Belgisch Trekpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 22:49

HannahFrouk schreef:
Ben je weleens bij iemand langsgeweest die een trekpaard heeft?

Ik vraag me toch af - sorry - of je wel een realistisch beeld hebt van hoe een trekpaard is. Het lijken van die lieve gewillige troetelkonten, maar ze kunnen ook behoorlijk imponeren. Ik heb zelf een trekpaard gehad en zij had een enorm koppig en soms ronduit vernielzuchtig karakter. Als het kapot kon, dan ging het ook kapot (emmers, halsters, omheiningen etc). Ze hield best van knuffelen, maar was nou niet bepaald een meegaand type en enorm halsstarrig. Het was dus een hele kunst om haar te leren zich te laten bekappen, haar normaal in een trailer te krijgen en haar te leren om vast te staan zonder alles af te breken. Als Neel boos of tegendraads was dan durfde echt niemand bij haar in de buurt te komen, het gebeurt dan heel snel dat je angst krijgt van je eigen paard.

Ik heb haar uiteindelijk ook verkocht , omdat ik haar karakter juist NIET leuk vond, het was echt helemaal geen lieve gewillige vriendin, maar iemand met wie ik regelmatig enorm botste. Neel wilde dan haar zin blijven doordouwen en dat ging dan echt hard tegen hard. En toen ze 5 jaar was, was dat nog steeds zo. Ik had daar niets mee. Mij is het dus best tegengevallen, het karakter van zo'n 'lief' trekpaard.

Ik vraag me af of je genoeg rekening houdt met het karakter van een trekpaard?

Dank u voor de tip. Maar ik ken het paard zelf ook al een tijdje :)
En ik ga er zeker rekening mee houden. Zoals eerder gezegd, paarden
blijven altijd onvoorspelbaar.

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 22:50

friesam schreef:
Wij hebben een Frans trekpaard dat inderdaad graag knuffeld maar als ze haar zin niet krijgt is het 900 kg gevaar...
Niet geschikt als eerste paard!
Hoefijzer maat olifant richting je hoofd of midden in het bos bokken en niet links of rechts willen.

Dus let op, lieve grote ogen maar ons paard bijv is alleen geschikt voor ervaren paardenrennen en het blijft opletten ook als ze bijv blij is en in de wei naar je toe galopeert of wil spelen

Ik had al eerder paarden, maar bedankt voor de tip. :)

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:01

lizet_lara schreef:
ik zie net dat je 14 jaar oud bent. ik zou je afraden om een trekpaard te kopen. op je 14de ga jij dat trekpaard echt niet houden. mits je goede beglijding hebt. ik bedoel, ik doe lara bijna altijd met mijn moeder. dat komt omdat lara gewoon dwars door mij heen loopt als ze iets wilt. nu pas na 3 jaar verzorgen, heb ik haar goed onder controle. ze is heel lief hoor, maar dat eigenwilletje kan ik niet tegen op. daarnaast hebben ze een strenge leider nodig, anders gaat het echt niet goed komen. er zit meer temprament in dan je zal denken.
ik hoop dat je er goed over na denkt voor dat je er eentje aanschaft.

edit: ik ben 15 jaar oud.

dit zijn zeer verstandige woorden van mijn dochter en ook de werkelijkheid, na 3 jaar is lizet zo ver dat ze alleen kan gaan rijden (veilig en verantwoord)en we met lara rijtechnis op de goede weg zitten. ik zelf (46 jaar ) heb om de twee weken les en dat heb je echt nodig , ook al is ze erg lief en braaf.
het is de grootte en hoeveelheid kilo,s wat het rijden/gehoorzaam maken, waar je het meeste werk aan hebt.
MAAR lief zijn ze
Maar denk er nog eens goed over na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:31

Marian_lara schreef:
dit zijn zeer verstandige woorden van mijn dochter en ook de werkelijkheid, na 3 jaar is lizet zo ver dat ze alleen kan gaan rijden (veilig en verantwoord)en we met lara rijtechnis op de goede weg zitten. ik zelf (46 jaar ) heb om de twee weken les en dat heb je echt nodig , ook al is ze erg lief en braaf.
het is de grootte en hoeveelheid kilo,s wat het rijden/gehoorzaam maken, waar je het meeste werk aan hebt.
MAAR lief zijn ze
Ik heb in dit topic gereageerd, omdat ik zelf jaren geleden de fout heb gemaakt om een [ras] aan te schaffen zonder dat ik daar genoeg ervaring mee had, ondanks dat ik in de jaren daarvoor ook 2 'gewone' eigen paarden heb gehad.
Mijn verwachtingen van lief, braaf, sullig, sloom, knuffelig, aanhankelijk karakter bleken in de meeste gevallen tegenovergesteld te zijn en ik zou het jammer vinden als je dochter straks een [ras] heeft gekocht/gekregen en ze er dan later verdriet van krijgt als ze merkt dat het allemaal niet zo is als ze had verwacht.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:53

