Klein stukje grond aan open stal heeft het zin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: Klein stukje grond aan open stal heeft het zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:23

Dat zegt niks, je kan pas prijzen vergelijken als je de regio, type verzorging en weet wat je kan op het bedrijf :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:32

maar voor alleen een stukje voor de stal van zeg een 3 x 3 is 80 euro extra erg veel geld, ongeacht welke regio

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:37

Vind 80 euro meer ook best veel. Het gaat om zo'n 16m2 extra. Maar dit is natuurlijk aan de eigenaar of het dat waard is. Ik zou ook zeker de rest van de faciliteiten en voeding meenemen. Ik dacht zelf voor 25 euro extra is het een leuke extra optie. Maar ik zou ook andere opties open houden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:40

Voor een regio zoals bij ons, waar het zo hard geregend heeft en je met een grondsoort zit waarbij alle paddocks in de omgeving veranderen in blub? Ik zeg niet dat ik het goedkoop vind... maar om nou zomaar te zeggen dat het te duur is....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:41

kan dan toch gewoon betegelen? snap niet dat het dan zoveel extra moet kosten
dat zijn bijna 1000 euro per jaar voor een stukje van 9m2, bouwgrond is nog goedkoper

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:48

Ja, een box voor 300 p.m. is in deze regio ook normaal, als je dat vergelijkt met bouwgrond of je huurhuis klopt dat ook niet, dus dat lijkt mij een rare vergelijking :')

Betegelen van een hele paddock met groepen paarden die willen spelen en rennen lijkt mij onveiliger dan 3 x 3 :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:53

ruitje schreef:
Ja, een box voor 300 p.m. is in deze regio ook normaal, als je dat vergelijkt met bouwgrond of je huurhuis klopt dat ook niet, dus dat lijkt mij een rare vergelijking :')

Betegelen van een hele paddock met groepen paarden die willen spelen en rennen lijkt mij onveiliger dan 3 x 3 :)

Dat is natuurlijk wel heel anders hé. Daarvoor word je paard verzorgt, krijgt die eten en heb je bepaalde faciliteiten. Dit gaat echt alleen over een stukje van een paar vierkante meter extra.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 12:04

Die 80 euro heb ik berekend vergeleken met wat ik nu betaal bij mijn huidige stalling en wat ik daar aan extra's heb dan kom ik uit op 80 euro voor dat stukje grond. Al met al is het wel een kleinere stalling met maar een paar mensen, een betere buitenbak en ze komen meer buiten. Maar uiteindelijk betaal ik 280 euro voor de gehele accommodatie. Mijn huidige stalling betaal ik 125 kaal en met voer e.d kom ik dan op 200 euro per maand.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:36

ruitje schreef:

ik heb het over de kleine uitloop geen grote patrick waar ze spelen. Het hele verhaal gaat toch om de uitloop aan stal geen groeps patrick

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 20:37

Ik heb uiteindelijk besloten om het niet te doen. Ik vind het niet veel toevoegen. Voor dit geld kan ik ook elders een stuk weiland erbij huren en mijn huidige stalling houden namelijk. Dus ik ga verder zoeken naar iets waar ze gewoon altijd buiten kunnen staan, ben ik misschien nog wel meer geld kwijt dan 280 euro maar dan hoeven ze geen genoegen te nemen met een paar vierkante meter zand.

Daarbij staan mijn pony's samen en denk ik niet dat mijn haflinger het oke zou vinden als het buurpaard zou snuffelen bij m'n shetlander. Dan gaat hij verdedigen en een enkel draadje houd hem dan niet tegen. Al met al het geld niet waard voor wat je krijgt.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:46

Ik ben zelf wel heel erg tevreden met m'n uitloopje aan de stal, naast weidegang uiteraard. Paarden zijn allemaal opvallend rustig en relaxed. Mijn paard staat eigenlijk bijna altijd buiten, hij gaat naar binnen om te liggen en als het echt heel erg hard regent. Een beetje regen of sneeuw deert 'm niet:

Afbeelding

Uitlopen zijn hier inderdaad helemaal afgewerkt met dichte rubberplaten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:54

Lynn_Nikita schreef:
ruitje schreef:

ik heb het over de kleine uitloop geen grote patrick waar ze spelen. Het hele verhaal gaat toch om de uitloop aan stal geen groeps patrick

patrick is paddock, fijn een meedenkende gsm......

