Paard verveelt zich op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:37

Ibbel schreef:
Weidebloem schreef:
Er is niets mis mee om paarden snachts op stal te hebben. Voor paarden in training vaak alleen maar goed om uitputting te voorkomen.

Uitputting? Een paard is gebouwd op 24 uur per dag lopen, staan, bewegen. Waarom zou een sportpaard in hemelsnaam uitgeput moeten raken van 24 uur per dag buiten lopen?
Endurancepaarden die 160 km ritten lopen (hoe zo, uitputtend) worden vrijwel altijd 24/7 buiten gehouden. Véél beter voor paarden, sportpaard in training of niet.

Ik zat hier ook al verbaasd te kijken naar uitputting... mijn sportpaarden staan allemaal 24/7 buiten. Ze zijn veel fijner te rijden dan toen ze nog de nacht op stal doorbrachten.

Verder heb je volgens mij al genoeg tips gekregen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:52

annibel schreef:
Ik ken iemand die de grootste stroomband die voor honden is bedoeld gebruikt.
Je doet het bij je paard om de hals en als hij trapt druk je op het knopje zodat hij stroom krijgt..
Bij dat paard werkt het super goed, hij heeft nooit meer getrapt! Bij ons trappen de paarden ook weleens tegen de deur of het tussenschot maar als ik dan een keer schreeuw is het klaar..

Dat is nogal symptoombestrijding hè. Paard stopt misschien met trappen maar voelt zich nog steeds niet happy. Is een beetje kop in t zand steken, alleen voor het gemak van de eigenaar.

annibel

Re: Paard verveelt zich op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:34

Ja wel symptoombestrijding, maar mij lijkt dat het paard genoeg buiten staat en verder alles goed is..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:39

Een paard staat nooit genoeg buiten, hier weer een geval van een paard dat aangeeft dat hij niet op stal wil, en hoort te staan.

Ik zou eens met je ouders om de tafel gaan zitten, om toch een paddock oid te kunnen maken anders. Ik weet dat je vaak niet alles te zeggen hebt, maar ik zou het in goed overleg nog eens proberen!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:02

Nogal logisch... denk dat je de oplossing ook wel zelf kunt bedenken....

staldeur open en naar buiten met die knol.... tadaaaaaaa.... probleem opgelost...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:26

annibel schreef:
Ja wel symptoombestrijding, maar mij lijkt dat het paard genoeg buiten staat en verder alles goed is..

Niet dus, anders gedraagt hij zich niet zo.

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 13:18

Allereerst wil ik even kwijt dat ik vind dat er fijn gereageerd word! :)

Vanaf morgen móeten ze wel eerder naar buiten want ik heb sinds vandaag werk gekregen als stalhulp 5 dagen in de week en dan moet ik om 8 uur beginnen dus gaan ze voor die tijd naar buiten. Hopelijk is het probleem dan opgelost. Ga eerst even kijken hoe dat gaat!

@ little_king: Bedankt voor die tip over de matten!

Paard en pony samen zetten in 1 stal gaat echt niet werken, heb ik geloof ik eerder ergens in dit topic ook gezegd. Pony is op stal niet zo lief naar het paard haha.. :=

Verder staan ze samen in 1 wei wat dan weer wel goed gaat!

Iedereen ontzettend bedankt voor de tips! En dat van die stroomband ga ik niet proberen dat gaat me een beetje te ver :')

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:06

Ingeeu schreef:
Paard en pony samen zetten in 1 stal gaat echt niet werken, heb ik geloof ik eerder ergens in dit topic ook gezegd. Pony is op stal niet zo lief naar het paard haha.. :=

Verder staan ze samen in 1 wei wat dan weer wel goed gaat!

