Paard blijft ontsnappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:16

Evelien__ schreef:
Het is een houten omheining met 3 liggers van 1.20m. Ze haalt de onderste balken eruit (waar schapendraad voorstaat die ook stroom heeft) en dan gaat ze eronder.. Ik weet echt niet meer wat te doen..

Hoe zitten die balken bevestigd dat een paard er een paar tussen uit kan halen ??

peach2001

Re: Paard blijft ontsnappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:38

Dat klinkt heel bekend :j het heeft bij mij geleid tot het plaatsen van 2 meter hoog harmonicagaas en ooit worden dat gaaspanelen (blijft langer strak). Stroom of geen stroom, die gaat overal doorheen dat meisje van me, en als het laag genoeg is (lager dan 1.70 hoog) dan gaat ze er ook wel overheen.

Ik zou dus kiezen voor gaas of een vol houten omheining met langs iedere paal en plank een draadje.

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:49

Als ik het goed begrijp staat ie wel met andere paarden maar niet in de zelfde wei? Want dan zou ik ze gewoon niet apart meer doen en allemaal bij elkaar.

Waar wilt het paard naar toe als hij ontsnapt is?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:54

jolinebonnie schreef:
Als ik het goed begrijp staat ie wel met andere paarden maar niet in de zelfde wei? Want dan zou ik ze gewoon niet apart meer doen en allemaal bij elkaar.

het paard is de kuddeleider in een kleine kudde. Staat echt in het topic vermeld hoor :j

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:59

http://www.schrikdraadwinkel.nl/12-toebehoren
heb je al eens met een tester de spanning op de draad gecontroleerd?
Zo kun je zien of er echt overal voldoende stroom op staat.
Mijn ervaring is toch als ze door stroomdraad gaan er te weinig op staat.
Of dat de onderste draad te hoog zit en dat ze daar hun manenkam onderduwen en dan vlug doorlopen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:00

RavenIris schreef:
Zo heb ik het hier ook aangepakt: Met opzet de stroomdraad tegen zijn neus gezet. Dan blijft hij weer minstens 2 maanden uit de buurt van de witte lintjes :D (Niet erg diervriendelijk, maarja, je moet toch wat!)

zo doen wij het ook hoor
ff een flinke knetter stroom, is beter dan dat ze blijven opsnappen en zichzelf of andere kunnen verwonden

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:05

Evelien__ schreef:
Tussen de 3 linten hangen nog 2 ijzerdraden..

Evelien__ schreef:
Het is een houten omheining met 3 liggers van 1.20m. Ze haalt de onderste balken eruit (waar schapendraad voorstaat die ook stroom heeft) en dan gaat ze eronder.. Ik weet echt niet meer wat te doen..

Is het nu lint of hout?
En hoe is dat hout bevestigd dat ze dat omhoog krijgt? Zit dat niet vast.

Schapendraad is gevaarlijk en geleid te slecht.
Beter een paar goede stukken lint.

En je schrijft dat je klok nieuw is, maar hoe sterk is deze? Dat geeft nog al een verschil.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:08

Ik vraag me af waarom een paard persé wil ontsnappen. Waar gaat ze heen?
Staat er gras in de wei?
Hoe is dit paard onder het zadel en aan de hand?
Appaloosa's zijn vrij rennerig volgens een fokker hier, zou het met het ras te maken kunnen hebben?
Is ze al wel eens in een andere kudde gezet? Bijv. met 1 ander paard?

Van de zomer had ik een veulen wat ook steeds de boel sloopte, toen de stroom het weer goed deed, geen probleem meer.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:16

Hoe langer de aardpen , hoe sterker de schok.
Onze aardpen is 12 meter...
Ik zou echt eens goed controleren hoeveel stroom er daadwerkelijk op de omheining staat.
En is het apparaat aangesloten op het net? of is het een batterij?
Onderdoor kruipen is lastig , maar voor erover heen springen zou je nog een vliegenmasker kunnen proberen.
Dat belemmerd een beetje het zicht...

