Stapmolen van 10 meter. Wel of niet doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MargrietJonk

Re: Stapmolen van 10 meter. Wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 15:40

Tja Gamblerscup. Daar je heb je een punt. Zoveel mensen zoveel wensen, zoveel waarschuwen en zoveel tips! Zelf heb ik niet de molen aangedragen of gekocht hoor, het is de stalhouder zelf.

@ MissChrys: Bedankt voor de tip! T.Z.T zal ik eens kijken of het nodig is.
@Floresta: Alleen als het niet teveel moeite is zou ik graag een fotootje willen zien.

Iedereen alvast bedankt voor jullie mening, en reacties.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:42

Welcome! :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:45

MargrietJonk schreef:
Tja Gamblerscup. Daar je heb je een punt. Zoveel mensen zoveel wensen, zoveel waarschuwen en zoveel tips! Zelf heb ik niet de molen aangedragen of gekocht hoor, het is de stalhouder zelf.

@ MissChrys: Bedankt voor de tip! T.Z.T zal ik eens kijken of het nodig is.
@Floresta: Alleen als het niet teveel moeite is zou ik graag een fotootje willen zien.

Iedereen alvast bedankt voor jullie mening, en reacties.

Dat weet ik, was eigenlijk een opmerking voor je stalhouder. En de mensen die er tóch gebruik van gaan maken als ie er straks staat.
Maar in dit geval is het niet 50/50, iedereen raadt het hard af, behalve die ene dierenarts. Ik zat net even globaal op i-net te kijken, en echt waar, nérgens staat een diameter van 10 metertjes aangeraden voor paarden, óveral vanaf 15 meter. Ik vind het een hele domme, en dure actie van je stalhouder. En als mensen er gebruik van gaan maken omdat ie er toch staat, dan vind ik die nóg dommer. Er wordt gewoon niet over de gezondheid van de dieren nagedacht bij jullie? Of hebben jullie allemaal shetters rondlopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:47

Hier ook een stapmolen waar alleen in gestapt wordt (harder kan die geloof ik niet :+ ) maar die is echt een stuk groter als 10 meter hoor.. En dat die ene DA zegt dat het geen kwaad kan, logisch :+

Tis een duur geintje, voor de stalhouder maar ook voor de eigenaren die hun paard er wél inzetten en vervolgens naar de DA kunnen ermee.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:50

MargrietJonk schreef:
Het had een ander verhaal geweest als het nog veel kleiner was geweest (5 meter) 8)7 . beweging is nog altijd beter dan in een stal laten staan van 3 bij 3 zei hij nog als afsluitende zin.

Dat deze uitspraak van een DA komt, verbaast mij nog het meest. Dat een pennymeid dit zegt of hier op bokt, ok, maar een DA. Iets beweging is beter dan niets, jeetje mina, waar haalt die dat. Ik ben geen geitenwollensok natural aficionado, maar als de enige "vrije" beweging die je je paard kan bieden een stapmolen van 10m is, dan hoop ik stiekem dat die mensen het bij cavia's houden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:57

Nee want op het hok van de cavia's wordt dan ook bezuinigd :') (Zie ik wel vaak voorbij komen trouwens, in de landerijen, grote tuin en dan een konijn in zo'n minihok #) )

Maar een stapmolen van 10 meter is vragen om blessures... gooi je niet alleen het geld weg van de kosten van de stapmolen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:19

Zou niet mijn soort dierenarts zijn... Onze dierenarts zou dit zeker niet aanraden, dat weet ik zeker.

Ben eigenlijk wel benieuwd of jij je paard er straks in gaat zetten als de molen aangelegd is.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:27

Hmm vreemd een stapmolen van 10 meter word heel streng afgeraden bij paarden en pony's.
Dit kan wel maar dan echt voor een shetlander en mini paardje.
en longeerbak is namelijk nog groter.
ia erg dom geld uitgeven maar goed als deze stalhouder dot wil mooi laten doen ze komen er wel bij de eerste keer of bij het plaatsenal achter en dan hheb je weggegooid geld.
en waarom nou niet 5 meter groter bestellen.
dan heb je er al wat meer aan

Floresta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:25

Ik ga de foto's even opzoeken, plaats ze vanavond :) Van degene waar ze vast zitten weet ik niet zeker of die op mijn externe schijf staan of op mijn oude schijf (zit een weekje in het huis van mijn baas dus ben niet thuis, heb wel mijn huidige externe schijf mee)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:48

