Waarmee poepbillen schoonmaken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

Re: Waarmee poepbillen schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 07:48

Ohjee ik krijg plaatsvervangend pijn als ik sommige dingen hier lees.. Ijzeren roskam? Flink raggen? Autsj!
Mijn pony heeft ook zeer regelmatig diarree, maar heb hier geen warm water. Ik laat het inderdaad ook opdrogen en dan smeer ik het in met een handcreme, maar babyolie lijkt me inderdaad nog beter. Het wordt dan zacht en dan haal ik ht met de hand er een beetje uit. Nog niet de ideale manier gevonden, maar het zit zo dicht op de huid daar dat roskammen etc echt geen optie is, arme pony!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:39

De langste haren er uit knippen en de rest scheren en kort houden.

Als ze vaker aan de dunne is eens serieus naar het voer kijken of je daar iets aan kunt veranderen.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:35

Onze Tinker heeft er soms ook last van.
Ik probeer altijd eerst om het er uit te borstelen, soms lukt het.
Als hij aangeeft het niet fijn te vinden dan stop ik.
Dan was ik zijn billen met warm water en een beetje groene zeep.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:55

Vervelend is dat ja. Mijn paard had paar maanden terug helaas ook een aantal weken last van diarree (eigenlijk goede mest maar met watermest tussendoor wat dus resulteerde in echte klonten en koek rondom de billen, arm paard), uiteindelijk werkte dit voor ons goed: één keer per week uitgebreide wassessie: warm water met badedas, dat het echt goed schuimt, beetje laten intrekken, beetje wrijven, voorzichtig pulken, uitspoelen en zo vaak herhalen als nodig (heel vaak dus in ons geval, plastic handschoentjes aan te raden maar meestal zat ik uiteindelijk toch wel tot mijn elleboog onder de smurrie omdat ik ook echt in de bilspleet moest kunnen komen), dan afdrogen, tijdje stappen (evt. föhn als je paard dat toestaat en het wil niet drogen) en dan als het echt kurkdroog is flink wat babyolie op de gehele omgeving, met name ook op die lange haren waar het aan plakt. Dan kan je het de dagen erna met babydoekjes bijhouden, omdat het door de babyolie wat minder aankoekt kan je het dan daarmee eraf vegen. Maar na een week ongeveer moet je toch weer aan het wassen. Mijn paard vond dat wassen wel lekker :-) (Idd geen borstel gebruiken of te veel pulken want dat doet pijn, maar gewoon wat vaker met warm schuim insmeren en weer warm uitspoelen, dan kom je er ook.) Was wel veel werk allemaal, het wassen duurde al lang en het drogen dan ook weer. Maar met het koude weer wilde ik haar ook niet met natte billen buiten zetten en bovendien wilde ik de babyolie nog op het schone haar hebben dus dan moet je wel wachten tot het droog is en het dan zsm erop doen. (Gelukkig hadden wij wel warm stromend water.)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:03

elinebakker schreef:
Ohjee ik krijg plaatsvervangend pijn als ik sommige dingen hier lees.. Ijzeren roskam? Flink raggen? Autsj!
Mijn pony heeft ook zeer regelmatig diarree, maar heb hier geen warm water. Ik laat het inderdaad ook opdrogen en dan smeer ik het in met een handcreme, maar babyolie lijkt me inderdaad nog beter. Het wordt dan zacht en dan haal ik ht met de hand er een beetje uit. Nog niet de ideale manier gevonden, maar het zit zo dicht op de huid daar dat roskammen etc echt geen optie is, arme pony!

Hier hetzelfde geval. Pony is ook erg gevoelig bij de billen en wil daar echt geen harde borstel of roskam in de buurt hebben. Krijg het ook niet losgepeuterd... Zit ook een beetje met mijn handen in het haar hoe ik het weg moet krijgen, want wij hebben hier ook geen warm water en het is te koud om nu met koud water te gaan wassen.
Ik lees even mee!

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:06

als het echt lange haren zijn zou ik dat gebied scheren/knippen
en op de huid zou ik vaseline smeren om het vettig te houden dat het niet kan hechten
en om de zooi, die er zit, eraf te krijgen babyolie

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:51

Ingrid_92 schreef:
elinebakker schreef:

Hier hetzelfde geval. Pony is ook erg gevoelig bij de billen en wil daar echt geen harde borstel of roskam in de buurt hebben. Krijg het ook niet losgepeuterd... Zit ook een beetje met mijn handen in het haar hoe ik het weg moet krijgen, want wij hebben hier ook geen warm water en het is te koud om nu met koud water te gaan wassen.
Ik lees even mee!

vd week vond ik het ook te koud om te wassen. De merrie heb ik laten rennen met de andere 2 en daarna lang gestapt. Door het bewegen, dus warmte van binnenuit was daarna alles droog. Met een zo een rubberen handschoen kun je dan heel goed alles wegborstelen zonder pijn te doen.Als je daarna uirzafel gebruikt, houdt je de huid goed en koekt niet alles zo hard aan.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:56

elinebakker schreef:

Volgens mij bedoelen sommige mensen hier de grote hammen billen met poep vlekken.. en heeft TS het meer over het zachte gedeelte tussen de billen :P

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:11

Ja inderdaad wat bovenop zit zegmaar kan prima met de roskam, maar tussen z'n billen hoef ik dat echt niet te proberen!
De babyolie hoor ik hier vaker, ga ik dat ook maar eens proberen! Heb al wel geknipt maar misschien ook maar een thermoskan warm water mee, soppen, scheren en dan insmeren met babyolie..?