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:27

Hoe vaak wordt er met het paard gewerkt?

Mijn twenter is ook zo'n ontsnappingsgenie. Het gebeurt alleen in periodes waarin we even wat minder doen. Ze staat op een groot stuk, 24/7 buiten met schuilstal, er ligt paardenspeelgoed, ze staat in een kudde van vier en schiet met alle paarden goed op, en ze heeft voortdurend ruwvoer. De mijne doet het volgens mij écht uit verveling. Wanneer ze weer in een uitbreekperiode zit, helpt het om weer wat meer dingen samen te doen (een grote wandeling maken, schriktraining...), en dan houdt ze er weer helemaal mee op :)

Misschien werkt dit ook voor het paard in kwestie?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:13

Als ik het goed begrijp heb je een heleboel stroom draden hangen.
Bedenk wel dat je al die kilometers bij elkaar op moet tellen, is rondom je weide 3km, en heb je 3 draden boven elkaar, dan heb je dus 9km stroomdraad. Heb je je weide ook nog in 4 gelijke vakken verdeelt, dan is dat dus nog een keer zo'n 3 x 3km draden zit je al op 18km totaal. Tel daarbij elk verdeelpunt, elke hekkensluiter, elke doorverbinding enz (bij een weide als deze minimaal 24x) wat ook extra stroomverlies is.
Heb je dus een klok nodig die minimaal een 40km kan voorzien van stroom!!

Veel mensen staan er niet bij stil dat ze een veel te zwakke klok hebben hangen.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:52

Het is al eerder gemeld, en de volgende vraag is ook al gesteld maar nog niet beantwoord:

-Heel veel apparaten, zowel netstroom alsook batterij/accu kunnen hun vermogen niet halen omdat ze onvoldoende geaard zijn.

-Meet de hoeveelheid stroom op de draad eens met een digitale tester, hoeveel heb je dan?

Voor een goede afrastering moet die eigenlijk minimaal 3000 volt zijn, maar bij problemen/probleempaarden is meer beter.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:12

Wat vervelend! Mijn merrie heeft altijd precies door wanneer er geen of minder stroom op het draad staat. In de opfok dook ze er dan ook onderdoor.
Maar sinds ze een keer per ongeluk een flinke schok kreeg (was wel sneu), heeft ze veel meer ontzag voor draden en doet ze het niet meer.
Ik hoop dat jullie een oplossing vinden!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:29

Ik lees ook even mee, heb ook zo'n figuur hier, bwp-er van 1.74... Hoorde pas beetje zo'n jaar na koop dat hij 'beetje overal doorheen uitbrak' .....
ook tot frustratie en pijn in de portemonnee ;-) besloten om op dikke balken hout over te gaan en tja, hier hebben we echt gekozen voor ijzerdraad omheining... met alle commentaar van buren met paarden hier van dien... het is niet hun paard wat de akkers in speert en alles wat vernield wordt, moet betaald worden... dan moet ik al niet denken aan als hij hier de drukke dijk over zou rennen of zijn benen breekt of wat ook...
Met dat aluminiumdraad ook besloten na weet ik veel hoeveel verschillende Gallagher draden en linten en weet ik veel wat meer voor merken goedkoop/ duur... het aluminium draad hebben ze heilig ontzag voor hier!! Hij geeft gewoon echt volledig stroom door en geen verlies omdat er een lint niet goed doorgeeft op een breuk of wat ook. Aan 3 kanten van de weide staat gaas en dan nog eens palen met dat draad ervoor en de voorkant komt nu in het voorjaar dan echt dikke houten balken met 2,5 cm dikke houten planken en dan weer dat ene ijzerdraad erachter. De rest van de weide wordt gaas aan 2 zijkanten verhoogd ( burenkanten...) en dezelfde dikke balken met dan het ijzerdraad...
Ik denk dat we al met al voordeliger uit zijn op den duur dan steeds maar weer rollen van 80 / 100 euro lint of stroomdraad te moeten kopen plus tig gebroken palen ( 10 cm) en gebroken isolatoren... hij knalde gewoon door 3 brede bruine linten met volledig stroom erop ( mijn man heeft 2 dagen met een tintelende arm gelopen met 'testen' :+ dus jaaaaaa er stond stroom op hoor...plenty *lol)

