Hoeveel zand om paddock op te hogen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happinez

Berichten: 8411
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 15:35

Avalon87 schreef:
Zou misschien ook kunnen werken ja, vooral als je er daarna nog zand overheen stort.
Ik vraag me wel af in hoeverre het lang goed blijft.

het hoogt op , daardoor krijg je een stuk waar ze niet ver in weg zakken maar nog steeds vies.
Ik heb dat namelijk rond mijn hooi voer plekken omdat mijn paarden veel naast hun bak mikken, ik zou het er zelf bewust niet naast gaan gooien.
Zomerdag als je wat wil spitten kom je er niet doorheen, zo dicht zit het :')

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:17

Mloes schreef:
it_is_me schreef:
Drainage erin hoeft helemaal niet zo duur te zijn... Ik denk dat als je alleen zand op de huidige drap gooit het op den duur weer drap wordt. Dus dan zal je er steeds weer zand op moeten doen. Kan je het beter goed aanpakken, maar dat is natuurlijk lastig als het niet om eigen land gaat.


Mee eens, maar de stalbazen moeten dit wel willen. Wat je zegt, het is niet eigen land, ze hebben een jaarcontract, voor hetzelfde geld mogen ze over een half jaar weer weg daar (gaan we niet vanuit, maar je weet het niet).

Wat voor drainage heb jij gebruikt, en wat was je ongeveer kwijt voor de drainage?


De paddock is ongeveer 9x18m. Binnen de 'hoefslag' is een drainagebuis rondom ingegraven met een afvoer naar sloot. Op de afvoer zit een afsluiter, zodat met droog weer niet al het water wegloopt en het zand niet direct te droog wordt. Er is zo'n 35/40 cm zeezand op gegaan. Totale kosten inclusief palen en lint voor afzetting nog geen 1000,-

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:04

Hier op stal ook gedaan. Eerst zand op de bagger, hielp niks. In korte tijd weer bagger. Nu uitgegraven, drainage erin, worteldoek erop en drainagezand zo 20 cm. Resultaat kurkdroog en vrolijke paarden

Jessix

Berichten: 16512
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoeveel zand om paddock op te hogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:30

10 cm is echt veel te weinig, helemaal als je het al op het oude zand (= modder) gooit. Dan kun je je geld net zo goed weggooien. Je ontkomt er niet aan om het vieze gedeelte te laten afgraven en afvoeren. En dan weer aanvullen met zand... En schrik niet, dat is meestal meer dan je verwachte...

Stenka
Berichten: 1
Geregistreerd: 07-10-11

Re: Hoeveel zand om paddock op te hogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:51

Bij mijn stalletje heb ik ook gewoon stuk opgehoogd. Zeeuwse klei. Wachten tot het droog is en vlak. Dan 15 a 20 cm ophogen. Het loopt op den duur wel vast en komen er wat plassen op ,maar ze zakken er niet in weg en dat is belangrijkste. Eromheen balken om het tegen te houden . Ben wel secuur met mest en hooi opruimen ,want anders wordt het natuurlijk weer modder.
Had ook geen sloot en kans op snel weg moeten, dus mocht ook niet veel kosten. Beter een kleiner stuk met dikke laag als groter stuk een te dunne laag, want als ze er eenmaal doorheen trappen is het zo weer een puinhoop.

Urielle

Berichten: 50082
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:56

Happinez schreef:
Focussed schreef:
"Overal puin in de paddock" ? Je merkt niks van dat puin hoor, dat ligt veilig onder 20 cm zand en worteldoek :D
Je kunt ook een hele grove kiezel gebruiken. Als het maar iets is wat t water snel af kan voeren.

Puin ga je vroeg of laat wel weer tegenkomen ;)

Stenen groeien zeggen ze :j

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 11:49

Puin mag niet helaas.
Er komt van de week iemand kijken die verstand heeft van zand en grond, om te bekijken wat die blubberlaag nou precies is en of het zin heeft om er zand op te storten. Zo niet, dan moeten we wat anders verzinnen inderdaad.

We hebben in ieder geval wat paadjes dichtgelaten, zodat als de modder aanvriest, de paarden over de andere paadjes kunnen lopen zodat ze hun benen niet breken. Misschien moeten we dan toch maar wachten tot het voorjaar, dan is er ook wat meer geld gespaard.