KoudbloedKim schreef:
Marian_lara schreef:
MAAR lief zijn ze
Ik heb in dit topic gereageerd, omdat ik zelf jaren geleden de fout heb gemaakt om een Trekpaard aan te schaffen zonder dat ik daar genoeg ervaring mee had, ondanks dat ik in de jaren daarvoor ook 2 'gewone' eigen paarden heb gehad.
Mijn verwachtingen van lief, braaf, sullig, sloom, knuffelig, aanhankelijk karakter bleken in de meeste gevallen tegenovergesteld te zijn en ik zou het jammer vinden als je dochter straks een Trekpaard heeft gekocht/gekregen en ze er dan later verdriet van krijgt als ze merkt dat het allemaal niet zo is als ze had verwacht.

koudbloedkim, dat is mijn moeder :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 01:06

Dat snap ik, daarom ook mijn reactie. :j

Edit; Wat ik probeer te zeggen is dat de reacties in dit topic niet bedoeld zijn om je af te kraken of om je blije gevoel weg te halen, maar om je te behoeden voor een fout waar je later veel verdriet van kan krijgen. :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 01:14

hotchocolat schreef:
10 kg hooi vind ik ook wat magertjes dat krijgt alleen de haf van 450 kg al.
Ik zou de brok eraf halen, meer hooi voeren en eventueel een vitamine korrel

Dan overvoer je behoorlijk een paard heeft 1/1,5kg ruwvoer per 100kg lichaamsgewicht nodig.

Voeren is kijken, ik weet niet hoe je paard eruit ziet als hij komt (mager/vet/goed), afhankelijk daarvan stel je voeding samen, ruwvoer heeft hij veel nodig maar sommige worden van naar hooi kijken al vet, daarom voeren veel "belzen-boeren" ook gehakseld stro icm hooi, toch buikvulling weinig voedingsstoffen om vet te worden. Eventueel kun je ook naar gedorst hooi kijken. Als hij te mager is zou ik eerst beginnen met normaal hooi, dit eten ze veel! ;).
Brok is 3kg aan de royale kant, begin eens met 2x pd 3/4 schep, dus 1,5kg totaal en kijk of hij het daar op doet.

Verder zoals word vermeld ze zijn lomp :+ consequent zijn is misschien nog wel belangrijker dan bij een pony omdat een bels echt gevaarlijk is als hij wat anders wil dan jij :+

Cindyrella

Re: Belgisch Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 01:36

Ook hier een mede eigenaar van momenteel 2 trekpaarden en een haflinger. Wel kennis aan veel meer trekpaarden.

Qua voeren eten de 2 trekpaarden denk ik ruim andere halve baal, maar net geen 2 balen per dag samen. Brok krijgen ze amper, en zeker geen kg'en. Een van beide krijgt misschien net aan een kg per dag, de andere die snel last ban jeuk heeft, krijgt 4 handjes per dag.

Trekpaarden kunnen mits rustig opgebouwd en met schuilstal en/of plekjes schaduw zeker wel 24/7 buiten blijven. Qua stalling vind ik afhankelijk van hoeveel beweging ze krijgen. Paarden hier staan 's winters van 08.00 tot 17.30uur buiten. En dus 's avonds/'s nachts in een stal van 3x3 per paard.

Qua karakter, dat is zooo verschillend. Kan niet zeggen dat ik het verstandig vind als een meid van 14 alleen met een trekpaard op pad gaat. Anderzijds zegt leeftijd niets, als een paard wil, gaat ie toch wel.... Dan houdt een volwassene het ook niet.
Onze trekpaarden zouden beiden niet geschikt zijn qua karakter om zonder al te veel paardenkennis aan te beginnen. Sl denk ik dat dat ook voor ieder paardenras geldt.

En inderdaad het beenwerk, laat daar altijd iemand naar kijken die er verstand van heeft!

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 01:38

Ashley5760 schreef:
Verder zoals word vermeld ze zijn lomp :+ consequent zijn is misschien nog wel belangrijker dan bij een pony omdat een bels echt gevaarlijk is als hij wat anders wil dan jij :+

Lomp zijn trekpaarden absoluut niet! Als ik zie hoe snel ze leren en hoe enthousiast ze kunnen zijn. Denk ik dat je hier de plank volledig mis slaat!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:24

Cindyrella schreef:
Ashley5760 schreef:

Lomp zijn trekpaarden absoluut niet! Als ik zie hoe snel ze leren en hoe enthousiast ze kunnen zijn. Denk ik dat je hier de plank volledig mis slaat!

