Paard slaat oog uit van ander paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 12:19

Er kan altijd een keer iets gebeuren, alleen zou het prettig zijn dat mensen met paarden meer verantwoordelijkheid voelen tov een ander.

Als je een hond koopt bij een goede fokker, kijkt hij of het dier bij je past. En of je weet hoe het het beest moet verzorgen.
Als je een paard koopt is er helemaal niemand die aan jou vraagt of je weet welke risico's er zijn of hoe je het beest moet verzorgen.

Ik ben een boerentrien dus omgaan met beesten is normaal voor mij.
En ik durf te zeggen dat mijn paarden netjes opgevoed zijn.
Als ik zie hoe weinig kennis sommige paardeneigenaren soms hebben Verward
dan is het niet zo gek dat dit soort ongelukken gebeuren en dat zal zeker niet minder worden.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:09

Wanneer iedereen rekening houdt met elkaar gebeuren dit soort dingen veel minder snel.

Ik sta bijvoorbeeld op een drukke manege waar je op bepaalde uren zelfs met 12 mensen in een 20x40 bak rijdt. Nou vermijdt ik dat zoveel mogelijk, maar soms ontkom ik er niet aan. Ik merk dat een hoop mensen veel te laat van de hoefslag gaan wanneer ik voorrang heb waardoor de paarden meteen in de stress schieten door bijv. zweepjes die elkaar raken, knieen die botsen. Wanneer iedereen genoeg afstand van elkaar houdt is er geen probleem... of je moet echt een aanvliegend paard hebben en dat is een kwestie van opvoeden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:15

Sprintje schreef:
Daarmee bedoel ik dus ook dat de `geslagen partij`moet zorgen om buiten trap afstand te blijven op het moment dat je een paard tegen komt met een rood strikje in de staart etc.

Ik heb de indruk dat je er niet veel van begrijpt. Nog één keer en in blokletters dan maar:
DE EIGENAAR IS VERPLICHT SCHADE TE VOORKOMEN EN EEN BORDJE IS NÍET GENOEG!

De geslagen partij 'moet' helemaal níets. Terecht of jammer, maar irrelevant. Jíj bent verantwoordelijk, aansprakelijk en als je in gebreke blijft, strafbaar.

Voor de 'geslagen partij' én jouw paard dien je ongelukken te voorkomen. Doe je dat niet, is die ander ongelukkig, betaal jij en gaat jouw paard de salami in.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:28

Huertecilla"]
[quote="Sprintje schreef:
Daarmee bedoel ik dus ook dat de `geslagen partij`moet zorgen om buiten trap afstand te blijven op het moment dat je een paard tegen komt met een rood strikje in de staart etc.

Ik heb de indruk dat je er niet veel van begrijpt. Nog één keer en in blokletters dan maar:
DE EIGENAAR IS VERPLICHT SCHADE TE VOORKOMEN EN EEN BORDJE IS NÍET GENOEG!

De geslagen partij 'moet' helemaal níets. Terecht of jammer, maar irrelevant. Jíj bent verantwoordelijk, aansprakelijk en als je in gebreke blijft, strafbaar.

Voor de 'geslagen partij' én jouw paard dien je ongelukken te voorkomen. Doe je dat niet, betaal jij en gaat jouw paard de salami in.
[/quote]

Ik begrijp het perfect hoor, dus rustig aan graag! Ik bedoel alleen maar te zeggen dat je er als omstander best rekening mee kan houden als een paard van een ander niet betrouwbaar is. Niet voor die ander maar puur uit zelfbescherming!

Wat heb je er aan als je misschien wel in je recht staat en een vergoeding krijgt voor de geleden schade, maar wel een blind paard hebt! Ik zie graag een rood lintje in een staart hangen! Dan zorg ik dat ik met mijn paard uit de buurt blijf! Dat heeft niets met rechten te maken!!!

En om nou alle paarden die misschien een keer trappen in de salami te stoppen vind ik ook wat ver gaan. Sommige zijn inderdaad angstig en moeten gewoon nog een heleboel leren, die kans gun ik ze van harte! En een rood lintje kan in die gevallen een boel ellende voorkomen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:45

Sprintje schreef:
Ik begrijp het perfect hoor,...

Lachen nou, euh, blijkbaar echt niet.

Citaat:
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat je er als omstander best rekening mee kan houden als een paard van een ander niet betrouwbaar is.....
Ik zie graag een rood lintje in een staart hangen! Dan zorg ik dat ik met mijn paard uit de buurt blijf! Dat heeft niets met rechten te maken!!!

