Shetlander die graag ontsnapt uit de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knhschick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 15:50

callum schreef:
Er zijn apparaten op accu voor stroomdraad dus dat moet geen probleem zijn die gebruik ik ook. Zorg dat er voldoende stroom op staat en span voldoende lint en goed strak. En alsjeblieft geen prikkeldraad levengevaarlijk.
gewoon 4 of 5 linten boven elkaar spannen met weinig ruimte ertussen en zorgen dat de middelste 2 linten goed onder stroom staan

Heb ik geregeld maar hij kan op de een of andere manier toch nog onder het draad door ...
nu staad hij nog veilig bij een huis , maar binnenkort staad die afgelegen en best wel in de buurt van een weg. En de reden dat ik daar ga staan is vanwege mijn andere paarden die ik daar beter kan bereiden. Maar er is nu in ieder geval een stroom ding van de decathlon geregeld.

Knhschick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 15:51

Lady_Jacoba schreef:
Misschien gewoon op de ouderwetse manier met houten hekken waar hij niet overheen, tussendoor of onderdoor kan? Al is dat waarschijnlijk wel erg duur...

Ja maar dan zit ik met het probleem dat de paardjes het hout gaan eten .. :(:)
haha ;)

Knhschick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 15:53

Bizzybijtje schreef:
Nou, in ieder geval geen draad meer dus. Wat je neer zou kunnen zetten;
1. Schapenraster
2. Houtwallen maken
3. Houten hek
4. Betongaas (dit hebben wij nu)
Onderschat ze niet ;)

mm slim! en waar heb jij het gekocht? ik heb al bij de boerenbond gekeken en bij een andere bouwmarkt maar ben er hellaas nog niet in geslaagd.. :D

Knhschick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 15:54

Sjors schreef:
Een draad waar geen stroom op staat is levensgevaarlijk. Ze hebben echt snel door dat er geen stroom op staat, en dan heeft een draadje niet zo heel veel zin meer natuurlijk :P
Zoals Callum al zegt, koop een stroomdraad apparaat op accu.
En als ze dan er nog door heen gaan, keertje met neus tegen stroomdraad aanhouden. Ben nog niet zo ver gekomen met andere methodes (ijzerdraad in manen vlechten, 10 lagen lint ofso :') ) maar dit heeft wel effect gehad :j

Ja dat is idd al gelukkig geregeld maar moet nu nog kijken of er een manier is om licht ofzo te krijgen .

Knhschick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 15:55

callum schreef:
Ts waar je stond gebruikte ze daar draad of lint. Ik heb bij mijn shetten gemerkt dat ze sinds ik lint heb ipv draad ze niet meer ontsnappen. Heb ik wel 4 linten boven elkaar.

en anders idd betongaas of houten hek

Ze gebruikten er prikkeldraad waar ik dus niet blij mee was en volgens mij ook niet meer toegestaan ofzoiets.. maar mijn pony's bleven er ook meerdere keren aan hangen met hun staart of deken ofzo.

Tabaluga12

Re: Shetlander die graag ontsnapt uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:57

Wij hebben onder de gewone draad nog 2 extra draden gespannen van dat 2 mm (rode) draad. Op 20 en 50cm. Geen shet en minishet die nog ontsnapt :D

Knhschick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 15:57

laetitia schreef:
En is een prikpaal met een hele lange ketting wellicht een idee?

ik ben bang dat die kleine zich zelf ophangt.. t is echt een bandiet!

Knhschick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 15:58

LoveAmadeo schreef:
ohja, we zijn van plan om een hek te maken met betongaas. eronder komen stenen. een soort kinderkopjes. van ong 1 meterhoog

Heb je hier misschien een foto van of voorbeeld?

Knhschick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 16:00

IHN schreef:
er is maar 1 oplossing: verbieden, die shetten!

ik had er ook eentje. Kom ik thuis van werk, geen shet te zien...helemaal in paniek (weg ernaast)...hoor ik ineens gehinnik boven mijn hoofd....staat ie op zolder. Hout was ook nog rot, dus ik zag al 200 kilo naar beneden kletteren...enfin..ding vastgezet en buurman opgehaald (want naar beneden kon ie ineens niet meer natuurlijk).
Ijzeren stalhek sloopte hij ook gewoon.

