geen keuze bodembedekking-niet van deze tijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Re: geen keuze bodembedekking-niet van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:31

Stro vind ik zeker als het paard veel binnen staat en de kwaliteit maar goed is best fijn! Dan hebben de paarden wat te knagen en te doen altijd. Mijn paard heeft op alles gestaan wat hier genoemd wordt. En toch vind ik stro fijnste! Mits dus de kwaliteit oke is;) Hij probeerde ook altijd te happen in wat er op de bodem lag. en dat is met vlas enz niet zo prettig! En hij kreeg toch ook veel hooi!

Waarom stallen vlas strokorrels keizen is vaak omdat het minder opslag nodig heeft dan stro, soms makkelijker uit te mesten, minder opslag daarna nodig dan stro. Want is compacter. Maar voor het paard is het maar saai.

Mijn paard staat nu 24/7 buiten met schuil en altijd hooi/voordroog tot zijn beschikking! Bodembedekking deels zand, deels matten zodat hij toch kan liggen niet te koud. In de winter doe ik er stro in zodat het warmer is en meer te knagen. Maar je ziet hem eigenlijk altijd buiten. Alleen in de zomer als er veel vliegen zijn staat hij binnen. Hooi krijgt hij ook buiten en dat gaat altijd eerst op in de stal vaak niet eens meer.
Soms haal ik klein baaltje stro om plakjes tussen door te geven. Ruwvoer is nog steeds het beste voor een paard. en Verstoppen doen ze vaak alleen bij hele grote hoeveelheden en bij bepaalde soorten stro die wat ruwer zijn. Ik ben niet voor de andere dingen echt puur voor stro mits dus goede kwaliteit als je al bodembedekking gebruikt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:35

blue_sky schreef:
Waarom zou je een gezond paard in vredesnaam op vlas of houtkorrels willen hebben?

Om hem gezond te houden :+

ik wil dus geen paard op stro.
Natte rommel bende vind ik het persoonlijk. Het neemt veel minder vocht op dan vlas.
Niet te controleren wat die veelvraten naar binnen werken.
Vaak toch niet schimmelvrij.

Ik heb ze dus allemaal op vlas. Daarnaast meer dan voldoende hooi in de nacht met overdag het gehele jaar door weidegang.
Ik zie niet in waarom dat problemen geeft en het heeft ook nog nooit problemen gegeven :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:45

Zolang er fatsoenlijk word uitgemest wil ik mijn paard op stro, ik zoek zelfs een stal uit specifiek op de bodembedekking.
Zowel, vlas, houtkrullen, zaagsels etc etc vind ik niks. Vind deze vaker stoffiger dan goed stro.
Verder over het aanbieden van verschillende bodembedekking. Het hangt van erg veel factoren af of je meerdere bodembedekkingen aan kan bieden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:46

little_king schreef:
Vaak toch niet schimmelvrij.

Ik ben dus serieus ziek geworden door schimmels uit stro (extrinsieke allergische alveolitis) en een aantal paarden op stal stonden ook te hoesten en kregen Ventipulmin.
Mijn paarden staan op vlas met daaronder rubber tegels en een goede afvoer!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:53

Mijn paard staat op hoofdzakelijk stro met zaagsel voor extra vochtopname.
Dat vind ik ideaal, hij krijgt genoeg ruwvoer, maar het het stro kan hij zich ook nog lekker bezig houden.
Het is makkelijker om stro-mest af te voeren dan vlas- of zaagsel-mest.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:53

Hier gewoon gezonde pony en die staat op vlas. Waarom zou die daar per se ongezond voor moeten zijn? Veel fijner met uitmesten en ze krijgt onbeperkt hooi dus alsnog altijd iets te knabbelen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:56

Stro afvoer is voor ons weer moeilijker. Door het grotere volume en het langzame composteren moeten wij dat afvoeren.
Vlas daar in tegen heeft minder volume en composteert snel en mooi en kunnen we het op eigen land kwijt en de buurman wil het ook op zijn land :)

En voor grote stallen had ik pas ook een mooi concept gezien bij houtkorrel. Dat kwa het bedrijf daarna weer ophalen om er houtpallets voor in de kachel van te maken.
Mooi duurzaam.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:58

Waar ik sta willen ze juist geen vlas over het land ivm onkruid. Zo zie je maar, overal is het anders.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:01

Waarom zou dat meer onkruid geven? Zou kunnen hoor, daarom wel benieuwd naar :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:03

http://www.stablestabile.nl/nl/

Hier heb ik pas mee gesproken, vind dat een heel mooi concept.
Voor ons als particulier met te weinig paarden te duur, maar voor grotere stallen denk ik heel aantrekkelijk.
En ik vond het erg mooi om te zien dat het later brandstof wordt.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:11

