Grote balen = meer hooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:32

Gooi gewoon even zo'n baal op een aanhanger, rij naar een weegbrug en kijk hoeveel je baal weegt. Als je dat omrekent naar (geschatte) kleine baaltjes, weet je al gauw meer.

DubbelFun

Re: Grote balen = meer hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:34

Natuurlijk, gewoon even een baal van een paar honderd kilo op een aanhanger gooien :D

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 19:35

GamblersCup schreef:
Gooi gewoon even zo'n baal op een aanhanger, rij naar een weegbrug en kijk hoeveel je baal weegt. Als je dat omrekent naar (geschatte) kleine baaltjes, weet je al gauw meer.

DubbelDun schreef:
Natuurlijk, gewoon even een baal van een paar honderd kilo op een aanhanger gooien :D

En een aanhanger hebben enzo :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:36

Hm, ja, is hier geen probleem... of laat het even door de boer doen. Als er een trekker in de buurt is, of een paar sterke kerels moet het lukken toch? :D

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:39

je voer zal ruwer zijn en niet zo strak op elkaar geperst zijn :j

dan kan je wel grotere balen hebben, maar op het moment dat jij het strak in een net duwt. moet je uiteindelijk meer van de baal gebruiken om op hetzelfde gewicht uit te komen...

Die ronde grote balen hooi zijn ook minder bij elkaar geperst/geduwt dan de vierkante baaltjes.
hebben wij hier ook last van..
in oppervlak is het groter, maar minder bij elkaar geduwt, dus in het echte hooi, heb je minder/net zoveel :j

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:48

Je kunt ook 1 plak wegen,probeer dan de baal in dezelfde plakken te verdelen,tel die en je hebt ongeveer het totaal gewicht om een idee te krijgen.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:59

De richtlijn voor het voeren van ruwvoer is 1,5 tot 2% van het (gewenste) lichaamsgewicht in droge stof. 1,5% is dus de ondergrens en 2% normaal. Reken voor een paard van 500 kilo dus minimaal 1,5% x 5 = 7,5 kilo, vermeerderd met 10 à 15% (omdat hooi een droge stofgehalte heeft van 85 tot 90%).

Dan kom je dus voor een paard van 500 kilo als dagelijkse ruwvoerbehoefte tussen pakweg 8,5 kilo en 11,5 kilo per 24 uur.

Eén procent van het lichaamsgewicht is een uithonger-hoeveelheid, zelfs te weinig voor paardjes die moeten afvallen.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 21:20

KingYasFenn schreef:
je voer zal ruwer zijn en niet zo strak op elkaar geperst zijn :j

dan kan je wel grotere balen hebben, maar op het moment dat jij het strak in een net duwt. moet je uiteindelijk meer van de baal gebruiken om op hetzelfde gewicht uit te komen...

Die ronde grote balen hooi zijn ook minder bij elkaar geperst/geduwt dan de vierkante baaltjes.
hebben wij hier ook last van..
in oppervlak is het groter, maar minder bij elkaar geduwt, dus in het echte hooi, heb je minder/net zoveel :j

Klinkt logisch! Ik heb er nu minder in gedaan, ga dat ook door geven aan de mama, ben benieuwd hoelang we met de baal doen.

wilma84 schreef:
De richtlijn voor het voeren van ruwvoer is 1,5 tot 2% van het (gewenste) lichaamsgewicht in droge stof. 1,5% is dus de ondergrens en 2% normaal. Reken voor een paard van 500 kilo dus minimaal 1,5% x 5 = 7,5 kilo, vermeerderd met 10 à 15% (omdat hooi een droge stofgehalte heeft van 85 tot 90%).

Dan kom je dus voor een paard van 500 kilo als dagelijkse ruwvoerbehoefte tussen pakweg 8,5 kilo en 11,5 kilo per 24 uur.

Eén procent van het lichaamsgewicht is een uithonger-hoeveelheid, zelfs te weinig voor paardjes die moeten afvallen.

Okay, dan zouden we ongeveer 10 kilo per dag, per paard moeten aanhouden?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:28

ik heb grote ronde balen met diameter van ongeveer 1,40/1,45 meter (ook in hoogte)
Die wegen afhankelijk van hoe droog en hoe strak geperst tussen de 300 en 400 kg.
Wij voeren hier nu 1 paard, 2 grote D-pony's, een ijslander en een shetlander een ruime week van.

Ons hooimannetje gaf aan dat er 15 tot 17 pakjes hooi in zo'n grote baal zitten.

Ik merk zelf dat de droge grote ronde balen een stukje sneller opvoeren dan de nattere...

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:33

Om en nabij de 10 kilo is voor een paard van rond de 500 kilo prima. Als je een gedeelte van zijn energiebehoefte afdekt met krachtvoer (brok, muesli o.i.d.) dan kun je iets minder geven, maar je moet dus niet onder die 1,5% van het lichaamsgewicht uitkomen. Als ze geen echte aanleg hebben om te dik te worden, zou ik zelf niet minder dan 10 kilo geven.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 21:51

joyce B schreef:
ik heb grote ronde balen met diameter van ongeveer 1,40/1,45 meter (ook in hoogte)
Die wegen afhankelijk van hoe droog en hoe strak geperst tussen de 300 en 400 kg.
Wij voeren hier nu 1 paard, 2 grote D-pony's, een ijslander en een shetlander een ruime week van.

Ons hooimannetje gaf aan dat er 15 tot 17 pakjes hooi in zo'n grote baal zitten.