Nu heb ik weer zo'n monster staan die als ze de kans krijgt overal doorheen gaat. Beestje was er net een dag..had haar bij haar vriendje gezet (Waar ik haar voor opgehaald had, omdat ik dacht dat hij haar miste)...na 1 dag liep madam al onder de benen van mijn Fries door die normaal echt niet zo lief is naar andere merries, maar nu mij stond aan te kijken van: baas, wat heb je nu toch voor een rat opgehaald? Hekjes....zijn er om opengemaakt te worden. En dat ene plukje hooi, wat net buiten bereik ligt is te lekker om te laten liggen, dus ook het draad voor de stal werd elke nacht gesloopt (en mijn tv op de grond gegooid...snik). Maar nu ben ik haar te slim af...ik bleek gewoon nog deuren te hebben, dus die heb ik er weer ingezet. Ik doe elke avond het draadje even ergens omheen slaan, zodat zij het idee heeft dat ze me weer te slim af is en me de volgende ochtend heel blij staat aan te kijken: kijk, baas...heb het weer geflikt! Wat ze niet weet, is dat ze het draadje mag slopen, want er kan verder niets gebeuren daar....en zo komt zij niet op de gedachten om weer door een ander draadje heen te gaan....gaat nu al een kleine maand goed :) (nadat ze voorheen 2 keer voor het hek te wachten stond, tot ze er weer in mocht na haar uitstapje).

Oh! Het zal je maar gebeuren.. Haha en de mijne is maar zoon 65 cm groot en die komt overal onderdoor! ze is ook heel nieuwschierig , ze is ook nog een beetje aan het ontdekken ze is pas 8 maanden oud.

Knhschick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 16:02

Adawi schreef:
Ik ga het even volgen.

Thuis blijft met shet gewoon netjes achter de draadjes. Afgelopen zomer ging hij ook wel eens onder de draadjes door bij de buurpaarden kijken en kwam dan weer terug. Ging verder prima en niemand had er last van.

Maar nu sta ik dus bij iemand anders (tijdelijk) gestald. Het ging 2 weken goed, maar nu staat zijn vriend bij de veulens op het land (groot land met veeel gras) en heeft hij bedacht dat hij daar ook heen wil.
Nu al 3 dagen achter elkaar erheen ontsnapt, ondanks dat hij ook een vriendje op zijn eigen landje heeft. Het grote land is geen optie ivm teveel eten.

Nu staat hij dus tijdelijk op stal, terwijl de rest buiten staat. We gaan morgen extra draadje spannen en komt er tijdelijk koeien stroom op. Hopelijk leert hij het af. Het vervelende is, dat hij met die dikke bos manen en zijn deken gewoon niet zoveel voelt.. En dat hij thuis dus wel netjes blijft staan -O- Thuis zetten is ook geen optie, dan staat hij ook alleen op een te natte paddock.

Tja de mijne gaat ook graag naar het weitje toe van de kwpners er naast .. Maar hellaas vinden de kwpn paardjes m niet zo leuk als zij hun vind! :P

Knhschick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 16:03

kayalover schreef:
Hier ook iemand met shetties die goed zijn in ontsnappen.
Tegenwoordig hebben wij schapengaas met stroomdraad ervoor (zodat ze niet gaan schuren), werkt super!
Op enkele plaatsen hebben wij dubbele lint staan met een hoge lading stroom erop (voor koeien/kalveren), is op accu.

Ik zou zelf nooit voor prikkeldraad gaan, dat geeft echt super snel wondjes. Dit heb ik vaak genoeg meegemaakt met oud prikkeldraad dat nog om de wei stond en dus heeft mijn vader alles weggehaald. Stuk beter en veiliger voor als ze er toch nog doorheen willen.

Klopt de mijne blijft telkens ook met zijn staart hangen.. vooral als hij hierbij probeert te ontsnappen kan het verkeerd aflopen