Mijn eerste sporen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 12:02

Amper rijden en lui zijn???

Misschien heeft je paard gewoon niet genoeg conditie

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 12:04

Ik heb ook een paard gereden die erg sloom was. In het begin was het zo dat ik zo'n 40 minuten aan het vechten was voordat ze ging lopen. Na een tijdje hoefde ik alleen mijn zweep op te tillen en ze ging al. Mijn menig is dus geen sporen, maar bij niet luisteren een goede tik.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 12:14

Cowgirl schreef:
Amper rijden en lui zijn???

Misschien heeft je paard gewoon niet genoeg conditie

Hij wordt wel gelongeerd en loopt in de trainingsmolen, dsu dat zal wel loslopen. Als hij buiten uit z'n dak gaat, dan is dat ook zonder zweet. *LOL*

Dit is allemaal off-topic en heb geen zin om mezelf te gaan verdedigen
Scheve mond

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:10

Quellian schreef:
Ik rij amper... Hij is ook onwijs lui.
Heel fijn dat we lekker zelf mogen bepalen wat we met ons paard doen...!

Wie zegt er van niet?
Jou paard, al snij je hem in stukjes en gooi je hem op de bbq (he sonja Haha!) moet jij weten.
Er worden enkel adviezen en meningen gegeven. Die kan je lezen en er wat mee doen, je kan ze ook naast je neer leggen. Je kan ook je kont tegen de krib gooien, maar of je daar nou zoveel mee bereikt....

Hij komt in de stapmolen en longeren. Owh joepie, duf rondjes lopen.... Olé!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:25

Doe ik zekers!

Juist! Als jij de reden zou weten dat ik niet zoveel rij, dan zou jij je opmerkingen voor je houden! Verward

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:41

Ik rij ook niet veel, en dat is ook geen schande. Wel moet je paard eruit, met afwisseling. Ik hou persoonlijk absoluut niet van trainingsmolens, ok, ze zijn wellicht tijdbesparend, maar IMO ook behoorlijk geestdodend voor het paard.
Lekker in de groep naar buiten (weet niet of dat al gebeurt), stukje wandelen, spelen, hindernisbaantje, buitenritje, bla bla bla

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:43

Hij komt ook elke dag in de paddock met vriendjes, we wandelen (en grazen buiten) en rijden soms buiten. Maar wat betreft conditie: nee, verder dan longeren en trainingsmolen komen we niet...
Vandaar dat ik ook op zoek ben naar een bijrijder.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 21:18

In principe zou ik zeggen dat consequent met de zweep n flinke tik geven, als ie lui wordt, moet helpen. Zo leuk is het niet om n tik op je kont te krijgen lijkt mij Knipoog
Maar ik kan me voorstellen dat je liever niet al slaand de bak door wilt zien te komen, alleen zou ik dan niet voor een knopspoortje kiezen...
Ik zou voor 'wat heftigers'gaan, en dan bedoel ik niet sporen van 10 cm, maar van ongeveer 2 - 3 cm, met of zonder grof wiel. Als jij je benen stil kunt houden, zal je paardje hier echt geen last van hebben, tenzij....hij t in zijn hoofd haalt om te gaan lopen klieren, dan kan je hem even goed laten zien wie de baas is. Uit ervaring weet ik dat je paardje zo een stuk meer respect voor je been krijgt Bloos .
Mijn ex-paard kon ik na 2 weken weer zonder sporen rijden, alleen als ze zo af en toe weer denkt dwars te gaan liggen, doe ik mn spoortjes weer even om.

Maar boven al moet je wel zeker weten dat je paard het hogere tempo aankan. Je trekt je haren uit je kop, als hij later bijvoorbeeld last van zijn gewrichten bleek te hebben, en daarom sloom was.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 00:32

