verdorie...stomme rothooi!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:25

GamblersCup schreef:
En dat klopt dus niet. Het kan in grotere mate absoluut wél kwaad. Hoesten of niet, slechte balen weg! Een goede leverancier wisselt ze ook gewoon om. Tenzij er gaten in zitten.

In grotere maten.. het gaat hier om 1 baal! En zoals gezegd gaat het schimmel wat met het oog te zien is eraf.

Jasmijn159

Re: verdorie...stomme rothooi!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:29

Het is geen probleem om de rest van de baal wel te voeren, nadat je het beschimmelde deel ruim verwijderd hebt. Eventueel nog aanwezige schimmelsporen gaan dood in het maagzuur van je paard.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:30

Knollboll schreef:
GamblersCup schreef:
En dat klopt dus niet. Het kan in grotere mate absoluut wél kwaad. Hoesten of niet, slechte balen weg! Een goede leverancier wisselt ze ook gewoon om. Tenzij er gaten in zitten.

In grotere maten.. het gaat hier om 1 baal! En zoals gezegd gaat het schimmel wat met het oog te zien is eraf.

Als jij een hele baal schimmel hooi voert is dat toch in grotere maten...
Die paar plukjes die voor ons op het oog te zien zijn is niet alles. De rest van de schimmel zien wij gewoon niet.

TS, ik zou je leverancier bellen om het probleem te bespreken en de oorzaak te achterhalen.
Een goede leverancier heeft en in elk geval geen probleem mee om het pak om te ruilen

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:38

detos240 schreef:
Kleine of grote balen? Wij hebben ook wel eens wat schimmel erin zitten en dan is het grootste gedeelte nog wel goed. Hoef je toch niet de hele baal weg te gooien?
En zijn er geen gaatjes in gekomen tijden de opslag bij jou? (Kan ook door dieren gedaan zijn) Heb je er dan bij jou thuis b.v. een dekkleed overheen liggen? Dan kunnen er ook geen beesten bij.

Klopt, wij hebben een melkveebedrijf en dus veel grote balen kuil en dan hebben we er ook wel bij met schimmel, hebben er vogels kleine gaatjes in gepikt, of katten met hun nageltjes aangezeten.
Als de pakken van het land komen loopt mijn man ze allemaal na om te kijken of er geen gaatjes inzitten, deze worden dan gelijk geplakt met speciale tape, als ze op hun plaats liggen komt er een speciaal kleed overheen om ze te beschermen.
Helaas kunnen ook dan er nog wel eens katten of ratten tussen kruipen.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:46

Vriendin van me had een paard met koliek en de DA dacht wel dat het van het hooi kwam (schimmel in een pak, deel weggegooid maar ook een deel gevoerd). Ik zou alles weggooien of om laten ruilen! Dierenartsen zijn niet goedkoop.......

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:18

gewoon omruilen denk ik?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:47

Jasmijn159 schreef:
Het is geen probleem om de rest van de baal wel te voeren, nadat je het beschimmelde deel ruim verwijderd hebt. Eventueel nog aanwezige schimmelsporen gaan dood in het maagzuur van je paard.

Nee dus. Maar ga vooral door met zuinig zijn, geen goede leverancier zeker, die het gewoon (zoals het hoort) omruilt? ;)

Ik ben benieuwd of TS de baal mag ruilen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:56

Toen ik nog op een stal stond waar we dat zelf moesten regelen, hadden we dat ook soms (n) Toen er ook een paar keer commentaar op gegeven, pas toen er werd gezegd "regelen we het zelf wel" (we kochten het toen via staleigenaresse in die er gewoon op verdiende :')) werd het beter... Maarja... zij voerde wat ik weggooide gewoon nog aan (pension)paarden (n)

Ook een reden dat ik er weg wilde... :S Krijgt je paard gewoon iets wat een ander weggooit (n)

Verder weten ze wel wat ze wel en niet kunnen eten... Een paard at niets meer van der eigen baal, want dat was kennelijk niet goed (op het blote oog niets aan te zien, rook wel muf) maar als ze dan van onze baal wat kreeg, dan at ze het wel :S Dus mjah... Ben er zelf liever te voorzichtig mee...