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:16

Mijn verzorgpony zit onder de stront vlekken...
hoe krijg ik die goed weg.? ik vind nu beetje sneu om haar helemaal te wassen...
iemand tips?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:19

het lijkt mij in veel gevallen hier beter om eerst eens de oorzaak van die vieze billen te achterhalen.Een paard is namelijk wat poep betreft geen koe ;)

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:41

Shariell schreef:
hoe krijg ik die goed weg.? ik vind nu beetje sneu om haar helemaal te wassen...
iemand tips?

er bestaat droogshampoo ;)
daarmee zul je het ver weg krijgen of gewoon staart/manenspray dat werkt ook goed :)

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:45

Mendy1984 schreef:
Shariell schreef:
iemand tips?

er bestaat droogshampoo ;)
daarmee zul je het ver weg krijgen of gewoon staart/manenspray dat werkt ook goed :)

Owja :) dankjewel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 20:15

Nou, hier gewapend met een emmer warm water, spons, handschoentjes en Melkmeisje milde bad / douche schuim een pony met een appeltje gelokt en snel een halster omgedaan en vastgezet.

Eerst met de tuinslang met koud water ( :(:) ) even goed nat gemaakt tussen billen en uier om het vast wat te laten weken terwijl ik mijn handschoentjes aandeed :P

Vervolgens een klodder van dat spul ingemasseerd en ik kon eigenlijk al meteen wat klonters eruit wrijven / pulken dus dat eerst maar gedaan, toen nog een poosjes zitten wrijven met de spons met lauw water, nog een paar keer gespoeld met de tuinslang, de staartwortel ingemasseerd en afgesponsd en afgespoeld en toen nog de staart en achterbenen ook maar even een wasbeurtje gedaan en de staart goed uitgekamd.

Volgens mij is het aardig schoon zo, voor een modderig buitenpaard dan hè :P

Morgen eens kijken of ik nog wat anti-klit in de staart zal spuiten, nu ik daar toch mee bezig ben geweest... :)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:10

Ik ben net ook bezig geweest! Had een ouderwetse kruik mee met warm water. Met shampoo en een doekje wat gesopt, daarna goed gedroogd, beetje geschoren en ingesmeerd met een vette crème. Morgen bij daglicht maar even naar het resultaat kijken want daar was het net te donker voor :=

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:16

Ik heb er ook een met poepbillen :') Tot nu toe nog alleen geprobeerd met een borstel. Wel 1 keer gewassen met zeep maar ik heb geen tijd (of zin :o ) om dat iedere keer te gaan doen.

Hoe werkt dat met de babyolie? Is het een soort vervanging voor normale zeep? Of komt daar geen water aan te pas?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 21:23

Scheren wilde ik eigenlijk maar niet aan beginnen, krijgt dat arme beest straks nog geïrriteerde schurende stoppels in haar bilnaad :P

En ze heeft dit nooit dus laten we even duimen dat het bij 1 keer blijft :P

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:31

Ik heb nu het pluis wat weg tussen z'n billen en aan de zijkanten op 9mm, geen irriterende stoppels dus :)

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:40

Riannetjehh schreef:
Ik heb er ook een met poepbillen :') Tot nu toe nog alleen geprobeerd met een borstel. Wel 1 keer gewassen met zeep maar ik heb geen tijd (of zin :o ) om dat iedere keer te gaan doen.

Hoe werkt dat met de babyolie? Is het een soort vervanging voor normale zeep? Of komt daar geen water aan te pas?

gewoon met babyolie insmeren geen water
als de huid/haar vet word kun je het vuil er vanaf poetsen

anais

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:43

Babydoekjes of warm water met groene zeep.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:15

Mendy1984 schreef:
Riannetjehh schreef:

gewoon met babyolie insmeren geen water
als de huid/haar vet word kun je het vuil er vanaf poetsen

Oh okee bedankt! Ik ga het uitproberen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:26

Ben ik nou zo simpel of maken jullie het jezelf moeilijk??

Even los van de opmerking van o.a. DD; wat is de oorzaak??
Mijn paard heeft het af en toe, als de verhouding voer/nattigheid (bij regenweer, bijvoorbeeld) niet helemaal lekker is, dat ie vieze billen heeft. Gewoon warm water (serieus warm water, 30°C) een washandje en boenen maar; gaat erg vlot. Staart dompel ik in een emmer met datzelfde warme water, twee of drie keer is voldoende om de boel acceptabel schoon te krijgen.

TS heeft een merrie, als ik het goed begrijp? Ligt er een deken op? Zo ja, heb je dan een touwtje/band achterlangs of met kruissingels naar voor? In het eerste geval; weet je zeker dat je merrie niet over dat lintje plast, waarna de urine via de benen naar beneden loopt. Dat zie ik bij sommige merries op stal gebeuren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 10:37

Nope, geen deken of niks, hebben een inloopstal gebouwd en daar doet ze het prima mee.

Is de eerste keer dat ze zo'n strontkont had en hopelijk voorlopig ook de laatste keer :P