Hoe heet dit soort bit ook alweer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 00:33

op eerste foto had ik iets van..ow mooi bit..maar bij die laatste
zoiets zou ik nooit bij mijn paard indoen, hoe moeilijk hij ook is met rijden

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 00:53

Tessebes"]
[quote="Elmshorn schreef:
Op de foto ziet het bit er enger uit dan dat het in werkelijkheid is. Mijn paard was altijd ontzettend moeilijk tijdens het rijden, dus had iemand mij dit bit aangeraden...probleem opgelost. Maar ik wil er een ding bij zeggen: gebruik dit bit niet als je erg hard in de hand bent, want dan doe je je paard er GEEN plezier mee.

Kun je misschien uitleggen hoe dat touwtje loopt, want ik kan het niet goed zien op de bovenste foto.
[/quote]

Dat touwtje loop van de ene teugel via een gaatje in de onderste schaar door een katrolletje en het bakstuk over de neus door het bakstuk, katrolletje via een gaatje in de onderste schaar naar de andere teugel...
(via bakstuk = bij het bevestigen van de trens aan het bakstuk moet het touwtje worden mee genomen)
Hieronder het trainingsbit!!!!! maar dit om even te verduidelijken hoe het touwtje moet/hoort te lopen.
Afbeelding

Verder is dit bit op 3 manieren te gebruiken...
1) een teugel aan het touwtje, de werking van het bit wordt opgedeeld en werkt gelijktijdig op neus en mond
2) 1 teugel aan de onderste bitring of de bovenste, afhankelijk van de hoeveelheid hefboomwerking je wilt
3) met 2 teugels voor die ruiters die de volledige werking van het monddeel als ook de volledige werking op de neus van het paard willen bereiken....

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:05

Bij ons op de manege wordt wel degelijk met pelham's gereden. Voorbeeld: een voormalig tuigpaard die vroeger altijd met stang is gereden en op trens er bokkend en steigerend vandoor gaat. Daar zit dan een gevordere ruiter op, maar nog steeds kun je het niet maken om die mensen hun nek te laten breken. Wat moet je dan? op stal laten? En de fjorden worden allemaal met B-stang gereden en 1 welsh cob met een roosjesbit. De beesten baaien gewoon door hoor als daar een kind van 35 kilo op zit, trouwens met volwassenen ook wel ooit. Ik zeg niet dat een B-stang of een roosjesbit GEEN hefboomwerking heeft. Alleen veel en veel minder als een pelhamstang of een dressuurstang waar bij ONS dus alleen met pelhamriempje of alleen met teugels aan de stang gereden zou worden. Soms gaat dat gewoon niet anders. Das nog altijd beter als dat je eraan moet gaan hangen met heel je gewicht en dat je nog geen reactie krijgt. We leren die kinderen echt wel dat ze bij zo'n bit niet moeten blijven trekken maar moeten inhouden en dan weer los moeten laten.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:07

Zulke paarden horen niet op een manege thuis. Ik weet niet wat voor manege het is, maar ik zou er onmiddelijk weg gaan.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:11

Deze bitten heb ik veel in een Duitse ruitersportzaak gezien,
ze zijn van aluminium gemaakt.

