hoe houd ik mijn vlas stal schoon en droog...?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Re: hoe houd ik mijn vlas stal schoon en droog...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:55

wat zijn sommigen lang met de stal bezig zeg, wel 30 minuten per stal lees ik, pff. Ik heb stro en ik ben 5 a 10 minuutjes bezig...
Ik heb wel ervaring met vlas. Volgens mij werkt het alleen als je het pot, de natte onderlaag laten liggen, dagelijks mest er uit en losharken maar niet omscheppen. Je moet een onderlaag kweken, zo zal het natte naar beneden zakken en heb je altijd een droge bovenlaag.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:56

max66 schreef:
wat zijn sommigen lang met de stal bezig zeg, wel 30 minuten per stal lees ik, pff. Ik heb stro en ik ben 5 a 10 minuutjes bezig...
Ik heb wel ervaring met vlas. Volgens mij werkt het alleen als je het pot, de natte onderlaag laten liggen, dagelijks mest er uit en losharken maar niet omscheppen. Je moet een onderlaag kweken, zo zal het natte naar beneden zakken en heb je altijd een droge bovenlaag.

idem bij strokorrels trouwens

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:07

Wij hebben een pony van 1.15 m. ('s nachts) op vlas staan in een box van 3x5 m. Bij een lege stal gaan er 4 pakken in, de 1e meter doen wij geen vlas ivm onder de staldeur door lopen en zo. Wij halen dagelijks de mest er uit en om de week de stal leeg. Ik schep de randen naar het midden van de stal (strookje ter breedte van de mestboy) want de pony staat toch niet in de hoekjes. Scheelt ook met mesten want dat doet hij meestal wel aan de randjes, waar dus bijna geen vlas ligt. :)

Toen in mijn pony van 1.50 m. op een pensionstal op vlas had staan in een box van 2.5x2.5 m. ging er op maandag 1 pak in en op donderdag 1. De rest van de week de drollen er uit, maandag helemaal leeg en donderdags het meeste natte.

Ik vind het erg fijn om mee te werken :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:49

Ik pot wel. Er zijn in het begin 4 pakken ingegaan, waarna ik na een tijdje alleen mest en de erge natte plekken (rood) weg te hebben gehaald een mooie vaste bodem van heb kunnen maken (hetgene dat al een beetje donkerder is en blijft plakken). Dit goed aanstampen en dan weer een pak of 3 eroverheen.
Vanaf dan elke dag de mest eruit halen en een keer in de week de natte plekken weghalen (niet de bodem verder losmaken, alleen de plekken eruit dus!) en deze gaten opvullen met het vlas dat aan de zijkanten (dat is vaak nog goed) van de stal ligt en een nieuwe baal eroverheen.

Dit werkt bij mijn viespeuk redelijk goed moet ik zeggen.

Gisteren heb ik toevallig na anderhalve maand/twee maanden de bodem er eens bijna helemaal uitgehaald. Deze was namelijk verzadigt en kon niks meer opnemen, dus dan heeft het geen nut meer om de bodem erin te houden. Zo zag de bodem er tijdens het mesten uit..
Afbeelding
Heb er zeker 10 grote kruiwagens uitgehaald.

Uiteraard heeft mijn paard niet in die zooi gestaan, want de bovenlaag ervoor was nog gewoon zo (en zo ziet het er bij mij elke dag uit na een tijdje potten als ik de zijkanten eroverheen schep):
Afbeelding

Dat mooie droge wat er bij de foto hierboven ligt, dat heb ik gemengd met het al wat vochtigere (maar niet verzadigde) vlas dat aan de zijkanten van de stal lag, en dat heb ik dus mooi aangestampt.
En daar overheen heb ik dus uiteindelijk weer 3 balen vlas gedaan, waarna het nu weer dit is:
Afbeelding

En zo ga ik steeds anderhalve maand/twee maanden door :) Paard een heerlijk warm bedje, en ik maar 1 dag in die anderhalve/2 maand 2 uurtjes bezig met echt mesten!

