekjes beetje meepakken. Het schone vlas dat aan de zijkant ligt gooi ik in de midden.
Zo doe ik het elke keer en als de stal dan langzaam te nat wordt eventjes alles eruit en een nieuw pak vlas erin. Dan begint het feestje weer van voor af aan :D

Gisteren voor het eerst 3 kruiwagens volgeschept, nieuw record! Normaal kan ik met 1 grotere kruiwagen 5 stallen doen :)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:11

Smeerkezen?! Hartstikke schoon! Toen mijn merrie nog langer (op stro) op stal stond, was het veel maar dan ook veeeel smeriger.. :j

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:47

Giolli schreef:
Om 07:00 gaan ze naar buiten en tussen 19:00 en 21:00 gaan ze naar binnen.

denk dat je idd gewoon 2 viespeuken hebt :D Vinden ze zelf waarschijnlijk niet zo erg alleen voor jou is het minder leuk!

Miss een tijdje op 1 plek een drol( f van hun zelf of van de ander) leggen. Kijken of dat werkt?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:06

Mendy1984 schreef:
de mest en natte plekken neergooien waar jij het wil hebben
dus een deel gewoon naar de mesthoop en een deel in de stal laten liggen op de plek waar jij het wil hebben
op die manier "zindelijk maken" heeft bij mijn pony wel gewerkt :)
die plast in de ene hoek en poept langs de achterwand :) (daar haal ik meestal ook het stro weg dat de mest op het beton ligt :) )

Bij mijn paard werkt dat niet, die vermijdt dan de vieze plekken en zoekt een schoon stukje stro om te mesten. Zo wordt dan de hele stal vies.
Mijn paard staat in een stal van 3 x 4 op stro, max 15 uur (nacht in de winter) Ik haal elke dag al het vieze (echt geen mestbal of pisstrootje meer te vinden) eruit en ben daar hooguit 15 min mee bezig incl opstrooien. Meestal 1 kleine kruiwagen vol. Paarden krijgen onbeperkt hooi dus vijf of zes hopen mest halen wij hier ook wel. Alleen als mijn paard lange dagen op het land staat waar volop gras staat dan laat ze haar hooi grotendeels liggen en dan blijft mijn stal dus ook schoner.
Ik vind oppotten ook echt vies, en een rotwerk om het na verloop van tijd allemaal eruit te halen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:22

Oja en als mijn merrie hengstig is kan de stal wel wat viezer zijn, maar dan nog ben ik er snel mee klaar. Haal er dan soms wel wat meer uit omdat ze elke keer als er een paard langskomt gaat plassen :D
Meestal vind ik de stallen van ruinen viezer. En ik ben blij dat erbij mijn paard nooit pies of poep op de muur zit :r

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:24

Bij mijn paarden haal ik er 1 kruiwagen per stal uit. Heb het geluk dat ze erg schoon zijn! Ze staan gemiddeld zo'n 18 uur op stal s'winters (niet erg blij mee!)