Volledig verharde paddock beter dan zand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Volledig verharde paddock beter dan zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:13

Afbeelding
Afbeelding
wij hebben het zo gedaan.

Groter opgezet, maar deels stenen en deels zand, stukje overkapping en voeren op de stenen, afgewerkt met opsluitbanden. Werkt prima. Niet te lange en brede oppervlakte (ong. 3,50/4 meter tussen stal en zandpaddock langs dus nodigt niet uit tot rennen op de stenen, dat doen ze liever in het zand. Wel rond de stal wandelen.
Ze lopen er aan de zandkant inderdaad wel zand op, dat schuiven of vegen we er regelmatig weer af terug de paddock in, of als er veel strooisel uit de stal tussen zit de stal in.
Met ijzel moet je strooien en met sneeuw zo snel mogelijk er af schuiven/scheppen en als het schoon is strooien (liefst voor ze het vastlopen. Dan kost het nl veel minder moeite.
Ze liggen en rollen in het zand, maar als het erg nat is staan en lopen ze vooral in en om de stal. Ze worden ook op de stenen en in de stal gevoerd.

Persoonlijk vind ik 3 meter wat smal voor rollen. misschien lijkt het met een shet mee te vallen, maar zou bang zijn dat ze dan met de benen tussen de omheining zouden komen. Voor het liggen en voor een shet met gevoelige voeten is een stukje zand wel fijn.
Je zou een paar meter kunnen laten liggen en afwerken met ingegraven betonbandjes (niet duur), of de helft, en dan een stukje zand overhouden.

binnen de elastiekjes op deze foto is ongeveer 3 bij 3,5/4 meter, voor het idee van de grootte...
Afbeelding

MelkChocola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:26

Ik ben een vooorstander van zand, steen vind ik maat niks

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:28

mijn paarden staan met 7 andere op een volledig verharde paddock met grote stal. Overdag gaan ze gewoon in de weide. Zand om te rollen of te liggen hoeft dus niet, dat moeten ze maar overdag doen, en het is heel praktisch schoon te houden, samenvegen, opscheppen en uitspuiten.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:38

Heb ook deels verhard en ze hebben de bak. Ze kunnen zelf kiezen. Maar als het alleen voor de avond is zou ik alles verharden.
mijn bak is een zooitje nu dus waarschijnlijk ga ik de bak dichtzetten rn hebben ze alleen de verharding rn de stal.

Robiin18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 21:44

Bedankt voor alle reacties!
Ik heb ook in mijn omgeving nog eens goed overlegd en de voor en nadelen opgeteld. Daarop heb ik besloten om het nu volledig verhard te laten. Mocht het toch niet werken, heb ik de stenen er zo uitgehaald :j
Meneer heeft ook een ruime stal en wei om in te liggen en zichzelf uit te kuren, naast de wandelingen, trainingen en fietstochten ^^