paard verder van huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nenahdm

Re: paard verder van huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:18

Lang niet zo erg als waar mijn paard stond.. ik was werkelijk 4 uur in totaal onderweg met het OV :)
dat is dus nog redelijk te doen!

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:39

Als alles voor je gedaan wordt kun je de tijd die je normaal gesproken aan de verzorging besteedde dus vergeten,je hebt iets meer reistijd,dus eigenlijk komt het op hetzelfde neer.
Het fijne is,zeker als je kinderen hebt,dat je echt'weg'moet gaan,lekker alles loslaten.
Heb zelf ook kinderen,paarden aan huis en we hebben een pensionstalling,echt heel erg leuk,maar betrap mezelf erop dat er veel dingen even tussendoor gebeuren,heb echt moeten leren om de deur achter me dicht te doen en van mijn paardjes te genieten.Vaak hoor je toch;MAMAAAAA!

Shamila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 10:23

@ElenaMM Pardon ? Ik heb mijn paard al jaren. Het is mijn beste vriend. Die ga ik heus niet opeens verkopen omdat ik nu minder tijd voor hem heb. Hij krijgt alle aandacht die hij nodig heeft van mij en mijn verzorgster dus vertel mij niet dat ik moet gaan nadenken of ik nog wel eigenaar wil zijn.

elenaMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:45

Shamila,

ik 'vertel' je niets, dat zeg ik ook heel duidelijk in mijn antwoord, juist omdat mensen zich zo snel aangevallen worden.

zoals je zelf aangeeft heb je zelf moeite met het iedere dag doen van de relatief kleine klussen die horen bij het hebben van een maatje. je geeft ook aan dat je 25 minuten best wel een eindje weg vind, terwijl dit feitelijk nog steeds erg dichtbij is. Daarnaast heb je volgend jaar 2 kleine kinderen die je aandacht opeisen.. ik heb het er ook niet over dat je een maatje gewoon maar weg moet doen omdat je minder tijd hebt.

Maar wel is het verstandig om eerlijk naar je beschikbare tijd en inspanning te kijken. je geeft zelf eigenlijk aan dat je wilt kiezen voor de verdere optie omdat je alles uit handen wilt geven. Het klinkt dan wel een beetje alsof je je maatje wilt voor.. knuffelen, poetsen en rijden. daar is ook niets mis mee.. immers omgedraaid is je bijrijder nu in die situatie (niet de eindverantwoordelijkheid voor de klusjes die erbij horen(lees, er staat dus niet.. doet verder niets.. er staat.. heeft niet de eindverantwoordelijkheid) , en het voordeel van toch te kunnen knuffen, poetsen en rijden.

Ik heb zelf een hondje, mijn beste vriend en maatje.. ik ben vorig jaar verhuisd, naar een iets meer onzekere huisvesting.. mijn hondje heeft van mijn vorige woonplek nog een aantal families en vriendjes (zowel mensen als dieren), die haar tot op de dag van vandaag nog enorm missen.. en deze hebben mij bij vertrek ook aangeven.. mocht het zo zijn dat je haar daar niet kunt houden, of dat het door tijd/omgeving veel vraagt.. aub overweeg dan haar af te staan en de situatie om te draaien (dat ik hem af en toe op kom halen voor een stevige wandeling of een paar daagjes logeren)..

ik houd dit zeer zeker in het achterhoofd omdat mijn hondje al op leeftijd is. mocht ik een woning moeten betrekking waar bijvoorbeeld de vloer te glad voor haar is en ik kan/mag niets hieraan doen.. of wanneer voor mij de luxe van een deeltijd baan ophoud en ik fulltime zou moeten gaan werken... dan is de kans heel groot dat ik het aanbod aanneem...

Dit heeft niets te maken met of ik wel of niet van mijn huisdier houdt.. sterker nog, het zou mijn eigen hart breken als ik haar af zou staan.. hoeveel contact ik ook nog zou onderhouden. echter, ik gun mijn maatje en levensgezelletje wel het beste leven met optimale aandacht, zowel voor zijn mentale welzijn als fysieke (bovenwoning via een trap, zou hij niet meer kunnen, gladde ondervloeren dat zou hij niet meer kunnen.. 60 uur per week alleen zitten dat mag ik hem niet meer aandoen op deze leeftijd)..

Dus voor je mij beschuldigd dat ik iets zeg, wat ik niet gezegd heb.. graag de volgende keer goed lezen voor je in de verdediging schiet.

ik prikkel je gedachten om te kijken wat eerlijk en goed voor je paardje is. en veranderd er echt iets aan de situatie, als bijvoorbeeld je bijrijder en jij van rol zouden wisselen? ik ken genoeg voorbeelden van situaties waarbij een bijrijder na een tijdje de eigenaar werd, zonder dat er ook maar iets voor de eigenaar veranderde behalve dan dat hij/zij geen eindverantwoordelijke meer was en daarmee de optie heeft om meer tijd prive te besteden en minder met stalverplichtingen bezig te zijn.