Die omstander heeft nu net geen idee en ook het allerroodste touwtje zegt hem/haar dus niets.
De enige die ellende kan voorkomen is die eigenaar/berijder. Noem het stom, onterecht wat dan ook, maar het is de wereldn waarin we leven.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:50

het is niet altijd mogelijk dat de ruiter snel genoeg reageert om in te grijpen. MAar paarden die naar andere mensen of dieren trappen mogen van mij best afgeranseld worden. Want afranselen kan nooit zo fataal zijn als een trap, dat zie je nu ook maar weer in dit geval. Dus de "dame"in kwestie had haar paard er wel eens op mogen afrekenen. Ik hoop ook dat zij aangesproken wordt op haar verantwoordelijkheid en de kosten!

Maar dat paard waar dat oog uit hangt.... hoe is het daar nu mee?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:01

Huertecilla"]
[quote="Sprintje schreef:
Ik begrijp het perfect hoor,...

Lachen nou, euh, blijkbaar echt niet.

Citaat:
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat je er als omstander best rekening mee kan houden als een paard van een ander niet betrouwbaar is.....
Ik zie graag een rood lintje in een staart hangen! Dan zorg ik dat ik met mijn paard uit de buurt blijf! Dat heeft niets met rechten te maken!!!

Die omstander heeft nu net geen idee en ook het allerroodste touwtje zegt hem/haar dus niets.
De enige die ellende kan voorkomen is die eigenaar/berijder. Noem het stom, onterecht wat dan ook, maar het is de wereldn waarin we leven.
[/quote]

Dan hangen ze het lintje er maar alleen voor mij in (en voor alle andere mensen die dat wel snappen....)

Ik heb altijd geleerd dat het heel erg leuk is om gelijk te hebben, maar je hebt er geen reet aan als op je grafsteen staat: "Ze had gelijk".

Niet alle paarden zijn bomb-proof, laat ik het zo zeggen, hoe hoger je komt in de wedstrijdsport hoe groter ook de ego's van de paarden die daar rondlopen... het zijn nu eenmaal dieren die kunnen schrikken en uithalen. Veel succes met je schaakcarriere!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:06

Als ik een sla-graag paard had zou ik als ik met andere zou rijden ze allereest even waarschuwen en ook een enorme rode strik in zn staart hangen. Mocht hij slaan zou hij daar straf voor krijgen die hij een week later nog voelt. Ook al zou er een paard vlak achter hem lopen en hij daardoor slaan zou hij alsnog een rotklap krijgen maar ik zou die andere ruiter er ook even op aanspreken.
Maar als het erg druk zou zijn in de bak zou ik niet daar gaan rijden met een sla-graag paard, jammer maar voorkomen is beter als genezen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:11

flair schreef:
Ik merk dat een hoop mensen veel te laat van de hoefslag gaan wanneer ik voorrang heb waardoor de paarden meteen in de stress schieten door bijv. zweepjes die elkaar raken, knieen die botsen. Wanneer iedereen genoeg afstand van elkaar houdt is er geen probleem... of je moet echt een aanvliegend paard hebben en dat is een kwestie van opvoeden.

Probeer het Western-systeem eens in te voeren. Langzame ruiters gaan aan de rail (bakrand), diegene die sneller gaat haal gewoon aan de binnenzijde in met ruime afstand.

Niemand heeft ogen in zijn rug en weet dus niet wanneer hij als langzame ruiter van de rail af moet omdat er iemand sneller is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:15

Lieke schreef:
Maar als het erg druk zou zijn in de bak zou ik niet daar gaan rijden met een sla-graag paard, jammer maar voorkomen is beter als genezen.

PING

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:16

Wat een rotsituatie. Ach gut
Mijn paard is wel bomproof maar niet paardenproof Haha! . Als ik ga starten doe ik een rood lintje in en zeg het tegen mensen. Als het me te druk word zoek ik (bv indoor) de buitenbak op. en buiten zoek ik dan maar het rustigste hoekje op.
Maar als ik iemand drie keer heb gewaarschuwd en o gewezen hebt dat als je te dicht langs komt ze of ineens de andere kant op springt of neigingen kan vertonen tot slaan (gaat gelukkig steeds beter), en ze komen dan nog erg dicht langs ja dan zijn ze te Blond Frusty voor woorden.

