Hoort dit wel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:54

Ehm je kan foto's maken en die bij de dierenbescherming neerleggen bv ernstige mok een paard wat dunner is en overzichtfoto's en d hoeven die scheuren. En gewoon de politie bellen?

Maartje1990

Re: Hoort dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:13

Wie zegt dat er sprake is van mok? En ''wat dunner'', mijn paarden zijn nu ook ''wat dunner'', zeker mijn jaarling, die hoort ook niet dik te zijn :+ De hoeven van mijn jaarlinger zijn ook best een lange tijd te lang en gescheurd geweest, simpelweg omdat ze de hoefsmid niet gewent was. Natuurlijk is écht te lang niet goed, maar beetje brokkels dat kan niet heel veel kwaad.

En er is dus een heuvel? Nou, prima hebben ze een plek om droog te staan dus. Lijkt mij een beetje onnodig om hier de politie of de dierenbescherming voor te gaan lopen bellen. Prima, paarden lekker buiten in de wei. Al die arme paarden die nu helemaal of bijna 24 uur per dag opgesloten zitten in een stal, dáár zou de dierenbescherming voor moeten worden gebeld. Niet voor deze paarden.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 00:18

Maartje1990 schreef:
Wie zegt dat er sprake is van mok? En ''wat dunner'', mijn paarden zijn nu ook ''wat dunner'', zeker mijn jaarling, die hoort ook niet dik te zijn :+ De hoeven van mijn jaarlinger zijn ook best een lange tijd te lang en gescheurd geweest, simpelweg omdat ze de hoefsmid niet gewent was. Natuurlijk is écht te lang niet goed, maar beetje brokkels dat kan niet heel veel kwaad.

En er is dus een heuvel? Nou, prima hebben ze een plek om droog te staan dus. Lijkt mij een beetje onnodig om hier de politie of de dierenbescherming voor te gaan lopen bellen. Prima, paarden lekker buiten in de wei. Al die arme paarden die nu helemaal of bijna 24 uur per dag opgesloten zitten in een stal, dáár zou de dierenbescherming voor moeten worden gebeld. Niet voor deze paarden.

Ik ga niet niet mijn hand op mijn voorhoofd leggen en zeggen 'Oh my god' maar het is verleidelijk. Dat ze een heuvel hebben wil niet zeggen dat ze hoog en droog staan, integendeel. Ook die prachtige heuvel is zompig en modderig. Niks droog aan. Ik heb er in vastgezeten met mijn benen, dan is er zeker geen 'hoog en mooi droge plek' aan. Dit is, zoals eerder vermeld, echt zwart-wit denken. Enkel buiten is niet perfect voor paarden die niet meer hebben als een moeras als dit, en enkel binnen is ook niet goed.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:21

Lastige casus dit. Zelfs als de omstandigheden duidelijk niet goed zijn, vraag ik mij af of de dierenbescherming het lef (en de politieke ruggensteun) heeft om een dierenarts te kapittelen.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 27-01-14 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:21

Met het beeld dat jij schetst, ben ik nog van mening dat het beter is voor paarden om in die wei etc. te staan dan (ook al is het maar een paar uur) in een stal. Misschien dat het anders is, als ik het zou zien, maar dat betwijfel ik eigenlijk. Maar dan verschillen we gewoon van mening.

Begrijp ik trouwens goed dat jij ongevraagd andermans terrein hebt betreden?

liljebo

Re: Hoort dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 07:11

Maartje, je hebt ook duidelijk een andere mening dat mij en dan de dierenbescherming hier (en dat is hier een onderdeel van de overheid en dus niet te vergelijken met nederland en belgë)

Een paard dient een droge plek te hebben om te staan (en te eten) in de vorm van een paddock of terras en dient een behoorlijke schuilplek te hebben waar het beschut kan staan en droog kan liggen.
Die regels zijn hier gekomen aan de hand van onderzoek naar paardenwelzijn en dus niet klakkeloos verzonnen.

Een dergelijke situatie goed praten omdat het beter is dan ophokken, vind ik persoonlijk best ongelooflijk. Ik ben het volledig met je eens dat ophokken ook niet kan (volledig ophokken zoals je in nederland ziet, is hier net zo min toegestaan; paard dient dagelijks ong 8 uur de mogelijkheid te hebben om zich vrij te bewegen in wei of paddock), maar 24/7 in de modder en zooi zonder beschutting, kan net zo min.

En ja... als een paard zich niet kan bekappen, kunnen hoeven er tijdelijk minder uitzien (als het te erg wordt, is er altijd iets te regelen) en ja, een jong paard kan dun ogen. Maar als alle vier de paarden bv hoeven hebben die niet worden verzorgd (weet niet of het zo is, dus ik zeg ALS) dan is daar geen excuus voor.

En het is maar goed dat er mensen zijn die zich dergelijke zaken aantrekken... te veel mensen kijken de andere kant uit.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:57

Mijn Tinker is ongeveer anderhalf jaar geleden uit het 'wild' geplukt. Ze is nu 10 jaar. Bij de handelaar die haar naar Nederland heeft gebracht, heeft ze enkele weken op stal gestaan, totdat ik haar kocht. Bij mij staat ze 24/7 buiten in een groep met een schuilstal met daarin alleen stro, de hooiruif (onbeperkt ruwvoer) staat buiten. Toch staat mijn paard met slecht weer graag in de schuilstal. De modderweide heeft ze ook geen probleem mee, maar ze gaat er niet in liggen. Wel loopt ze in vrieskou heel af en toe door een ondiepe vijver. :P