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 02:13

Mijn paard staat met de auto of scooter op een half uurtje afstand. Omdat deze stal alles heeft wat ik wil en betaalbaar is.
Prima te doen!
Oke soms is het wel vervelend als je een keertje niet zo veel zin hebt. Maar als het zoveel beter is voor je situatie zou ik het zeker doen.
Ik probeer gewoon altijd buiten de filetijden te gaan.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 03:04

Dacht hetzelfde als elenaMM, niet om aan te vallen maar omdat soms mensen krampachtig aan een situatie vasthouden terwijl het erg moeilijk is vol te houden :-). Als de korte afstand oeilijk vol te houden is.

Afstand hoeft geen probleem te zijn. Met en druk bestaan heb je ook even die 25 minuten x 2 helemaal voor jezelf in de auto omeens lekker hard te zingen op je favo muziek ofzo ;-). Ik kendé ook paardeneigenaren di hun paard 45 minuten rijden ver weg zetten, puur voor omgeving of verzorging/ extra rijmogelijheden, hadden het er allemaal voor over.
Ik denk als je zo'n vraag al gaat stellen er -onbewust- al twijfels bestaan :-).
Het is namelijk ook zo persoonlijk, de een reist zonder problemen 1 uur en een ander vindt 10 minuten al problematisch ;-)
Misschien een tip om eens van tevoren proef te gaan rijden op die afstand? Zo hebben we met huizen bezichtigen ook voor en tegen bekeken met de rit van mijn man naar zijn werk :-)

Succes met de keuze maken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 08:42

Vanaf huis heb ik ook een half uur rijden met de auto om bij mijn paard te komen. Eerder was dat 5 minuten met de auto of 15 minuten met de fiets. Fietsen is nu geen optie meer :).
Op werkdagen ga ik direct uit mijn werk naar stal (scheelt me 15 minuten enkele reis), maar daardoor ben ik soms pas tegen 21.00 thuis. Dat is wel pittig, dan moet ik nog warm eten en gelijk naar bed...
Ik moet zeggen dat het me in de weekenden nu in de winter, zeker als het slecht weer is, nog wel eens erg veel moeite kost om van de bank te komen. Ik zit dan voornamelijk met dat uur reistijd. Mijn merrie krijgt gevoerd uit hooinetten, dus als ik niet ga, dan moeten de staleigenaren dat doen en dat vind ik eigenlijk niet eerlijk (het is mijn paard, dat hoor ik te regelen). Uitzonderingen daargelaten als ik ziek ben, maar op mijn vorige stal ging ik dan ook. Omdat mijn paard anders niet gevoerd werd, dus daar was ik altijd 2x per dag, minimaal..
Maar mijn paard heeft het top op de nieuwe stal en dat maakt een hele hoop goed.

Ons huis staat nu te koop, dus hopelijk in 2014 dat het 10 meter lopen is, dat zou helemaal perfect zijn :)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 08:57

mijn paarden staan ong 20 a 25 min van mijn huis.
eerst stonden ze op twee minuten.

ik heb er echter geen spijt van dat ze verder weg staan. ze staan nu op een superstal, waar ze veel weidegang hebben en goed verzorgd worden.
beter stalling is niet te vinden vind ik.

vaak rij ik s morgens vanuit het werk( werk s nachts), dan rij ik er toch langs en kost het mij geen extra
benzine.

maar al zou ik op en neer moeten. vind ik geen probleem. als ik vrij ben rij ik met plezier erheen!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:14

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan. De stallen bieden hetzelfde, alleen de ene heeft een binnenbak en de andere niet. De ene was 25 min rijden en de andere 5 min. Ik heb er voor gekozen om te blijven staan. Ik werk fulltime en moet regelmatig voor werk 3u per dag reizen, de hoeveelheid die ik dan naar mn paard zou gaan zou verminderen en het wordt ook veel meer een moetje. Waar je anders langs gaat om alleen ff te poetsen, zou ik dat met 50 min totale reistijd laten voor wat het is. Ik zou dus echt alleen naar mn paard gaan om te trainen en de leuke dingen die niet moeten zouden vervallen.

Ik ben het ook eens met de twee andere posten; wees eerlijk tegenover jezelf en volg je gevoel. Vind jij 2x per week met reistijd voldoende? Hoe sta tegenover de reistijd en extra benzinekosten op de lange termijn? Draai de situatie om; kan je op je huidige stal geen oplossing vinden voor het probleem?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:15

Mijn paard staat 30 min met de auto verderop. Ik was hier in het westen op zoek naar een stal met een goede bak waar hij ook in de winter veel buiten komt,met ruime boxen en iemand die me met hem kan helpen ivm een blessure.
Ja het is balen dat het veel reistijd kost, maar ik ga 5/6 keer per week naast mijn fulltime baan. Soms moet je kiezen uit twee kwaden als het belang van je paard voorop staat maar elke keer als ik het terrein op rij denk ik echt: wat staat hij hier fijn ej wat ziet hij er goed uit:)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:17

Tja als het een goede stalling is waarom niet. Ik sta ook op een stal 30 auto minuten van huis. Alleen ik heb geen auto en doe dit op de scooter. Dit beteken dat ik dus zeker dat ik minimaal 1 uur onderweg (enkele reis) en met OV doe ik er minimaal in totaal 3 uur (heen en weer) over om bij mijn paard te komen.

Maar weet dat er goed voor hem gezorgd word dus vandaag met de storm ga ik niet naar mijn paard. Hij kom toch lekker buiten op de wei. Okee als het zulk slecht weer is willen de paarden vaak ook wel sneller naar stal toe.