Hengstenpubertijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 22:27

Wij noemen het thuis altijd "een kort gesprek in gebarentaal" Schijnheilig Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 22:29

Ilindra schreef:
Wij noemen het thuis altijd "een kort gesprek in gebarentaal" Schijnheilig Tong uitsteken

feitelijk is dat ook zoooooo Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 22:31

gijsenkim schreef:
maar jij bent niet begonnen met NH met een jonge hengst toch........

Met een 14-jarige merrie, en met een 3-jarige hengst... Het zal best niet verstandig geweest zijn, maar het werkte wel. Moet er inderdaad bij zeggen dat ik toen al 24 jaar paardeneigenaar was, maar Vera loopt ook al zo'n tijd mee, en daar was dit topic toch voor bedoeld?

Maar alle 14-jarigen die een hengst willen: niet doen, en vooral niet met NH beginnen met een hengst voordat je normaal met een paard om kan gaan, dat is wel waar....Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 22:33

promptertje schreef:
Maar alle 14-jarigen die een hengst willen: niet doen, en vooral niet met NH beginnen met een hengst voordat je normaal met een paard om kan gaan, dat is wel waar....Lachen

dat bedoel ik............ NH is gevorderde omgang met paarden, en men kan dat best leren uit een boek, of van een band....... maar niet met een jonge hengst in de pubertijd...... Haha! Knipoog

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 22:48

Het kan ook zijn dat hij zn tandjes aan het wisselen is en daar wat last van heeft. Heel gewoon hoor, gaat wel weer over.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 23:12

NH deed ik al met hem, daar ben ik nu niet mee begonnen.
Voorheen deed hij alles braaf en nu vindt hij het een uitdaging.

PP is absoluut niet soft, zelfs aardig pittig, vind ik

Dat wapperen heb ik ook gedaan en dat werk idd.
En nogmaals: ik wil alternatieven (zoals het wapperen OK dan! )

Ik weet best dat je bij een hengst er bovenop moet zitten, grenzen moet stellen, duidelijk moet zijn, beter 1x hard dan.... etc.

Ik vraag mij alleen af of er mensen zijn die het anders hebben aangepakt en wat hun ervaring is.

Tanden wisselen lijkt me nog wat vroeg maar wie weet is dat ook een oorzaak.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:21

Ik begrijp je volkomen Vera, ik wil het ook altijd eerst vriendelijk proberen op te lossen, voordat je tot hardere maatregelen overgaat.

Stel: je hebt een baan. Je baas controleert alles wat je doet, en geeft je ongenadig op je flikker als je niet hard genoeg werkt. Werk je dan hard? Oh ja! Vind je je baas aardig? Nou nee, en je probeert zsm ander werk te vinden.

Stel je hebt werk, en een baas die je veel vrijheid geeft, maar je alleen corrigeert als je er een potje van maakt, en je complimenten geeft wanneer je je best doet. Werk je dan hard? Oh ja. Vind je je baas aardig? Ja!

Zo'n laatste baas wil ik graag voor mijn paarden zijn, want zij kunnen geen ander werk zoeken.... Lachen Hetzelfde resultaat kun je vaak op meerdere manieren bereiken.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 23:58

Dat is nu precies wat ik bedoel. En nogmaals, als het niet werkt dan zal ik andere maatregelen nemen. Maar zolang alternatieven het ook doen...why not Verward

Er moeten toch meer mensen zijn die het anders doen??

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:58

Ik heb t voor de zekerheid nog even opgezocht maar met 2 1/2 jaar wisselt het paard de middelste 2 ondertanden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:08

Mijn paarden krijgen ook alle vrijheid, en ik straf ook alleen als ze er een potje van maken........ alleen ik doe het op de ouderwetse manier.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:18

Pak 'm alsjeblieft aan.
bijten mag niet of het nu speels bedoeld is of niet het mag niet punt.
feit dat hij het dus al een tijdje doet betekend dat je het ook op de NH manier niet hebt kunnen afleren.

Ik heb zo'n hengst gekocht hoor die op de vriendelijke manier 'opgevoed'was.
Mijn god wat heb ik er het eerste half jaar wel niet aan gedacht om het beest weer weg te doen.
Bij de vorige stal was het zo erg dat hij tussen 2 lijnen naar de bak werd gejaagd en zo terug naar de stal.
De hoefsmid wilde 'm niet meer doen en als hij al ergens heen moest ,moest dat met hoofdstel etc gebeuren.
Toen ik op een hengstenshow was in die buurt had men het over dat gevaarlijke beest.

Op de dag dat ik 'm kreeg had hij in het eerste uur al 2 mensen gebeten en al 3 keer van zich afgeslagen.
De eerste weken heeft hij me 4 zwepen gekost en ik heb me 3 keer bij de EHBO mogen melden.

