hennepstrooisel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaffez

Re: hennepstrooisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:17

In het verleden ook Hemperade gebruikt, maar circa 3 jaar geleden overgestapt op Hempbed... iets grotere zakken en het belangrijkste goedkoper dan Hemperade. Ik gebruik nu Hempbed met Eucalyptus olie toegevoegd, gewoon omdat ik het lekker vind ruiken :D. In een lege stal gaan 4 balen strooisel (een dikke laag van ongeveer 10 cm) en dagelijks de drollen eruit halen. De natte plek gaat er wekelijks eruit (soms 2x per week en dat is afhankelijk van het weer) en dan weer bijvullen met een nieuwe baal en het schone/oude strooisel er overheen strooien.

Soms gooi ik een plak stro in de stallen en daarop het hooi, maar altijd op de grond. Hooi wat ze niet lekker vinden smeren ze door de stal, maar anders zijn het net stofzuigertjes en is in de ochtend alles netjes opgegeten.

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:22

Vientje schreef:
Ik vind het maar niks. Bij ons wordt het nu tijdelijk gebruikt, in verhouding tot het normale stro vind ik de stallen vele malen viezer en minder prettig ruiken. Ondanks dagelijks mest/volgezogen urineplekken verwijderen en regelmatig verse hennep erbij! Qua aanvegen is het ook vervelend spul, een mooi schone stalgang/erf kost enorm veel moeite.
Daarnaast vervelen de paarden zich wanneer ze binnen staan, aangezien het spul niet eetbaar is. Als tussenoplossing staat de mijne nu op hennep als onderlaag met stro eroverheen om te knabbelen, maar dat is qua uitmesten vervelend natuurlijk.

Ik zal blij zijn als het spul op is en alles gewoon weer terug gaat op stro :)

Vientje, kan het zijn dat er te weinig in de stallen wordt gebruikt? Bij mij liggen er 4 balen in en als ik de natte plek eruit haal dan veeg ik eerst het schone er grotendeels af en met een mestschep haal ik de plek eruit... na een week is deze helemaal rood aan de onderkant (betonvloer). Maar blijft de bedding mooi intakt, dan ruik ik de urine en amoniakgeur niet bij mij in de stallen... maar de laag die in de stallen ligt is belangrijk.

Klopt, ik gooi ook een plak stro voorin de box... hebben ze wat te doen als ze op stal staan.

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:24

Kaspar schreef:
Ik zweer erbij.
Het neemt super vocht en luchtjes op, altijd frisse stallen, droog en stevig ligbed.
1x per week schep ik de natte plek eruit, dagelijks mest en 1 pak per week opstrooien.
Ik gebruik hempbed.
Nadeel vind ik de prijs, het is wat duurder als vlas.

Vlas en strokorrels heb ik ook geprobeerd. Stalen stonken veel meer en waren veel sneller nat. Voor mij geen uitstapjes meer naar een ander product. Dit bevalt tot nu toe het beste.

Kasper, waar haal jij je Hempbed dan? En wat betaal je ervoor? Ik betaal € 4.80 voor Hempbed zonder Eucalyptus en € 4.95 met Eucalyptus... in baaltjes van 15 kg

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 20:44

ow??? dat is een mooi prijsje! waar haal je het vandaan? ik vind het tot nu toe prettig werken bij de ruin maar niet bij de merrie..... ik denk dat ze te druk is in de stal. iedere dag ligt achterin een enorme berg hennep en poep.... de rest van de stal is leeg... de ruin houdt zijn stal echt super schoon!!! morgen voor het eerst wat natte plekken eruit halen. het ligt dan een week.

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:07

suuzepuus schreef:
ow??? dat is een mooi prijsje! waar haal je het vandaan? ik vind het tot nu toe prettig werken bij de ruin maar niet bij de merrie..... ik denk dat ze te druk is in de stal. iedere dag ligt achterin een enorme berg hennep en poep.... de rest van de stal is leeg... de ruin houdt zijn stal echt super schoon!!! morgen voor het eerst wat natte plekken eruit halen. het ligt dan een week.