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:05

Mijn paardje staat thuis.
Ze staat in een zeecontainer.
De ene deur is voor de helft af gesneden en staat altijd open.
Aan die deur hebben we een hooiruif gehangen. Aan de buitenkant van de andere deur hebben we een voerbak gehangen. Binnen hangt ook nog een hooinet. Binnen hebben we ook een liksteen hangen. De container is 5m lang, 2.5m breed, 3m hoog.
Veder liggen er 9stelton platen in een vierkant en een kleintje. Dit is gewoon afgezet met schrikdraad. Veder hangt er buiten aan een dikke paal ook een automatische drinkbak.
Ze heeft het hier prima. Ze kan zelf nasr binnen en buiten. Ze heeft lekker de ruimte om te strekken.
Ze kan niet rennen ofzo.
Maar ze kan wel een drafje doen als ze echt wil.
Zomers staat ze in de wei en in de winter veel rijden en los laten in d ebak. Dit gebeurt niet altijd hoor. Soms staat ze wel een dag daar.
Gaat prima :j

Edit: foto's toe gevoegd

Zijn niet allemaal zo duidelijk.

http://i1152.photobucket.com/albums/p50 ... 5ivelp.jpg

http://i1152.photobucket.com/albums/p50 ... c5luyq.jpg

http://i1152.photobucket.com/albums/p50 ... v006ea.jpg

http://i1152.photobucket.com/albums/p50 ... ybepgk.jpg

http://i1152.photobucket.com/albums/p50 ... kcvnnh.jpg
Laatst bijgewerkt door eldora1 op 13-01-14 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:22

RianneH schreef:
Maar de vraag is, hebben jullie ze alleen in de stal met uitloop? Dus niet ook nog overdag in een paddock met een soortgenoot (of meer) die groot genoeg is om de benen te strekken?
Komen ze in zo'n paddock? Dan ben ik heel nieuwsgierig, want kan het best zijn dat die uitloop nog een extra stukje welzijn toevoegt inderdaad.
Komen ze alleen in stal met uitloop, dan begrijp ik het wel dat ze meer buiten staan.

ze staan over dag op de wei en 's avonds opstal met paddock

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 21:26

Nja ik kies er dan eerder voor om die 80 euro extra te verhogen en gewoon opzoek te gaan naar iets met altijd buiten. En dan niet alleen op zo'n stukje grond.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:40

ruitje schreef:
toydoll, iets met verschil tussen schrikdraadpaddocks en normale stallen versus hele buizenconstructies en ijzeren hekken waar precies een hoef door kan? Ik vind dat dus een moedwillig risico, als je paard daar rolt, kan hij zijn been breken...

De rest van je post negeer ik even, want dan zou ik als niet natural bijna een hele pro natural post schrijven :')

Edit: ze hebben hier vast ook uit ervaring platen aan de onderkant en dichte zijkanten, dit is dus veilig:

http://www.stalwennekers.nl/accommodatie/stallen

Afbeelding
Afbeelding

Ik vond het echt ideaaaal voor mijn merrie (met dus ook tijdje Kyano erbij) uitloop was half beton half zand.
Behalve dat het paard echt vele malen chiller, liever, makkelijker werd, had ze normaal ook veel meer vocht in haar benen en dat ging helemaal weg in die stal. Ook haar chronische rotstraal was vrijwel weg.
Buurtjes klikte het wel heel goed mee, dat moet je wel hebben, ze moeten niet de hele dag naar dat hek lopen trappen, dat is problemen opzoeken.

Het was beter dan 'altijd buiten' omdat ze dan vaak tot hun enkels in de blub staan in NL en daar houd zij nou totaal niet van, en overdag buiten betekend dat ze dus ook niet kan schuilen voor zon of wind of regen terwijl ze dat wel graag deed. wat ging ze dan doen: ijsberen. Werden ze naar binnen gehaald stond ze alsnog lang op een hok van 3 bij 3 waarze ook weer frustreerde en alles ging aanvallen wat langs de stal liep. Nee. het was echt perfect voor haar.

