Koker en penis ruin schoonmaken, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:00

[***] schreef:
Ik haal een fles glijmiddel bij de Welkoop, merk Amos. Mijn ruin trekt zijn penis direct weer in als ik de korstjes eraf wil halen. Het glijmiddel kun je gewoon in zijn koker smeren en als hij in en uit schacht, smeert het vanzelf uit, worden de korstjes zacht en vallen er vaak gewoon af.

Als de korstjes vastzitten dan is het eraf halen echt pijnlijk voor je paard, dus ik zou er zeker NIET aan trekken.

Dat ga ik ook eens proberen. Geen klachten hier, maar misschien toch wel eens goed als de frubbeltjes losgeweekt worden. Als mijn paard al uitschacht terwijl ik erbij sta, duurt het maar heel even. Geen tijd dus voor warm water recepten, het moet meteen raak zijn.

leonie87

Re: Koker en penis ruin schoonmaken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:05

ik kom er gewoon helemaal niet aan en geen enkel van mijn paarden heeft ooit klachten gehad. Lekker met rust laten wat mij betreft. Het kan echter nooit kwaad als er wederzijds vertrouwen hebt dat je het kan aanraken, mocht er ooit iets aan zijn.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:00

blij dat ik geen ruin heb, haha!
Een vriendin van mij wrijft altijd dettol in haar handen en was met haar handen van binnen de koker schoon, daarna even met de waterslang erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:02

Dettol zou ik echt niet doen. Droogt de huid ontzettend uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:07

Als je het daarna genoeg verdund met water zal dat wel meevallen en het ontsmet goed.

Sabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:32

Volgens mij is het een soort zelfreinigend iets en tast je het door wassen alleen maar aan.
Sabe zijn koker en penis reinig ik nooit.

Als er hier op stal erg vieze penissen zijn dan doen we water koken, zoutoplossing maken en met zo'n spuit in de koker spuiten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:35

Bij dekkende hengsten is het misschien zelfreinigend, maar bij ruinen zeker niet.

Sabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:48

DubbelDun schreef:
Bij dekkende hengsten is het misschien zelfreinigend, maar bij ruinen zeker niet.

Dat heb ik nooit geweten. Ik lees even mee Sabe is ook een ruin

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:54

bij hengsten ook niet ;)
De penis wordt schoon door dekken en zwemmen in de natuur. Onze stal vrienden hebben veelal die kans niet. Krijgen er ook meer vuil in door opspattend zand en overmatig zweten

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:05

Ik zal er echt niet met troep aan lopen smeren.
en ook echt niet helemaal daar na binnen gaan.
Dit is gewoon een natuurlijk proces.
Tenzij er een ontsteking aan zit vind ik het wat anders.
En wij zien er ook wel eens een strootje aan hangen en halen wij weg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:08

@ralphtdw : een ruin is géén natuurlijk 'proces' , zoals wij paarden houden ook niet. Je kunt je dus niet verschuilen achter iets wat niet op gaat.

Net zogoed als het voor merrie-eigenaren normaal hoort te zijn om regelmatig even tussen de uiers te 'ragen' om daar de troep uit te halen hoort dat voor een ruinen-eigenaar te zijn om de koker/penis schoon te houden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:12

Ik heb altijd wat babyolie in de poetskist en wanneer hij hem laat hangen (vaak na t rijden) smeer ik hem in. Dan komt er al vel los en dag erna is hij helemaal schoon.
In de koker probeer ik 1x per jaar met warm water en babyolie, maar ik vind het een naar werkje om te doen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:19

DubbelDun schreef:
@ralphtdw : een ruin is géén natuurlijk 'proces' , zoals wij paarden houden ook niet. Je kunt je dus niet verschuilen achter iets wat niet op gaat.

Net zogoed als het voor merrie-eigenaren normaal hoort te zijn om regelmatig even tussen de uiers te 'ragen' om daar de troep uit te halen hoort dat voor een ruinen-eigenaar te zijn om de koker/penis schoon te houden.

Zo is het ons wel geleerd.

Ik weet niet beter en anders.
en ken ook niet echt mensen die dit doen.
Ja zomers als je ze even wast maak je wel alles schoon maar dat is oppervlakkig om het maar zo te noemen.
maar ga er niet helemaal in met mij hand.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:25

het is ook niet mijn hobby om te poetsen maar even reëel zolang ze niet zelf een washandje kunnen pakken vind ik het een plicht om te doen, net als bekappen en poetsen tijdens de rui.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:26

@ralphtdw: omdat je niet anders weet en geleerd hebt houdt niet in dat het dan ook zo is. :D Veel dingen uit het verleden zijn ondertussen achterhaald en veranderd.
Dat het geen leuk klusje is mag duidelijk zijn, maar blijft een feit dat het voor veel ruinen een opluchting is als het daar binnenin eens goed schoongemaakt wordt.