Ik heb ook van die verschillende paarden hoor Suuzepuus! En dan is dat best irritant, maar om terug te zetten op stro... nee, dat is geen optie. Mijn afvalbult weer vele malen groter, veel meer stinkerij van ammoniak/urine en ook nog vaker uitmesten.

Ik haal het bij Stoeterij Welfare in Buinerveen (www.stoeterijwelfare.com), woon je te ver weg dan kunnen ze het ook nog laten afleveren.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 01:27

Het moet waarschijnlijk eerst een vastere laag worden bij je merrie. Laat het een poosje liggen en hark het alleen glad. Soms duurt het langer omdat ze er niet in plassen, tenminste als je het in een schuilstal hebt liggen. Onze pony's gaan juist in de hennep plassen. Ik heb dan een nattere plek en die haal ik wat vaker weg. Van stank hebben wij nooit last. Je kunt zelf ook eucalyptus sprayen in een spuitfles. Een flesje etherische olie kopen en een paar druppels in een spuitfles water doen.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:23

Kaffez schreef:
Kaspar schreef:
Ik zweer erbij.
Het neemt super vocht en luchtjes op, altijd frisse stallen, droog en stevig ligbed.
1x per week schep ik de natte plek eruit, dagelijks mest en 1 pak per week opstrooien.
Ik gebruik hempbed.
Nadeel vind ik de prijs, het is wat duurder als vlas.

Vlas en strokorrels heb ik ook geprobeerd. Stalen stonken veel meer en waren veel sneller nat. Voor mij geen uitstapjes meer naar een ander product. Dit bevalt tot nu toe het beste.

Kasper, waar haal jij je Hempbed dan? En wat betaal je ervoor? Ik betaal € 4.80 voor Hempbed zonder Eucalyptus en € 4.95 met Eucalyptus... in baaltjes van 15 kg

Ik laat het bezorgen door Souman Agro. Geen idee wat ik laatste keer betaald hebt, ik koop altijd enkele pallets tegelijk voor het hele jaar. Ook 15 kg met eucalyptus.
Duur vond ik het iig niet.

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:40

:) omdat je schreef 'Nadeel vind ik de prijs', daarom vroeg ik mij af wat je er voor moest betalen....

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:05

@Kasper, heb niet altijd tijd om zelf te halen en dan laat ik bezorgen. Ik heb de prijzen eens vergeleken tussen Souman en Welfare. Maar bij Souman zijn de prijzen excl. BTW en bij Welfare incl. BTW... scheelt toch snel een paar Euro's per pallets, dan blijf ik wel van de service van Welfare gebruik maken :)l

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 07:01

Ik heb net een offerte gevraagd bij Welfare. Ik kan ze 20 km verderop halen bij een BB maar weet de prijs daar niet van. Weet iemand wat de BB vraagt per pak/pallet ?

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:11

Eb01 schreef:
Ik heb net een offerte gevraagd bij Welfare. Ik kan ze 20 km verderop halen bij een BB maar weet de prijs daar niet van. Weet iemand wat de BB vraagt per pak/pallet ?

Afgelopen vertelde iemand aan mij € 7,95 bij Welkoop, is BB niet van dezelfde organisatie?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:18

Eigenlijk is het wel een beetje vreemd. Beide fabrieken zowel voor Hemparade en die van Hempbed zitten in Oude Pekela.
Af fabriek maakt de prijs niet heel veel uit.
Welfare is inderdaad goedkoop.
Daar kunnen de Boerenbond en de Welkoop niet tegenop.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:27

Ook hier een heel tevreden gebruiker van Hempbed met eucalyptus. Vooral in de periode dat mijn paard moest revalideren omdat hij een gebroken knie had was het geweldig als bodem. Dit gaf hem voldoende grip om op te staan in tegenstelling tot stro. Verder is het stofvrij, fijn voor de stofgevoelige paardjes en heb je veel minder mestafval liggen.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:40

Dat laatste, minder mest is voor ons heel erg belangrijk. Wij hebben 25 paarden/pony's en ook nog schapen en een bok en dan ligt er toch een mestbult elk jaar. Met hennepstrooisel is dit zo ontzettend veel minder. En het is inderdaad fijn dat paarden meer grip hebben bij het opstaan, ook dat is bij ons heel belangrijk ivm de oudjes. Bovendien vind ik dat ze een veel zachter bed hebben dan van stro.
Wij zijn in elk geval heel tevreden gebruikers.

