Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
max66 schreef:wat zijn sommigen lang met de stal bezig zeg, wel 30 minuten per stal lees ik, pff. Ik heb stro en ik ben 5 a 10 minuutjes bezig...
Ik heb wel ervaring met vlas. Volgens mij werkt het alleen als je het pot, de natte onderlaag laten liggen, dagelijks mest er uit en losharken maar niet omscheppen. Je moet een onderlaag kweken, zo zal het natte naar beneden zakken en heb je altijd een droge bovenlaag.
Dreamy schreef:Ik pot wel. Er zijn in het begin 4 pakken ingegaan, waarna ik na een tijdje alleen mest en de erge natte plekken (rood) weg te hebben gehaald een mooie vaste bodem van heb kunnen maken (hetgene dat al een beetje donkerder is en blijft plakken). Dit goed aanstampen en dan weer een pak of 3 eroverheen.
Vanaf dan elke dag de mest eruit halen en een keer in de week de natte plekken weghalen (niet de bodem verder losmaken, alleen de plekken eruit dus!) en deze gaten opvullen met het vlas dat aan de zijkanten (dat is vaak nog goed) van de stal ligt en een nieuwe baal eroverheen.
Dit werkt bij mijn viespeuk redelijk goed moet ik zeggen.
Gisteren heb ik toevallig na anderhalve maand/twee maanden de bodem er eens bijna helemaal uitgehaald. Deze was namelijk verzadigt en kon niks meer opnemen, dus dan heeft het geen nut meer om de bodem erin te houden. Zo zag de bodem er tijdens het mesten uit..
[ Afbeelding ]
Heb er zeker 10 grote kruiwagens uitgehaald.
Uiteraard heeft mijn paard niet in die zooi gestaan, want de bovenlaag ervoor was nog gewoon zo (en zo ziet het er bij mij elke dag uit na een tijdje potten als ik de zijkanten eroverheen schep):
[ Afbeelding ]
Dat mooie droge wat er bij de foto hierboven ligt, dat heb ik gemengd met het al wat vochtigere (maar niet verzadigde) vlas dat aan de zijkanten van de stal lag, en dat heb ik dus mooi aangestampt.
En daar overheen heb ik dus uiteindelijk weer 3 balen vlas gedaan, waarna het nu weer dit is:
[ Afbeelding ]
En zo ga ik steeds anderhalve maand/twee maanden doorPaard een heerlijk warm bedje, en ik maar 1 dag in die anderhalve/2 maand 2 uurtjes bezig met echt mesten
max66 schreef:Die droge bovenlaag werkt alleen als je paard netjes zijn voeten optilt en niet (zoals die van mij) alles naar achteren schraapt..... Je moet een onderlaag kweken, zo zal het natte naar beneden zakken en heb je altijd een droge bovenlaag.
max66 schreef:wat zijn sommigen lang met de stal bezig zeg, wel 30 minuten per stal lees ik, pff. Ik heb stro en ik ben 5 a 10 minuutjes bezig...
Ik heb wel ervaring met vlas. Volgens mij werkt het alleen als je het pot, de natte onderlaag laten liggen, dagelijks mest er uit en losharken maar niet omscheppen. Je moet een onderlaag kweken, zo zal het natte naar beneden zakken en heb je altijd een droge bovenlaag.
knollentuin schreef:max66 schreef:wat zijn sommigen lang met de stal bezig zeg, wel 30 minuten per stal lees ik, pff. Ik heb stro en ik ben 5 a 10 minuutjes bezig...
Ik heb ook een jaar de boel op vlas gehad, nooit meer! Het is veel meer werk dan stro.. Ik lees hier 15- 20 - 30 minuten werk per stal, in die tijd doe ik 6 stroboxen...
Edit: idd rina!!
Gini schreef:knollentuin schreef:
wat zijn sommigen lang met de stal bezig zeg, wel 30 minuten per stal lees ik, pff. Ik heb stro en ik ben 5 a 10 minuutjes bezig...
Ik heb ook een jaar de boel op vlas gehad, nooit meer! Het is veel meer werk dan stro.. Ik lees hier 15- 20 - 30 minuten werk per stal, in die tijd doe ik 6 stroboxen...
knollentuin schreef:max66 schreef:wat zijn sommigen lang met de stal bezig zeg, wel 30 minuten per stal lees ik, pff. Ik heb stro en ik ben 5 a 10 minuutjes bezig...