paard maakt zijn stal elke dag heel vuil

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:35

Wat het spelen en omkieperen van de drinkbak betreft, kan je misschien proberen om zo van die grote metserskuipen te nemen en er een zware steen in te leggen...werkt hier vree goed voor mijn ruintje die het geinig vond om de bak door heel de stal te slepen ! :7

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:27

Pandora2 schreef:
Wat het spelen en omkieperen van de drinkbak betreft, kan je misschien proberen om zo van die grote metserskuipen te nemen en er een zware steen in te leggen...werkt hier vree goed voor mijn ruintje die het geinig vond om de bak door heel de stal te slepen ! :7

Deden mijne ook. Inmiddels heb ik van die stevige groene voerbakken aan de stal hangen. Werkt prima!

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:31

Haihai!

Ik heb geen tijd gehad om alle reacties te lezen.

Maar ik heb ook een hengst op stal, een verschrikkelijke smeerzak.

Sinds 2 weken doe ik 2x daags uitmesten..
Elke morgen de stal omzetten, zodat alle natte plekken naar boven komen..
Deze er allemaal uithalen, evenals de poep.
alles van de kanten halen en door de hele stal verdelen

Staat mijn paard paar dag binnen.. Dan doe ik 'savonda 2 uur na het eten hetzelfde.

Anders alleen de poep.

Dan 1x in de 4a5 dagen een zaagsel erin en ik hou de stal perfect schoon!

De stal hoeft er niet wit uit te zien van het zaagsel, als het maar schoon is!

Veel succes met een oplossing vinden!

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:16

Sientje schreef:
Een door de wol geverfde paardenfokker heeft me ooit wijsgemaakt dat je in de stal van een hengst 1x een merrie moet laten piesen, omdat de hengst dan altijd op die plek gaat poepen. Heb het altijd als een fabeltje beschouwd, al kende ik een (nogal mannelijke) ruin bij wie dit werkte.
Hier thuis nooit geprobeerd, onze hengst kakt net als de rest gewoon overal waar z'n staart hangt, en roert het daarna wat, maar heb er zelf eigenlijk een hekel aan als alles op 1 hoop ligt. Maar misschien is dit voor jou het proberen waard.

Em toch.zou ik t uitproberen haha! Hier een super ervaring met deze.manier van werken, als de stallen gemest zijn even de merrie dr 2 uur in en dan emst de hengst perfect op de juiste plek. Ook kun je wat merrie pis uit een stam halen en er in leggen werk ook

superpony12

Re: paard maakt zijn stal elke dag heel vuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:26

wij hebben drink bakken aan de muur zitten dat werkt ook heel goed
of je kan een emmer of zo met een baksteen erin neer zetten :# :# :#

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:31

Sientje schreef:
Een door de wol geverfde paardenfokker heeft me ooit wijsgemaakt dat je in de stal van een hengst 1x een merrie moet laten piesen, omdat de hengst dan altijd op die plek gaat poepen. Heb het altijd als een fabeltje beschouwd, al kende ik een (nogal mannelijke) ruin bij wie dit werkte.
Hier thuis nooit geprobeerd, onze hengst kakt net als de rest gewoon overal waar z'n staart hangt, en roert het daarna wat, maar heb er zelf eigenlijk een hekel aan als alles op 1 hoop ligt. Maar misschien is dit voor jou het proberen waard.

