Staart en manen goed doorkambaar maken zonder siliconen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_xDyan

Re: Staart en manen goed doorkambaar maken zonder siliconen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:07

Smeer je het niet op de staartwortel? Want dat kan hier een oorzaak van zijn... Zo heb ik het zelf namelijk nog niet ervaren

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 19:10

_xDyan schreef:
Smeer je het niet op de staartwortel? Want dat kan hier een oorzaak van zijn... Zo heb ik het zelf namelijk nog niet ervaren

nee hoor, alleen op de staartharen zelf. En dat ging ook een hele tijd goed, totdat opeens de haren aan alle kanten af begonnen te breken.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:13

Maris schreef:
_xDyan schreef:

nee hoor, alleen op de staartharen zelf. En dat ging ook een hele tijd goed, totdat opeens de haren aan alle kanten af begonnen te breken.

Oh... dat is wel raar ja...
Sorry, maar weet daar geen middel voor. Cowboy Magic zou ik zeggen, maar zie al dat daar toch siliconen in blijken te zitten.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:30

liedje89 schreef:
Ik heb altijd begrepen dat de siliconen zelf niet het probleem zijn maar dat je siliconen er alleen uit kan wassen met te agressieve zeep? Siliconen zitten namelijk ook in heel veel make-up producten daar word je huid vaak eerder vetter van dan dat ie uitdroogt...

Nee zelfs agressieve zeep helpt niet, ik heb het dan ook over langdurig gebruik hè, ja klopt dat voor je gevoel het vetter of zachter aan voelt maar dat is het buitenste laagje, maar dat wil nog niet zeggen dat het van binnen uit ook verzorgt, je huid bestaat uit meerdere lagen net zoals je haar, en siliconen gaan alleen om het buitenste laagje zitten.

Dubbeldun, is geen domme vraag hoor, snap wat je bedoeld :) maar je haar bestaat uit 3 lagen, buitenste is de schubbenlaag, daarin zit de vezellaag en in het midden de kern, om een lang verhaal kort te maken, je schubbenlaag kan open of dicht staan, bij gezond haar staat deze dicht, bij beschadigd haar iets open of open waardoor je vezellaag beschadigd kan worden.
Als je kern beschadigd is dan breekt het haar af, de kern van je haar is je basis en moet gezond blijven om niet te breken, klinkt stom maar als je je haar wast gaan je schubbenlaag open staan en dat is normaal, zodat het haar goed gereinigd word want de vezellaag daaronder is een belangrijke laag die zorgt voor de voeding van het haar en om de kern gezond te houden.
Daarom word ook altijd aangeraden een conditioner na je shampoo te gebruiken want daar zitten voedingsstoffen in die de "gaten" in je vezellaag opvullen en daarna de schubbenlaag weer sluiten voor de bescherming.

Xdyan, wat het vervangende middel is zal ik morgen eens opzoeken, weet ik zo uit mijn hoofd zo gauw niet, maar van dat laagje is geen bescherming hoe jij bedoeld, lees maar even mijn uitleg van hierboven.

Ts, dat bestaat :) ik heb het in de salon zowiezo maar zal morgen even opzoeken hoe dat vervangende middel heet van siliconen, is voor jou ook makkelijker zoeken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 20:32

Romy1234 schreef:
Ts, dat bestaat :) ik heb het in de salon zowiezo maar zal morgen even opzoeken hoe dat vervangende middel heet van siliconen, is voor jou ook makkelijker zoeken.

Dank je wel !

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:35

Ook hier geen afbrekende haren met CM.. en volle dikke staart en manen van ca een meter..

Gebruik je toevallig vitamine E en selenium voor je paard? Want teveel aan selenium kan ook haaruitval teweeg brengen.. iets wat ik vorig jaar heb gehad, nadat we gestopt zijn met geven stopte ook de haaruitval

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 20:39

carolina1278 schreef:
Gebruik je toevallig vitamine E en selenium voor je paard? Want teveel aan selenium kan ook haaruitval teweeg brengen.. iets wat ik vorig jaar heb gehad, nadat we gestopt zijn met geven stopte ook de haaruitval

Nou toevallig heb ik daar wel aan gedacht, dus ik heb eens uitrekent hoeveel selenium mijn paard binnenkreeg. Maar dat was echt niet (te) veel volgens mij.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 20:44

Laatst bijgewerkt door Maris op 23-01-14 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:47

Maris schreef:
carolina1278 schreef:

Nou toevallig heb ik daar wel aan gedacht, dus ik heb eens uitrekent hoeveel selenium mijn paard binnenkreeg. Maar dat was echt niet (te) veel volgens mij.