Ik snap je vraag. Ik kan alleen zeggen dat op mijn stallen alleen houtkorrel wordt gebruikt; ander strooisel komt hier niet in. Wil een klant toch ander strooisel, dan moet ik 'm vriendelijk verzoeken om een andere stal te zoeken. Waarom? Omdat het gehele management op een bepaalde manier wordt gedaan, waarbij erg veel rekening gehouden wordt met het welzijn/gezondheid van de paarden. Bij dit systeem wordt er ook gekeken naar kosten, niet alleen voor strooisel maar ook kosten op het gebied van gezondheid. Daarnaast wordt de mest hier verwerkt tot verschillende grondstoffen. Kortom, alles hangt met elkaar samen en daarom is er op het gebied van voeren en strooisel maar 1 beleid hier, en dat beleid kan een pensionklant hier niet veranderen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:41

blue_sky schreef:
Waarom zou je een gezond paard in vredesnaam op vlas of houtkorrels willen hebben?

Omdat vlas een veel fijnere en gezondere stalbedekking is dan stro

Stro is goor, vies, stoffig, klote uitmesten, slecht voor je eigen luchtwegen, stinkt en koud, ruw, blijft nat.

Enige voordeel van stro is dat het makkelijk 'afbreekt' en daardoor bij mestafvoer niet zo'n probleem is. Daarom staan meeste paarden op stro.

Vlas mest is lastig afvoeren, mag niet bij stro mest, altijd moeilijk.

Maar goed, ik heb altijd wel stallen gezocht waar ze op vlas kunnen. Ik ga stro echt niet uitmesten, uur langer bezig en loop nog 2 uur te hoesten daarna en daarnaast krijgt paard dan weer last van rotstraal, ontstoken ogen, hoesten, opgezette buik.
Vlas trekt vocht direct naar beneden, dus als je laag maar dik genoeg is, is de bovenkant altijd droog, dus je hoeft alleen bovenkant strak te trekken, het stoft amper, het stinkt veel minder....
Pony's staan nu op houtvezel, dat vind ik wel veel minder dan vlas, maar ik hoef hier gelukkig dan ook niet uit te mesten en het is maar een inloop stalletje.

Maar goed ik snap het als een stal zegt alleen stro, maar ik zou er zelf dan niet gaan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:43

Ik vind zelf stro juist prettiger uitmesten als vlas, het is ook maar net wat je gewend bent denk ik..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:03

Toydoll schreef:
Stro is goor, vies, stoffig, klote uitmesten, slecht voor je eigen luchtwegen, stinkt en koud, ruw, blijft nat.

Goed stro is niet stoffig, niet slecht voor je luchtwegen, stinkt ook niet en heeft niet van die scherpe kantjes als vlas.

Je moet natuurlijk geen stro kopen waar regen in gevallen is en daardoor schimmelig is geworden.
Je hebt verschillende tarwe-rassen met korte/lange stengels en veel/weinig blad. Zelfs stro waar hooi tussen zit omdat dat tussen de regels door gepland kan zijn als groenbemester. Gerstestro is echt zacht, maar meestal wordt tarwestro gebruikt.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:07

Bodembedekking is voor mij iets dat ik meeneem in mijn keuze voor een stal. Mijn merrie stond op haar vorige stal op vlas, na een tijdje merkte ik dat ze dat opat. Nu staat ze op stro. Ik heb liever dat ze dat opeet dan vlas. Als ik haar nu op onbeperkt ruwvoer zet (al dan niet met slowfeeder) wordt ze te dik. Nu het winter is (en de bak een drama) rijd ik minder en dus zit het er zo aan. Toen ik vaker reed kon het prima, maar nu dus even niet. Dus ik ben erg blij dat ze nu op stro staat, vind het ook geen drama met uitmesten zoals ik vaak hoor.

Als een stal een bepaalde bodembedekking gebruikt die mij niet aanstaat, dan ga ik niet op die stal staan of regel ik zelf andere bodembedekking als dat mogelijk is. Maar ik heb dan niet zoiets van 'ik wil keuze hebben op een stal'. Ik snap heel goed dat daar geen beginnen aan is.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:09

Bij ons op stal mag je het zelf bepalen waar je paard op staat.
Die van ons staan op vlas en stro.
Stro ligt er in als het paard wel gaat knabbelen dat ze dat pakken.
Maar bij ons word altijd uitgemest iedere dag en komt iedere dag een dikke laag nieuwe bij in

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:11

Myca schreef:
....Je moet natuurlijk geen stro kopen waar regen in gevallen is en daardoor schimmelig is geworden..
En laat je daar als pensionklant nou net geen zeggenschap over hebben ...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:11

Myca schreef:
Toydoll schreef:

Goed stro is niet stoffig, niet slecht voor je luchtwegen, stinkt ook niet en heeft niet van die scherpe kantjes als vlas.

