is het gevaarlijk om op de wei peesbeschermers om te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 09:10

Angela schreef:
Niet doen. Doordat het om meerdere uren gaat, wordt de pees te warm, en door de warmte wordt de pees zwak. Een zwakke pees beschadigd heel snel, en hierdoor doen de beschermers in dat geval meer kwaad als goed. Ook het zand dat er tussen komt (vooral door rollen), geeft schuurplekken, en kan zelfs als ze langere tijd doorschuren en ernstige wonden geven.

Ik ben niet anti beschermers, doe ze met het rijden altijd om, maar op de wei/paddock doe je er echt meer kwaad als goed mee. Mocht het paard echt uit z'n plaat gaan, dan inderdaad eerste half uur omdoen, en daarna af doen.

Sterker nog; bij een temp van 45°C treedt onherstelbare schade (onomkeerbare veranderingen in de eiwitstructuur) op in de pezen!! Hetzelfde effect als het koken van een eitje.

Daarnaast, als paarden als een dolle te keer gaan op de wei, doe je ergens structureel niet goed in je management!
Natuurlijk speelt een groep paarden met elkaar en doen ze weleens dolle dingen, maar als ze daar niet tegen kunnen, dan zijn ze ook niet geschikt om op te rijden..........

baudyh

Re: is het gevaarlijk om op de wei peesbeschermers om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 09:44

Dus de top ruiters met de sportpaarden hebben allemaal iets mis in hun management. Zag gisteren nog een foto voorbij komen van paard van Hans Peter minderhoud helemaal ingepakt. Slecht management?????

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:01

Lastige keuze soms.... Bij mijn Lichte tour paard doe ik het sinds kort wel nadat ik een ander paard verloren heb door een peesblessure opgelopen in het weiland. Maar idd, het wordt te snel te heet. Je kunt dus kiezen voor zo 'luchtig' mogelijke beschermers, liefst van leer met ventilatiesleuven. Wel goed onderhouden, leer wordt snel stug. Verder zou je je paard eerst kunnen rijden of longeren alvorens je hem in het land doet wanneer je daar tenminste de gelegenheid voor hebt.
De topruiters rijden doorgaans op paarden waar jarenlange training in zit en zijn er dus zuinig op. Daarbij zijn ze vaak ook nog eens van een andere eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:03

Je hebt wel speciale beschermers hiervoor, die zijn luchtdoorlatend en worden niet broeierig maar beschermen wel. Zijn alleen vrij prijzig geloof ik :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:21

baudyh schreef:
Dus de top ruiters met de sportpaarden hebben allemaal iets mis in hun management. Zag gisteren nog een foto voorbij komen van paard van Hans Peter minderhoud helemaal ingepakt. Slecht management?????

Ja, vanuit het paard en z'n natuurlijke behoeftes gezien, hebben veel sportstallen een slecht management.
De andere kant is dat veel meer stallen een veel beter management voeren dan het beeld dat jij nu probeert te scheppen. Datgene wat jij denkt te zien is niet per se datgene wat er ook daadwerkelijk gebeurt.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:54

Beetje vaag vind je niet. Wat ik bedoel is dat je het niet op een fout management moet gooien. Er zijn gewoon paarden die veel geld waard zijn daar ben je toch net wat zuiniger op. Zoals inekeN hier boven ook zegt.

De natuurlijke behoeftes van een paard zijn 18 van de 24 uur per dag grazen maar dat is echt niet meer van deze tijd hoor.
Zou het niet eens meer willen. Als ik mijn paard de hele dag buiten gooi worden de sport prestaties er niet beter van. Eerder slechter.
Maar een halve dag in de zomer werkt prima. Dan blijft hij fit om te werken.
Maar daar mag iedereen anders over denken.

Terug naar het onderwerp. Iedereen moet lekker zelf weten wat ze doen. Ik doe de eerste keer altijd ingepakt. Daarna alleen springschoenen omdat dat toch iets helpt tegen het aftrappen van ijzers. Ik heb een erg jollig paard dat altijd wel een paar keer flink uit zijn dak gaat in de wei. Elke dag weer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:04

baudyh schreef:
Beetje vaag vind je niet. Wat ik bedoel is dat je het niet op een fout management moet gooien. Er zijn gewoon paarden die veel geld waard zijn daar ben je toch net wat zuiniger op. Zoals inekeN hier boven ook zegt.

De natuurlijke behoeftes van een paard zijn 18 van de 24 uur per dag grazen maar dat is echt niet meer van deze tijd hoor.
Zou het niet eens meer willen. Als ik mijn paard de hele dag buiten gooi worden de sport prestaties er niet beter van. Eerder slechter.
Maar een halve dag in de zomer werkt prima. Dan blijft hij fit om te werken.
Maar daar mag iedereen anders over denken.

Terug naar het onderwerp. Iedereen moet lekker zelf weten wat ze doen. Ik doe de eerste keer altijd ingepakt. Daarna alleen springschoenen omdat dat toch iets helpt tegen het aftrappen van ijzers. Ik heb een erg jollig paard dat altijd wel een paar keer flink uit zijn dak gaat in de wei. Elke dag weer.