Die van mij kreeg echt maar één grote schep vit e en selenium (de schep die erbij zat en hoorde er eigenlijk twee te krijgen..) en dat was dus al veels te veel.. had elke dag handen vol met haar in de handen.. nadat ik gestopt was met de vit e en selenium ging dat heel snel weer over gelukkig

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 20:49

hoeveel sel zat daar dan wel niet in, dat 1 schep al teveel was ?

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:52

Gewoon de pot van sectoline.. vit e en selenium.. maar als jouw paard geen selenium te kort heeft is elke schep blijkbaar dus teveel..

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:23

Romy1234 schreef:
liedje89 schreef:
Ik heb altijd begrepen dat de siliconen zelf niet het probleem zijn maar dat je siliconen er alleen uit kan wassen met te agressieve zeep? Siliconen zitten namelijk ook in heel veel make-up producten daar word je huid vaak eerder vetter van dan dat ie uitdroogt...

Nee zelfs agressieve zeep helpt niet, ik heb het dan ook over langdurig gebruik hè, ja klopt dat voor je gevoel het vetter of zachter aan voelt maar dat is het buitenste laagje, maar dat wil nog niet zeggen dat het van binnen uit ook verzorgt, je huid bestaat uit meerdere lagen net zoals je haar, en siliconen gaan alleen om het buitenste laagje zitten.

Dubbeldun, is geen domme vraag hoor, snap wat je bedoeld :) maar je haar bestaat uit 3 lagen, buitenste is de schubbenlaag, daarin zit de vezellaag en in het midden de kern, om een lang verhaal kort te maken, je schubbenlaag kan open of dicht staan, bij gezond haar staat deze dicht, bij beschadigd haar iets open of open waardoor je vezellaag beschadigd kan worden.
Als je kern beschadigd is dan breekt het haar af, de kern van je haar is je basis en moet gezond blijven om niet te breken, klinkt stom maar als je je haar wast gaan je schubbenlaag open staan en dat is normaal, zodat het haar goed gereinigd word want de vezellaag daaronder is een belangrijke laag die zorgt voor de voeding van het haar en om de kern gezond te houden.
Daarom word ook altijd aangeraden een conditioner na je shampoo te gebruiken want daar zitten voedingsstoffen in die de "gaten" in je vezellaag opvullen en daarna de schubbenlaag weer sluiten voor de bescherming.

Xdyan, wat het vervangende middel is zal ik morgen eens opzoeken, weet ik zo uit mijn hoofd zo gauw niet, maar van dat laagje is geen bescherming hoe jij bedoeld, lees maar even mijn uitleg van hierboven.

Thanks! Dit wel logisch... Toch is mijn moeder er nog niet helemaal over die theorie uit. In veel gevallen is het in de praktijk anders gebleken.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 04:32

wij gebruiken de tangle teezer, werkt super voor de staart en manen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 07:48

Gewoon een keer per week wassen met elvieve 2 in 1 wassen en je hoeft er niks meer aan te doen. Schoon en klit vrij. Het stro schut je er zo uit.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:57

@maris, nog een aanvulling over azijn en hoe ik dat toen deed.

Voorheen heb ik een fries gereden met een MEGA dikke staart, ik kreeg deze nooit mooi schoon en er zaten altijd grijze plukken in door de urine. Ik deed dan haar staart in een lege emmer, kieperde er een fles schoonmaakazijn overheen (niet schrikken, dit is niet schadelijk, alleen niet geschikt voor consumptie) beetje wassen en in laten trekken, daarna wat warm water erbij en verder wassen maar. Chocomel kwam er van af! Na het uitspoelen met schoon water en drogen had ze een prachtige glanzende staart die heel zacht was!

