Vergoeding mesten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Re: Vergoeding mesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:17

Ik heb andehalf jaar geleden een tijdje iemand moeten inhuren om mijn stallen te mesten omdat ik met zware fysieke klachten zat. Ik betaalde haar 7.50 per uur, gok dat ze een uur en 20 minuten per keer kwijt was. Dit was mesten, eventueel nieuw spul erin, hooi erin leggen en vegen. Ging om drie boxen.
Volgens mij kwam ze toen twee/ drie keer per week, dus was ongeveer 100 tot 125 euro pm kwijt voor het mesten. Om en nabij de 3 euro per keer per stal dus :j

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:28

apollootje schreef:
Zij kwam wel met een voorstel, maar dat voorstel vond ik niet in verhouding staan met de tijd die ik dan dagelijks extra bij mijn paard moet besteden. Misschien zit ik ook wel helemaal fout en was het een top aanbod!
Daar wil ik dan nu graag jullie mening over :)
Als ik zelf dagelijks de stal ga mesten van mijn paard, welk bedrag vinden jullie dan reel om in mindering te brengen van het stalgeld?

Niets. Omdat het een volpensionstal is. Dat jij er voor kiest om uit te mesten terwijl die dienst wel geleverd kan worden is jouw eigen probleem. Als ze het wel in mindering zouden brengen krijg je straks nog meer mensen die zelf willen mesten. En dat geeft een hele andere structuur op stal.
Wat wel redelijk zou zijn is als ze je een mindering op het stalgeld zou geven tw van het stro dat anders gebruikt zou worden.

Anders zou het zijn als het al een doe het zelf stal is. Dan is alles daar op aangepast.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 17:14

Bedankt voor alle reacties met vaak een duidelijke uitleg.

Die 20min in mijn beginpost heb ik aan gehouden omdat mij telkens word gezegd dat het zolang duurt om deze stal uit te mesten.
Jullie hebben gelijk dat dit misschien meer werk is dan het opstrooien van een stro stal, maar dat wisten zij vast ook wel vóór ik hier op stal kwam. Toen zijn er dingen besproken en afspraken gemaakt oa dat mijn paard op vlas moet staan. (Medische reden)

Bij ons op stal is veel mogelijk en dit punt is dan ook zeker bespreekbaar. Uiteraard heb ik zelf een bedrag in mijn hoofd, maar met dit topic hoopte ik duidelijk te krijgen of mijn idee ook reel is naar de pensionhouder :)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:42

Heb je wel korting gekregen op het stalgeld omdat je je eigen vlas moet kopen.?
Bij mij op stal vragen ze 3,50 per keer voor het uitmesten.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:55

Ik denk dat je in je handen mag knijpen dat je een stal hebt gevonden die uitzonderingen wil maken.
Ik denk dan ook echt niet dat je aan grote bedragen moet denken, misschien €25 korting per maand, maar als een pensionhouder helemaal geen korting wil geven zou ik het ook begrijpen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:01

Ik sta op een stal waar de paarden allemaal op vlas staan.
In principe is het zelf mesten en zit er dus geen mesten bij de stalling in.
Echter zijn er mensen die deze service wel graag willen.
Dat kost bij ons 50 euro per maand.
Overigens kan er dan niet worden gezegd dat er teveel vlas door gaat want de vlas dagen liggen bij ons vast.
In de zomer krijgen we 1x per week een baal (op zaterdag)
In de winter ongeveer 1,5 baal per week (zaterdag, woensdag, maandag)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:23

jij koopt zelf je vlas maar betaald ook voor stro, ik zou het netjes vinden als ze daar wel mindering voor geeft. Anders betaal je dubbele stalbedekking?

Voor het totale niet meer uitmesten door stalbaas tja, het verschil normaal tussen volpension en half pension is meestal zo'n 30 euro, maar daar zit dan vaak ook het binnen/buiten zetten bij, dus zelf de helft, 15 euro per maand korting voor het zelf uitmesten, zou ik netjes vinden.

