Hoe lang in de stapmolen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:19

VEGASS schreef:
Hallo bij ons op stal is er een stapmolen. Het is nu winter dus de wei is dicht en ik rijdt mijn paard iedere dag een uur. S middags doe ik hem dan. Nog in de stapmolen voor een beetje xtra beweging en afleiding. Vraag me af of drie kwartier dan te lang is... Om de tien minuten draait hij de andere kant op...en prima bodem.

Vegass, een paard is een sociaal kudde- vlucht- en bewegingsdier. Je kunt zo'n dier niet opsluiten in een stal, met nog niet eens 2 uur beweging per dag. Dat is gewoon veel en veels te weinig.
Is er geen paddock waar hij, liefst met soortgenoten, naar buiten kan?

VEGASS

Re: Hoe lang in de stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 10:14

jeetje iedereen bedankt voor jullie meningen, alhoewel sommige zeer kwetsend zijn, en van mensen die de situatie erg moeilijk in kunnen schatten blijkbaar. Ik stond eerst bij een stal, waar ze maar een half uur per dag in de paddock konden, en zomers maar een uurtje op de wei. Stal was vijf minuten van mijn huis vandaan. Vond dat erg zielig voor mijn paard, (terwijl op die stal ik daarnaast ook nog iedere dag een half uur met hem ging lopen en er mensen waren die alleen maar een uur reden per dag wat ik natuurlijk ook doe) Ik was daar tussen de 50 eigenaren echt 1 van de betrokkenste eigenaren die het meest met zijn paard deed. Ik heb nu dus een stal gevonden, verder weg, waar ze zomers zes uur per dag op de wei gaan, en als ik kom vind hij het ook weer heerlijk om zijn stalletje in te gaan die dan lekker opgestrooid is en waar hij voer krijgt en 3 x per dag hooi, er is een stapmolen en er zijn drie paddocks. Hij wordt nu dus iedere dag 1 uur getraind, drie kwartier tot uur stapmolen en staat ook nog 1 tot 1.5 uur in de paddock, net hoelang dat mogelijk is. Met een ander in de paddock gaat helaas niet. Is aan allebei zijn voorknieen geopereerd vanwege een klap van een ander daarop, dus hij gaat alleen, maar met een schrikdraadje ertussen met andere paarden ernaast. In die paddock staat hij alleen maar ergens te koekeloeren, vandaar dat dat niet echt beweging is. Ik hoop dat iedereen met zijn afkrakende advies nu zijn snater houdt over dierenmishandeling, want geloof me, ik zie paarden die het veeeeeeeeeeeeeeeeeel slechter hebben, mensen met paarden die lekker een fiets zouden moeten kopen. Maar gelukkig zijn er ook mensen die iets genuanceerder hun mening kunnen uiten. Die mensen bedankt. Verder denk ik dat het niet geestdodend is, stapmolen ligt naast de wei met geitjes erin, kippen kakelen daar en als hij op stal staat denk ik dat het even een welkome afleiding is, maar het blijft altijd moeilijk om in te schatten hoe een paard dit ervaart. Ik denk dat hij het wel leuk vind ff de benen strekken. En stapmolen draait om de tien minuten de andere kant op, en ligt een goede zandbodem in die gedraineerd is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 10:20

Paddock hoeft ook niet beweging te zijn, maar paddock biedt wel de mogelijkheid aan tot beweging. Stapmolen biedt immers ook geen plek om rustig te rollen, biedt enkel dwingende beweging.

Ik zou toch kijken of je met stalgenoten kan afwisselen; als stalgenoot A op stal is, dat zij jouw paard en d'r eigen paard buiten gooit (in aparte paddocks) en wanneer jij op stal bent gooi jij je eigen paard en stalgenoot A's paard de paddock in.

Als ie aan allebei z'n voorknietjes is geopereerd snap ik dat je voorzichtig ermee bent, maar als je d'r een uur per dag mee kan trainen kan die ook met een ander in de paddock 'koekeloeren'. In de stapmolen kunnen ook genoeg ongelukken gebeuren..

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 10:27

hhm misschien een half uur een stap molen lijkt me erg saai,
Mijn paardeb lopen op een 5 hectare weide,
en die lopen niet in de stapmolen maar op weide en staan maar 16 uur per dag op stal is als nog veel liever minder maar de paarden zijn het na 8 uur beu op de weide dan staan ze voor het draad haha,
de 2 jonge pony's staan samen in een stal en je ziet ze echt opvrolijken nu ze met zijn 2en op stal staan,
mijn paarden zitten goed in hun vel en zien er heel goed uit, sommige zijn zelfs ietswat aan de dikkere kant,

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 10:35

je moet inderdaad rekening houden met de mogelijkheden van de stal... Hier staat de buitenpiste onderwater, de paddock is modder tot aan de knieën, weides zijn gesloten in de winter, geen stapmolen... Kan momenteel niet rijden met mijn paard omdat ik recent geopereerd ben... Ik ga elke dag naar mijn paard en ga er een uur mee aan de hand wandelen/grazen, als het een paar dagen droog geweest is en de paddock is 'te doen' dan kan hij nog even los of kan ik longeren... Je moet er gewoon proberen het beste van te maken, gezien de situatie... Paard verhuist zaterdag naar een nieuwe stal, waar ze in de winter wel op de weide kunnen enzo...