En nu in februarie heb ik 'm een jaar mijn nichtje van 14 kan er op rijden en het is maanden geleden dat hij voor het laatst heeft gebeten.

Je kunt het lief proberen maar zoals je ziet gaat dat soms ook behoorlijk de mist in en dan moet je echt geweld gebruiken om zo'n paard terrecht te zetten.

gewoon 1 keer aanpakken (helemaal omdat die van jou nog niet agressief is)Dan weet het paard waar hij aan toe is.
Nu sta je het min of meer steeds toe immers als hij jou probeerd te bijten of om te duwen wat is dan zijn straf?Iig niet iets waar hij zich van aantrekt.Wees duidelijk naar je paard ga niet tig manieren uit de kast trekken.
Nu weet hij dat bijten mag, immers er word niets iets tegen gedaan wat hij niet leuk vind(anders zou hij het al niet meer doen)Straks word het voor jou wel vervelend of hij bijt iemand anders wel goed hard?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 11:41

Nimber schreef:
Nu weet hij dat bijten mag, immers er word niets iets tegen gedaan wat hij niet leuk vind(anders zou hij het al niet meer doen)Straks word het voor jou wel vervelend of hij bijt iemand anders wel goed hard?

Whow Nimber, Pittig verhaal!
Digger kennende zal het nooit zover met hem komen, daarvoor heeft hij karakter gewoon niet.
Maar je boodschap is duidelijk!

Een ding wil ik wel even rechtzetten; hij mag niet bijten, dat weet hij. Hij staat samen met een ruin in het land en de paddock. Die laat hem letterlijk alle hoeken van de ruimte zien als hij kliert en dat gaat zeker niet zachtzinnig Clown . Maar het is gewoon net een klein kind, hij draait zich om en doet het snel nog een keer Boos! Dus zelfs met de paardentaal van Bailey weet hij toch nog even lekker te bijten. Dat maakt het voor mij gewoon moeilijker, als hij Baileys taal al niet serieus neemt....... Haha!
Vandaar mijn zoektocht naar alternatieven.
Maar die zijn er kennelijk voorlopig niet Verdrietig

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 12:02

Er zijn nu eenmaal dingen die je moet accepteren van een hengst. Ik heb ook zo'n jongen, het is echt een schatje een kind van 14 kan er mee rijden. Hij is supermakkelijk met bekappen. Maar dat eeuwige gehap van hem is echt een ramp. Neem van mij aan dat hij daar voor gestraft is en niet op een zachtzinnige manier!! Het zit gewoon in hem. Je moet er rekening mee houden dat hij dat doet. Hem iedere keer als hij het toch doet een aframmeling geven komt de relatie niet echt ten goede en het lijkt er op dat hij er niks aan kan doen, hij doet t gewoon. Dat betekent echter niet dat ie vals is. Als je er niet mee kan leven laat m dan castreren of verkoop hem.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 12:44

Topcob schreef:
Als je er niet mee kan leven laat m dan castreren of verkoop hem.

Verkopen: nooit!
Castreren: als hij over twee jaar geen haar is veranderd Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 12:46

En het is ook een stukje de leeftijd. Er is altijd wel een periode dat ze wat happeriger zijn alleen zal het ene paard dat heftiger doen dan het andere paard.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 12:58

vera"]
[quote="Topcob schreef:
Als je er niet mee kan leven laat m dan castreren of verkoop hem.

Verkopen: nooit!
Castreren: als hij over twee jaar geen haar is veranderd Haha!
[/quote]

Jij moet zorgen dan in die 2 jaar dat hij respect voor jou krijgt en met geen mogelijkheid mag happen. Wat dat betrft ga ik met Illindra mee.
Ik rijd ook op een hengst, die heeft ook wel eens de neiging om te happen, maar meestal doet hij dat als hij zenuwachtig wordt. Ik hoef dan meestal alleen maar naar hem te wijzen en het is afgelopen. Maar af en toe maakt hij er een spelletje van, dan krijgt hij gewoon een tik, dan weet ie dat het afgelopen moet zijn, er wordt gewoon niet gehapt. Voor het zelfde geld pakt hij een kind die "toevallig" langsloopt. Ik neem aan dat je dat niet wilt..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 17:04

vera schreef:
NH deed ik al met hem, daar ben ik nu niet mee begonnen.
Voorheen deed hij alles braaf en nu vindt hij het een uitdaging.

