Stal comfort vs buitenstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Re: Stal comfort vs buitenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:05

Ik zou ook niet twijfelen, ik koos ten alle tijden voor de stalling waar mijn paard het meeste buiten komt. :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:12

Stal 2 en investeren in een wax jas zodat als de bak goed is je onder alle weersomstandigheden buiten kunt rijden zonder tot op je hemd toe nat te worden. Ben het eens met de opmerking dat goed weidebeleid veel tijd en kunde verlangt en in NL is grond gewoon schaars. Dus daar betaal je ook voor. Ook ben ik het eens met de opmerking over de gezelligheid die je nu hebt. Is ook wat waard. Maar voor mijn paarden is veel buiten staan erg belangrijk dus ik zou voor 2 gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:14

stal 2, zonder twijfel !! :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:15

Stal 2, ik vind de prijs niet gek dat betaal je hier ook voor dezelfde faciliteiten

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:24

Stal 2, je paard staat daar meer buiten, dus dat de stal iets kleiner is zou ik voor lief nemen.. In die halve meter breedte extra binnen lopen ze echt niet veel en buiten wel ;)
Het maakt jouw paard daarnaast niet uit of de stal de meest luxe gouden wanden heeft, of simpel hout, als hij zich maar niet kan bezeren aan uitstekende delen.
Kan je wel instructie krijgen op stal 2? (eventueel een eigen instructeur?)

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:32

Donja: het maakt het paard inderdaad niets uit hoe de stal eruit ziet maar de grote van de stal kan toch wel verschil maken. 2,5 is echt heel klein. Mijn paard heeft jaren in een ruime binnenstal gestaan naar volle tevredenheid. Echter nu ik sinds zo'n 9 mnd op een andere stal staat waar ze een buitenstal heeft met uitloopje is ze zo opgeknapt. Blijkbaar maakt het voor haar dus wel degelijk uit hoe groot de stal is en welk uitzicht ze heeft. Ze staat nu regelmatig geheel vrijwillig in de regen in haar uitloopgedeelte.

Dus ik zou zeker wel meenemen hoe de stal is. Is het een iets kleinere stal maar wel met een fijn uitzicht naar buiten en met contact met andere paarden dan zou ik daar nog wel genoegen mee nemen. Maar een kleine stal waarbij ook nog geen uitzicht is waarbij ze dus echt alleen maar naar de muur kunnen staren (bij wijze van spreke natuurlijk ;) ) zou ik uitsluiten.

En idd is er op stal 2 wel mogelijkheid tot instructie?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:04

Ik vind 2,5 meter best wel te doen. Afhankelijk van het paard. De mijne z'n stal is ook maar 2,5 meter breed ze kan daar prima in draaien en liggen. Valt best mee.
Daarnaast maakt het in oppervlak geen verschil of je nu een 3x3 hebt of een 2,5x3,5. En ze staan veel buiten dus om de afmeting zou ik me niet druk maken liever een kleinere stal en veel buiten dan een stal van 4x4 of groter en daar 20 uur moeten staan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:33

Bij stal 2 staan ze veeeel meer buiten dus dat zou de kleinere boxen voor mij een hoop goedmaken

viviane88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 14:27

Bedankt voor alle tips! Ik kan lessen bij de instructeur de er nu les geeft of mijn eigen meenemen. Wat ik dan mis is de springles, daar is op stal 2 ook minder ruimte voor.

Bezeren zal ze zich denk ik niet doen en anders vind ik het aanpassen van de stal ook niet zo'n probleem. Ze staat echter wel naar een muur te kijken inplaats van weiland. Dat weegt dan weer op tegen sociaal contact met de buurvrouw wat op stal 2 wel kan en mijn huidige niet.

Misschien dat ik wat betreft t ruwvoer niet helemaal duidelijk was. Het gaat niet zozeer om hoevaak ze het aanbieden maar hoeveel ze krijgen. Ik ben van mening dat een paard (zeker zomers) dat op B niveau loopt met onbeperkt ruwvoer en een kleine hoeveelheid (mineralen) brok beter af is dan veel brok en weinig hooi (dat is het regime nu op stal). Toen ik haar kocht voor ik verhuisde naar een andere stad stond ze zomers 24/7 buiten en werd er bijgevoerd in het voor en najaar toen deed ze het super, top conditie! Vandaar dat ik ook zoekende ben naar een andere stal, niet omdat stal 1 slecht is maar omdat ik mezelf enorm schuldig voel dat mijn paardje 20 uur per dag op 10m2 moet staan.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:29

Stal 2 is beter voor je paard...
Stal 1 is beter voor jouw..

Tja, wat vind jij belangrijker ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:32

viviane88 schreef:
Toen ik haar kocht voor ik verhuisde naar een andere stad stond ze zomers 24/7 buiten en werd er bijgevoerd in het voor en najaar toen deed ze het super, top conditie! Vandaar dat ik ook zoekende ben naar een andere stal, niet omdat stal 1 slecht is maar omdat ik mezelf enorm schuldig voel dat mijn paardje 20 uur per dag op 10m2 moet staan.

Dat zou ik ook hebben, me schuldig voelen dus...
Maar naar jezelf geredeneerd heb je er ook meer aan dat je paard meer buiten loopt, ze herstellen beter na training, blijven fitter en soepeler...
Je kunt ook nog optie 3 overwegen: kijken of je weer een 24/7 buiten stalling kunt vinden?

viviane88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 14:34

Ninx: dat zou inderdaad top zijn helaas is het beleid hier streng en mogen nergens schuilstallen staan. Dat vind ik in de winter en met harde wind wel een must.

Het moeilijke is dat stal 2 gewoon beter is voor mijn paard maar ik zelf dan veel achter laat. Gezelligheid, fijne stalhouder, springles .. Daarom dus ook jullie hulp gevraagd. Jullie kijken er toch anders tegen aan en hebben handige tips waar je zelf soms niet aan denkt :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:37

viviane88 schreef:
Ninx: dat zou inderdaad top zijn helaas is het beleid hier streng en mogen nergens schuilstallen staan. Dat vind ik in de winter en met harde wind wel een must.

Het moeilijke is dat stal 2 gewoon beter is voor mijn paard maar ik zelf dan veel achter laat. Gezelligheid, fijne stalhouder, springles .. Daarom dus ook jullie hulp gevraagd. Jullie kijken er toch anders tegen aan en hebben handige tips waar je zelf soms niet aan denkt :)

Een netwerk en mogelijkheden kun je altijd weer opbouwen door een beetje rond te kijken wat er zoal in die omgeving te doen is.
Het is makkelijker voor jou om dat opnieuw op te bouwen, dan het voor je paard is om 20 uur te leven op een paar vierkante meter.
Ik zou geen seconde meer twijfelen....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:38

Persoonlijk zou ik mijn eigen comfort en sociale contact niet voor mijn paard zijn welzijn stellen. Het is niet zo heel ver uit elkaar, toch? Dan kun je toch nog steeds samen buitenritjes gaan maken enzo? :)

Stal 2 heeft meer ruwvoer, meer weidegang, meer sociaal contact, voor dezelfde prijs. Ik zou niet zo lang hoeven twijfelen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:51