Werkt dit ook omgekeerd ? :+

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 00:08

Mijn hengsten zijn juist echt super super zindelijk, alles op een hoop en plas ook netjes op dezelfde plek. Bijna geen werk aan die mannen, en goedkoop :D

Maar mijn merrie..... ook overal... ik zorg dat er heel veel stro in de box ligt, elke dag haal ik de mest zoveel mogelijk eruit (wat er nog te vinden is...), soms de plas ook, heb ik een kruiwagen per dag vol ongeveer, dan weer een lekkere laag stro erover. En 1x per week alles eruit. Dus kost me 6 dagen per week 1 kruiwagen per dag voor haar stal (en 1 kruiwagen voor alle mannen samen, zo schoon haha) en dan een halve plak stro erbovenop (van grote baal)
Ze heeft altijd een mooie schone droge stal omdat er zo'n dikke laag ligt en toch kost het niet veel stro. Als je elke dag alles eruit schept en te kleine laag stro erin doet heb je elke dag een smeerboel, kan je beter wat potten.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 07:02

Yamcha schreef:
Wat ik doe als ik uitmest, is één plek in de box leegmaken.
Dan het stro uitschudden zodat de mest eruit valt, en ik niet de wereld aan schoon stro hoef weg te gooien (je laat gewoon de drol eraf vallen zeg maar, dus niet direct in de kruiwagen, maar op de lege plek, schoon stro gooi je weer terug).
Dan neem ik een riek, gooi de drollen in de kruiwagen, zoek de natte plek op, dat kun je een soort van op elkaar stapelen, dat gooi je ook in de kruiwagen, je trekt de boel weer recht en glad, en voilá, je gooit bijna niks aan schoon stro weg, hoef je dus niet elke dag op te strooien, maar eens in de 3 dagen.

Merlijn schreef:
Denk niet dat het zal veranderen, ik heb een merrie die haar hele leven hetzelfde doet. Ze is nu 15 jaar. Haar zoon (4jr) doet precies hetzelfde. We hebben van alles geprobeerd, helpt niet. Ik denk dat het erfelijk is |(

Hmm, op de manier zoals ik hierboven schreef, kun je bijna van elk paard een schoon paard maken, omdat je echt bijna alle viezigheid eruit haalt, maar als de box van je paard voor haar gevoel vies is, verliest ze ook de neiging om de boel schoon te houden. Je merkt echt dat als je goed uitmest, je paard zelf de boel ook schoon wil houden, en met name merries zijn vaak juist heel schoon op hun box.

Mijn merrie maakte er eerst echt een bende van, liep alles de hele box door, maar goed uitmesten, en consequent goed opstrooien hebben van haar een paard gemaakt met keurige stalmanieren, 1 plek waar ze mest en plast, en dan nog 2 drollen op een andere plek. En altijd netjes in de hoeken. Ik ben inmiddels in 5 minuten klaar met mesten, waar ik eerst dik 20 minuten bezig was.

Jouw methode werkt bij ons niet, want ze mesten en plassen overal en wandelen het dan helemaal door elkaar. Er is geen mestbal meer te vinden. Er wordt iedere dag ruim uitgemest en royaal bijgestrooid en ze staan overdag op de wei. De boel zelf schoon willen houden is nog nooit bij ze opgekomen :D .
De andere merrie mest op één grote hoop achter in de stal, is superschoon.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:10

Hier het zelfde probleem.
Paard was altijd erg schoon op stal, maar sinds hij aan huis staat is het en drama.
Hij staat op alleen hooi. Voorheen op voordroog. Maar dagelijks moest ik 5m2 van de 15m2 nattigheid weg halen.
Meneer vond het nodig om bij elke pluk hooi te soppen in zijn waterbak.

Nu heb ik het hooi achterin de box neer gelegd en wonderbaarlijk heb ik al 3 dagen alleen drollen te schepen. Verder droog.

Advies is om het hooi zo ver mogelijk van de drink voorziening te plaatsen.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:12

Ik strooi m'n stal altijd heel dik op. Anders is alles de volgende dag ook super smerig maar des te meer stro hij krijg, hoe schoner hij is.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:12

ik zorgde ook voor een paard die de stal altijd vies maakte.
zij stond op vlas en dan haalde je alleen het natte en de mest eruit, dat scheelde best veel.
ook veel buitenzetten werkt, dan blijft de stal schoner en hoef je alleen de mest uit de wei te halen :)