Ik bedoel ik start al niet op een locatie waar ik de ruimte niet heb, ga dus vaak naar concour om te kijken hoe de accomodatie is om daat tzt te gaan rijden.

En nogmaals mocht het gebeuren dan geef ik mijn paard best op z'n kop, maar vindt het nogal laag om te zeggen van bepaalde personen hier dat wij dus zo stom zijn en er helemaal niets van snappen. Maar wij doen iig het RODE STRIKJE nog in de staart.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:17

Bij mij op de rijvereniging (in dezelfde dressuurles als waar ik in zit) hebben we een ruiter die het voor elkaar krijgt dat meerdere paarden die zij ingereden heeft naar andere paarden slaan (of geslaan hebben, toen zij ze reed).

Een paar maanden geleden reed ik tijdens de dressuurles op de binnenhoefslag en zij komt langsgegalloppeerd en dat paard van haar haalt uit en het scheelde 10 cm of hij had tegen mijn knie aan gestrapt. Het enige wat zij zegt is sorry en dan rijdt ze weer vrolijk door.

Een paard wat ze hiervoor reed sloeg dus een keer raak tegen een ander paard die gelijk stokkreupel liep. Wat deze ruiter toen zei: "Doet hij anders nooit" (ze had er wel al maanden een rood lintje inhangen omdat hij het wel vaker deed)??

Toen het dus pas bijna bij mij gebeurde dat een paard dat zij reed mij bijna raakte, heb ik gelijk gezegd dat wanneer het raak was geweest, ik alle kosten op haar verhaal. Dan zegt ze geen woord meer tegen mij en mompelt wat over eigen verantwoordelijkheid. ( ik heb nog het geluk dat mijn werkgever advocaat is geweest (nu aan het afbouwen) en vroeger voor de springbond heeft gewerkt en dus redelijk op de hoogte is in het paardengebeuren en mij zeker wil hebben met zo'n probleempje)

Ik durf dit soort dingen eigenlijk niet aan het bestuur voor te leggen, aangezien zij in het bestuur zit. Maar ik vind eigenlijk dat dit soort paarden (die al meerdere keer getrapt hebben, raak of niet) uit een groepsles gehaald moeten worden, aangezien ze een gevaar vormen voor de overige paarden en ruiters.

Toevoeging: in de staart van haar huidige paard heeft ze geen rood lintje zitten.
Laatst bijgewerkt door cobiie op 08-12-03 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:18

Zo heb ik het ook eens voelen waaien langs mijn lijf.
Paard sloeg vol met 2 benen naar achter. 2 cm voorbij Kawa en mij.
Terwijl ik op de binnen hoefslag stapte, en zij me in draf voorbij kwam en voor me door reed.
En die amazone deed ook niks, want ze moest bijna in de ring en dan was haar paard over de zeik Verward
Ze zei niet eens sorry Boos!

Dat paard stond er blijkbaar om bekend dit vaker te doen en amazone stond er om bekend dat toe te laten, hoorde ik achteraf.
Eigenlijk zouden zulke mensen direct moeten schorsen.

Gaat het on een incident, hoe ernstig het ook is, dan kun je er niks aan doen.
Maar ik zou mijn paard wel zeker flink op zijn flikker stampen.

Kawa heeft zijn aller eerst concours ook geslagen, zijn been kwam nog geen halve meter naar achter, maar het was slaan en dat heeft hij ook geweten ook }>
Maar hij heeft het daarna nooit meer gedaan.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:22

michele schreef:
Mijn paard is wel bomproof maar niet paardenproof Haha! . Als ik ga starten doe ik een rood lintje in en zeg het tegen mensen. Als het me te druk word zoek ik (bv indoor) de buitenbak op. en buiten zoek ik dan maar het rustigste hoekje op.
Maar als ik iemand drie keer heb gewaarschuwd en o gewezen hebt dat als je te dicht langs komt ze of ineens de andere kant op springt of neigingen kan vertonen tot slaan (gaat gelukkig steeds beter), en ze komen dan nog erg dicht langs ja dan zijn ze te Blond Frusty voor woorden.

Ik bedoel ik start al niet op een locatie waar ik de ruimte niet heb, ga dus vaak naar concour om te kijken hoe de accomodatie is om daat tzt te gaan rijden.

En nogmaals mocht het gebeuren dan geef ik mijn paard best op z'n kop, maar vindt het nogal laag om te zeggen van bepaalde personen hier dat wij dus zo stom zijn en er helemaal niets van snappen. Maar wij doen iig het RODE STRIKJE nog in de staart.