ik heb hier nogal een andere mening over. Normaal als ik zo'm paard tegen kom trek ik in 1 keer flinke sporen aan. Opdat ie wakker schrikt, en ik daarna zo'n oplettend paard heb dat ik de sporen wel af kan doen. Ik ben namelijk van mening dat als je met een kleine spoor begint het paard er niet echt wakker van word, en je een steeds grotere spoor nodig hebt voor het zelfde effect, en dat noem ik afstompen. 1 keer goed wakker maken, en daarna weer zonder rijden. Hij zal beter op je been gaan letten, en je stompt hem dan niet af. Tja het is voor haar de 1e keer dat ze met sporen rijd, dus idd nodig dat je instruteur erbij staat, die kan je goed helpen. Daarbij leer je met wat grotere sporen ook je been beter stil te houden, omdat je hem anders steeds zit te prikken. En dat geeft dan weer als extra effect dat je ook zonder spoor een stillere beenligging hebt, die dus ook mogelijk kan leiden tot een prettiger te rijden paard. Ongetwijffeld dat je paard elke beweging voelt die jij met je been maakt, dus ook daar wordt ie van afgestompt. Dus goede spoor aan, instructriece erbij, been leren stil te houden, en daarna weer zonder aan het werk.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 21:27

zoals je hier n stukje boven leest, ben ik het volledig met je eens sherwood!

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 22:15

pouskin was ook een pony die in de winter niet vooruit wou. Bij de wisseling van zomerhaar naar winterhaar had hij veel te veel energie moeten verbruiken wou hij helemaal niet vooruit, voor de galop kwam hij dan in het midden bokken.
Maar in de zomer reed ik er mee op kop, ik kon alles meespringen en soms kon ik hem niet tegen houden.
Maar niet iedereen kreeg hem in de zomer vooruit en dus ...

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:05

patos schreef:
zoals je hier n stukje boven leest, ben ik het volledig met je eens sherwood!

hahaha verrek ja zeg, had ik helemaal niet eens gezien. Is eigenlijk precies het zelfde wat we doen. En die zweep, ja die gebruik ik in zo'n geval ook.
Een feit is gewoon dat het paard reageerd omdat ie WIL reageren. Als er bv een vlieg op z'n vel zit trilt ie gelijk met z'n huid. Dus dat voelt ie ook. Maar als je moet schoppen omdat ie anders niet vooruit wil gaan, wil hij dus gewoon niet reageren, hij voelt het net zo hard. Met sporen wil ie wel degelijk reageren, en kun je de wil om te reageren ook aanscherpen. Echt een heerlijk hulpmiddel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:10

tot ie zegt van op die sporen wil ik ook niet meer reageren....

Maar, ga vooral door met steeds scherper in bitten, sporen en hulpteugels, vinden de ruitersportzaken en ontwerpers alleen maar leuk

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:52

Quellian schreef:
Doe ik zekers!

Juist! Als jij de reden zou weten dat ik niet zoveel rij, dan zou jij je opmerkingen voor je houden! Verward

we kunnen de reden ook niet ruiken hé

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:53

Wat betreft die sporen ben ik het met Patos en Sherwood eens, had er eigenlijk nooit bij nagedacht, maar is wel een goeie manier...

Sommige paarden zijn gewoon echt TE lui, net als mijn dier, afwisseling genoeg, elke week een stukje door het bos, om de week springles, de rest dressuren, tussendoor ook longeren, en gewoon een dag alleen op de wei. En ondanks die afwisseling is hij ontzettend lui. Met springen is ie lui, met dressuren is ie lui, en in het bos is ie lui, behalve als ik met meerdere ben en dan net heb gecrosst, dan is ie wakker. Als ie in de wei staat gaat ie eten, als je hem dan een beetje opjaagd gaat ie mooi showen en is absoluut niet lui, maar dat zijn dan ook echt de enigste keren dat ie niet echt lui is.
Als ik sporen aandoe helpt het wel, en is ie een stuk voorwaartser, maar ik wil zelf proberen om het ook te kunnen zonder sporen, maar dan moet ik er een paar keer met die zweep op slaan, nou als ik hem een tikje geeft, vind ie eerder lekker als naar, als ik hem een harde knal verkoop loopt ie 5 passen goed door, maar daarna zakt ie weer terug, dus ik vraag me ook af hoe ik het moet oplossen.. Maar ik denk eigenlijk dat dat meer tussen z'n oren zit...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:01

misschien iedere keer als hij een klein beetje vertraagd hem een schop geven en een goede tik van de zzweep? misschien dat hij het zo ver zal brengen dat hij 10 passen loopt zonder af te zwakken Haha!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:45

stef schreef:
tot ie zegt van op die sporen wil ik ook niet meer reageren....