Je schrijft in het begin dat je level 1 oefeningen met hem doet. Hier moet je ongeveer maar drie maanden over doen (en dat is dan met het rijden erbij) Ik heb nu al zo vaak gezien (en daar waarschuwen ze bij parelli ook heel erg voor) dat als je te lang hetzelfde blijft doen, dat het dan heel erg saai wordt en dat je paard dus vervelender kan worden. Het enige wat er aan te doen is, is verder gaan met level 2, want anders gaat je paard spelletjes spelen met jou. Verder dat wapperen, achteruit en veel friendly game bij z'n hoofd, dat helpt heel goed.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 18:38

Geloof me, het gaat over deze periode en als je hem nu aanpakt zoals je nu bezig bent, dus duidelijk zijn en jouw grenzen stellen, dan krijg je een schat van een paard. Het is net een mensenpuber, later zal hij je "dankbaar" zijn voor je opvoeding, nu zal hij je toch lekker steeds weer blijven uitproberen. Gelukkig puberen paarden niet zolang als mensen. Wij hadden het ook met een van onze hengsten in het voorjaar en nu is het weer over en nu is het gewoon wer de knuffel die hij altijd was

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:35

stukje van PP over bijten/hengsten.
(volledige artikel http://www.parelli.com/literature/artic ... llions.htm )

Stallions demand Savvy...

You’ve seen him; you might even own one... the young stud who playfully nips at you all the time. It’s probably the question I’m most often asked; "How should I deal with this?"

First of all, nipping is disrespectful behavior. A nipping horse is playing games: the Porcupine Game, to be exact; and he’s usually winning them. If he can sneak in, take a nip, and then duck away, he’s having a ball. Just watch young horses playing together. You’ll see this exact same nip, recoil and duck pattern. It’s even better if he can make you mad, more points for him!

The answer for this horse, however, is not punishment. It’s the same as for any horse with this behavior. That’s why you need enough savvy to win the Seven Games, especially the Porcupine Game, and without your horse feeling like a loser. If you earn a horse’s respect, he will not play those games on you. But you can’t gain a horse’s respect through punishment. Not only does it cure the problem, it can come back to haunt you on a bad day, and on a bad day a stallion can be your worst nightmare.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:42

Aanpakken, voordat hij jou aanpakt.

En gewoon opvoeden, ook dat is NH.

Als een paard je half omloopt, door dendert als hij lang je hoort te lopen, bijt enz, zet je hem meteen terug op zijn plek.
En dan wel op een manier dat het voor hem indruk maakt.
Voor de 1 is stem genoeg, maar de ander heeft meer aanpak nodig.
Bij bijten krijgen ze bij mij meteen een knal, want dat is meteen over mijn grens.
Bij kleinere dingen zal ik eerst mijn stem gebruiken, pas als daar niet op gereageerd word komt er verdere straf.

Uiteraard niet boos blijven na een tik of wat ook.
Als de gewenste reactie komt, ook goed laten merken.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 21:17

cornelie schreef:
But you can’t gain a horse’s respect through punishment. Not only does it cure the problem, it can come back to haunt you on a bad day, and on a bad day a stallion can be your worst nightmare.

Dat is wat ik ook vind....... Vriendjes zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 21:33

en wat doen paarden onderling dan?
Die geven elkaar ook een mep als er 1 in hun ruimte komt.
Dus niks mis met een tik, als je hem maar meteen geeft, geen halve min. later.
En als je ook meteen je wode kwijt bent, want dat doen paarden onderling ook.

Maar blijf duidelijk, want daar gaat het meestal fout.
Ow hij is jong, dus mag dat wel
ow, hij bedoeld het lief, dus het mag wel
Ik heb geen zin om vandaag consequent op te treden want ik ben moe.

En de dag erop mag het weer niet want je bent in een mindere bui
of hebt besloten dat je streng gaat worden.

Maar de dag erop is hij weer jong...

Ik zeg niet dat jij dat doet, maar dat zie ik wel veel om me heen.
Ga het dan nog maar eens snappen als paard Verward

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 21:49

runningkawa schreef:
Ik zeg niet dat jij dat doet, maar dat zie ik wel veel om me heen.Verward

Het moge hopelijk duidelijk zijn dat ik iets meer verstand heb *LOL*

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 00:04

Paarden geven elkaar juist NIET direkt een knal. Daar zitten nog 3 waarschuwingen voor!! Maar mensen zijn vaak zo 'fijngevoelig' dat ze meteen maar alles overslaan en bij een knal beginnen. Paarden waarschuwen elkaar altijd en doen nooit zomaar iets vanuit het niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 11:11

Dat is bij kleine vergrijpen idd zo.
Dan gaan eerst de oren in de nek, er word eens gedreigd of gepiept.
Idem net als ik die een Euh! zegt.

Maar als een paaard te direct in de ruimte van een ander stapt met geen goede bedoelingen krijgt hij direct een hap, schop of wat ook.