zoiets zou ik nooit bij mijn paard indoen, hoe moeilijk hij ook is met rijden
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Tessebes"]
[quote="Elmshorn schreef:Op de foto ziet het bit er enger uit dan dat het in werkelijkheid is. Mijn paard was altijd ontzettend moeilijk tijdens het rijden, dus had iemand mij dit bit aangeraden...probleem opgelost. Maar ik wil er een ding bij zeggen: gebruik dit bit niet als je erg hard in de hand bent, want dan doe je je paard er GEEN plezier mee.

Rowy schreef:Zeg help eens ff mensuh!!!!! iemand met een fjord? haflinger? fries? tuiger? die vroeger met stang voor de kar heeft gereden? zeg eens hebben jullie geen moeite gehad om daarmee te rijden met een trens? verdienen die paarden het dan maar om geslacht te worden? jezus zeg!
Rowy schreef:Zeg help eens ff mensuh!!!!! iemand met een fjord? haflinger? fries? tuiger? die vroeger met stang voor de kar heeft gereden? zeg eens hebben jullie geen moeite gehad om daarmee te rijden met een trens? verdienen die paarden het dan maar om geslacht te worden? jezus zeg! als ze het eenmaal snappie en lief zijn dan mag de stang weer uit hoor. Het zijn echt geen duivelse moordenaarspaarden ofzow hoor! Gewoon sterk. alleen die tuiger bokt erbij.
Zulke paarden hebben een consequente ruiter nodig, niet tig verschillende manege-ruiters die allemaal anders in die mond zitten te rukken. Sjuimpje schreef:Deze bitten heb ik veel in een Duitse ruitersportzaak gezien,
ze zijn van aluminium gemaakt.
Rowy schreef:Zeg help eens ff mensuh!!!!! iemand met een fjord? haflinger? fries? tuiger? die vroeger met stang voor de kar heeft gereden? zeg eens hebben jullie geen moeite gehad om daarmee te rijden met een trens? verdienen die paarden het dan maar om geslacht te worden? jezus zeg! als ze het eenmaal snappie en lief zijn dan mag de stang weer uit hoor. Het zijn echt geen duivelse moordenaarspaarden ofzow hoor! Gewoon sterk. alleen die tuiger bokt erbij.
Alane schreef:Verder is dit bit op 3 manieren te gebruiken...
1) een teugel aan het touwtje, de werking van het bit wordt opgedeeld en werkt gelijktijdig op neus en mond
2) 1 teugel aan de onderste bitring of de bovenste, afhankelijk van de hoeveelheid hefboomwerking je wilt
3) met 2 teugels voor die ruiters die de volledige werking van het monddeel als ook de volledige werking op de neus van het paard willen bereiken....
...mijn eigen uitvinding. Om de inwerking op het neusbeen iets te verkleinen heb ik een bontje om de neusriem en het touwtje en dat werkt ook prima. Rowy schreef:er was een pony (fjord) die aanviel, en trapte naar paarden en mensen. Bij ons heeft hij alleen nog maar getrapt naar paarden. Naar mensen heeft hij niet meer gedaan (maar naar mensen trappen kan best een reden zijn om af te maken, niemand koopt een paard dat trapt naar alles wat los en vast zit) hij heeft een 2e kans gehad en nu is hij verkocht aan een manege voor gehandicapten! omdat hij zo braaf is! zo zie je maar.
Rowy schreef:ik heb helemaal niet gezegd dat elke pony gereden werd met pelham, alleen de echt vervelende. En niet overdrijven, die bitten zijn echt niet onmogelijk hoor. Een trens is ook helemaal niet zo zacht als jij blijkbaar denkt. Zodra er aan de teugels getrokken wordt prikt de punt in het gehemelte, en wordt de tong fijngeknepen. Zie jij een welsh a al met een pelham? ocherm die maken ze volgens mij nog geeneens. Germie jij kunt wel zeggen wat wel en wat niet "hoort" maar ik vind dat het veel erger is als manegepaarden nooit buitenkomen, heel mager zijn, kreupel moeten lopen enz. veeeeeeeeeeeeeeeeel erger. Ze hebben er echt geen last van hoor. Ruiters die trekken of snukken wordt dat al heel snel afgeleerd, en op het moment dat die een eigen pony (fjord?) gaan kopen zijn ze waarschijnlijk oud en verstandig genoeg om zelf te kunnen beslissen of een pelham of iets dergelijk nodig is. Het bit op de foto gebruiken wij niet.

Net zoveel kans in de staatsloterij dat er een goede tussenzit, ze zijn niet voorniets afgekeurd....SANEX schreef:Ik denk bij dat bit 1 ding : Auw... neus en waffel...