Volgens mij deden vrouwen vroeger ook azijn in hun haar toen er nog geen cremespoeling bestond.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 12:11

Ik denk dat ik de azijn wel wat verdun met water hoor. Maar verder dank je wel. in bovenstaande link die ik gaf, worden trouwens allemaal conditioners genoemd die geen siliconen bevatten.
Nu nog iets om de staart schoon te kunnen houden zonder water ( voor in de winter )......

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:26

Ik kreeg de tip om in de winter een losse vlecht in de staart te leggen. Dit doe ik nu al 5 dagen en dr zit nog geen modder of poep in de staart :)
Moet je het wel elke dag voorzichtig uitpluizen natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:31

xdyan, ja ach weet je voor ieders gevoel werkt wat anders natuurlijk :) Ik heb via de leverancier waar ik mijn producten van heb een hele theorie training gehad over het haar en hoe het in elkaar steekt want vind dat wel interessant.
Haar heeft zuurstof en vocht nodig bijvoorbeeld dat zorgt voor de veerkracht van het haar, haar kan op meerdere manieren beschadigd worden, wind, zon, verf even als voorbeeld maar kan inderdaad ook van binnenuit (onder de huid) beschadigen of veranderen door o.a hormonen, medicijnen en stress.
Maar laat ik je de hele theorie besparen want dit is nog lang niet alles. :)

Ts, ik heb het even opgezocht en als ik het goed heb is de vervangende product voor siliconen dimethicone, dat is een natuurlijk ingredient en deze combineert de vochtinbrengende kwaliteit van de olie extracten van 'limnanthes Alba' (meadow foam is een kruidachtige plant uit californie) samen met de unieke eigenschappen van natuurlijke siliconen, dus geen kunstmatige siliconen die dus het laagje om het haar aanbrengen.
Deze olie extracten herstellen en brengen de verzorging dieper in het haar, wat een verzorgt en glansend effect geeft.

Heb ook gelijk even gekeken naar de serum die ik in de salon gebruik en deze bevat dimenthicone.
Hoop dat je hier wat wijzer van word :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 16:15

Dank je wel voor het opzoeken, maar dimethiocone zijn ook siliconen ! Alles wat eindigd op cone, geloof ik.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:26

Het klopt idd toen ik nog lang haar had spoelde ik ook altijd met azijn. Meestal met appelazijn en rooibostheemengsel. Goed tegen roos en jeuk. Ben wat exzemerig op hoofd. Had glimmend zacht haar wat goed doorkambaar is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:21

Ja dat klopt, alleen is dit een natuurlijk silicone ipv kunstmatig en dat is het verschil is mij verteld.
De kunstmatige brengen het laagje om het haar waardoor het haar niet gevoed en verzorgt kan worden en de natuurlijke dringen wel het haar in en drogen niet uit.
Maar ik word nu ook nieuwschierig dus ga even kijken of ik er meer over kan vinden.

Ans74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:04

Ik gebruik voor mijzelf en 2 dochters (1 met heeeel lang haar) elke ochtend Gliss Kur hair repair spray.
Staat op dat het vloeibare keratine bevat.
Het enige bij de ingrediënten, welke eindigt op -cone, is Phenyl Trimethicone.
Ik weet niet of dit goed is of niet, maar ik spuit het op nat haar (gedoucht of plantenspuit) en het blijft echt wel goed doorkambaar. Droogt naar mijn idee absoluut niet uit, en kan dus ook op droog haar gesprayed (schrijf je dat zo?) worden.
Kost tussen de €4 en €5 per flacon van 200 ml.
(dit is de gele variant)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:31

ik gebruik altijd Hegron haarserum bij mijn paard en ze heeft mooie, glanzende manen en staart. Nooit gemerkt dat het haar af zou breken.
Bij het uitborstelen heb ik hooguit 1 of 2 haartjes in de borstel zitten..

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:13

max66 schreef:
ik gebruik altijd Hegron haarserum bij mijn paard en ze heeft mooie, glanzende manen en staart. Nooit gemerkt dat het haar af zou breken.
Bij het uitborstelen heb ik hooguit 1 of 2 haartjes in de borstel zitten..

Pluis jij het altijd eerst uit? Of doe je dat spul erin en dan gelijk met de borstel erdoor?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 19:14

Gliss kur en hegron bevatten beide siliconen volgens mij ( hegron in ieder geval zeker )