Maar, ga vooral door met steeds scherper in bitten, sporen en hulpteugels, vinden de ruitersportzaken en ontwerpers alleen maar leuk

nee even goed lezen. We zeggen dus 1 paar sporen kopen, en gelijk iets grotere, daarna weer zonder sporen rijden. Dus juist niet telkens wat scherpers nemen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:20

dat zeggen jullie ja.
Tot ie op de scherpe weer afstompt.
Nogmaals, ik ben niet tegen sporen. Ik heb ze zelf gebruikt bij het aanleren van de Polka onder het zadel, zodat ik niet het hele oppervlak van mijn been had, maar heel secuur een hulp kon geven. Ik rij zoveel mogelijk zonder.
Wij hebben een hele stugge manege pony, schat van een beest, maar totaal niet aan de hulpen. Ik probeer haar nu 1x per week te rijden, en dan heel veel overgangen. Geen reactie op mijn been? Tik achter mijn kuit. Het gaat niet van niet voorwaarts naar super voorwaarts in 1 keer, maar beetje bij beetje merk ik wel verandering

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:03

kijk en ik houd dus niet van slaan. Ik gebruik die zweep liever voor aanwijzingen om de hulp duidelijker te maken, daar waar ik met mijn been niet bij kan. Let wel ik rijd dus op enorme knollen, geen pony waar je met je been nog tegen z'n kont kan komen als je dat zou willen.
Ik gebruik een zweep als de sporen niet het gewenste effect hebben. Maar ook alleen dan. Ik houd niet van slaan omdat dat naar mijn mening meer slecht doet dan goed. Je paard wordt er boos van, en met sporen is dat gewoon minder.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:50

Hmmz, dit is net geen paard (flinke E pony) Vind het argument van ja maar ik rij op reuzen niet echt relevant. Zo geef je iedereen die een trekpaard rijdt eigenlijk een vrijbrief om met sporen te rijden. Ik sla ook niet, ik tik, dat vind ik wel wat anders.
Anyway, om een lang verhaal kort te maken, jij jou manier, ik de mijne, eruit komen gaan we toch niet Knipoog

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:47

Sorry, wil er toch nog heel even op reageren ( ik rij overigens op n paard van 1.68, dus de grootte van het paard laat ik even buiten beschouwing)

Citaat:
Wij hebben een hele stugge manege pony, schat van een beest, maar totaal niet aan de hulpen. Ik probeer haar nu 1x per week te rijden, en dan heel veel overgangen. Geen reactie op mijn been? Tik achter mijn kuit. Het gaat niet van niet voorwaarts naar super voorwaarts in 1 keer, maar beetje bij beetje merk ik wel verandering

Volgens jou stompen paarden/pony's af als je sporen gebruikt en je moet dan dus steeds langere sporen gaan kopen... Ga jij dan ook een steeds langere zweep gebruiken? Want volgens mij stompt het paardje daar dan net zo goed van af...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 21:24

excuses, bovenstaande is nogal zo tamelijk off-topic...

Emeandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 18:29

Even een update: heb vandaag voor het eerst met sporen gereden. En ik moet zeggen: hij liep supergoed! Ik heb ze niet superveel gebruikt, het leek wel alsof hij wíst dat ze er waren en daardoor al beter ging lopen. Ik kon mijn benen meer stil houden ipv te vaak te moeten drijven, de zweep was veel minder vaak nodig, en ik kreeg een complimentje van iemand dat hij goed voorwaarts liep! Morgen weer een poging, wie weet had hij wel gewoon een goeie dag vandaag!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:58

patos schreef:
Sorry, wil er toch nog heel even op reageren ( ik rij overigens op n paard van 1.68, dus de grootte van het paard laat ik even buiten beschouwing)

Citaat:

Volgens jou stompen paarden/pony's af als je sporen gebruikt en je moet dan dus steeds langere sporen gaan kopen... Ga jij dan ook een steeds langere zweep gebruiken? Want volgens mij stompt het paardje daar dan net zo goed van af...

op, zit ook beloning aan vast, en erg veel overgangen rijden