Je moet natuurlijk geen stro kopen waar regen in gevallen is en daardoor schimmelig is geworden.
Je hebt verschillende tarwe-rassen met korte/lange stengels en veel/weinig blad. Zelfs stro waar hooi tussen zit omdat dat tussen de regels door gepland kan zijn als groenbemester. Gerstestro is echt zacht, maar meestal wordt tarwestro gebruikt.

Dat.
En daarnaast erg fijn voor paarden die bgeen onbeperkt hooi tot hun beschikking hebben, hebben zze alsnog iets te knabbelen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:14

DubbelDun schreef:
Myca schreef:
....Je moet natuurlijk geen stro kopen waar regen in gevallen is en daardoor schimmelig is geworden..
En laat je daar als pensionklant nou net geen zeggenschap over hebben ...

Ik wilde alleen maar aangeven dat je goed stro en slecht stro hebt, net zoals er enorme kwaliteiten in hooi zit.
Ik zou mijn paard niet willen neerzetten bij een stal waar de omstandigheden niet goed zijn voor mijn paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:23

En die kwaliteit kan per baal anders zijn...soort van Russische roulette dus.
Jij - als klant- ziet ook niet alles wat er dagelijks op een pensionstal gebeurd, maar er zullen niet veel stalhouders zijn die een slechte baal zomaar weggooien. Hij wordt even aan de kant gezet totdat alle gasten weg zijn ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:29

Wij hebben goed stro, slecht stro is voor een pensionstalhouder ook rot om mee te werken en je moet er meer van gebruiken dus waarom je dat zou willen snap ik niet helemaal :+ .

Slecht stro sturen wij gewoon weg, als je bij je leverancier 2 x een lading terug stuurd werkt dat best ;) .

Vlas en zaagsel moet apart afgevoerd worden, besteld worden, je hebt ander materiaal nodig om uit te mesten, je moet apart naar de pallets lopen, daar op klimmen om een baal te pakken, die baal open snijden, plastic weer naar de vuilnisbak brengen :). Even uitgebreid, versus: de box uitmesten net zoals de vorige en in de loop een plak stro van de kar pakken.

( wij rekenen dus een extra bedrag, maar het kan wel... want ik vind persoonlijk dat je nou eenmaal naar het paard moet kijken... ookal is het qua werkwijze of eigen visie niet jouw voorkeur : ) )

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:16

Of je nu stro gebruikt of iets anders: Als je slechte kwaliteit koopt, niet genoeg schone bodembedekker toevoegt en slecht uitmest maakt het niet uit wat je voor bodembedekking hebt. Het is dan niet goed voor je paard.
@Ruitje Zo is het maar net!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:21

Gelukkig geeft onze pensionhouder altijd goed spul aan de paarden. B kwaliteit gaat naar de koeien. Als je stro koopt van 1 boer kan je die zelf al van het land ophalen. Zo'n partij is goed of je laat hem staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 09:22

UniFlap schreef:
Ik sta perfect.
het is een algemene vraag die mij niet gaat om mijn mening.

Maar ik zou denken dat er met zoveel verschillende strooisels; ook veel afnemers zouden zijn voor de afvoer. Dus dat die kosten wel mee zouden vallen.

Nee. dat valt niet mee. afvoeren stromest is al duur. Andere sooryen strooisrl is nog veel moeilijker te regelen qua afvoer en vaak nog moeilijker.

Stallen die een afspraak hebben met tuinders in de omgeving, of landbouwboerrn hebben het makkelijker dan stallen die afhankelijk zijn van championkwekerijen...
Hebben ze veel eigen land dan is het weer makkelijker. Mijn boer van het maisland doet gelukkig niet moeilijk over het soort strooisel. zaagsel, vlas, stro, resten voordroogcen wat ik meestal heb gehakseld koolzaadstro, geen probleem als de mais er maar geen last van heeft en het goed wil groeien. Maar op mijn eigen land heb ik liever geen houtproducten en lang stro heb ik de opslagruimte niet voor en verteerd te langzaam als we het met de hand moeten verspreiden in de zomer.

Daarbij is gescheiden afvoerrn lastig voor stallen die machinaal uitmesten 1x per week. dan ligt die stal met ander strooisel wel in de weg in het rijtje strostallen...

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:38

Ik heb mijn paarden thuis staan, op stro. Wij kopen veel grote pakken stro in een keer (hebben schapenbedrijf en veel pony's) en soms zit daar wel een slecht pak tussen. Dan bellen we de mensen van wie we het hebben gekocht en die komen dan kijken en ruilen het in of geven ons geld terug.
Of dit ook zo gebeurd op pensionstallen.. Ik heb geen idee, maar ik vind dat je het niet kan maken tegenover je paarden om ze slecht stro of hooi of wat dan ook te geven. Dat is inderdaad super slecht voor jouw en je paard zn gezondheid. En als je kijkt hoe makkelijk onze 'leverancier' hiermee omgaat.. Natuurlijk moet je er geen misbruik van maken, maar blijf je hier eerlijk in valt er een hoop te winnen..