Aiai :(:)
Wat gaat je stalhouder toch doen :? ?
Voltes van 10 m komen niet voor niets pas bij dressuur aan de orde in de iets hogere klasses ivm balans + verder getraind paard :o . Nu is dit maar een stapmolen maar persoonlijk zou ik mijn paard liever op stal houden dan in zoiets laten lopen :oo .
En ja, noem mij maar een dierenbeul dan ...
Zeker met jonkies, poeh :(:)

Ben je wel van plan om er zelf gebruik van te maken?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:58

Evelienepien schreef:
Aiai :(:)
Wat gaat je stalhouder toch doen :? ?
Voltes van 10 m komen niet voor niets pas bij dressuur aan de orde in de iets hogere klasses ivm balans + verder getraind paard :o . Nu is dit maar een stapmolen maar persoonlijk zou ik mijn paard liever op stal houden dan in zoiets laten lopen :oo .
En ja, noem mij maar een dierenbeul dan ...
Zeker met jonkies, poeh :(:)

Ben je wel van plan om er zelf gebruik van te maken?

In de L krijg je zelfs al volts 10 m in draf, neem aan dat ieder paard dat in stap zou kunnen hoor.
Om de diameter an sich gaat het niet, het gaat om de duur die ze erin lopen, en dat geld voor elke molen!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:32

@44myrthe44: ja, dat bedoel ik :D
B = grote volte / L1 = volte 15 meter en idd vanaf L2 ( iets hogere klasse dan toch?) volte 10 m.
Heeft idd met training en belastbaarheid van graad paard te maken: is ook overnagedacht :o
Dus we bedoelen ( vermoed ik) wel hetzelfde allen heb ik het misschien niet zo handig neergezet Y;( :D

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:46

L2 voltes 15 meter in galop en 10 meter in draf en vanaf de M1 voltes 10 meter in galop :)

10 meter voor een stapmolen vind ik wel weinig. Ik heb dat ook nog nooit gezien

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 01:17

ik dus wel bij die instructrice, dat was echt een oudje/ouderwetse... Tegenwoordig zijn die inderdaad zeldzaam...
http://link.marktplaats.nl/m769757422
zo iets als op deze foto's ... maar dan hadden ze klinkers op de bodem en degelijke omheining.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 01:42

GamblersCup schreef:
Zoveel mensen, dierenartsen en bedrijven die zeggen dat het alleen geschikt is voor minipaardjes, 1 dierenarts die het niet erg vindt (natuurlijk niet, met blessures en slijtage komen juliie natuurlijk bij hem geld brengen! :D ) en dus tóch doen. Toppunt van domheid. Veel succes.

Helemaal mee eens. Vraag even een second opinion voordat je afgaat op advies van één persoon. Ook al is hij je DA.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 02:05

Ik vind 10 meter écht te klein! Zou ik mn paard niet in willen hebben. Bij ons is de longeercirkel ook geen 20, en die vermijd ik ook liever. Molen is gelukkig iets meer dan 20 en ik zou hem zeker niet kleiner willen hebben, liefst nog groter :D . Die kleine rondjes is allemaal eenzijdige belasting, terwijl molen naar mijn idee voor het paard juist onbelast bewegen moet zijn.

MargrietJonk schreef:
Bijvoorbeeld een warming up of cooling down alvorens het rijden of er na.

Je geeft je paard onder het zadel toch ook niet een warming up/cooling down op een volte van 10 meter?!

Edit: zie dat ie besteld is. Succes er mee

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 03:29

Op de molen van mp lopen de paarde buiten de diameter op een hoefslag.
Het gaat alleen om stappen aan zo'n ding dus niet plat door de bocht ....

Voor de aanleg longeercirkel veel medici/ 2 hoefsmeden gesproken om advies en 12 meter was echt minimum voor volte en belasting pezen, let wel, álle gangen dan...maar daar ging het hier niet om...

De dieren zijn gemaakt om kilometers op diverse ondergronden te fourageren, zónder ruiters :+ dus elk gebruik kan blesssures opleveren, alleen stappen aan een molen met zo'n goede ondergrond lijkt mij nogmaals niet problematisch ;-)
Hier om mij heen stappen mensen na 2 jaar op een paard net hersteld van peesblessure, zonder longeren nks niet, daar kan ik echt heel gefrustreerd van worden -:(- en voeren 1 plak hooi en de paarden om de haverklap koliek en ellende...paarden die dagenlang op stal staan..
Denk dat menig paardje in deze omgeving hier zou willen ruilen met de stapmolenpaardjes die mogen uitpuffen of warming up lopen daar op stal -O- sorry...maar deze ellende weeg ik dan helaas af

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 08:51

Waarom denkt men toch dat een kleine volte in stap geen belasting is?
Onder het zadel zorg je er als het goed is voor dat alle 4 de benen gelijk belast worden door het paard in balans in de juiste buiging te zetten, OOK in stap.
En een volte 10 meter maak je ook niet in je warming up.