Nou ik heb er enkele vastgehouden enz die bij hh gedekt moesten worden (van die merrie's waar niks mee gedaan word) das geen pretje en ik ben niet bepaald klein :+
Ze zijn prima af te richten, maar dat moet je wel doen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:45

Ja, maar dat ligt dus gewoon aan de opvoeding en heeft niks met lomp zijn te maken. Vooroordelen ook altijd.
Ik vind 1,5 kg niks over het algemeen nog veel te veel. Zou ze eerder op een vitiminekorrel en onbeperkt hooi zetten en kijken hoe dat gaat. Als het goed is ga je met een 4 jarige toch nog niet veel aan de gang, hij zal waarschijnlijk nog wel in de groei zitten.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 11:04

Ons trekpaard wil liever niet op stal, staat gelijk te zweten. Ze staat op een droge wei met wat andere "gewone" paarden en pony's en ze delen samen een baal voordroog. Waar zij wel het meeste bij staat te eten. Verder krijgt ze een summerfit koek iedere dag en als we gereden hebben halve kg brok.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 11:39

@KoudbloedKim, ik denk dat je Marian_lara een nieuwe stiefdochter hebt gegeven. Echte dochter Lizet_lara is niet de TS ;)

@Ashley5760: een beker is in dit geval geen kilo of maatschep maar zoals TS in een latere post noemde een bekertje van ongeveer 1/4 liter. Drie bekers is dus 0,75 liter. Soortelijk gewicht van brokken is iets van 0,6 - 0,7 kg/l dus we hebben het over over ongeveer een halve kg brok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:39

Rex_Rolfo schreef:
@[naam], ik denk dat je Marian_lara een nieuwe stiefdochter hebt gegeven. Echte dochter Lizet_lara is niet de TS ;)
Ooh oeps, dat is inderdaad mijn fout. :o
Ik blijf wel achter mijn post staan, maar ik heb het inderdaad niet goed gezien.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:01

Esmeej333 schreef:
Ja, maar dat ligt dus gewoon aan de opvoeding en heeft niks met lomp zijn te maken. Vooroordelen ook altijd.
Ik vind 1,5 kg niks over het algemeen nog veel te veel. Zou ze eerder op een vitiminekorrel en onbeperkt hooi zetten en kijken hoe dat gaat. Als het goed is ga je met een 4 jarige toch nog niet veel aan de gang, hij zal waarschijnlijk nog wel in de groei zitten.

Vitaminekorrel*

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:06

ik zie dat ik er nog een dochter van 14 ërbij"gekregen , leuk nog een paardegek , >>grapje.
ik zie veel wijze woorden langs komen en hoop dat TS een goede keus maakt.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:29

Wat een negatieve reacties allemaal!

Ik heb hier dus wel een trekpaard staan dat echt een schatje is.
Hij is nu pas 2, nog erg schrikachtig, maar als hij dan schrikt en ik sta voor hem doet hij alles om ervoor te zorgen dat hij niet tegen mij aan loopt. Ook is het een enorme knuffelkont met een gouden hart.
Hij vind het leuk om te werken en de eerste keer schrikt hij, maar de 2e keer is het de normaalste zaak van de wereld.
Het ligt er dus maar net aan welk paard je uitzoekt en wat zijn achtergrond/opvoeding is.

Voor de rest eet die van mij samen met mijn pony in anderhalve week 200 kg hooi op. Ze krijgen daarbij wel een paar uur weidegang (hoewel dit meer voor het strekken van de benen is) en een schep brok voor het idee. (oh en de buurvrouw geeft ze appels en wortels). Ze staan nu in een paddock met inloopstal, aangezien hij anders tot aan zijn knieën in de modder zou staan met dit weer. Als het weer op dit moment weer wat warmer word staat hij flink te zweten door zijn dikke vacht en op stal staan is dus ook geen optie.

Ik heb hem dit jaar al moeten behandelen voor mijt in zijn sokken en let altijd erg goed op, aangezien trekpaarden wel bekent staan om die kwaaltjes.
Ook is het niet gemakkelijk om passende spullen voor hem te vinden, aangezien alles voor warmbloed paarden word gemaakt :P

Voor de rest, als je bedenkt dat elke boer vroeger trekpaarden had en de kinderen van die boer daar ook mee konden werken, wat is er nou dan zo veranderd dat een 14 jarige geen trekpaard meer zou kunnen houden (neem aan dat je hulp krijgt van je ouders als je dat nodig zou hebben)?