Ik merk zelf dat de droge grote ronde balen een stukje sneller opvoeren dan de nattere...

Wij hebben zelf op deze manier nooit voordroog gevoerd(1tje kon daar niet goed tegen), dus ik kan ook niet vergelijken... Deze balen zijn echt wel kurkdroog gelukkig!

wilma84 schreef:
Om en nabij de 10 kilo is voor een paard van rond de 500 kilo prima. Als je een gedeelte van zijn energiebehoefte afdekt met krachtvoer (brok, muesli o.i.d.) dan kun je iets minder geven, maar je moet dus niet onder die 1,5% van het lichaamsgewicht uitkomen. Als ze geen echte aanleg hebben om te dik te worden, zou ik zelf niet minder dan 10 kilo geven.

We hebben er eentje die snel te dik wordt, die krijgt alleen hooi. De andere wordt sneller mager maar die heeft al dekens op & krijgt mais bijgevoerd indien nodig, dus ik denk dat 10 kilo wel goed zal zijn.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:28

wilma84 schreef:

ik zet er ook bij, excl gras + dat het het minimum is.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:24

Misschien eens een plak wegen? Als je dan telkens ongeveer even grote plakken pakt, weet je hoeveel het in totaal zou moeten zijn.
Verder ben ik het eens met Wilma en KingYasFenn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:33

Ik heb midibaaltjes (ong 160 lag 80 cm breed en 50 hoog) die wegen ongeveer 100 kilo volgens mijn leverancier. Ik voer onbeperkt hooi op stal aan mijn paard en overdag staan ze in de wei waar ze nu wel hooi bijgevoerd krijgen. De shet krijgt een paar plukjes per dag. Ik doe ongeveer 1 week en 3 dagen met een baal. Beetje afhankelijk hoeveel ik ze in de paddock bij huis heb staan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:56

Ik heb een megabaal graszaadhooi vandaag gewogen op de weegbrug. 120 bij 120 bij 240. Is 550 kg. Zal ook een grote baal gewoon grof weidehooi gaan wegen binnenkort. Zijn kleinere pakken. Zal dan afmetingen erbij zetten.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 19:08

Zammie schreef:
Ik heb een megabaal graszaadhooi vandaag gewogen op de weegbrug. 120 bij 120 bij 240. Is 550 kg. Zal ook een grote baal gewoon grof weidehooi gaan wegen binnenkort. Zijn kleinere pakken. Zal dan afmetingen erbij zetten.

Okay is handig! Ik heb helaas echt niet de mogelijkheid om te wegen. Ook 1 plak wordt erg mogelijk, het is erg kort hooi en zodra dat je een plakje vast pakt, valt het direct uit elkaar. Ze krijgen het wel moeilijker uit de hooinetten :D

Floresta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:17

Misschien een simpele vraag maar heb je een foto van de baal? (Of een voorbeeld foto)
Ik gebruik zelf balen van 400kg en doe hier echt veel langer mee dan de kleine baaltjes. Ik heb het vermoeden dat je midi baaltjes hebt..

Edit: iets te vroeg op verzenden geklikt..
Laatst bijgewerkt door Floresta op 10-02-14 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 19:18

Floresta schreef:
Misschien een simpele vraag maar heb je een foto van de baal? (Of een voorbeeld foto)
Ik gebruik zelf balen van 400kg en doe hier echt veel langer mee dan de kleine baaltjes

Die kan eventueel gemaakt worden, maar ik ben nu niet thuis, pas vrijdag weer :+

Floresta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:19

Haha oke en een voorbeeld foto van internet?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:17

2 paarden en een week zo'n grote baal..jeetje.

ik heb 2 fjorden en die doen er 4 weken mee
dus ik denk dat je onbewust toch meer voert.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:25

Wij hebben sinds vandaag een baal van 500 kilo. We hebben een shet, 2 paarden en 4 pony's staan. Ben benieuwd hoe snel het op is. Het is Engels grof hooi.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:26

Ik moet eerlijk zeggen dat bij mij de grote balen ook wel redelijk hard gaan en ik heb vier ponies en geef alleen hooi voor de nacht. Maar ik trek er gewoon een plak per pony af, alleen bij heel dikke plakken krijgen ze een halve en dat is meer dan een net vol.

Het beste kun je gewoon een unster kopen en je volle net echt wegen want niet elke baal is hetzelfde geperst. Dus vol is niet altijd hetzelfde als "bepaald gewicht hebben" en zo uit de losse hand kun je er zo een kilo naast zitten en een paar keer op een dag een paar kilo maakt in een week dus echt wel veel uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:11

Batlow schreef:
Wij hebben sinds vandaag een baal van 500 kilo. We hebben een shet, 2 paarden en 4 pony's staan. Ben benieuwd hoe snel het op is. Het is Engels grof hooi.

Bedoel je hooi uit Engeland wat erg grof is, of Engels Raai (wat gewoon uit Nederland komt) ??

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:23

Komt van een diervoeder, Engels grof, het is ook wat groffer dan normaal hooi. Het is geen raai..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:23

Laulitz schreef:
Zammie schreef:

Okay is handig! Ik heb helaas echt niet de mogelijkheid om te wegen. Ook 1 plak wordt erg mogelijk, het is erg kort hooi en zodra dat je een plakje vast pakt, valt het direct uit elkaar. Ze krijgen het wel moeilijker uit de hooinetten :D

Maar wel opmeten, dan heb je ook gewicht, zijn standaard maten