LvA
Berichten: 229
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Hoeveel zand om paddock op te hogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:54

Hier eerst gedraineerd, laagje oud zand erover, worteldoek erover en vervolgens 20 cm nieuw zand. Om het netjes en geurvrij (mest en urine) te houden storten wij elk jaar minimaal 10m2 schoon zand bij.

meggiemeg

Berichten: 12263
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoeveel zand om paddock op te hogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:00

Hoe zit het met de onderhoud van de omliggende sloten?
Wij hebben het land relatief laag liggen maar de sloten zijn goed onderhouden.
Zie dat anderen verderop de sloten niet bijhouden en dat daar alles kleddernat is terwijl wij nog geen plas hebben gehad in de buitenbak. De paddock is wel even nat geweest na een bui maar dat was met een paar uur ook weer weg.

Kaatastrof

Berichten: 6279
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:02

Hier hebben we gewoon stuk uitgevraagd, de laag mest en modder dus. Dan worteldoek op gelegd en zand erover. Dit lukt prima, maar er moet sowieso terug zand op gestord worden tegen de lente. Op bepaalde stukken zie je helemaal niets van de worteldoek en is het kurkdroog, op andere plaatsen kom hij helaas eens piepen. Veel last ondervinden we er wel niet van, als het regent is het zand ook wel nat, maar niet drassig. Moest je het op onze manier doen, zou ik zien dat ik meer zand stort. Wij hadden ongv 18 ton als ik het goed heb. Zie mijn topic: [VSW] Project paddock

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 13:06

meggiemeg schreef:
Hoe zit het met de onderhoud van de omliggende sloten?
Wij hebben het land relatief laag liggen maar de sloten zijn goed onderhouden.
Zie dat anderen verderop de sloten niet bijhouden en dat daar alles kleddernat is terwijl wij nog geen plas hebben gehad in de buitenbak. De paddock is wel even nat geweest na een bui maar dat was met een paar uur ook weer weg.


De sloten zijn net drie weken terug ofzo uitgebaggerd. Helaas heeft het niet geholpen :')
Op zich kunnen we nu toch geen zand laten storten; vrachtwagen moet dan door een drassig weiland van zeker 500 meter. Dus we maken het voor nu gewoon zo goed mogelijk, zodat de paarden, als het aanvriest, goed in de bak en het achterste stuk land kunnen komen. En dan komend voorjaar maar goed bedenken hoe we het gaan doen. Denk inderdaad ook dat we maar beter het zekere voor het onzekere moeten nemen, en het gewoon in 1x goed moeten doen..

Jackytje: Ik ga je topic even bekijken!

DonCamillo

Berichten: 1262
Geregistreerd: 29-03-08

Re: Hoeveel zand om paddock op te hogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:16

Ik laat om het jaar een volle vrachtwagen (20 kuub) wit zand storten bij de ingang van de weilanden, waar ze het het meeste stuk lopen. Dan gaat het een of twee jaar goed, maar het verdwijnt langzaam maar zeker echt in de diepte, waar het blijft is me een raadsel. Het wordt niet hoger, bedoel ik.
Is het geen optie om er kunststof of rubber paddockmatten onder te leggen en dan pas het zand erop? Google er maar eens op. Wel een investering, maar ze zijn weer te verwijderen.

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 13:34

DonCamillo schreef:
Ik laat om het jaar een volle vrachtwagen (20 kuub) wit zand storten bij de ingang van de weilanden, waar ze het het meeste stuk lopen. Dan gaat het een of twee jaar goed, maar het verdwijnt langzaam maar zeker echt in de diepte, waar het blijft is me een raadsel. Het wordt niet hoger, bedoel ik.
Is het geen optie om er kunststof of rubber paddockmatten onder te leggen en dan pas het zand erop? Google er maar eens op. Wel een investering, maar ze zijn weer te verwijderen.


Dat geld om te investeren is er dus niet helaas. Ik vond wel ergens dat je ook worteldoek kan gebruiken om te zorgen dat het minder wegzakt. Is het dan een optie om worteldoek op de modder en daaroverheen zand te laten storten? Dat het minder of niet mengt?

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:37

Misschien een tip: Huur een (motor)grondboor, boor gaten van 1-1.30meter diep en stort ze vol met grind (steen 16-32). Vervolgens geel zand erover en je hebt low-budget drainage. Werkt goed, kost niet heel veel (behalve lichamelijke energie om op iedere m2 een gat te boren) et voila!