Dit heeft toch niks met mensen op een andere stal te maken liekensancho?
Knap trouwens als jij paarden in de wei uit zichzelf achter elkaar door kleine volte's ziet stappen. :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:06

Er zijn ook al een tijd ovale trainingsmolens. tot wel tig meters lang. juist zodat ze ook stukken rechtuit kunnen lopen.

Ik heb trouwens de prijzen op marktplaats bekeken en die vallen me eigenlijk wel mee. moet natuurlijk nog wel een bodem en omheining bij maar het is stukken goedkoper dan een professionele bak(bodem) aan laten leggen. Voor een pensionstal waarbij je extra betaald voor de stapmolen kan het al vrij snel uit. zeker als je een tweedehandse kunt kopen...

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:27

vrij klein, maar als het alleen maar stappen is....

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 11:11

Ja idd. De molen is besteld. Over twee weken wordt deze geleverd. Vanuit onze eigen stal was er vraag naar. En uiteindelijk is dit de molen geworden. Het klopt idd dat je deze afmeting bijna niet meer ziet in Nederland.
Er waren andere opties om een grotere molen te plaatsen. Echter daar kregen ze geen vergunning voor.
Daarom hebben ze een grote kapschuur als plaats aangewezen om de molen in te bouwen. Deze kapschuur is 12 x 12 meter. Nadat de stalhouder met diverse mensen in contact is geweest heeft hij de knoop doorgehakt om de stapmolen aan te schaffen.

Please do not shoot the messenger Y;(

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:17

Ik ben gewoon nieuwsgierig. Maar ik lees dat andere klanten graag de molen wilden. Zijn hun het er wel mee eens dat deze 10 meter wordt?
Ik denk persoonlijk dat het vies tegen gaat vallen als die er eenmaal staat.
Dat is de helft van de korte kant van doorsnee bak. Als ik longeer gebruik ik zo ongeveer een halve bak. Maar goed ik hoop voor je stalhouder dat het geen weg gegooid geld is al vrees ik ervoor.

jupiterius

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:54

Ik ken iemand die een molen van 15 meter in diameter, maar dat is toch echt wel aan de krappe kant. De paarden hebben amper ruimte en deze zal dan ook binnen zeer korte tijd vervangen worden.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 13:13

Mensen bij ons op stal wilden wat meer mogelijkheden. Zoals b.v. de stapmolen, overkaptje longeerbak, binnenbak, solarium noem maar op. Alle opties werden 1 voor 1 bekeken of het in uitvoering gebracht kon worden.
Voor de overdekte buitenbak: geen vergunning. Overdekte longeerbak: geen vergunning. Grote stapmolen buiten de kapschuur dus buiten de zogenaamde 'bouwvlek': geen vergunning.
De molen en het solarium 'bleven over' . Om dit maar even heel oneerbiedig te zeggen.
De rijbanen worden dit jaar zo ie zo opgeknapt.

In de winter als het sneeuwt kunnen we bijna geen kant uit. De rijbanen met sneeuw zijn dan niet toegankelijk voor de paarden. Het enige dat je dan kunt doen is in de stal op het middenpad op en neer te lopen met je paard.

Dit heeft ook meegedragen voor het idee om de molen in de kapschuur te realiseren. Bij slecht weer is het dan mogelijk om je paard in de molen al dan niet naar keus toch beweging te geven.

Welnu we zullen het zien.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:39

Hij had in dat geval ook nog iets anders kunnen. Wij hebben gestaan op stal met buitbak, die swinters echt goed werd bijgehouden: gesleept, gezout en sneeuw op hoefslag + grote volte + handveranderen sneeuwvrij. Maar destijds ging zelfs dat ook wel een fout als get bijv gedooid had en weer vol ging vriezen.
Nu had hij nog een schuurtje over van 10x20 m. Deze heeft hij uitgegraven, zand erin en dat was echt super oplossing! Niet voor 3 x in de week maar 1x p w bewust rijden ging super!
Ieder was er kei blij mee alleen gezien als nood!
Maar ja, is vermied ik meer werk en kosten? I don't know!
Je kon er dus in rijden, longeren, loslaten alleen korter en minder intensief!
Wel super dat hij zo mee denkt met jullie!!!!