(Dit is trouwens ook mijn eerste trekpaard, heb hiervoor een haflinger gehad)

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 18:54

Dus eigenlijk zeggen jullie, misschien kan je beter een ander paard kiezen?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:56

Onze fries van 1.70 zou ik inderdaad eerder in handen van een 14 jarige geven dan onze koudbloed

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:58

Nee hoor niet per se. Als het een goed opgevoed beest hebt, en je zelf ook consequent bent dan is er niks mis met een trekpaard. Als het een dominant beest is zou ik het niet doen. Een dominant paard is sowieso al moeilijk te houden maar een dominant trekpaard is een stuk lastiger een een Welshe bijvoorbeeld.
En zolang je je beseft dat ze waarschijnlijk meer kosten dan een 'gewoon' paard, en veel trekpaarden last hebben van vpl/ mijt en dat soort kwaaltjes.
En dit is ook jong paard, sta daar ook goed bij stil. Die zijn anders dan iets oudere paarden met meer levenservaring.
Is dit allemaal geen probleem zou ik zeggen, ga ervoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 19:56

Inderdaad goed naar het karakter kijken voor je hem koopt.
Kijken hoe hij reageert op andere paarden (jaagt hij ze weg of laat hij ze zonder problemen toe, en hoe is dat tijdens het eten), hoe snel hij op je reageert als je hem achterwaarts wil zetten etc.
Misschien is het dan ook handig om iemand mee te nemen die daar echt verstand van heeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:01

Op mijn trekpaard laat ik echt iedereen rijden.. ze mogen van mij zo het bos in, zonder zadel voor mijn part, daar kan iedereen mee wegrijden. Vriendlief rijdt er soms op, en die kan écht niet rijden :+
Terwijl ik op mijn tinker zelfs niet snel een gevorderde ruiter laat rijden.
Het ligt echt aan het karakter.
Maar qua verzorging is het wel wat anders dan een kleine pony natuurlijk ;) Even hoeven uitkrabben is er niet bij hier..

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:43

Ashley5760 schreef:
hotchocolat schreef:
10 kg hooi vind ik ook wat magertjes dat krijgt alleen de haf van 450 kg al.
Ik zou de brok eraf halen, meer hooi voeren en eventueel een vitamine korrel

Dan overvoer je behoorlijk een paard heeft 1/1,5kg ruwvoer per 100kg lichaamsgewicht nodig.

Voeren is kijken, ik weet niet hoe je paard eruit ziet als hij komt (mager/vet/goed), afhankelijk daarvan stel je voeding samen, ruwvoer heeft hij veel nodig maar sommige worden van naar hooi kijken al vet, daarom voeren veel "belzen-boeren" ook gehakseld stro icm hooi, toch buikvulling weinig voedingsstoffen om vet te worden. Eventueel kun je ook naar gedorst hooi kijken. Als hij te mager is zou ik eerst beginnen met normaal hooi, dit eten ze veel! ;).
Brok is 3kg aan de royale kant, begin eens met 2x pd 3/4 schep, dus 1,5kg totaal en kijk of hij het daar op doet.

Een paard heeft 1 tot 1.5 kg ruwe stof nodig dis is iets anders dan ruwvoer. Mijn tinker krijgt ook ongeveer 13 tt 15 kg ruwvoer en is keurig.
Dus 10 kg voor een belg is aan de magere kant.

Ts ik zou goed nadenken het is een jong dier is echt enorm. Hoeveel ervaring heb je met het opvoeden van een jong dier. Hoeveel hulp kan jekrijgen van iemand die ervaring heeft met jonge sterke grote paarden.

Ze klinken leuk lief etc. Maar zijn wel 8 tot 900 kg denk goed na zoek iemand die je heel goed kan begeleiden. En anders ervaring opdoen en dan pas kopen. Of anders een wat ouder dier.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 00:47

Elise_0o schreef:
Wat een negatieve reacties allemaal!

Ik heb hier dus wel een trekpaard staan dat echt een schatje is.
Hij is nu pas 2, nog erg schrikachtig, maar als hij dan schrikt en ik sta voor hem doet hij alles om ervoor te zorgen dat hij niet tegen mij aan loopt. Ook is het een enorme knuffelkont met een gouden hart.
Hij vind het leuk om te werken en de eerste keer schrikt hij, maar de 2e keer is het de normaalste zaak van de wereld.
Het ligt er dus maar net aan welk paard je uitzoekt en wat zijn achtergrond/opvoeding is.