Ik snap het ergens wel hoor, lang niet iedereen weet hoe je een vlasstal goed uitmest. Als je het goed doet is het zoveeeel makkelijker, schoner, goedkoper en beter dan stro. Maar ik moest ook altijd zelf uitmesten omdat die stro-uitmesters er gewoon geen idee van hadden wat je met vlas wel of niet moet doen. En dan kan vlas heeeeeel erg duur worden en ook heel veel werk en heel goor.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:11

Bij ons kost laten uitmesten 20 per maand, dus meer korting dan dat zou je van mij niet krijgen :p.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:17

Bij ons is het verschil tussen zelf mesten en volpension ook 50 euro. Ik denk niet dat je het moet gooien op korting omdat je zelf mest - daar kies je zelf voor. Ik zou eerder proberen afspraken te maken over het feit dat jij geen bodembedekking afneemt, terwijl de rest dat wel doet. Daarvoor lijkt 30 euro mij netjes, toen wij met een groep zelf inkochten waren we dat ongeveer kwijt aan stro of vlas per maand.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 12:09

Misschien vinden jullie mij niet helemaal realistisch, maar ik ga niet dagelijks mijn paard zijn box zelf mesten als ik hier niets voor terug krijg :o Dan laat ik het liever dagelijks wat minder goed gebeuren door de stalhouder, dan mest ik zelf wel beter uit op het moment dat ik er ben.

Het was het voorstel van de stalhouder zelf, dat ik mijn eigen strooisel moet aanschaffen. Dus dat zij daar dan geen winst opmaken kan ik ook niet helpen. Over opslag hoeft ook niemand zich zorgen te maken, er is meer dan genoeg lege ruimte in de schuren om een pallet met vlas kwijt te kunnen.
Als tegemoetkoming krijg ik hiervoor wel wat korting op het stalgeld :)
Daarbij krijgt mijn paardje geen krachtvoer van stal en veel minder ruwvoer als een gemiddeld paard, hierdoor maakt de stalhouder dus ook al wat winst. Dat vind ik geen probleem, maar dan wil ik eigenlijk wel dat de stal goed gemest word.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:19

Ben je verder wel tevreden over je pensionstal?
Je zou toch een keus moeten maken, of je blijft en gaat niet alles precies zoals je voor ogen hebt. Of je zoekt een andere stal.
Nergens is het 100% goed, overal is wel wat.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 12:24

Als ik helemaal niet tevreden was, dan was ik hier natuurlijk al lang weg. En als er helemaal niets over te praten viel misschien ook wel.
Ergens heb ik nog heel even gedacht 'ben ik wel realistisch dat ik dit van de pensionhouder verwacht?'. Vandaar dat ik dit topic heb geopend om wat meningen en ervaringen te horen van andere mensen.

Ik besef wel heel goed dat hier in de omgeving niet heel veel keus is aan betaalbare stallen. Zeker niet met de enorme wensenlijst die ik heb :+
Ik kan met heel erg weinig tevreden zijn, maar dan moet hier wel de prijs naar zijn. Als ik al 250+ euro per maand moet betalen om mijn paardje (formaat Dpony) te stallen, dan verwacht ik hier toch wel het een en ander voor terug.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:59

Korting op stalgeld omdat je geen stro van hem gebruikt is redelijk, aangezien hij de kosten voor het aanschaffen van het stro van jou niet hoeft te maken. Tijd is echter lastiger uit te drukken. Ze zullen ooit het all-in concept bedacht hebben, en daarbij ook meegenomen hebben hoeveel tijd ze daarmee kwijt waren en hoeveel geld dat op zou gaan leveren. Wat gaat jouw stalhouder doen in de tijd dat hij jouw stal niet uitmest en waarmee hij toch geld verdient...? Stel dat hij jou een korting geeft en de week erna staan je overige stalgenoten bij hem op de stoep dat ze ook zelf willen mesten. Want ja, jij hebt het dan ook gekregen dus waarom zij niet?! Dan moet je stalhouder een baantje erbij zoeken denk ik... Ik zou dus niet verbaasd zijn als hij geen korting geeft.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:26

Het verbaasd me dat je er van alles bij gaat halen.

Je koopt je eigen strooisrl en krijgt daar korting voor op je stalgeld. Redelijk dus.