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Hoeveel zand om paddock op te hogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 13:39

Als ik het me goed herinner mogen we geen grind in de grond doen..

DonCamillo

Berichten: 1262
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:47

Mloes schreef:
Is het dan een optie om worteldoek op de modder en daaroverheen zand te laten storten? Dat het minder of niet mengt?


Ik weet het niet. Worteldoek is natuurlijk veel kwetsbaarder dan rubber matten, maar misschien blijft het goed beschermd als je er 20 cm zand overheen stort? Worteldoek is veel goedkoper, dus wel het proberen waard.

Odysseus

Berichten: 22483
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Hoeveel zand om paddock op te hogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:56

Zolang je genoeg zand over worteldoek hebt is de kwetsbaarheid geen probleem.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:59

verticale drainage werkt alleen bij storende lagen waardoor je water niet weg kan zakken. Niet bij een te hoge grondwaterstand... Dan staat het grondwater zo hoog en is de grond zo verzadigd dat het water nergens heen kan.

Kaatastrof

Berichten: 6279
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:41

DonCamillo schreef:
Mloes schreef:
Is het dan een optie om worteldoek op de modder en daaroverheen zand te laten storten? Dat het minder of niet mengt?


Ik weet het niet. Worteldoek is natuurlijk veel kwetsbaarder dan rubber matten, maar misschien blijft het goed beschermd als je er 20 cm zand overheen stort? Worteldoek is veel goedkoper, dus wel het proberen waard.

Zo hebben wij onze paddock gemaakt. Ik raad wel aan meer dan 20cm zand op te storten. Bij ons zit er pakweg 20cm op en de doek komt alsnog omhoog nu het weer natter is.

nitouche
Berichten: 689
Geregistreerd: 21-11-02
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:08

Of je hebt gravers als paarden of het doek is niet goed gelegd. Heb je wel voldoende overlap genomen? Heb je je doek wel vast gezet?

Bij mij is er 20 cm vormzand gestort en doek komt niet omhoog

Kaatastrof

Berichten: 6279
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Hoeveel zand om paddock op te hogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:07

Gravers zijn het niet, 100% zeker. Papa heeft de doek gelegd en idd niet echt vastgemaakt.. Dus zal grotendeels daar aan liggen. Maar valt nu weinig aan te doen helaas.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 01:12

doek moet uit 1 stuk zijn. er zijn handnaaimachientjes voor zodat je de naden aan elkaar kunt stikken. Dan de randen goed ingraven zodat het doek mooi strak ligt en de randen niet los/omhoog komen, omranding er op plaatsen en dan het zand er overheen.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Hoeveel zand om paddock op te hogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 01:24

Hier ook het probleem van zwembadcreatie op de paddock...
Dacht zo goed geweest te zijn om vorig jaar op te hogen met zand en nu is de blubber nog erger!

Betreffend dat worteldoek, gaat het water dan idd nog goed weg?

Was aan het denken om het grootste deel van blubber weg te halen, op te hogen en voor de helft met steenschotten(steigerhout) te vloeren.

De andere helft is zo goed als altijd droger en dat kan evt toch voor de zekerheid gedraineerd worden en (schelpen) zand opkomen.

Wat doen jullie bij doorgangen? Van paddock naar achter de weide is het ook modder...
Zou blubber weghalen, draineren, worteldoek en schors helpen?

Kaatastrof

Berichten: 6279
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:02

joyce B schreef:
doek moet uit 1 stuk zijn. er zijn handnaaimachientjes voor zodat je de naden aan elkaar kunt stikken. Dan de randen goed ingraven zodat het doek mooi strak ligt en de randen niet los/omhoog komen, omranding er op plaatsen en dan het zand er overheen.

Ja, had je idd al in mijn topic gezegd. :j Maar we wouden het eerst zien en dan geloven.. Maar je had gelijk.

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:14

Mloes schreef:
Het lastige is.. We hebben geen geld hiervoor. Ik sta in pension, en de stalbazen pachten het stuk weer van iemand anders. Dus niemand ziet het zitten om echt duizenden euro's te investeren.
Enkele honderden euro's is te overzien, dus we hopen daarmee iets te kunnen doen.


Mag je wel wat doen op land dat gepacht wordt?