Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pandora2 schreef:Wat het spelen en omkieperen van de drinkbak betreft, kan je misschien proberen om zo van die grote metserskuipen te nemen en er een zware steen in te leggen...werkt hier vree goed voor mijn ruintje die het geinig vond om de bak door heel de stal te slepen !
Sientje schreef:Een door de wol geverfde paardenfokker heeft me ooit wijsgemaakt dat je in de stal van een hengst 1x een merrie moet laten piesen, omdat de hengst dan altijd op die plek gaat poepen. Heb het altijd als een fabeltje beschouwd, al kende ik een (nogal mannelijke) ruin bij wie dit werkte.
Hier thuis nooit geprobeerd, onze hengst kakt net als de rest gewoon overal waar z'n staart hangt, en roert het daarna wat, maar heb er zelf eigenlijk een hekel aan als alles op 1 hoop ligt. Maar misschien is dit voor jou het proberen waard.
Sientje schreef:Een door de wol geverfde paardenfokker heeft me ooit wijsgemaakt dat je in de stal van een hengst 1x een merrie moet laten piesen, omdat de hengst dan altijd op die plek gaat poepen. Heb het altijd als een fabeltje beschouwd, al kende ik een (nogal mannelijke) ruin bij wie dit werkte.
Hier thuis nooit geprobeerd, onze hengst kakt net als de rest gewoon overal waar z'n staart hangt, en roert het daarna wat, maar heb er zelf eigenlijk een hekel aan als alles op 1 hoop ligt. Maar misschien is dit voor jou het proberen waard.
Yamcha schreef:Wat ik doe als ik uitmest, is één plek in de box leegmaken.
Dan het stro uitschudden zodat de mest eruit valt, en ik niet de wereld aan schoon stro hoef weg te gooien (je laat gewoon de drol eraf vallen zeg maar, dus niet direct in de kruiwagen, maar op de lege plek, schoon stro gooi je weer terug).
Dan neem ik een riek, gooi de drollen in de kruiwagen, zoek de natte plek op, dat kun je een soort van op elkaar stapelen, dat gooi je ook in de kruiwagen, je trekt de boel weer recht en glad, en voilá, je gooit bijna niks aan schoon stro weg, hoef je dus niet elke dag op te strooien, maar eens in de 3 dagen.Merlijn schreef:Denk niet dat het zal veranderen, ik heb een merrie die haar hele leven hetzelfde doet. Ze is nu 15 jaar. Haar zoon (4jr) doet precies hetzelfde. We hebben van alles geprobeerd, helpt niet. Ik denk dat het erfelijk is
Hmm, op de manier zoals ik hierboven schreef, kun je bijna van elk paard een schoon paard maken, omdat je echt bijna alle viezigheid eruit haalt, maar als de box van je paard voor haar gevoel vies is, verliest ze ook de neiging om de boel schoon te houden. Je merkt echt dat als je goed uitmest, je paard zelf de boel ook schoon wil houden, en met name merries zijn vaak juist heel schoon op hun box.
Mijn merrie maakte er eerst echt een bende van, liep alles de hele box door, maar goed uitmesten, en consequent goed opstrooien hebben van haar een paard gemaakt met keurige stalmanieren, 1 plek waar ze mest en plast, en dan nog 2 drollen op een andere plek. En altijd netjes in de hoeken. Ik ben inmiddels in 5 minuten klaar met mesten, waar ik eerst dik 20 minuten bezig was.