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:19

Niej miepkonten. Het is de aller aller allergezelligste en leukste manege die ik ken. Op elke manege heb je wel vervelende paarden. Veel paarden van ons waren eigenlijk bedoeld voor de slacht omdat ze onhandelbaar zouden zijn. (dat zijn er nu wel veel minder als vroeger). En bijna allemaal zijn het nu megabrave paarden en pony's die op hun gemak rondsjokken met beginners en gevorderden. Toen ze kwamen krijgen ze dan zo'n bit als ze echt moeilijk zijn. Als ze braver zijn geworden mogen ze een trensje en heel veel blijven dan braaf. Natuurlijk zijn er altijd een paard die vervelend blijven, maar das overal. Ze hebben het verder hartstikke goed, beter als de pensionpaarden, dat weet ik zeker. Zomers mogen ze elke nacht in de wei. Altijd een ruime schone stal. Goede merkzadels (merk ga ik niet noemen want dr wordt een beetje veel gestolen de laatste tijd). Schone dekjes, voldoende eten. En 's winters mogen ALLE pony's omstebeurd in groepjes van vier 2 maanden op de wei zodat ze er weer fris tegenaan kunnen. En als een pony niet lekker in z'n vel zit of wat dan ook dan krijgt ie meteen "vakantie". Ik ken toch ontiegelijk veel maneges waar de pony's het slechter hebben. We hebben ook nog gediplomeerde instructeurs dus een slechte manege is het absoluut niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:20

Tessebes schreef:
Zulke paarden horen niet op een manege thuis. Ik weet niet wat voor manege het is, maar ik zou er onmiddelijk weg gaan.

Mee eens....dat zijn geen paarden voor een manege...

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:24

Zeg help eens ff mensuh!!!!! iemand met een fjord? haflinger? fries? tuiger? die vroeger met stang voor de kar heeft gereden? zeg eens hebben jullie geen moeite gehad om daarmee te rijden met een trens? verdienen die paarden het dan maar om geslacht te worden? jezus zeg! als ze het eenmaal snappie en lief zijn dan mag de stang weer uit hoor. Het zijn echt geen duivelse moordenaarspaarden ofzow hoor! Gewoon sterk. alleen die tuiger bokt erbij.
Laatst bijgewerkt door Rowy op 08-12-03 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:26

Rowy schreef:
Zeg help eens ff mensuh!!!!! iemand met een fjord? haflinger? fries? tuiger? die vroeger met stang voor de kar heeft gereden? zeg eens hebben jullie geen moeite gehad om daarmee te rijden met een trens? verdienen die paarden het dan maar om geslacht te worden? jezus zeg!

Nee..... Onder het zadel dubbel geboken en voor de wagen een liverpool...no problemo.

Nee ze verdienen het niet om geslacht te worden, maar ook niet om geplaagd te worden door rukkende en plukkende kinderen op een sterk inwerkend bit

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:27

die leren we ook om niet te rukken en te plukken.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:29

Rowy schreef:
Zeg help eens ff mensuh!!!!! iemand met een fjord? haflinger? fries? tuiger? die vroeger met stang voor de kar heeft gereden? zeg eens hebben jullie geen moeite gehad om daarmee te rijden met een trens? verdienen die paarden het dan maar om geslacht te worden? jezus zeg! als ze het eenmaal snappie en lief zijn dan mag de stang weer uit hoor. Het zijn echt geen duivelse moordenaarspaarden ofzow hoor! Gewoon sterk. alleen die tuiger bokt erbij.

Verward Zulke paarden hebben een consequente ruiter nodig, niet tig verschillende manege-ruiters die allemaal anders in die mond zitten te rukken.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:29

Ik ben het met Tessebes eens dat zulke paarden niet op een manege thuishoren. Hoe de paarden het verder hebben gaat het niet over, en ik ken overigens genoeg maneges waar de paarden net zo'n behandeling krijgen, maar wel op een normaal bit gereden worden.
En een dressuurstang of Pelham inhangen met alleen teugels op de onderste ring of met pelhamriempjes? Niet zo vreemd dat ze dan wat beter handelbaar zijn, dat is je bit als breekijzer gebruiken.
Een manegeruiter moet IMO niets anders dan een simpel trensje in zijn of haar handen krijgen, en ZEKER de kinderen. Geldt ook voor de meeste mensen met eigen paarden maar goed.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:41

Sjuimpje schreef:
Deze bitten heb ik veel in een Duitse ruitersportzaak gezien,
ze zijn van aluminium gemaakt.