In een grote stal bedoelde ik he, dus dat ze ieder meer dan genoeg ruimte hebben. En dan niet 2 stallen bij elkaar voegen maar eerder een stuk of 6. Als ze buiten goed met elkaar om kunnen gaan dan zal dat binnen met genoeg ruimte ook goed moeten gaan. Hoe groot die ruimte moet zijn, is inderdaad afhankelijk van je paard(en). En ik kan me goed voorstellen dat je die ruimte niet hebt. Dus kan je misschien beter een andere oplossing kiezen. Maar ik raad je aan wel iets te veranderen want hij maakt duidelijk kenbaar dat er iets mis is. En enkel matten plaatsen helpt tegen het geluid en evt. verwondingen maar zal het gedrag, en wat er mis is, niet stoppen.

Kan hij op stal wel andere paarden zien en/of aanraken?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:12

Ik schrik van de bizarre reacties in dit topic.

Een paard moet 's nachts naar binnen om uitputting te voorkomen?
Om rust te krijgen?
Een stroomband? Dat meen je serieus?

Dit paard geeft zó duidelijk aan buiten te willen staan.

Los de problemen op die er nu al zijn (eng dat de weg er langs loopt, toezicht) in plaats van het probleem bij je paard te houden...
En ook voor de reacties die niet direct op de topicstarter slaan... Denk goed na over het wezen paard, of hoe anderen dat doen die hun paard wél 24/7 buiten hebben en er mee 'sporten' (idd bv endurance!)
Het kan dus wel. :)

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 18:32

Wendelina88: Ik snap dat je een grote stal bedoelde! :) En matten is puur tegen het evt. verwonden. Ja hij kan de pony gewoon zien/snuffelen/aanraken.

TurdusMerula: Klopt hij is inderdaad graag buiten maar hij wil ook graag naar binnen 's nachts, als ik ze een keer wat later binnen zet staan ze al bij het hek op me te wachten. En anders als ze op de 'normale tijd' naar binnen moeten dan roep ik ze en komen ze ook. Als ik ze overdag roep komen ze echt niet hoor :P

Maar ze gaan dus vanaf nu vroeger naar buiten ivm mijn nieuwe werk dus misschien is het dan wel opgelost, misschien ook niet. Ik ga eerst eens kijken hoe dat gaat!

Edit: Vanochtend was paardlief ook niet aan het bonken wat gister wel het geval was!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:21

TurdusMerula schreef:
Ik schrik van de bizarre reacties in dit topic.

Een paard moet 's nachts naar binnen om uitputting te voorkomen?
Om rust te krijgen?
Een stroomband? Dat meen je serieus?

Dit paard geeft zó duidelijk aan buiten te willen staan.

Los de problemen op die er nu al zijn (eng dat de weg er langs loopt, toezicht) in plaats van het probleem bij je paard te houden...
En ook voor de reacties die niet direct op de topicstarter slaan... Denk goed na over het wezen paard, of hoe anderen dat doen die hun paard wél 24/7 buiten hebben en er mee 'sporten' (idd bv endurance!)
Het kan dus wel. :)

Zo heb ik een stalgenoot wiens paard gaat weven als hij te lang op stal staat. Om dit tegen te gaan heeft de eigenaar zijn buitenluik dicht gedaan 8)7
(het helpt natuurlijk niet - paard heeft ook nog een luik aan de binnenkant dat niet dicht kan dus kan daar lekker weven. Paard staat altijd als eerste binnen, ik vind het onbegrijpelijk! )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:35

Paddock aan de stal maken, deuren naar buiten beide open zetten en wand tussen de boxen er uit. Dan kunnen ze elkaar niet klem zetten of ingang loopstal blokkeren. Voor het toezicht plaats je 1 of meer camera's (die kan je ook met infrarood of andere nachtzicht opties krijgen) Voor stroomdraden zijn er ook alarmsensoren die af gaan als het draad stuk gaat en schrikapparaten die uit gaan als er wat langer druk op staat door bv vastzittend paard bestaan ook. Voor de veiligheid hoeven ze dus echt niet op stal 's nachts. Bijkomend voordeel is dat iedereen kan uitslapen zonder dat paard voor wekker gaat spelen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 00:53