Mijn ponys moet ik er niet in gaan zetten, die slopen het, veelste weinig ruimte voor hun om te spelen, maar zijn ook hele andere karakters. die hebben dus ook 24/7 een ENORME grote paddock en inloop stal en zelfs dat vinden ze te klein, hahahaha

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:27

Urion schreef:
Natuurlijk komen de paarden buiten deze stal met uitloop nog buiten. Ze worden gereden en hebben dagelijks weidegang. Maar ik betaal voor de uitloop dus extra geld. Als het nut heeft, dan zet ik ze er graag op. Voegt het niets toe, kan ik beter opzoek naar enkel een stal met weidegang. Begrijpen jullie het nog? Haha.

"ze worden gereden" Dat valt bij mij niet onder de noemer 'lekker buiten kunnen lopen'. Weidegang, zelf de keuze kunnen maken om te lopen of niet, is heel wat anders dan verplicht door de bak rondjes te moeten draven.

Dit is niet alleen tegen jou hoor. Ik hoor dergelijke uitspraken met enige regelmaat en ik kan niet begrijpen dat mensen het niet inzien dat het niet hetzelfde is. Gelukkig geef jij aan dat de paarden daarnaast ook gewoon weidegang hebben :D

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:32

iets is altijd beter dan niets !!

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 16:14

Met het rijden wilde ik aanduiden dat ze buiten weidegang ook nog andere bezigheden hebben. Mijn paarden zouden het niet prettig vinden om alleen op de wei te staan en te niksen.

Maar iamsam, iets is beter dan niets geldt voor mij niet. Want het is niet dat ze nu niets hebben en dit de enige optie is op buiten staan. Er spelen meer factoren mee zoals veiligheid als je kijkt naar afscheiding van de stukken grond en paarden die vol in contact staan met elkaar in combinatie met mijn paarden die elkaar willen beschermen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:23

eldora1 schreef:
Mijn paardje staat thuis.
Ze staat in een zeecontainer.
De ene deur is voor de helft af gesneden en staat altijd open.
Aan die deur hebben we een hooiruif gehangen. Aan de buitenkant van de andere deur hebben we een voerbak gehangen. Binnen hangt ook nog een hooinet. Binnen hebben we ook een liksteen hangen. De container is 5m lang, 2.5m breed, 3m hoog.
Veder liggen er 9stelton platen in een vierkant en een kleintje. Dit is gewoon afgezet met schrikdraad. Veder hangt er buiten aan een dikke paal ook een automatische drinkbak.
Ze heeft het hier prima. Ze kan zelf nasr binnen en buiten. Ze heeft lekker de ruimte om te strekken.
Ze kan niet rennen ofzo.
Maar ze kan wel een drafje doen als ze echt wil.
Zomers staat ze in de wei en in de winter veel rijden en los laten in d ebak. Dit gebeurt niet altijd hoor. Soms staat ze wel een dag daar.
Gaat prima :j

Edit: foto's toe gevoegd

Zijn niet allemaal zo duidelijk.

http://i1152.photobucket.com/albums/p50 ... 5ivelp.jpg

http://i1152.photobucket.com/albums/p50 ... c5luyq.jpg

http://i1152.photobucket.com/albums/p50 ... v006ea.jpg

http://i1152.photobucket.com/albums/p50 ... ybepgk.jpg

http://i1152.photobucket.com/albums/p50 ... kcvnnh.jpg

Ben wel benieuwd waarom jullie als ondergrond voor stelconplaten hebben gekozen. Ben je niet bang dat het glad wordt bij vorst of regen?

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:29

Hallo,

Mijn paardje heeft een poosje gestaan op een pension stal met uitloop.
Hier hadden ze per 2 paarden een padok naar buiten die 4 stallen groot was.
deze padok was op zand en dat bleek voor ons niet handig.

ze ging namelijk het zand opeten omdat ze houd van knabbelen op dingen

(geen tekort aan mineralen, lag stro in de stal en iedere dag 4 uur naar buiten op gras)

Maar toch wou me vrouw graag zand op eten,