Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
GamblersCup schreef:Gooi gewoon even zo'n baal op een aanhanger, rij naar een weegbrug en kijk hoeveel je baal weegt. Als je dat omrekent naar (geschatte) kleine baaltjes, weet je al gauw meer.
DubbelDun schreef:Natuurlijk, gewoon even een baal van een paar honderd kilo op een aanhanger gooien
KingYasFenn schreef:je voer zal ruwer zijn en niet zo strak op elkaar geperst zijn![]()
dan kan je wel grotere balen hebben, maar op het moment dat jij het strak in een net duwt. moet je uiteindelijk meer van de baal gebruiken om op hetzelfde gewicht uit te komen...
Die ronde grote balen hooi zijn ook minder bij elkaar geperst/geduwt dan de vierkante baaltjes.
hebben wij hier ook last van..
in oppervlak is het groter, maar minder bij elkaar geduwt, dus in het echte hooi, heb je minder/net zoveel
wilma84 schreef:De richtlijn voor het voeren van ruwvoer is 1,5 tot 2% van het (gewenste) lichaamsgewicht in droge stof. 1,5% is dus de ondergrens en 2% normaal. Reken voor een paard van 500 kilo dus minimaal 1,5% x 5 = 7,5 kilo, vermeerderd met 10 à 15% (omdat hooi een droge stofgehalte heeft van 85 tot 90%).
Dan kom je dus voor een paard van 500 kilo als dagelijkse ruwvoerbehoefte tussen pakweg 8,5 kilo en 11,5 kilo per 24 uur.
Eén procent van het lichaamsgewicht is een uithonger-hoeveelheid, zelfs te weinig voor paardjes die moeten afvallen.
joyce B schreef:ik heb grote ronde balen met diameter van ongeveer 1,40/1,45 meter (ook in hoogte)
Die wegen afhankelijk van hoe droog en hoe strak geperst tussen de 300 en 400 kg.
Wij voeren hier nu 1 paard, 2 grote D-pony's, een ijslander en een shetlander een ruime week van.
Ons hooimannetje gaf aan dat er 15 tot 17 pakjes hooi in zo'n grote baal zitten.
Ik merk zelf dat de droge grote ronde balen een stukje sneller opvoeren dan de nattere...
wilma84 schreef:Om en nabij de 10 kilo is voor een paard van rond de 500 kilo prima. Als je een gedeelte van zijn energiebehoefte afdekt met krachtvoer (brok, muesli o.i.d.) dan kun je iets minder geven, maar je moet dus niet onder die 1,5% van het lichaamsgewicht uitkomen. Als ze geen echte aanleg hebben om te dik te worden, zou ik zelf niet minder dan 10 kilo geven.
wilma84 schreef:De richtlijn voor het voeren van ruwvoer is 1,5 tot 2% van het (gewenste) lichaamsgewicht in droge stof. 1,5% is dus de ondergrens en 2% normaal. Reken voor een paard van 500 kilo dus minimaal 1,5% x 5 = 7,5 kilo, vermeerderd met 10 à 15% (omdat hooi een droge stofgehalte heeft van 85 tot 90%).
Dan kom je dus voor een paard van 500 kilo als dagelijkse ruwvoerbehoefte tussen pakweg 8,5 kilo en 11,5 kilo per 24 uur.
Eén procent van het lichaamsgewicht is een uithonger-hoeveelheid, zelfs te weinig voor paardjes die moeten afvallen.
Zammie schreef:Ik heb een megabaal graszaadhooi vandaag gewogen op de weegbrug. 120 bij 120 bij 240. Is 550 kg. Zal ook een grote baal gewoon grof weidehooi gaan wegen binnenkort. Zijn kleinere pakken. Zal dan afmetingen erbij zetten.
Laulitz schreef:Zammie schreef:Ik heb een megabaal graszaadhooi vandaag gewogen op de weegbrug. 120 bij 120 bij 240. Is 550 kg. Zal ook een grote baal gewoon grof weidehooi gaan wegen binnenkort. Zijn kleinere pakken. Zal dan afmetingen erbij zetten.
Okay is handig! Ik heb helaas echt niet de mogelijkheid om te wegen. Ook 1 plak wordt erg mogelijk, het is erg kort hooi en zodra dat je een plakje vast pakt, valt het direct uit elkaar. Ze krijgen het wel moeilijker uit de hooinetten