Precies, en je zegt al dat het steeds beter gaat, sommige paarden moeten nog het een en het ander leren. En een wedstrijd gaat nu eenmaal gepaard met de nodige spanning waar ook een paard mee moet leren omgaan.

Voorkomen is beter dan genezen, vandaar de rode strikjes, en inderdaad ook rustigere plekken opzoeken. Maar dat wil toch niet zeggen dat zo'n paard alleen nog maar geschikt zou zijn voor de salami, en dat je stom bent als je het toch probeert.

Maar goed het is wel echt balen als het zo misgaat als in het verhaal van Pipo, maar dat wil niet zeggen dat niemand meer met een lastiger paard op wedstrijd zou mogen verschijnen, er bestaat ook nog zoiets als een gulden middenweg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:23

horselover23 schreef:
Toen het dus pas bijna bij mij gebeurde dat een paard dat zij reed mij bijna raakte, heb ik gelijk gezegd dat wanneer het raak was geweest, ik alle kosten op haar verhaal. Dan zegt ze geen woord meer tegen mij en mompelt wat over eigen verantwoordelijkheid. ( ik heb nog het geluk dat mijn werkgever advocaat is geweest (nu aan het afbouwen) en vroeger voor de springbond heeft gewerkt en dus redelijk op de hoogte is in het paardengebeuren en mij zeker wil hebben met zo'n probleempje)

Ik durf dit soort dingen eigenlijk niet aan het bestuur voor te leggen, aangezien zij in het bestuur zit. Maar ik vind eigenlijk dat dit soort paarden (die al meerdere keer getrapt hebben, raak of niet) uit een groepsles gehaald moeten worden, aangezien ze een gevaar vormen voor de overige paarden en ruiters.

Laat een wetsvriendje gewoon een brief opstellen aan het bestuur waar ze geïnformeerd worden over de verantwoordelijkheid van de vereniging hieromtrent. Hoeft jouw naam niet in genoemd te worden en zelfs de hare niet, alleen de situatie. Als er dan nog niets gebeurt, is het bestuur onverantwoordelijk en kun je beter weg zijn dar.

Spikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:24

Lieke schreef:
Als ik een sla-graag paard had zou ik als ik met andere zou rijden ze allereest even waarschuwen en ook een enorme rode strik in zn staart hangen. Mocht hij slaan zou hij daar straf voor krijgen die hij een week later nog voelt. Ook al zou er een paard vlak achter hem lopen en hij daardoor slaan zou hij alsnog een rotklap krijgen maar ik zou die andere ruiter er ook even op aanspreken.

Volledig mee akkoord Lachen !
Maar wat dat rode lintje betrefd , weinig mensen weten maar wat dat betekend hoor... .Ik was met Mullo , de muilezel van Vanity naar de inwijding geweest en ook Mullo slaat naar andere paarden.En we hadden dus ook zo'n rood lintje in zijn staart gehongen Ach gut ! Gingen de mensen juist zeggen oooh kijk hoe schattig *aai op zijn kont*.Mullo trapt niet naar mensen maar je weet toch maar nooit he , hij kan even goed denken dat je een paard bent Tong uitsteken.Misschien moeten ze de code van rood lintje maar wat bekender maken Knipoog !

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:27

zo dit is wel heel heftig!!
Ik heb ook een paard die als die in de galop zit en een paard zit in zn kont kan uithalen, nu doet tie dit al een hele tijd niet meer maar ik waarschuw gewoon altijd bij mij uit de buurt blijven !!

Wij hadden een paard die in de wei een hap uit de keel van een ander nam die lag bijna op apengapen want die kon natuurlijk heel moeilijk ademen dit is gelukkig geheeld maar dit paard schopt ook vaak in de wei.
het is echt een dominant mannetje en gelukkig doet de eigenaresse hem meestal niet in de wei als er te veel paarden of veel ruinen in staan dus is er al een tijdje nix meer gebeurt!!

Ik laat mijn paard ook niet zomaar schoppen die krijgt gelijk een mep MAAR als hij het uit verdediging doet dus dat een ander paard hem probeert te bijten of te schoppen ja dan vind ik het heel jammer voor het andere paard!!!