Zijn ook in Nederland te koop, tenminste bij 1 ruitersportzaak.
Het zijn inderdaad lichtgewicht bitten, alhoewel ze op het oog er zwaar uitzien.
Volgens de fabrikant werken ze ook minder sterk in dan je op het eerste gezicht zou denken en ideaal zijn voor paarden die moeilijk zijn op het bit..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:51

Rowy schreef:

dan worden ze toch een beetje verkeerd gereden. de fries en de haflinger bij ons worden onder het zadel met een dikke bustrens gereden, en voor de kar met een stang. en als een paard er steeds vandoor gaat, is een scherper bit geen optie, dan moet je aan je rijkunsten gaan werken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:00

ik heb heel wat friezen gereden die voor de kar kopen/hebben gelopen, en die reed ik op een enkel of dubbelgebrokentrensje, geen probleem
ook met fjorden hetzelfde geval, in het tuig staan heeft als ze normaal gestuurd worden geen gevolgen voor de hardheid van de mond

het enige probleem dat ik heb gehad is dat het bij sommige paarden wat langer duurde voor ze de beenhulpen en gewichshulpen snapten onder het zadel en sommige wat stugger waren in het begin(stelling)
maar mondproblemen maar heel zelden,
veel paarden die voor de kar staan worden vaak ook onder de man gereden(dressuurmatig) als onderdeel van de training

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:58

Ik rijd/ heb genoeg paarden gereden die voor de kar staan of stonden met een stang en die onder het zadel gewoon met een trensje gereden worden.
Een paard wordt niet standaard hard in de mond van een stang voor de kar. De reden dat voor de kar een stang gebruikt wordt is dat je voor de kar gewoon wat meer veiligheid nodig hebt, je hebt namelijk alleen je stem en de leidsels om het paard terug te krijgen. En daarbij kun je een paard voor de kar niet stoppen door hem even de berm in te trekken, de bosjes in te sturen o.i.d. Een kar kan heel wat schade aanrichten en een paard aan de kletter let er echt niet meer op dat die kar achter hem hangt. Dat bit hangt er dus in voor in geval van NOOD.
Een bit is zo zacht of hard als de ruiterhand hem maakt, maar dat wil dus niet zeggen dat je manegekinderen van die leeftijd met weinig ervaring zo'n bit in handen moet geven. Dit is IMO alleen weggelegd voor mensen die echt weten waar ze mee bezig zijn, en ook weten hoe er mee om te gaan.
En die paarden bij jullie die zo doen moeten inderdaad door een consequente ruiter gereden worden en niet door manegekindjes. Niet geschikt als manegepaard dus.
En dat ze anders naar de slacht moesten, mag ik de reden weten waarom ze daar heen moesten? Er zijn namelijk bijzonder weinig mensen die een paard omdat ze hem zat zijn naar de slacht brengen, ze brengen namelijk een stuk minder op dan wanneer ze 'gewoon' verkocht worden.

Overigens heb ik zelf een Tinker die regelmatig aan de kletter ging, dwars door hekken heen rende etc. Die heb ik ook gewoon op een trensje gereden, en dat is ook goed gekomen.

Elmshorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 19:10

Alane schreef:
Verder is dit bit op 3 manieren te gebruiken...
1) een teugel aan het touwtje, de werking van het bit wordt opgedeeld en werkt gelijktijdig op neus en mond
2) 1 teugel aan de onderste bitring of de bovenste, afhankelijk van de hoeveelheid hefboomwerking je wilt
3) met 2 teugels voor die ruiters die de volledige werking van het monddeel als ook de volledige werking op de neus van het paard willen bereiken....

En er is ook nog een vierde manier *LOL* ...mijn eigen uitvinding. Om de inwerking op het neusbeen iets te verkleinen heb ik een bontje om de neusriem en het touwtje en dat werkt ook prima.