Nu er geen last meer van... maar persoonlijk ga ik dan liever bij een boertje in de buurt pakjes halen dan zooi voeren :S

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 22:46

bedankt voor jullie suggesties! Ik zal de leverancier op de hoogte stellen dat dit al de 4e baal is. Vorig jaar zaten er meen ik 2 beschimmelde tussen en dan wil ik niet zeuren, maar nu 4 vind ik wat veel...

elkedortmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:50

Je kunt ook gewoon pakjes hooi nemen en ze afspuite n, doe ik ook bij mijn voor stofgevoelige pony

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:53

Klinkt misschien wat als een stomme tip; heb je je kuilpakjes wel afgedekt met plastic of gaaszijl? bij ons op stal hebben we aardig wat katten en poezen(mogen graag klauteren en krabben op de pakken)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:57

Ik had 6 muizenvallen onder de balen. Dat scheelde enorm! Jaar daarvoor ook 4 balen verrot, ws door muizen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 00:01

GamblersCup schreef:
Jasmijn159 schreef:

Nee dus. Maar ga vooral door met zuinig zijn, geen goede leverancier zeker, die het gewoon (zoals het hoort) omruilt? ;)

zoals het hoort? dat staat nergens beschreven.

ook wij voeren het verder op, ze laten het weleens liggen en dan strooien wij het verder uit op de grond. in/uit loop stal.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 00:06

Ik vond het al zo raar dat ze bij de kinderboerderij hier half schimmel hooi geven, de opslagplaats is niet echt droog, en die hele baal is beschimmeld, maar ze hebben niks anders want het word gedoneerd of zo. Dus ze geven het gewoon. :\

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 00:25

Foto's maken en LID bellen?

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 12:15

@ elkedortmans: ja, voorheen maakte ik het hooi altijd nat, maar ze bleef hoesten. Nu helemaal niet meer dus dat voordrooghooi is prima, maar dan moet het niet beschimmeld zijn -:(-

@ Arjan1983: er ligt een groot stuk zeil overheen, maar daar klimmen de katten onderdoor. Ik zal die eens even goed straktrekken en keien (ja, we zitten in Drenthe :) ) opleggen. Thanx voor de tip!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:24

simone46 schreef:
@ elkedortmans: ja, voorheen maakte ik het hooi altijd nat, maar ze bleef hoesten. Nu helemaal niet meer dus dat voordrooghooi is prima, maar dan moet het niet beschimmeld zijn -:(-

@ Arjan1983: er ligt een groot stuk zeil overheen, maar daar klimmen de katten onderdoor. Ik zal die eens even goed straktrekken en keien (ja, we zitten in Drenthe :) ) opleggen. Thanx voor de tip!

Misschien wat kattenschrik erom heen strooien. Kun je wel halen bij een tuincentrum.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 10:47

GamblersCup schreef:
Jasmijn159 schreef:

Goh, wil je mij dan uitleggen hoe dit werkt?

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:36

Ik heb bij mijn huidige hooileverancier nog nooit problemen gehad en als er een gat in zit bij hem geeft ie ze al niet mee en balen waarover hij twijfeld blijven daar ook....als ik wel een slechte zou hebben ooit krijg ik gewoon een nieuwe....

wat wel zou kunnen is dat er te weinig plastic omzit en het gras te nat in pak gekomen is...heb ik vroeger bij pensionstal vaak gehad....meer als helft kunnen weggooien....man aangesproken die ze in pakje drukte en jaar erna met meer plastic lagen erom geen problemen meer gehad....tel de laagjes maar eens en vergwlijk dat eens met balen van kennissen ....vaak verkeerde zuinigheidvan levetancier of gtondwerker...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:51

Tip voor opslag. Laat er ruimte tussen zodat ongedierte zich er geen weg tussendoor hoeft te knagen. Tip van onze leverancier. Eerste jaar had hij de rollen dicht tegen elkaar gezet met als gevolg veel gaten. Jaar er op ruimtes er tussen gelaten en geen gaten.

wij plukken de schimmel ook weg ( als het niet teveel is). Als het bij openen al een slechte baal is gaat ie retour maar bij een enkel plukje schimmel niet.

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 16:28

karev schreef:
Tip voor opslag. Laat er ruimte tussen zodat ongedierte zich er geen weg tussendoor hoeft te knagen. Tip van onze leverancier. Eerste jaar had hij de rollen dicht tegen elkaar gezet met als gevolg veel gaten. Jaar er op ruimtes er tussen gelaten en geen gaten.

wij plukken de schimmel ook weg ( als het niet teveel is). Als het bij openen al een slechte baal is gaat ie retour maar bij een enkel plukje schimmel niet.

goeie tip, thanx!