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:28

Sprintje"]
[quote="michele schreef:

Precies, en je zegt al dat het steeds beter gaat, sommige paarden moeten nog het een en het ander leren. En een wedstrijd gaat nu eenmaal gepaard met de nodige spanning waar ook een paard mee moet leren omgaan.

Voorkomen is beter dan genezen, vandaar de rode strikjes, en inderdaad ook rustigere plekken opzoeken.
[/quote]

Jeps, zo gaat het ook bij mijn paard. Ze schopt nooit tijdens het rijden. (moet ze ook niet doen) Het is alleen uitkijken geblazen om dicht achter haar langs te gaan, als ze stilstaat...
Ik zoek ook altijd de ruimte op....

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:37

[quote="Sprintje"][
Voorkomen is beter dan genezen, vandaar de rode strikjes, en inderdaad ook rustigere plekken opzoeken. Maar dat wil toch niet zeggen dat zo'n paard alleen nog maar geschikt zou zijn voor de salami, en dat je stom bent als je het toch probeert.

Dat vindt ik ook anders blijven er ook weinig paarden over als we alle paarden die weleens slaan in de salami moeten stoppen.
Komt er staks een salami overschot Vingers aflikken Haha!

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:05

Een echt fanatieke mepper die er met stevig aanpakken niet vanaf de brengen is, mag van mij rechtstreeks de salami in. Dan is zo'n dier gewoon levensgevaarlijk voor zn hele omgeving en ik zou daar niet verantwoordelijk voor willen zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:38

Lon schreef:
Een echt fanatieke mepper die er met stevig aanpakken niet vanaf de brengen is, mag van mij rechtstreeks de salami in. Dan is zo'n dier gewoon levensgevaarlijk voor zn hele omgeving en ik zou daar niet verantwoordelijk voor willen zijn.

OK dan! Lon, maar goed lezen blijkt moeilijk, dus dit zal je waarschijnlijk niet in dank worden afgenomen.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 16:26

Huertecilla"]
[quote="Lon schreef:

OK dan! Lon, maar goed lezen blijkt moeilijk, dus dit zal je waarschijnlijk niet in dank worden afgenomen.
[/quote]

Tuurlijk Slapen

Ik moet het eerste paard nog tegen komen ndie echt fanatiek mept zonder reden.... En ook die zou ik een kans willen geven om te leren, volgens mij moet je ook met zo'n dier veilig op concours kunnen zolang je er zelf goed rekening mee houdt en je omgeving ook een beetje rekening met jou en je paard wil houden.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 16:31

Ik heb geschreven -die er niet vanaf te brengen is- Misschien bestaat volgens jou zo'n paard niet, ok dan is het niet nodig.
Ik zou nooit zeggen "de omgeving moet er ook maar rekening mee houden" Omdat een klein kind dat even bij mamma wegwandelt dat nou eenmaal niet kan. En ga nou niet roepen dat mensen hun kinderen/honden/vul maar in altijd in de gaten moeten kunnen houden, dat is practisch onmogelijk.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 16:35

Lon schreef:
Ik heb geschreven -die er niet vanaf te brengen is- Misschien bestaat volgens jou zo'n paard niet, ok dan is het niet nodig.
Ik zou nooit zeggen "de omgeving moet er ook rekening mee houden" Omdat een klein kind dat even bij mamma wegwandelt dat nou eenmaal niet kan. (En roep nou niet dat mamma's hun kinderen echt altijd in de gaten hebben)

Maar ik ben het er wel mee eens dat als ze het echt niet afleren dat ze dan de salami in mogen, maar als je een kans geeft impliceert dat ook dat je zo'n dier meeneemt op concours. Doe dat dier dan een rood lintje in de staart en dan kan je omgeveing even iets extra allerter zijn en niet te dicht achter je langs rijden.

Dat is in mijn ogen gewoon een beetje rekening houden met elkaar !

Kais

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 16:52

Sprintje"]
[quote="Huertecilla"][quote="Lon schreef:

[/quote]

Tuurlijk Slapen

Ik moet het eerste paard nog tegen komen ndie echt fanatiek mept zonder reden.... En ook die zou ik een kans willen geven om te leren, volgens mij moet je ook met zo'n dier veilig op concours kunnen zolang je er zelf goed rekening mee houdt en je omgeving ook een beetje rekening met jou en je paard wil houden.
[/quote]

Ik ken er wel 1, het is dat de eigenaar het beest zo goed onder de duim heeft, maar het paard is anders helemaal gevaarlijk. Komt niet door het verleden.