Je verbruikt geen krachtvoer van stal. Is dat je eigen keus? Veel stallen doen exclusief of per kg of gewoon inclusief ze compenseren dan de grootverbruikers met de dieren die weinig nodig hebben en baseren daar een gemiddelde kostenpost en prijs op. Het is maar net welke methode ze hebben gekozen.

Verder ben je niet tevreden over het nesten en wil je het zelf doen. Ze zijn bereid je te compenseren maar jij vind het niet genoeg... Hoeveel korting krijg je dan voor zelf mesten?
Als normaal 3x oer week mesten en 4x opstrooien bij de prijs in zitcen ze voor jou gratis extra vaak hebben gemest, dan scheelt het hun op hun normale mestbeleid veel minder tijd dan dat jij denkt. die 4x extra mesten ipv alleen ipstrooien hebben ze je immers niet doorberekend? En inderdaad. pensionstalhouders verdienen met hun diensten geen fatsoenlijk uurtarief. Als ze er iemand anders voor in moeten huren kan dat vaak niet uit.

Veel korting gevwn is vanwege de lage marges dan moeilijk.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 13:54

Ik mag de mening toch hebben? Dat ik niet voor een hele kleine financiele compensatie zelf wil mesten.
Het kost mij dan iets extra tijd bij mijn paard én het verplicht mij om elke dag naar stal te gaan, iets waar ik dan uiteraard wel zelf voor kies. Maar ik mag dan toch ook vinden dat ik een korting op het stalgeld reëel vind?

Ik maak verder niemand zwart, ik vraag enkel om meningen en ervaringen. Misschien zit ik ook wel helemaal fout te denken, dan worden mijn ogen nu weer geopend. Daar sta ik dan ook zeker wel voor open :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:59

iets tussen de 20 en de 50 per maand.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:08

ik denk niet dat je heel hard mag klagen, als ik een stalknecht vraag mijn stal te doen, dan is die ook niet gedaan zoals ik het wil, ook al betaal ik daarvoor. Dat je slechts een kleine compensatie krijgt is omdat het gebaseerd is op hoe zij een stal doen. Als dit hetzelfde was zoals jij zou willen, dan had je heel deze discussie al niet om te beginnen.

En voor 250 + stalstrooisel een volpension vind ik niet dat je heel hoge eisen moet hebben, tegenwoordig zit je gauw een pak hoger en dan nog denk ik niet dat ze stallen doen zoals jij het graag zou hebben.

"time is money" en dat geldt overal.

Ik heb ook een tijdje op een volpensionstalling gestaan, daar werd de stal ook niet gedaan zoals ik het gewoon was of wilde. (2x/week bijstrooien en 1x leeg en opnieuw instrooien) Dus ik heb ook gewoon braaf elke keer ik er was zelf de stal gedaan, daar had ik ook niet moeten beginnen over een korting, want ze waren al heel scherp met hun prijzen (225€/maand)
Nu sta ik op een privé stalling, zonder diensten of iets en betaal 150€/maand. Tel daarbij stalstrooisel, hooi en krachtvoer. Alles is nu volgens mijn wensen, maar ik kan zelf minimaal 1x/dag naar stal of mijn paard heeft geen voer en komt niet buiten. Maw je moet weten wat je wil en wat daar tegenover staat.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:14

Laten we de zaak dan eens omdraaien, aangezien je al meerdere malen hebt aangegeven dat je je mening evt wel wilt herzien. Wat vind JIJ een redelijke vergoeding? Dan kunnen wij aangeven waarom WIJ dat wel of niet rechtvaardig zouden vinden.

overigens vind ik eea volledig afhankelijk van de stalprijs. Sta je op een "relatief simpele" stal, dan zal de compensatie misschien iets minder zijn, dan wanneer je op een hele luxe stal staat.