Voor de rest eet die van mij samen met mijn pony in anderhalve week 200 kg hooi op. Ze krijgen daarbij wel een paar uur weidegang (hoewel dit meer voor het strekken van de benen is) en een schep brok voor het idee. (oh en de buurvrouw geeft ze appels en wortels). Ze staan nu in een paddock met inloopstal, aangezien hij anders tot aan zijn knieën in de modder zou staan met dit weer. Als het weer op dit moment weer wat warmer word staat hij flink te zweten door zijn dikke vacht en op stal staan is dus ook geen optie.

Ik heb hem dit jaar al moeten behandelen voor mijt in zijn sokken en let altijd erg goed op, aangezien trekpaarden wel bekent staan om die kwaaltjes.
Ook is het niet gemakkelijk om passende spullen voor hem te vinden, aangezien alles voor warmbloed paarden word gemaakt :P

Voor de rest, als je bedenkt dat elke boer vroeger trekpaarden had en de kinderen van die boer daar ook mee konden werken, wat is er nou dan zo veranderd dat een 14 jarige geen trekpaard meer zou kunnen houden (neem aan dat je hulp krijgt van je ouders als je dat nodig zou hebben)?

(Dit is trouwens ook mijn eerste trekpaard, heb hiervoor een haflinger gehad)

Je weet ook dat je paard nog niet aan het puberen geslagen is? Wat nu een beetje schrikken kan zijn is misschien over 2 jaar 800 kilo doorgedraaide knol.

Ik heb er een tijdje een bij gereden, heel leuk beest maar je moet echt goed opvoeden! Zodra er word aangerommeld gaat t fout, heb t eerstehands mee gemaakt dat de eigenaren iedereen mee lieten rommelen en het ging finaal fout.
Voor mn eigen veiligheid ben ik er mee gestopt en sinds dien heeft hij al op 3 verschillende stallen gestaan maar ze kunnen telkens hun spullen pakken omdat hun paard doorgeslagen is en gevaarlijk gedrag vertoont.

Ik raad het je af

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:54

ik zag iemand opperen dat de boeren vroeger ook hun kinderen met trekpaarden liet werken. Hou er rekening mee dat de oude opvoedmethode héél anders was dan nu. (vanaf 1-1.5 jaar stonden die dieren al te werken op het land, met het normale tuig en een goed stangbit erin. ze hadden niet veel keus om te luisteren en respect te tonen, anders kregen ze er van langs.
Mijn oudste werkte met 2 jaar ook al op het land. Dat paard is perfect opgevoed, maar had in het begin ook echt gevaarlijke trekken dat je heel goed moet zien te kanaliseren. Echter is zij wel in die mate opgevoed dat ze héél veel respect heeft voor mensen.

Mijn jongste heb ik zelf zien geboren worden, en heb i op mijn manier opgevoed. Die is heel erg braaf, zit veel karakter in, maar is een stuk minder gedrild dan mijn oudste. Het is ook niet slecht, maar die mocht eigenlijk wel wat vroeger aan het werk gezet zijn.

Kwa eten: hier gaat er een baaltje per dag per paard door als ze geen gras hebben, en een halve kilo krachtvoer.
+ medicijnen voor de cpl (wat echt een hel is! benen die volledig kapot zijn, dieren gaan kapot van de jeuk, het is zielig om te zien en heeft met al klauwen aan geld gekost voor medicijnen en zalfjes. (product dat het beste werkt en makkelijkst is om aan te brengen is cydectin => 250 euro per liter, per behandeling heb je 100 ml per paard nodig, dus 250 euro is goed voor 10 keer behandelen. Als je pech hebt mag je preventief maandelijks behandelen.)

tuig is allemaal in XXL, gewone stallen passen ze niet in.
Deze zomer hadden mijn twee jeuk. mijn oudste trok zware metalen poorten van 6 meter lang, zo uit haar hengsels. Mijn jongste trok treinbilzen die een meter in de grond zitten, uit de grond. Omheiningen gaan kapot. In de winter gaan ze niet veel gaan rennen, maar als ze rennen ploegen ze de grond letterlijk om. Ze zijn ook gewoon wat lomper, hebben minder souplesse, duurt langer tegen dat ze hun lijf onder controle hebben. Ik ben onlangs tegen de grond gegaan met mijn jongste, ze struikelde en ging gewoon overkop. Ze heeft een put van een halve meter diep geslagen, en gelukkig heeft ze zich uit mijn richting weggeduwd of ik kon het niet meer na vertellen ...

ze zijn heel erg braaf en koel, maar ik kan je verzekeren, als ze zich opwinden zijn ze erger dan een volbloed, enige dat je misschien hebt is dat je ze wat beter kan kanaliseren ...