Citaat:
TurdusMerula: Klopt hij is inderdaad graag buiten maar hij wil ook graag naar binnen 's nachts, als ik ze een keer wat later binnen zet staan ze al bij het hek op me te wachten. En anders als ze op de 'normale tijd' naar binnen moeten dan roep ik ze en komen ze ook. Als ik ze overdag roep komen ze echt niet hoor :P

Dat is aangeleerd. ;)

Je hebt zo te horen wel de mogelijkheden, waarom maak je geen uitloopje of paddock of iets dergelijks? Persoonlijk vind ik het zonde om zo een kansen niet te benutten. :)

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:32

TurdusMerula schreef:
Citaat:

Dat is aangeleerd. ;)

Je hebt zo te horen wel de mogelijkheden, waarom maak je geen uitloopje of paddock of iets dergelijks? Persoonlijk vind ik het zonde om zo een kansen niet te benutten. :)

Helemaal mee eens!

"dat is aangeleerd" --> En dat geld zeker wanneer je paarden binnen te eten krijgen? natuurlijk willen ze dan graag naar binnen want ze willen naar het eten toe.

leonzwiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:34

Lekker 24/7 buiten met onbeperkt hooi!

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:42

Trap hij niet naar zijn buurman/vrouw? ons paard(ruin) deed dit namelijk ook. Verplaatst naar een hoekbox en aan de andere kant een merrie en het was over....

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 20:55

pizza64: Alleen als ze met de neuzen bij elkaar komen wanneer de luiken open staan, anders niet :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:51

Rubber matten kan zeker schade voorkomen.
Maar misschien is het wel mogelijk om een kleine uitloop te maken? Dan staat hij voor zijn gevoel wat minder opgesloten.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:02

Ik krijg de indruk dat ts eerst wil proberen of de paarden eerder = langer naar buiten gaan helpt, en niet open staat voor 'paard wil niet op stal'/ uitloop/ andere opties.
Is haar goed recht natuurlijk. :)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:17

Het tegen de wand aan trappen is puur om aandacht te krijgen. Ook negatieve aandacht ziet het paard als aandacht. Hij is hier misschien een keer mee begonnen toen er een keer wat later werd gevoerd. En heeft toen door gekregen van he als ik trap komt er iemand. Ook al is het negatieve aandacht. het beste remedie is negeren. Het paard komt zo te lezen genoeg uren buiten en heeft ook toegang tot ruwvoer en heeft een maatje naast zich staan. Ik heb sindskort ook een paard wat schraapt in de stal, voornamelijk rond voertijd en we in de zadelkamer zijn. Dit is puur om aandacht te trekken. Ik doe hier niks op uit en de ene dag is het meer dan de andere dag. paard zal door moeten krijgen dat zijn gedrag niks uithaalt. JE kunt hem wel eerder buiten gaan zetten maar dan krijg je op een gegeven moment dat je steeds eerder en eerder hem naar buiten zal moeten doen. Want hij heeft dat ritme zo door. Ik heb poosje geleden ee lezing gehad van een gedragsdeskundige en zei legde het uit hoe een paard het ziet. Stel je rijd smorgens altijd om dezelfde tijd met een auto naar stal om te voeren. je doet het hek open met een sleutel en zet eerst koffie en vervolgens ga je voeren. Eerst legt het paard de link met koffieapparaat aan is eten. vervolgens denkt hij bij de sleutel in het hek al hierna komt koffie apparaat en dan eten. Dan weer als die je ziet lopen. En uit eindelijk al wanneer hij de auto hoort aankomen gaat hij reageren. en vervolgens een keer stampen omdat hij ooit gemerkt heeft van goh als ik dat doe krijg ik meteen mijn voer voordat ze gaan koffie zetten enz. De oplossing hiervoor is telkens een ander patroon te doen. Is er bij jullie elke ochtend misschien ook een vast geluid waarvan je paard kan opmaken dat er erna eten komt?