Als je niet dagelijks naar je paard wilt voor dat kleine beetje vergoeding, kijk dan of je op de dagen dat je wel kan, de stal zodanig schoonmaakt zoals jij dat wilt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:15

Hier betaal je 40 euro minder als je zelf mest.
Maar die formule bestaat gewoon en wordt door de stal zelf aangeboden. Ik zou heel weigerachtig staan tegenover zelf korting gaan vragen. Waarom? Ik ben niet graag een uitzondering op stal. Hoe meer je meegaat met de normaliteit van een stal, hoe beter. Iedere uitzondering die ze voor je moet maken, wekt lichte weerstand op. En het hangt dan maar af van jouw persoonlijkheid, de persoonlijkheid van de stalbaas en de situatie wanneer de bom dan ploft. Ik ga dus op zoek naar een stal die sowieso alles aanbiedt wat ik wil of waar ik mij in kan vinden.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 14:32

Rocamor schreef:
Laten we de zaak dan eens omdraaien, aangezien je al meerdere malen hebt aangegeven dat je je mening evt wel wilt herzien. Wat vind JIJ een redelijke vergoeding? Dan kunnen wij aangeven waarom WIJ dat wel of niet rechtvaardig zouden vinden.

Zelf zat ik aan een bedrag van 30/35 euro per maand te denken :+
Op mijn vorige stal was zelf mesten ook een mogelijkheid, hiervoor kreeg je dan een korting op de stalprijs van 40 euro. Misschien hoopte ik daarom ook nu wel weer op een mooie korting op de stalprijs.

Op dit moment mest ik inderdaad zelf de stal wanneer ik er ben.
Ik ben ook zeker niet op hoge poten naar de staleigenaar gegaan om te klagen, maar ik heb wel mijn mening en gedachten geuit. Iets wat imo ook zeker moet kunnen in verschillende situaties. Als ik erg tevreden ben over iets dat gedaan word, dan zeg ik dat ook :)
Ik ben verder heel tevreden over deze stal!

Dit punt is voor mij geen reden om te vertrekken, dit topic is ook nog steeds niet om te klagen. Nogmaals, ik wou enkel weten wat jullie hier nou van vinden.
Laatst bijgewerkt door apollootje op 11-02-14 14:49, in het totaal 4 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:45

Ik vind €10,- per week zeker niet verkeerd om daarvoor zelf de stal te doen!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:57

Ik vind 30 euro geen verkeerd idee, maar dan nog is het ca 1 euro per dag en moet je stalhouder ook vinden dat hij dit in mindering wil brengen.

Ik begrijp dat je stalhouder dit teveel vindt? Kun je elkaar niet tegemoet komen? Wellicht doordat hij (bv) ma-wo-vrijdag mest en jij op andere dagen?

Pebbles_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:17

apollootje schreef:
Ik mag de mening toch hebben? Dat ik niet voor een hele kleine financiele compensatie zelf wil mesten.
Het kost mij dan iets extra tijd bij mijn paard én het verplicht mij om elke dag naar stal te gaan, iets waar ik dan uiteraard wel zelf voor kies. Maar ik mag dan toch ook vinden dat ik een korting op het stalgeld reëel vind?

Ik maak verder niemand zwart, ik vraag enkel om meningen en ervaringen. Misschien zit ik ook wel helemaal fout te denken, dan worden mijn ogen nu weer geopend. Daar sta ik dan ook zeker wel voor open :)

Je zegt het zelf al, dit is iets waar je zelf voor kiest.

De stalhouder biedt jou een volledige dienst, voor een bepaald bedrag. Dat jij niet van de volledige dienst gebruik wil maken, hoeft niet te betekenen dat de stalhouder het bedrag dan maar aan moet passen. Dan kan de stalhouder straks 100 verschillende prijzen gaan hanteren voor iedereen die net weer even iets anders wil.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:25

Vergeet niet dat de stalhouder Hoe dan ook iets aan kosten heeft als je zelf vlas koopt en zelf uitmest. De mest moet ook afgevoerd worden hè. Gaat misschien om een paar tientjes op jaarbasis maar komt wel op de stalhouder neer.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:29

Mijn 2 paarden staan ook op vlas.
Ik heb 10 nodig voor die 2 stallen uit te mesten.
Dat er een hoop verknoeit word is zeker, daarom doe ik het ook zelf.
Ik trek huishoudhandschoenen aan en raap de drollen.
Zo verspil je ook geen vlas.