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 09:45

Dreamy schreef:
Ik pot wel. Er zijn in het begin 4 pakken ingegaan, waarna ik na een tijdje alleen mest en de erge natte plekken (rood) weg te hebben gehaald een mooie vaste bodem van heb kunnen maken (hetgene dat al een beetje donkerder is en blijft plakken). Dit goed aanstampen en dan weer een pak of 3 eroverheen.
Vanaf dan elke dag de mest eruit halen en een keer in de week de natte plekken weghalen (niet de bodem verder losmaken, alleen de plekken eruit dus!) en deze gaten opvullen met het vlas dat aan de zijkanten (dat is vaak nog goed) van de stal ligt en een nieuwe baal eroverheen.

Dit werkt bij mijn viespeuk redelijk goed moet ik zeggen.

Gisteren heb ik toevallig na anderhalve maand/twee maanden de bodem er eens bijna helemaal uitgehaald. Deze was namelijk verzadigt en kon niks meer opnemen, dus dan heeft het geen nut meer om de bodem erin te houden. Zo zag de bodem er tijdens het mesten uit..
[ Afbeelding ]
Heb er zeker 10 grote kruiwagens uitgehaald.

Uiteraard heeft mijn paard niet in die zooi gestaan, want de bovenlaag ervoor was nog gewoon zo (en zo ziet het er bij mij elke dag uit na een tijdje potten als ik de zijkanten eroverheen schep):
[ Afbeelding ]

Dat mooie droge wat er bij de foto hierboven ligt, dat heb ik gemengd met het al wat vochtigere (maar niet verzadigde) vlas dat aan de zijkanten van de stal lag, en dat heb ik dus mooi aangestampt.
En daar overheen heb ik dus uiteindelijk weer 3 balen vlas gedaan, waarna het nu weer dit is:
[ Afbeelding ]

En zo ga ik steeds anderhalve maand/twee maanden door :) Paard een heerlijk warm bedje, en ik maar 1 dag in die anderhalve/2 maand 2 uurtjes bezig met echt mesten

Zo zag bij mij dus de hele stal eruit..... en ik maar bijstrooien!
dat was dus een gebed zonder eind, na 1 dag zag het er weer veschrikkelijk uit!
Hoe dik is jouw laag vlas en hoe groot je stal??
Laatst bijgewerkt door freakish1977 op 18-02-14 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:48

Ik lees dat sommige een half pak per week doen? Ik gooi er echt 1 hele per week bij. Anders 2 halve per week. 1 x in de zoveel tijd spit ik alles om en neem ik de natte plekken mee en is het compleet schoon, anders alleen de drollen. Vlas is een oppot systeem dus je moet niet elke dag alles om spitten

@ dreamy, precies hetzelfde bij mijn paard. De vlas stal van mijn pony is zo uitgemest na 2 maanden, je bent 20 min bezig. Maar die van mijn paard... Een grote bende, 12 kruiwagens en anderhalfuur verder is het eindelijk weg...

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:58

Ik heb mijn paard nu een half jaar en sinds een maand of 4, 5 op vlas staan. Mijn buurtjes hebben een dun laagje vlas met een laag stro erop en ik moet zeggen dat ik daar het nut niet zo heel erg van inzie... Op die manier kan het vlas niet zoveel en dan gaat het dus snel soppen.

Zelf ben ik ook begonnen met 4 pakken vlas in de stal. Ik haal zo goed als iedere dag de drollen eruit, trek de buitenkant weer een beetje naar het midden en dan eens in de week 'grote schoonmaak'. Ik haal dan de toplaag van de plasplek af, hele plasplek eruit en dan een pak schone vlas erin. Ik moet het schone vlas wel echt helemaal op mengen met het vlas wat er nog in ligt, anders graaft meneer het op en eet hij ervan... *Niet tof*

Eens in de zoveel tijd zie ik dat ik er gestaag meer uit heb gehaald dan dat ik erin doe en dan gaan er 2 pakken vlas doorheen. Je kunt er veel over lezen, de basis is wel hetzelfde en verder is het toch een beetje trail and error en zelf ondervinden wat bij/voor jou werkt.