Ik ben zelf geen fan van stapmolens, tenzij ze groot genoeg zijn en de ondergrond heel goed is... Maar het is inderdaad een goed alternatief :) 3 kwartier vind ik prima gaan, op de stoeterij waar ik werkte stonden ze bijna 2 uur in de stapmolen :) vond ik persoonlijk te lang (hoeven sleten fout af), maar dat was buiten rijden/longeren de enige manier om de sportpaarden uit de stal te halen...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 10:46

Mijn paard gaat 's ochtends een half uurtje in de molen, en dan het land op. Moet wel eerlijk zijn dat mijn paard er op het moment op het land geen hol aan vindt. Steeds meer eigenaren houden hun paard binnen met dit kakweer, dus veel vriendjes zijn er niet. Lopen is glijden geworden op natte klei. En gras staat er ook bijna niet. In de zomer moet ik 'r aan het eind van de dag achter uit het land trekken, nu staat 'ie al na een paar uurtjes een beetje bij het hek te hengelen. Helaas heeft mijn paard een 'gemeen' baasje, en moet ze toch naar buiten. Maar als ze het echt zat is neem ik 'm mee naar binnen. En dan 's avonds nog aan het werk.

Ik vind de zomers ook leuker, als paarden de hele dag lekker op een mooie groene grasmat kunnen spelen. In de winter is het bij ons echt behelpen... En eerlijk is eerlijk, als het echt sneeuwt of vriest, dan moet mijn paard het die dagen ook doen met alleen stapmolen en rijden. Dan zijn de paddocks bevroren, en de weilanden spekglad. Sorry paard!

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 14:10

ja aneska zo is het, de winter blijft behelpen, maar we maken er maar het beste van. en chelle dora, zo doe ik het ook. S morgens doe ik pony a en b in de stapmolen, ik rijd dan mijn paard. Smiddags doet pony a mijn paard in de molen en pony b doet hem zo lagn mogelijk naar buiten in de paddock, maar ja we staan met 30 paarden en hebben 3 paddocks....dus ene x kan die drie uur en andere x een half uuur. Hup gauw weer naar de zomer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:14

VEGASS schreef:
ja aneska zo is het, de winter blijft behelpen, maar we maken er maar het beste van. en chelle dora, zo doe ik het ook. S morgens doe ik pony a en b in de stapmolen, ik rijd dan mijn paard. Smiddags doet pony a mijn paard in de molen en pony b doet hem zo lagn mogelijk naar buiten in de paddock, maar ja we staan met 30 paarden en hebben 3 paddocks....dus ene x kan die drie uur en andere x een half uuur. Hup gauw weer naar de zomer

Tja is hier ook zo, volgens mij goed minimaal 60 paarden met 3 paddocks.. Is even behelpen maar als je het slim aanpakt staan ze uren buiten, zelfs de mijne :) Alleen ja het is wel even timen op welk tijdstip je komt...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:21

Is het een open stapmolen? Dat scheelt ook wel, is het niet zo saai en kunnen ze een beetje rondkijken.
Zou gewoon eens je paard in de stapmolen zetten en dan elke zoveel minuten even gaan kijken. Merk je dat ie knorrig wordt dan is ie het blijkbaar zat.
Vind 10 minuten dezelfde kant op wel lang, beetje eenzijdige belasting wordt het dan. Dan zou je in elk geval een veelvoud van 10 minuten moeten doen, dat ie even lang op links als op rechts loopt. Vergeet dat dus vooral niet mee te nemen.

Verder kan ik me niet helemaal vinden in het randstadverhaal, hier in Delft zijn er voor mij op fietsafstand twee stallen met 's winters hele dag paddock en 's zomers 24/7 weide. Als ik wat meer zin zou hebben om te fietsen ( :+ ) is er nog eentje op fietsafstand met 's winters paddockgang naar roulatie (beetje puzzelen met stalgenoten dus) en 's zomers 24/7 op het land ook. En dat zijn degenen die ik ken, er zijn er meer :)

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 21:15

nou ik sta in de buurt van Dordrecht en weinig mogelijkheden.....ik sta daar best goed nog. ...en stapmolen draait op beide kanten hetzelfde aantal minuten..en als ik kijk loopt hij vrolijk in de rondte....vooraan tegen het hek, dus wordt niet vooruitgeduwd. Ik hou het op half uur a drie kwartier, anderhalf uur paddock per dag en uur rijden....tot het weer heerlijk zomer wordt.

Lariisz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:46

Bij ons op stal gaan ze ook een uur in de stapmolen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:15

45 minuten kan prima, als je daarnaast nog lekker wat anders doet