Succes TS, ik leef met jullie mee :-)... het lijkt wel als ze het eenmaal doorhebben ze er een hobby van maken ..grrrrrrr. Tinkermans bleef zelfs altijd achter een liggend draadje op de grond staan, weleens meegemaakt dat er een pensionpaard waar ze bij stonden ook 's nachts op pad ging door de draden hihi...
maar dat terzijde.. hij gaat nu natuurlijk ook vrolijk mee dus ik ben ook nog bang dat het 'besmettelijk' is hihi, het chronisch door draden/linten breken probleem... ohja, bij mij staan ze altijd met 2 en bij vorige eigenaar stond hij bij meerdere paarden/pony's en geiten op een grote weide... dus dat heeft er niks mee te maken, plus ze krijgen zomer en winter door altijd onbeperkt hooi 24/7 dus:-).

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 20:14

jolinebonnie schreef:

Paarden staan allemaal samen, en geen idee

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:52

Neus tegen de draad heeft hier op mijn shet geen indruk gemaakt, we hebben gewoon gezorgd dat hij niet zomaar door de draad heen kon springen door een extra draad te spannen en nu is het afgelopen met uitbreken. Ik snap dat dat hier niet de oplossing is, maar om even duidelijk te maken dat sommige niet onder de indruk zijn van stroom tegen hun neus.
Ik zou inderdaad ijzerdraad door de manen vlechten, om mee te beginnen. Zoals ik het begrijp haalt het paard eerst de onderste palen & draden los, dus stormt er niet in één keer doorheen? Dan zou het kunnen werken strookjes lint aan de stroomlinten te hangen. Door de wind gaat dat dan bewegen en krijgen ze al een tik als ze te dicht bij de draad staan, daarvoor hoeven ze niet eens te proberen uit te breken. Het is misschien niet de leukste manier voor het paard, maar als hij vlakbij de draad komen associeert met een tik krijgen kan het wel helpen. Eventueel kan je de stukken lint zo kort maken dat er er echt vlak naast moet staan om een tik te krijgen?
In ieder geval veel succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:28

wolter schreef:
Het is al eerder gemeld, en de volgende vraag is ook al gesteld maar nog niet beantwoord:

-Heel veel apparaten, zowel netstroom alsook batterij/accu kunnen hun vermogen niet halen omdat ze onvoldoende geaard zijn.

-Meet de hoeveelheid stroom op de draad eens met een digitale tester, hoeveel heb je dan?

Voor een goede afrastering moet die eigenlijk minimaal 3000 volt zijn, maar bij problemen/probleempaarden is meer beter.

Ik vind 3000 volt nog vrij weinig, houd het liever op 5000/6000, als je dan een keer ergens wat begroeiing of slechte draad hebt ben je niet meteen alle spanning kwijt.

Aarding is idd erg belangrijk.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:59

anneliesdj, helemaal met jou eens, maar in gewone situaties zal 3000 volt bij paarden en pony's wel volstaan.
Bij probleemdieren bv schapen of paarden die gewoon zijn om door de draad te gaan is 6000 of hoger beter.
Maar paarden/pony's die niet onder de indruk zijn als ze met de neus tegen de draad worden gehouden [zoals de reactie boven de jouwe] roepen bij mij vragen op of er uberhaupt wel stroom op staat, 3000 volt of hoger op de neus hebben ze echt wel respect voor volgens mij.