Een paard heeft er niet om gevraagd om zoveel emotionele waarde toegekend te krijgen.
Evenmin kan het paard er iets aan doen dat jij niet in staat blijkt te zijn om op een zodanige manier te trainen dat het paard wel de sportprestaties kan leveren die jij vraagt, tegen een levensstijl die past bij de natuur van het paard. Het is JOUW PROBLEEM dat de prestaties achteruit gaan, niet de levenswijze die het paard van nature zou willen. Dat jij de gewenste levensstijl van het paard "niet van deze tijd" vind zegt meer over jouw gebrek aan kennis dan over de levenswijze van het paard.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:58

Ik heb het niet over emotionele waarde, ik heb het over zijn echte waarde!! iets heel anders. Ik vind een paard van 1500 euro of een paard van 25000 euro wel een verschil.

Mijn paard kan wel de sportprestaties leveren die ik wil. En die gaan niet achteruit zoals jij suggereert .Ik vind het fijner met hem werken als hij niet 24/7 buiten staat. Hij blijft dan attenter. Tevens wil hij altijd na een paar uur weer graag naar binnen.
Mijn pony daarin tegen is met pensioen en loopt lekker 24/7 buiten.
Met mijn gebrek aan kennis zit het wel goed hoor.
Jammer dat je zo aanvallend reageert.
Als mensen hun paard de hele dag in de wei willen hebben moeten ze dat zelf weten. Iedereen moet doen wat ze het beste vinden. En je moet iedereen daarin waarderen. Je kan je mening geven meer niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:20

baudyh schreef:
Ik heb het niet over emotionele waarde, ik heb het over zijn echte waarde!! iets heel anders. Ik vind een paard van 1500 euro of een paard van 25000 euro wel een verschil.

De waarde van een paard is wat ie schoon aan de haak bij de slager oplevert, de rest is gebakken lucht; emotie zo je wil.
Dat jij daar anders over denkt, is jouw opvatting; ik redeneer vanuit de feiten.

baudyh schreef:
Mijn paard kan wel de sportprestaties leveren die ik wil. En die gaan niet achteruit zoals jij suggereert .Ik vind het fijner met hem werken als hij niet 24/7 buiten staat. Hij blijft dan attenter. Tevens wil hij altijd na een paar uur weer graag naar binnen.
Mijn pony daarin tegen is met pensioen en loopt lekker 24/7 buiten.
Met mijn gebrek aan kennis zit het wel goed hoor.
Jammer dat je zo aanvallend reageert.
Als mensen hun paard de hele dag in de wei willen hebben moeten ze dat zelf weten. Iedereen moet doen wat ze het beste vinden. En je moet iedereen daarin waarderen. Je kan je mening geven meer niet.

Dat jouw paard naar binnen wil, is jouw interpretatie van zijn gedrag, dat al dan niet voorkomt uit uit feit dat het paard nooit geleerd heeft om hele dagen buiten te lopen.
Hierbij schriftelijke garantie dat ik jouw paard dat gedrag binnen een week afleer, zonder dat jouw prestaties daaronder lijden. Dat is een dom gebrek aan correct management.

Dat je wellicht niet de omstandigheden hebt om dat ideale management door te voeren is een ander punt. Maar dan geldt nog steeds dat je moet blijven nadenken welke opties je hebt om dat ideaal te benaderen. Die grens ligt voor iedereen op een andere plek, maar doet niks af aan de natuurlijke wensen van het paard, ELK paard.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:37

Beetje jammer dat je vind dat elk paard niet meer waard is dan de slachtprijs. Het is altijd wat de gek ervoor geeft. Maar dit zal menig een niet met je eens zijn. Sommige paarden zijn echt meer waard.
Dat jij parzival , Totilas en een shet op gelijke hoogte stelt zeg meer over jou dan over mij.

Mijn paard heeft prima geleerd wat het is om de hele dag buiten te lopen. Tot 3 jaar heeft hij altijd in de opfok gelopen. Ik wil nu niet meer dat hij de hele dag buiten loopt. Dat is mijn besluit en mijn manier van paarden houden.
Onze fokmerries lopen met of zonder veulens wel de hele dag buiten in de zomer. In de winter niet. Vanwege geen genoeg gras. Dat is ons beleid. Ons management zoals jij dat zo mooi noemt.

Je hoeft geen geleerde te zijn om mijn paard te leren om altijd buiten te zijn. weiland open je zet hem erin en haalt hem er niet meer uit. Daar heb je geen week voor nodig.
Ik heb wel de mogelijkheid om het zo te doen zoals jij zegt. Paarden staan aan huis en weiland genoeg.
Maar ik wil het niet. Een ander management!!!

Jou ideale benadering hoeft niet mijn ideale benadering te zijn.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:47

zullen we nu weer ontopic gaan?
dit is toch een eindeloze discussie over wie wat beter vind

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:54

Als het niet zonder kan dan zou ik wel gaan voor hele goede luchtdoorlatende beschermers en niet die van BR ofzo.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:57

baudyh schreef:

:j Hebben ze ook.

Mijne heeft eens 3 weken met peeskappen op de wei gestaan, godzijdank niks aan de hand (al heeft ze aardig snel van peesblessures aan die twee benen, wie weet waar dat vandaan komt).

Maar daar gaat het niet om, ik zou alles zonder beschermers op de weide zetten, en anders een kwartiertje met, gewoon tot de gekste sprongen gesprongen zijn.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:03

Toch zouden mensen eens wat minder bang met hun paarden om moeten gaan.
Je kan niet alles voorkomen zo simpel is het.
Ik vind peesbeschermers in de wei dus ook niet nodig.

Waarom wil je peesbeschermers om TS ?
Of was het gewoon een vraag die je bezig hield en je nieuwsgierig was naar het antwoord ?