Ik heb van zeer dichtbij meegemaakt dat een ruin steeds kreupeler ging lopen en niemand (ook de DA) kon iets vinden. De eigenaar was al zover dat ie maar afgemaakt moest worden.
Tot hij eens uit schachtte en hij een hele vieze penis bleek te hebben. Nadat hij met behulp van een verdoving daarbinnen eens heel goed was schoon gemaakt, kwam er een bult troep ter grootte tennisbal uit (de boon). De volgende dag liep hij weer als vanouds.
Dit paard heeft nooit problemen met uitschachten of plassen laten zien en nooit een opgezwollen koker gehad.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:32

Oke nee daar heb je gelijk in hoor dat er dingen veranderen.
maar wij zien nooit dat onze paarden een vieze pielemozes hebben zoals ik wel eens gezien heb bij andere paarden met allemaal velletjes en smurie eraan.
Maar zal voortaan wel eens beter kijken en jullie gaan er helemaal met de hand in zoals iemand eerder zij is wel 40 cm diep?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:35

En misschien komt het wel dat wij ze als hengst kopen dat het daarom wat schoner is

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:54

Ik heb het schoongemaakt maar waarschijnlijk is het vuil naar binnen geslagen met als resultaat een ontstoken voorhuid. Advies van mijn dierenarts is "lekker afblijven" wij willen alles veel te schoon houden maar het kan dus ook fout gaan en ik heb echt alleen maar lauwwarm water en een zacht doekje gebruikt...

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:57

Omdat het 1 x gebeurd is dubbeldun wil dat helemaal niet zeggen dat dit voor ieder paard geldt. Ik heb op handelsstallen en professionele stallen gewerkt en geen enkele ruin word geholpen om zijn schacht of penis schoon te houden. Ik blijf er liever vanaf, dan kan er ook geen troep inkomen door mij!

* wat patricia nu net tegelijk met mij post dus haha ;)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:59

Wij hebben hiervoor 15 jaar lang op een stal gestaan met gemiddeld 60 paarden ik ken er ook geen 1 die het doet.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:09

Toch wel grappig de reacties. Een man moet zijn eigen ook schoonmaken, die wordt ook niet uit zichzelf schoon. Waarom dan bij een paard niet? Zeker als je die vellen ziet hangen en merkt wat voor geur en vrij komt, dan lijkt het me vanzelfsprekend dat je dit onderhoudt!
De boon maak ik alleen handbreedte schoon, verder ga ik niet.

En omdat mensen op grote stallen het niet bij anderen ruinen zien gebeuren, betekend het niet dat dit niet gebeurd. Ik zie het ook nooit wanner merries schoon gemaakt worden en ik schreeuw het ook niet vd daken. Wij staan verstopt op de wasplaats :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:27

@jotoma: mooi verwoord. Ik had de vergelijking bij een man ook willen maken, maar vond het té :o
@patricia: dan heb je het dus duidelijk niet goed gedaan en vooral ook niet diep genoeg.
@leonie: er hoeft door jou ook geen (extra) troep in te komen. De natuur zorgt van zichzelf al dat de troep zich er in op hoopt.
En dat het op handelsstallen niet gebeurt is vrij logisch, a. een rotklus en b. hoelang staan paarden daar nu helemaal.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:32

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:34

Nee, ik ga dat niet op zaterdag ochtend doen als er allemaal mensen op stal zijn :')
Ik doe dat het liefst op een avond als er niemand anders op stal is, zodat niemand het ziet :o

Die van mij schacht heel makkelijk en snel uit, dus dat is wel makkelijk schoonmaken. En hij vind het nog lekker ook, dat is ook een van de redenen dat ik het liever doe als niemand kijkt, omdat hij het serieus lekker vind :? )

Gewoon van tijd tot tijd de 'korsten' eraf halen met een natte spons of babydoekjes en af en toe de koker van binnen schoonmaken.
Ziet er schoner uit(aangezien ik ook grondwerk/vd doe en dat ding dan alle kanten op zwiept) en is een stuk frisser!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:41

Jotoma schreef:
Toch wel grappig de reacties. Een man moet zijn eigen ook schoonmaken, die wordt ook niet uit zichzelf schoon. Waarom dan bij een paard niet?

Misschien omdat het geen mens is maar een paard?
Ik heb altijd adviezen gehad om eraf te blijven en dat gaat al 12 jaar goed. Als er een reden voor zou zijn zou ik het natuurlijk schoonmaken maar die reden is er niet. Ik heb weleens van mensen gehoord dat gun paard een ontsteking in de koker had en dat was dan héél toevallig net na een schoonmaakbeurt!