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 18:06

Ik heb zoals ik inderdaad al vaker gezegd heb, helaas geen mogelijkheid om een uitloop en dergelijke te gaan maken. :)

sjanien: interessant! Hij herkent (denk ik) het geluid van de achterdeur van het huis als ik die open/dicht doe. Tenminste als ik in de stal sta en iemand gaat door die deur dan is dat te horen in de stal. En laat ik nou net elke keer door die deur gaan wanneer ik naar de stal toe ga :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:04

sjanien schreef:
Het tegen de wand aan trappen is puur om aandacht te krijgen. Ook negatieve aandacht ziet het paard als aandacht. Hij is hier misschien een keer mee begonnen toen er een keer wat later werd gevoerd. En heeft toen door gekregen van he als ik trap komt er iemand. Ook al is het negatieve aandacht. het beste remedie is negeren. Het paard komt zo te lezen genoeg uren buiten en heeft ook toegang tot ruwvoer en heeft een maatje naast zich staan. Ik heb sindskort ook een paard wat schraapt in de stal, voornamelijk rond voertijd en we in de zadelkamer zijn. Dit is puur om aandacht te trekken. Ik doe hier niks op uit en de ene dag is het meer dan de andere dag. paard zal door moeten krijgen dat zijn gedrag niks uithaalt. JE kunt hem wel eerder buiten gaan zetten maar dan krijg je op een gegeven moment dat je steeds eerder en eerder hem naar buiten zal moeten doen. Want hij heeft dat ritme zo door. Ik heb poosje geleden ee lezing gehad van een gedragsdeskundige en zei legde het uit hoe een paard het ziet. Stel je rijd smorgens altijd om dezelfde tijd met een auto naar stal om te voeren. je doet het hek open met een sleutel en zet eerst koffie en vervolgens ga je voeren. Eerst legt het paard de link met koffieapparaat aan is eten. vervolgens denkt hij bij de sleutel in het hek al hierna komt koffie apparaat en dan eten. Dan weer als die je ziet lopen. En uit eindelijk al wanneer hij de auto hoort aankomen gaat hij reageren. en vervolgens een keer stampen omdat hij ooit gemerkt heeft van goh als ik dat doe krijg ik meteen mijn voer voordat ze gaan koffie zetten enz. De oplossing hiervoor is telkens een ander patroon te doen. Is er bij jullie elke ochtend misschien ook een vast geluid waarvan je paard kan opmaken dat er erna eten komt?

Ja natuurlijk, zo werkt conditionering. Maar mijn paard stampt en trapt nooit hoor, al hoort en ziet ze me aan komen whatever. Er moet wel een reden zijn voor dat ongeduld. Een paard dat helemaal happy en tevreden in zijn vel zit heeft geen reden tot aandachttrekkerij.
Of zeven uurtjes per dag uit stal voldoende is, hangt natuurlijk van je normen af. Ik vind het niet erg veel.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:11

Ik denk niet dat hij zich verveelt.

Maar meer dat hij geleerd heeft dat hij dan zijn zin krijgt als er iets niet snel genoeg gaat naar zijn zin.

Het is dan heel lastig om het weer af te leren, want rond de tijd dat hij gaat trappen is het ook voertijd en of buitenzet tijd.....

Waardoor hij gaat denken dat hij dan zijn zin krijgt, en zal hij nog harder en langer gaan en blijven schoppen als het niet meteen zijn zin krijgt....

Ik zou maar gaan zoeken naar iemand die het weet op te lossen van hoe je het kan afleren.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 18-01-14 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:11

ik zal zeggen voor dat je slapen gaat geef het paard een goede pluk hooi,
hang wat speeltjes in de stal en weer creatief.
en doe je paard zolang mogelijk na buiten als dit kan,

en als je er helemaal geen last van wil hebben,
doe hem na buiten met ee schuil stal

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:14

En wat doet het dier in de paddocks voor het grootste deel van de dag? Juist staat maar wat te niksen. Dus ik geloof niet zo dat het van de verveling is op de stal.

Jouw paard is een slimme dondertje.