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:49

Het is niet dat het helemaal geen indruk op hem maakte oid, op het moment zelf schrok hij er flink van! Alleen, een dag later vond hij het weer een stuk interessanter om de wereld te gaan verkennen.. Mijn vader en grootvader hebben de stroom een aantal keer gecontroleerd, kwam niks uit, stroom was gewoon goed. Als laatste proef heb ik er uiteindelijk zelf mijn hand tegen gehad en daar was ik toch even niet goed van := Stroom zat er dus wel degelijk op, maar sommige beslissen alsnog dat ontsnappen die knal waard is.. Misschien is mijn shet gewoon een vreselijk monster, maar hij kan niet de enige zijn :P

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:51

Als ik de stroomdraad per ongelijk vast pak terwijl hij 2 of 3 streepjes aangeeft wordt ik echt niet blij.
terwijl er hier 2 staan die niet daar achter houd.
Die hebben ook echt de genoemde 5000 volt nodig. Ook 1 die bekend stond als uitbreker doet het daar goed op :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:04

xLauLaUx schreef:
Het is niet dat het helemaal geen indruk op hem maakte oid, op het moment zelf schrok hij er flink van! Alleen, een dag later vond hij het weer een stuk interessanter om de wereld te gaan verkennen.. Mijn vader en grootvader hebben de stroom een aantal keer gecontroleerd, kwam niks uit, stroom was gewoon goed. Als laatste proef heb ik er uiteindelijk zelf mijn hand tegen gehad en daar was ik toch even niet goed van := Stroom zat er dus wel degelijk op, maar sommige beslissen alsnog dat ontsnappen die knal waard is.. Misschien is mijn shet gewoon een vreselijk monster, maar hij kan niet de enige zijn :P

Shetten hebben een dikke bos manen en hebben vaak heel snel door dat als ze heel vlug er onderdoor gaan dat ze dus niets voelen.
Een draadje heel laag, op neushoogte, wil dan nog wel helpen.

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:47

anneliesdj schreef:
xLauLaUx schreef:

Shetten hebben een dikke bos manen en hebben vaak heel snel door dat als ze heel vlug er onderdoor gaan dat ze dus niets voelen.
Een draadje heel laag, op neushoogte, wil dan nog wel helpen.

We hebben het inderdaad zo opgelost, hij blijft intussen al 2 maanden braaf binnen de omheining. :D Hij sprong gewoon tussen 2 draden door, dus met een extra draad te hangen was het afgelopen. Hij trok zich inderdaad niks aan van de elektriciteit, manen vast of in een dikke bos los.
Afijn weer ontopic, wat voor draad/lint gebruik je, TS? Al staat er nog zo'n mooie klop stroom op, dan nog kan het gebeuren dat door te hoge weerstand(?) bij de draad er te veel verlies is. Vooral op lange afstanden verlies je dan veel aan gewoon slechte/versleten draad.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:07

@TS: je reageert wel redelijk selectief op de vragen. Dat is een beetje irritant voor de mensen die met je mee proberen te denken, vind je ook niet?

Dus nogmaals: heb je de spanning op de draden gemeten met een digitale voltmeter? Op meerdere plekken? Hoeveel volt gaf de meter aan?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:17

(VEEL) Meer prik op je omheining, paard nat spuiten, en laat het dan nog maar een keer doen.

Mijn hengstje ontsnapte ook telkens, toen in de regen belachelijk stroom opgezet, sinds dien heeft ie spontaan respect voor schriklint. Hij was ook de hele dag van slag, maar het ontsnappen langs de weg werd gewoon te gevaarlijk en MOEST iets aan gedaan worden. Hij trok ook elke keer hele omheining aan gort zodat andere ponys ook vrij waren.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 12:55

NiFallor schreef:
@TS: je reageert wel redelijk selectief op de vragen. Dat is een beetje irritant voor de mensen die met je mee proberen te denken, vind je ook niet?

Dus nogmaals: heb je de spanning op de draden gemeten met een digitale voltmeter? Op meerdere plekken? Hoeveel volt gaf de meter aan?

Met de digitale meter komen we op verschillende plekken tot 10 000 volt aan. Mijn vader is electricien, en hij zei dat dat wel moest volstaan. Helaas voor mevrouw de Appaloosa niet. We denken verder. Koperdraadje heeft haar wel al eens serieus doen schrikken. En nu blijft ze er voorlopig weg van