Zelf ben ik met alleen drollenscheppen zo'n 10 á 15 minuutjes bezig en met de grote schoonmaak zal ik een halfuurtje zoet zijn.
Laatst bijgewerkt door Kala op 18-02-14 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:58

Dreamy, hoe groot is jouw stal?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:05

Ik pot de hele winter door, haal alleen de rode plekken eruit die soppen. 1 keer per week gaat er een heel pak vlas op. De onderlaag is dan wel bruin, maar kurk droog.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:07

max66 schreef:
.... Je moet een onderlaag kweken, zo zal het natte naar beneden zakken en heb je altijd een droge bovenlaag.
Die droge bovenlaag werkt alleen als je paard netjes zijn voeten optilt en niet (zoals die van mij) alles naar achteren schraapt.
Als ik daar het natte niet weg haal staat ze dus altijd op de natte onderlaag en dat is zéér slecht voor de hoeven.
Persoonlijk ben ik dus geen voorstander van potstallen met welke bedding dan ook en gaan dagelijks de drollen er uit en de grootste natte plekken ook.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:15

Gini schreef:
Dreamy, hoe groot is jouw stal?

Mijn stal is ongeveer 3,5 x 3?
Zal zo een foto maken, ben nu richting stal!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:16

Ook bij paarden die naar achter vegen gaat een potbodem uiteindelijk werken. Bij onze ruin duurde het ook idd wat langer voordat de bodem goed vast lag. Alleen natte onderlaag moet je altijd voorkomen, door optijd bij te strooien. De onderlaag mag bruin zijn, niet rood.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:19

@princes: en hoe dik is je bodem dan ondertussen geworden voordat ie blijft liggen (ex droge bedding) ??

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:22

Die van mij is ook een "sloffer" op stal en schraapt daarbij als het voer eraan komt. Als ik de onderlaag laat liggen, dan kom ik op een dag en dan is heel mijn stal opeens donker. Maar ja, voor de één werkt het wel en de ander niet.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:27

max66 schreef:

Grinnik precies mijn gedachte Max :D Ik heb er 4 staan, en als ik per stal een half uur bezig zou zijn koste me het uitmesten al minstens 2 uur. En ik ben nu in 20 minuten met 4 stallen klaar :D

Maar ja ook ik heb er 1 op vlas gehad. Het ubervarken :D echt zo erg heb ik ze nog niet meegemaakt. Ook begonnen met 4 pakken (stal van 3x3.90) alle dagen de ballen eruit. En dan op m'n knietjes ze allemaal zoeken :+ Ze schopte echt alles door mekaar :z en 1 keer in de week trok ik de boel open en haalde het rode vlas eruit. Maar echt die stal was meer dan een beetje werk en hij zag er altijd smerig uit :r
Ik ben er na een jaar dan ook mee gestopt. Het hielp niet en imo moet je er toch wel een beetje schoon paard voor hebben anders zit je altijd tegen een smerige stal aan te kijken.

Strokorrels ook geprobeerd. Werkte in geval van ubervark iets beter, maar ook dit gaf mij geen schone stal gevoel. Hennep heb ik ook al gehad, was wel een ander paard, en dat werkte imo beter, maar ook dat ziet er na een tijd niet meer lekker uit.

Nu staat hier alles weer gewoon op stro. Ubervark is vorig jaar verkocht, maar heb er een leuk klein varkje voor terug :+ En toch ook zijn stal heb ik in 10 minuten schoon. Waarbij ik ook moet zeggen, stro is hier vele malen goedkoper dan vlas, hennep of strokorrels. Ik ben dus ook nog eens veel goedkoper uit.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:31

DubbelDun schreef:
@princes: en hoe dik is je bodem dan ondertussen geworden voordat ie blijft liggen (ex droge bedding) ??