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 19:31

er was een pony (fjord) die aanviel, en trapte naar paarden en mensen. Bij ons heeft hij alleen nog maar getrapt naar paarden. Naar mensen heeft hij niet meer gedaan (maar naar mensen trappen kan best een reden zijn om af te maken, niemand koopt een paard dat trapt naar alles wat los en vast zit) hij heeft een 2e kans gehad en nu is hij verkocht aan een manege voor gehandicapten! omdat hij zo braaf is! zo zie je maar. Op de echt moeilijke paarden rijden ook alleen gevorderden hoor. Maar om die ook een beetje een leuke les te geven rijden die dan dus met een scherper bit. Zucht ik hou er verder maar mee op want jullie schrijnen het niet te willen begrijpen. Laat het dan maar. Ik wil jullie wel een keer horen als jullie op een manege een keer op een moeilijk paard moeten. Toen ik mijn pony nog met pelham reed zei er ook een keer iemand die Z rijd en zichzelf geweldig vind: waarom rijd je em nou niet op een trens, hioj is zo makkelijk. Dus zei erop met trens. Rowy zet alles vast, bit tussen z'n tanden en weg is ze. Daarna zei ze: blijf voorlopig hier maar met stang rijden. Ik rijd nu met trens, maar in het bos op pelham, gewoon voor de veiligheid, en daarom hebben de manegepony's dat ook, voor de veiligheid, en lang niet allemaal! maar 4 van de 25.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 19:41

Rowy schreef:
er was een pony (fjord) die aanviel, en trapte naar paarden en mensen. Bij ons heeft hij alleen nog maar getrapt naar paarden. Naar mensen heeft hij niet meer gedaan (maar naar mensen trappen kan best een reden zijn om af te maken, niemand koopt een paard dat trapt naar alles wat los en vast zit) hij heeft een 2e kans gehad en nu is hij verkocht aan een manege voor gehandicapten! omdat hij zo braaf is! zo zie je maar.

als je zn mond volstopt met een onmogelijk bit, kúnnen ze niet anders dan braaf zijn. En je zei trouwens dat elke pony gereden werd op pelham, en nu ineens maar 4 vd 25 Verward

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 19:54

een ander bit dan een bustrens of watertrens (ongebroken, enkel dan wel dubbelgebroken) hoort niet op een manegepaard thuis.
Het wordt dan voor mensen normaal dat een fjord bij voorbaat een een pelham of weet ik veel wat nodig heeft.

DIt bit op de foto is ook geen bit voor beginners.

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 23:18

ik heb helemaal niet gezegd dat elke pony gereden werd met pelham, alleen de echt vervelende. En niet overdrijven, die bitten zijn echt niet onmogelijk hoor. Een trens is ook helemaal niet zo zacht als jij blijkbaar denkt. Zodra er aan de teugels getrokken wordt prikt de punt in het gehemelte, en wordt de tong fijngeknepen. Zie jij een welsh a al met een pelham? ocherm die maken ze volgens mij nog geeneens. Germie jij kunt wel zeggen wat wel en wat niet "hoort" maar ik vind dat het veel erger is als manegepaarden nooit buitenkomen, heel mager zijn, kreupel moeten lopen enz. veeeeeeeeeeeeeeeeel erger. Ze hebben er echt geen last van hoor. Ruiters die trekken of snukken wordt dat al heel snel afgeleerd, en op het moment dat die een eigen pony (fjord?) gaan kopen zijn ze waarschijnlijk oud en verstandig genoeg om zelf te kunnen beslissen of een pelham of iets dergelijk nodig is. Het bit op de foto gebruiken wij niet.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 00:07

Ik denk bij dat bit 1 ding : Auw... neus en waffel...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 00:08