Nu gebruiken we dus Hemparade, maar als we met Hempbed een goede prijsafspraak konden sluiten, dan zou het dus voor ons niet veel uitmaken bij wie we kopen. Het product is hetzelfde. Wij halen het zelf op en aangezien de beide fabrieken in dezelfde plaats zitten, is de prijs voor ons doorslaggevend.

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:11

Hebben jullie last van vraat? De zakken strokorrel werden hier massaal opengeknaagd :-(

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:14

[quote="Kaffez"

Afgelopen vertelde iemand aan mij € 7,95 bij Welkoop, is BB niet van dezelfde organisatie?[/quote]
Oei da's veel. Jammer, ik had het prima kunnen halen maar nu is bezorgen waarschijnlijk goedkoper

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:34

Hempbed is inderdaad te bestellen via http://www.stoeterijwelfare.com/.

Bedrijven kunnen via http://dunagro.nl/ bestellen.

Hempbed wordt geleverd in zakken van 15 kilo. Hemperade 14 kg. Dus mocht je prijzen vergelijken dan moet je hiermee wel rekening houden. Hempbed met eucalyptus ruikt heerlijk :D .

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:44

Eb01 schreef:
Hebben jullie last van vraat? De zakken strokorrel werden hier massaal opengeknaagd :-(

Je bedoelt door muizen? :D In het verleden had ik veel muizen in de stal, maar sinds ik dus Hempbed met Eucalyptus gebruik is dat jammer genoeg (op één of twee na) weg. De geur van Eucalyptus vinden ze op de één of andere manier niet lekker.

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:51

Oh echt? Dat zou super zijn. Dat vind ik een nadeel aan de strokorrel. De muisjes vinden het g.e.w.e.l.d.i.g. Wat een rotzooi werd dat. Ik zat al te denken aan opslagtonnen ed. Nu maar hopen dat ik het voor een redelijke prijs kan kopen.

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:47

2 pallets maandagavond besteld en woensdagochtend geleverd. Supersnel. Ik heb 6 pakken in stal van 4x4 gegooid. Eerste meter strooi ik nooit op dus precies 1 pak per 2 m2. Hooi in de haybar. Ik ben benieuwd hoe het bevalt. Het ruikt igg heerlijk.
Als iemand interesse heeft in enkele baaltjes in M-Limburg: stuur maar PB.

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:48

Het ligt er nu een week in. Zojuist natte plek verwijderd maar nog niets bijgestrooid. Fijn spul. Ik was met strokorrel erg tevreden maar dit bevalt nog beter. Lekker los, zacht bed en minder stoffig. En nog geen vraat gezien aan mijn zakken :) Ik kan nog geen nadeel ontdekken.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:59

Waar bestellen jullie dit incl thuisbezorgen? Ik ben opzoek naar de voordeligste aanbieder, het scheelt her en der nogal zag ik.

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:00

Ik heb het bij welfare besteld. Bezorgkosten hakken er wel in maar desondanks goedkoper dan BB

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:30

Kaspar schreef:
Waar bestellen jullie dit incl thuisbezorgen? Ik ben opzoek naar de voordeligste aanbieder, het scheelt her en der nogal zag ik.

Heb je al een prijs opgevraagd bij Welfare? Transport maakt het duur. Wij halen het daarom op, maar dat kan niet iedereen.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 01:13

Bij welfare staan prijzen op de site zag ik.
Was eigenlijk benieuwd of het nog voordeliger kan ergens