Ongeveer 5 cm is de onderlaag. Ik begon met 4 pakken, wekelijks 1 pak erbij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:32

Dat is nog te overzien :D
Mijn stallen zijn niet zo hoog nl :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:37

Het belangrijkst is dat hij vast gaat liggen, daarvoor hoeft hij niet super dik te zijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:39

max66 schreef:

Ik heb ook een jaar de boel op vlas gehad, nooit meer! Het is veel meer werk dan stro.. Ik lees hier 15- 20 - 30 minuten werk per stal, in die tijd doe ik 6 stroboxen...
Edit: idd rina!!
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 18-02-14 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:41

Hier ook een poosje vlas geprobeerd.. maar wat we ook deden de stal bleef vies. Zelfs mijn bijrijd paard die normaal gesproken heel schoon is had een smerige stal.. gauw weer over op hemparade elke dag de drollen eruit en 2x per week een natte plek.. Daar gaat dan vervolgens ook weer 2 pakken in. Nooit meer anders bij ons!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:43

knollentuin schreef:
max66 schreef:

Ik heb ook een jaar de boel op vlas gehad, nooit meer! Het is veel meer werk dan stro.. Ik lees hier 15- 20 - 30 minuten werk per stal, in die tijd doe ik 6 stroboxen...

Klopt, maar het verbruik is zo veel minder. Zo veel minder, ben met vlas echt veel goedkoper uit dan met stro.
En eerlijk? In 15 minuten 6 boxen gemest? Dan moet je toch toegeven dat dat niet secuur gedaan is? Wat mesthopen eruit en bijgestrooid, meer kan het dan niet zijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:49

Gini schreef:
knollentuin schreef:

Klopt, maar het verbruik is zo veel minder. Zo veel minder, ben met vlas echt veel goedkoper uit dan met stro.
En eerlijk? In 15 minuten 6 boxen gemest? Dan moet je toch toegeven dat dat niet secuur gedaan is? Wat mesthopen eruit en bijgestrooid, meer kan het dan niet zijn.[/quote]
In 30 minuten heb ik hier de stallen klaar, 15 minuten per stal zou betekenen dat ik anderhalf uur aan t mesten ben. Als je dat doorberekend ... Dan is de 15 minuten het dagelijks onderhoud,van je vlasstal ik denk / weet dat je langer bezig bent als je de natte plekken ook verwijderd. Daarbij is de vlasmest vele malen zwaarder dan je stromest, doorgerekend is stro ( naar mijn ervaring, tijdbesparend, lichter en daardoor goedkoper, plus dat ik een paard op stro gelukkiger vind doordat hij kAn blijven knabbelen ( de allergische daarbuiten gelaten)

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:54

Hier ook een paard (varken) wat op vlas staat.
in het begin was het even zoeken naar de goede manier, nu na hulp van stalgenoten red ik het met 1 pak per week.
Mijn paard is ook ontzettend vies en hij is erg onrustig op stal.

In het begin was het erg lastig en had ik 2 pakken in de week nodig, nu een tijd en vele tips verder red ik het gewoon netjes met 1 pak vlas.

Elke dag de drollen scheppen, schone en droge vlas beetje aan de zijkant gooien, paard loopt het zelf wel weer naar het midden toe. Als ik nog maar een klein beetje droog in de stal heb liggen meng ik dat met nieuw schoon vlas, ik meng het omdat die van mij schoon vlas eet.. De stal ziet er na een snelle blik misschien niet schoon uit, maar hij is in ieder geval droog en er ligt geen poep meer in. Als ej paard echt erg vies is, hou je ze;f zijn stal met vlas niet brandschoon

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:56

knollentuin schreef:
max66 schreef:

Ben met vlas drollen eruit en naar het midden halen ook 5 a 10 min bezig met ook natte plekken 20 min en ook alles eruit 20 a 30 min

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:58

Per stal brammetjee?