Rowy schreef:
ik heb helemaal niet gezegd dat elke pony gereden werd met pelham, alleen de echt vervelende. En niet overdrijven, die bitten zijn echt niet onmogelijk hoor. Een trens is ook helemaal niet zo zacht als jij blijkbaar denkt. Zodra er aan de teugels getrokken wordt prikt de punt in het gehemelte, en wordt de tong fijngeknepen. Zie jij een welsh a al met een pelham? ocherm die maken ze volgens mij nog geeneens. Germie jij kunt wel zeggen wat wel en wat niet "hoort" maar ik vind dat het veel erger is als manegepaarden nooit buitenkomen, heel mager zijn, kreupel moeten lopen enz. veeeeeeeeeeeeeeeeel erger. Ze hebben er echt geen last van hoor. Ruiters die trekken of snukken wordt dat al heel snel afgeleerd, en op het moment dat die een eigen pony (fjord?) gaan kopen zijn ze waarschijnlijk oud en verstandig genoeg om zelf te kunnen beslissen of een pelham of iets dergelijk nodig is. Het bit op de foto gebruiken wij niet.

Een pelham voor een a-welsh niet te koop? Zekers wel, even een voorbeeld....

Afbeelding
http://www.lillhastenistav.se/bt.htm
vanaf 11.5 cm, paar rubber bitschijven eraan en voila, het past...
Zelfs het bit dat hierboven staat is te koop 11,5 cm.....waar het topic over ging

Manegepaarden die niet buiten komen en broodmager en kreupel manegelessen moeten meelopen.... dat gebeurd heden tendage praktisch niet meer, oke af en toe mischien een uitzondering, maar mensen zijn mondiger geworden.

en een kind leren rijden met een scherp bit...die ooit later een eigen pony heeft, zal met problemen ook terug denken aan vroeger en een scherper bit er inhangen....deden ze op de manege toch ook.

En die tuiger bokt niet zomaar....
En aspirant slachtpaardjes opkopen voor manegelessen Verward Net zoveel kans in de staatsloterij dat er een goede tussenzit, ze zijn niet voorniets afgekeurd....

Mijn dochter rijd haar pony met een dubbelgebroken watertrens, de vorige op een bustrensje..pony geeft zelf wel aan wanneer ze teveel in de mond zit, en daar wordt dan weer een reatieop gegeven of door mij of tijdens de lessen door haar instructrice... en ja haar pony gaat wel eens aan de haal, en ja haar pony geeft wel eens flinke bokken (en ligt ze in het zand....) Zekers vind ik dat eng en denk op zo'n moment aan de meest vreselijke dingen...Het is en blijft een levend wezen, en dat verander je nier door een scherper bit....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 00:17

SANEX schreef:
Ik denk bij dat bit 1 ding : Auw... neus en waffel...

Volgens de fabrikant is dit juist niet zo, tenminste bij "normaal" gebruik (net zoals je normaal rijdt) echter door de dubbele werking is het effect groter en zal in tegenstelling tot het "normale" mondopenen juist het tegenovergestelde beriekt worden....waar ik dn weer mijn vraagtekens bijzet.
Echter is dit bit al 50 jaar in gebruik en met verbluffende resultaten....
De onbekendheid (wederom volgens de fabrikant) komt omdat dit bit in het begin alleen door 1 iemand gemaakt mocht worden (zit dus patent op) en die persoon deed meer dan alleen bitten maken (trainde paarden) door de tijd die nodig was om 1 bit te maken, icm zijn werk, is er nooit echt reclame voor gemaakt, dit ging mondjes maat en goede trainers hoelden dit "geheim" liever voor hun zelf..

Heb nog wel een regiment enge bitten, voor de liefhebbers (zijn ook al eerder topics over geweest) op even je geheugen op te frissen, dat er naast hulpteugels ook bitten zijn... Haha!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 00:19

Voor een pelham een soortgelijke stangen heb je een zeer rustige hand nodig. Manegeruiters vind ik nou niet echt het toonbeeld van ruiters met een rustige hand. Ik vind het gewoon niet kunnen. 1x een Pelham goed fout gebruiken en je paard heeft een gebroken kaak...